Toon posts:

HDD oorzaak traagheid toshiba satellite L850 ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb enkele dag geleden nieuwe laptop gekocht
http://tweakers.net/price...e-l850-1kt/specificaties/

Het openen van programma's gaat echt traag.
Maar eenmaal opgestart van een programma ondervind ik niet zoveel last meer.

Hier een grafiek van de HD tune pro:
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/999883_10200424899239065_1251000348_n.jpg

Aangezien ik een leek ben op dit vlak, hoop ik dat jullie mij ermee verder kunnen helpen.
Hoop dat het probleem hieraan ligt, omdat ik toch van plan ben mij later een ssd aan te schaffen.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Alleen nog even een screenshot van de SMART data erbij. Ookwel het tabje "Health" in HDtune of screenshot van Crystaldisk info.

Dan kunnen we echt verder kijken.

• WarShadow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-01 11:14
Dit ligt hem idd aan je hdd, het is namelijk zo hoe meer informatie je op je hdd hebt staan hoe langer deze zal doen over het laden van de informatie.

Wat je nog wel zou kunnen doen is bij eigenschappen van de hdd deze te defragmenteren, hierdoor zal je schijf iets sneller aanvoelen.
En even kijken hoeveel programma's er bij het opstarten van je pc worden gestart.

En aangezien je toch van plan bent over te gaan naar een ssd zul je straks het verschil wel merken.
Verwacht dat je laptop 2x tot 3x sneller zal worden met laden.

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

WarShadow schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 12:09:
Dit ligt hem idd aan je hdd, het is namelijk zo hoe meer informatie je op je hdd hebt staan hoe langer deze zal doen over het laden van de informatie.

Wat je nog wel zou kunnen doen is bij eigenschappen van de hdd deze te defragmenteren, hierdoor zal je schijf iets sneller aanvoelen.
En even kijken hoeveel programma's er bij het opstarten van je pc worden gestart.

En aangezien je toch van plan bent over te gaan naar een ssd zul je straks het verschil wel merken.
Verwacht dat je laptop 2x tot 3x sneller zal worden met laden.
HD tune geeft low level performance van een HDD, ookwel hoe snel kan ik van sector 0 tot einde lezen...
Er wordt dus 0% met het filesystem gedaan en dus ook 0% met de data die erop staat... Fragmentatie van data is dus irrelevant...

Dus jouw conclusie tot defragmenteren klopt niet. Er is iets mis met de HDD zelf en SMART gegevens kunnen hier meer inzicht in geven.

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-01 22:54
WarShadow schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 12:09:
...
TS geeft aan dat hij net een nieuwe laptop heeft aangeschaft? Dus staat er niet zoveel informatie nog op lijkt me.

Maar een SSD is inderdaad een verademing en de beste upgrade die je kunt wensen voor een laptop. Ik zou in ieder geval nooit meer een traditionele HDD willen als bootschijf. Ik kan met zekerheid zeggen dat mijn oude Acer Aspire 5920G veel sneller is geworden met opstarten. Binnen 30 seconden kan ik internetten vanuit een koude start. Dat duurde eerst ruim twee minuten. Je bent gewoon veel productiever met een snellere schijf.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/1016624_10200424992561398_1142151543_n.jpg

Dit is de printscreen van health, SMART vind ik niet direct?

Verwijderd

Topicstarter
Zal later SMART log plaatsen, alvast bedankt!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Wat je nou hebt gepost, is de SMART data. Dus je hebt precies voldaan aan de vraag :)

Verder kan ik niks zien staan dat de rare snelheidsdrop in de read benchmark kan verklaren of iets wat duid op problemen.

Verwijderd

Topicstarter
ja ik heb het toestel gekocht als een demomodel, dus later best ff terug gaan dan.

Als het idd een defect aan de hdd is ga ik deze proberen te ruilen door een ssd mits een kleine opleg aangezien de hdd nog steeds onder garantie valt, hoop dat dit mogelijk is.

Alvast bedankt voor de reacties :)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het probleem is nu net, dat uit de smart data geen problemen met de hd naar voren komen. Er kan dus net zo goed (en meer waarschijnlijk) iets anders niet lekker zijn, bijvoorbeeld een software probleem, of een hardware probleem.

Aangezien het een demo model is, en het ding niet lekker is, zou ik hem gewoon inruilen voor wat anders. Want je weet gewoon niet wat ermee is uitgespookt in die ruim 600 uur dat het ding al heeft aangestaan.

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Wellicht is er gewoon heel veel background schijfactiviteit. Dat kun je nagaan in het tabblad 'Disk monitor' van HD Tune Pro.
Zowat elke laptop die ik al onder handen heb gehad wordt standaard geinstalleerd met een hele hoop nutteloze programma's die de boel onnodig vertragen.

Verwijderd

Een dergelijke benchmark van HDtune is heel normaal voor een mechanische hardeschijf die als systeemschijf wordt gebruikt. De zakkende performancegrafiek op specifieke momenten komt door achtergrondactiviteit. Zou je dezelfde hardeschijf testen in een ander systeem, waarbij de schijf als D: of E: wordt herkend, dan zou je een perfect mooie grafiek krijgen omdat er tijdens de test geen achtergrondactiviteit plaatsvindt.

Hardeschijven zijn heel snel als ze van A tot Z gegevens moeten lezen of schrijven, maar de snelheid zakt enorm in als er tussendoor andere dingen (random seeks) moeten gebeuren. Dat is wat er bij jou aan de hand is.

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-01 20:35
Vergeet ook vooral de standaard voorgeïnstalleerde Toshiba software niet uit te zetten bij opstarten via msconfig (via uitvoeren) taakbeheer...

[ Voor 6% gewijzigd door rr7r op 22-06-2013 07:45 ]

Pagina: 1