Beste aansluitingen logitech z5500 naar laptop.

Pagina: 1
Acties:

• martijnboom
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-07-2019
Hallo Mede-Tweakers,

Ik heb enige tijd terug een \logitech Z5500 set aangeschaft _/-\o_ Nu vraag ik mij af welke kabel ik het beste kan gebruiken om het meeste uit mijn set te halen?
Het gaat om een kabel vanaf de receiver naar mijn laptop.

Afbeeldingslocatie: http://www.techpowerup.com/forums/attachment.php?attachmentid=38305&d=1286640092
Dit zijn de aansluitingen die aan mijn receiver zitten.

En dit zijn de aansluitingen die in mijn laptop (HP Pavilion G7) kunnen:
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/scaled/landing/62/ffn6.png

Ik hoop dat jullie de beste aansluiting voor mij kunnen bepalen? :? Ik heb momenteel een aux-kabel (groene aansluiting receiver) maar ik heb me laten vertellen dat dit niet de optimale kabel is, om het beste uit mijn set te halen.

Hebben jullie misschien ook een linkt voor evt. splitters/converters die ik kan aanschaffen om mijn geluid alsnog te optimaliseren?

Alvast bedankt voor de moeiten :)

Groet,
Martijn.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Het beste resultaat zou je krijgen met een USB externe geluidskaart met SPDIF uitgang en een optische kabel naar je Z5500

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Het beste resultaat krijg je met een digitale verbinding.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

• HannesB
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-12 09:26
michael3 schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 11:22:
Het beste resultaat krijg je met een digitale verbinding.
Dit indien de DAC's beter zijn in de z5500 dan de laptop, wat ik wel veronderstel (kan deze veronderstelling niet staven). De vraag is dan of de kost van zo'n externe geluidskaart, zoals werd vermeld, wel waard is en of je wel degelijk deze verschillen zou kunnen merken.

[ Voor 23% gewijzigd door HannesB op 21-06-2013 11:45 ]

• martijnboom
Momenteel zijn 2 boxen optimaal qua kwaliteit, de andere 2 boxen geven een heel zacht geluid en zijn amper te horen.

Ik denk zelf dat ik het beste 3 kabels in mn receiver (front, rear en center/sub) kan steken die geleiden naar mijn laptop? Maar volgens mij heb ik daar dus een externe videokaart voor nodig? :?

Of geeft deze optie alsnog niet de beste kwaliteit? (Ik kan dan gebruik maken van channel 5.1 dacht ik...)

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
martijnboom schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 12:10:
Momenteel zijn 2 boxen optimaal qua kwaliteit, de andere 2 boxen geven een heel zacht geluid en zijn amper te horen.
Dan moet je (uit mn hoofd) het vierde knopje indrukken en door klikken tot je bij "surround" komt en dat volume harder zetten. Dan gaan de rear speakers harder. Of je moet het effect veranderen.
Ik denk zelf dat ik het beste 3 kabels in mn receiver (front, rear en center/sub) kan steken die geleiden naar mijn laptop? Maar volgens mij heb ik daar dus een externe videokaart voor nodig? :?
Het beste: een digitale kabel van je laptop naar de receiver. Deze laatste zet het geluid zelf om van digitaal naar analoog en dat is waarschijnlijk een flinke verbetering ten opzichte van de digitaal>analoog converter in je laptop. Er zit echter geen digitale audio aansluiting op je laptop, dus het beste is een externe geluidskaart. Dit hoeft echter geen hele bijzondere te zijn; het enige wat ie moet doen is USB omzetten naar S/PDIF. dat is digitaal naar digitaal.

• Henk007
Dat soort kaartjes zijn te vinden vanaf zo'n 20 euro

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-12 21:45
Ik zou voor een optische S/PDIF kabel gaan, te vinden bij Amazon Duitsland (als je een creditcard hebt) voor om en nabij de €10. Check wel even of je laptop dit ondersteund, dit zou in de specificaties moeten staan.

Je zult dan een 3.5mm naar "gewoon" S/PDIF kabel moeten hebben, en deze kun je dan in de koptelefoonaansluiting van je laptop steken.

• Henk007
In een 3.5 mm koptelefoonaansluiting gaat geen optische spdif kabel passen ;)

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:40
Henk007 schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 12:31:
In een 3.5 mm koptelefoonaansluiting gaat geen optische spdif kabel passen ;)
Jawel hoor, er zijn laptops die de 3,5mm koptelefoon aansluiting combineren met 3,5mm spdif aansluiting. De vraag is of deze laptop dat ook doet. Maar hier zijn gewoon kabels / verloopjes voor.

Dat er maar uit 2 speakers geluid komt is logisch, het is immers een stereo kabel waar je het mee aan gesloten hebt. Zo te zien heeft hij ook geen ingebouwde SPDIF aansluiting dus dit is de enige en dus beste manier waarop je hem aan kan sluiten zonder externe geluidskaart.
Ik ben verder niet bekend met de Z5500, maar zet de 6ch direct even uit als die aan staat, en dan zal hij vast al meer volgens verwachting presteren. Alleen heb je dan niet echt surround geluid.

Als je het surround echt ten volle wilt benutten zal je een externe geluidskaart met digitale of 6 kanaals uitgangen moeten halen.

[ Voor 44% gewijzigd door Sleepkever op 21-06-2013 12:39 ]

• Henk007
Noem mij maar gek maar een optisch signaal over een koperdraad of een elektrisch signaal over een glasvezel, dat mag je mij eens uitleggen, ik snap het niet.
De Z5500 heeft voor digitaal alleen een optische en een coaxiale ingang..

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:28
Inderdaad, heel veel laptops hebben gewoon een optische aansluiting in de koptelefoonjack. Kun je gebruiken met zo'n kabel. Als er een rood lichtje in de aansluiting zit weet je in principe al genoeg. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Sleepkever
Henk007 schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 12:37:
Noem mij maar gek maar een optisch signaal over een koperdraad of een elektrisch signaal over een glasvezel, dat mag je mij eens uitleggen, ik snap het niet.
De Z5500 heeft voor digitaal alleen een optische en een coaxiale ingang..
Coaxiaal is gewoon koperdraad, tulp naar minijack is zo te krijgen, maar je geluidskaart moet dit wel onder steunen. Mijn laptop thuis heeft echter een optische zender achter de 3,5mm jack voor het geluid zitten waar bijvoorbeel zo'n kabel in past, en dan heb je gewoon optisch spdif via een 3,5mm uitgang.

Afbeeldingslocatie: http://www.kleinspul.nl/products_pictures/toslink-3-5_m-m_1.jpg

Het lijkt echter wel dat de G7 niet zo'n aansluiting heeft, dus voor de TS is dit helaas geen optie.

[ Voor 6% gewijzigd door Sleepkever op 21-06-2013 12:42 ]

• Henk007
Okee, weer wat geleerd

• martijnboom
Sleepkever schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 12:41:
[...]

Coaxiaal is gewoon koperdraad, tulp naar minijack is zo te krijgen, maar je geluidskaart moet dit wel onder steunen. Mijn laptop thuis heeft echter een optische zender achter de 3,5mm jack voor het geluid zitten waar bijvoorbeel zo'n kabel in past, en dan heb je gewoon optisch spdif via een 3,5mm uitgang.

[afbeelding]

Het lijkt echter wel dat de G7 niet zo'n aansluiting heeft, dus voor de TS is dit helaas geen optie.
Mijn G7 heeft inderdaad niet zo'n aansluiting :| Digital is dan geen optie voor mij...
Ik veronderstel daarom dat ik met stereo (6 ch direct) te werk moet gaan? Hoe moet ik dat precies voor mij zien?

• martijnboom
Is het misschien een idee dat zo'n apparaatje aanschaf?Sweex 7.1 External USB Sound Card ondersteund ook 5.1 zie ik.

Als dit een optie is? Welke kabels moet ik er dan bij aanschaffen?

• Sleepkever
Dat is een optie inderdaad. In dat geval moet je gewoon 3 minijack - minijack kabels hebben, waar je er nu al een van hebt waarschijnlijk. En dan gaat dat gewoon werken.

Alleen is de vraag, wat wil je bereiken? Als je het op die manier aansluit ga je namelijk met alles behalve films en sommige games nog steeds maar geluid uit 2 speakers krijgen. Want de meeste geluidsbronnen op je computer zijn gewoon stereo. Dus de vraag is wil je geluid uit alle speakers krijgen bij normaal computer gebruik, of wil je goed surround geluid hebben binnen films?

• martijnboom
Sleepkever schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 14:31:
Dat is een optie inderdaad. In dat geval moet je gewoon 3 minijack - minijack kabels hebben, waar je er nu al een van hebt waarschijnlijk. En dan gaat dat gewoon werken.

Alleen is de vraag, wat wil je bereiken? Als je het op die manier aansluit ga je namelijk met alles behalve films en sommige games nog steeds maar geluid uit 2 speakers krijgen. Want de meeste geluidsbronnen op je computer zijn gewoon stereo. Dus de vraag is wil je geluid uit alle speakers krijgen bij normaal computer gebruik, of wil je goed surround geluid hebben binnen films?
Van dat soort kabels heb ik wel een voorraadje, dus dat wordt geen probleem :9

Hmm, ik hoopte dat alle boxen dan een optimaal geluid produceerde(ook bij muziekbestanden). Is het voor mij helemaal niet mogelijk om via mijn laptop naar mijn Z5500 set, muziek perfect uit al mijn boxen te laten klinken? En films uiteraard surround?

• Sleepkever
Ik ben niet heel erg bekend met de Z5500, maar het probleem is dat als je muziek af gaat spelen via een 5.1 geluidskaart, dit vaak puur via de stereo speakers gedaan wordt. En aangezien alles wel 5.1 aangesloten is zal de Z5500 niet weten dat hij de andere stille speakers zelf in moet vullen.

Eigenlijk moet je een 2.0 bron omzetten naar 5.1 ofwel upmixen. Dit kan je aan allebei de kanten doen, software matig of in de Z5500 "hardware" matig. Zoals je het nu aangesloten hebt zou het zomaar kunnen dat je Z5500 het al kan. Dan moet je de 6ch direct knop even in de "uit" stand zetten en wellicht dat je dan wat kan kiezen om met hall of 5ch direct achtige dingen muziek overal uit te krijgen. Echter is dit met films niet meer optimaal omdat die vaak al een vooraf gemixde 5.1 bron hebben die dan naar 2.0 (stereo) omgezet wordt (je laptop heeft immers maar 1 stereo uitgang).

Als je het 5.1 aansluit met die sweex geluidskaart en je z5500 wel met 6ch direct gebruikt zal het afspelen vanaf je computer veelaal nog via de stereo kanalen gebeuren. En aangezien de Z5500 wel volledig is aangesloten zal deze ook geen moeite doen om de rest in te vullen. Voor films geen probleem want dat kan je dan netjes afspelen. Echter bij stereo bronnen zoals sommige games en muziek wordt het wel lastiger. Wellicht dat de software die bij de sweex geluidskaart komt de 2.0 -> 5.1 conversie kan doen, of wellicht een optie in de media speler die je gebruikt. Maar als je het aansluit met 3 kabels via de sweex geluidskaart zul je het invullen van de speakers waarschijnlijk in je software moeten gaan zoeken.

Of hier ook daadwerkelijk handige software voor bestaat weet ik zo snel niet, ik ben daar zelf namelijk niet zo in thuis.

• martijnboom
Ik heb maar eens contact gezocht met de leveranciers van de Sweex geluidskaart en kreeg de handleiding per mail opgestuurd. Daarin las ik het volgende:
De geluidskaart zal zijn instellingen automatisch aanpassen aan de luidsprekers die u aangesloten heeft (koptelefoons
/ 2.0 or 2.1 / 5.1 / 7.1), in de meeste gevallen hoeft u zelfs geen enkele instellingen aan te passen. Als u merkt
dat de kaart niet alle luidsprekers detecteert, dan kunt u de “Analog Output” (analoge uitgang) aanpassen naar het
handmatig selecteren van het juiste aantal luidsprekers.
Dit betekend dan toch dat muziek ook surround wordt afgespeeld? :*)

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-11 06:59

Mikayu

.srt

Dat sweex kastje heeft ook een optische uitgang, in principe heb je daar genoeg aan. Films met 6ch speel je over spdif en krijg je het beste geluid. Muziek zal ie veelal als stereo pcm uitsturen, maar als het goed is heeft het Logitech setje ook een aantal dsp's aan boord zodat je toch een surround idee krijgt.
Pagina: 1