• Vinno
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-03-2025

Vinno

Dat is ook!

Topicstarter
Hallo allemaal,

voor het zoontje van mijn vriendin, die bij zijn vader woont en om het weekend bij ons is, was ik van plan twee spelletjes/game pc's te bouwen. Een voor hier en een voor bij zijn vader.

Omdat hij pas 8 is, had ik bedacht lekker goedkoop (crisis hè!) tweedehands onderdelen te kopen en deze zelf te bouwen. Zodoende verschaf ik mezelf ook weer een leuke uitdaging voor de momenten dat ik wat vrije tijd over heb was de gedachte.
Ik had een budget genomen van rond de €250,- per PC, omdat hij toch geen veeleisende spelletjes (wil) spelen.

Die uitdaging is zeker gekomen, gezien het vreemde probleem wat ik heb, wat ik uit zal leggen nadat ik eerst even een overzicht geef van wat ik aangeschaft heb:

Aangeschaft
- 2 voedingen (450 & 420 watt, via Tweakers V&A)
- 2 kasten (niet zo boeiend verder, via Tweakers V&A)
- AMD Phenom II X4 965 Black Edition & koeler in combinatie met een MSI 890FXA-GD65 moederbord (via Tweakers V&A in één koop en kwam ook "ready to go" uit het pakketje, dus processor in het MB)
- AMD Phenom II X4 840 Quad Core 3.2Ghz (met stock koeler, via Marktplaats)
- ASRock 890GX Extreme3 (via Dealstunter.nl)
- 2 Western Digital Blue WD5000AAKS, 500GB (Via Tweakers V&A)
- 2 keer 2GB (setje van 4GB dus) Corsair XMS3 TW3X4G1333C9 (Via Tweakers V&A)
- Sapphire HD 4890 1GB GDDR5 PCI-E (Via Tweakers V&A)
- 2 DVD spelers, kan hier op mijn werk de merken ff niet vinden (Via Tweakers V&A)
- Windows XP

Nog aan te schaffen
- Nog een Windows XP licentie
- Nog een grafische kaart
- Nog een setje geheugen
Maar ik wilde eerst maar eens één PC werkend hebben

Het probleem
Bij beide moederborden krijg ik zwart beeld zodra ik ze aanzet...
Alle fans draaien, etc. Het beeld blijft zwart, zodra ik de stekker eruit trek (zowel onboard bij de ASRock, en op videokaart bij beide moederborden), springt de monitor op "No Signal". Dus er is wel signal, maar zwart, als de stekker erin zit...

Geprobeerde oplossingen
- Moederborden getest, met steeds minder onderdelen, tot "kaal" aan toe
- Geheugen getest in mijn werkende PC, werkt perfect
- Videokaart getest in mijn werkende PC, werkt perfect
- HD getest in mijn werkende PC, werkt perfect
- DVD getest in mijn werkende PC, werkt perfect
- Moederborden de BIOS ge-reset
- Processor 965 van het MSI bord gehaald en op het ASRock bord gezet
- Alle testen gedaan met verschillende monitoren (en ook 3 keer alle monitoren getest op mijn werkende PC)
- Mijn videokaart van werkende PC (Sapphire HD 7850, 2GB) en geheugen (Corsair XMS 3, 8GB, 1 reepje) ook nog op de moederborden gezet, ondanks dat ik wist dat de aangeschafte onderdelen goed waren
- Batterijen uit beide moederborden gehaald nadat de stroom eraf ging en daarna er weer opgezet

Helaas is mijn werkende PC een andere socket, anders had ik de processors in deze PC kunnen testen...

Nog steeds
Maar met alle bovenstaande geprobeerde oplossingen blijft het probleem: Zwart beeld.
Vreemde is dus, dat zodra ik de stekker van het scherm van het moederbord/video kaart trek, het scherm naar "no signal" springt en zodra ik hem er weer indruk, naar zwart springt... Dus er is wel signaal, maar dit is zwart...

Dit geeft mij ook het idee dat de moederborden wel werken... Of misschien zie ik dat verkeerd...

Zou het nou echt zo zijn dat ik twee keer (nagenoeg) tegelijkertijd opgelicht ben met twee kapotte processors?
Via Marktplaats oké... Maar ook via Tweakers V&A... (Was wel iemand die nog geen feedback had, maarja, iemand moet de eerste zijn toch...).

En dan vooral het feit dat dit tegelijkertijd gebeurd... Ik heb gewoon echt het gevoel dat dit te toevallig is allemaal. Bij beide kopen nog geen seconde argwaan gehad qua communicatie e.d. Daar heb ik toch echt (door mijn werk) wel redelijk goed ontwikkelde alarmbellen voor in mijn hoofd...

Ik hoop eigenlijk dat ik gewoon echt iets compleet over het hoofd zie, waar jullie mij nu lachend op gaan wijzen. Want ik blijf ik er maar over malen in mijn hoofd...

Is het geheugen wat ik heb gekocht, zie bovenstaand, dan toch niet goed voor deze moederborden ofzo...?

Help me aub en stel ook alle vragen die je hebt. Sta echt 1000% open voor alle suggesties en wil met liefde alles nog een keer doen op jullie advies, qua testen. Na 10 keer alles gedaan te hebben, kan een 11e keer er ook wel bij...

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-01 15:05

matthewk

Ubernoob

Heb je de CPU ondersteuning al gecheckt van de moederborden? En de bios van de moederborden?

Consultant - Autogek

• Vinno

Vinno

Dat is ook!

Topicstarter
matthewk schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 10:52:
Heb je de CPU ondersteuning al gecheckt van de moederborden? En de bios van de moederborden?
Beide moederborden ondersteunen Phenom II volgens de doos/handleiding ja...

Bios... Ja kwam ik maar zover... Maar met zwart beeld kan ik niet zoveel checken in de BIOS...
Heb deze, zoals gezegd, wel ge-reset...

[ Voor 5% gewijzigd door Vinno op 21-06-2013 10:55 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:35
Behalve de 24/28 pins ATX connector ook de 4 of 8 pins CPU power connector aangesloten?

Het is aannemelijk met twee afzonderlijke gekochtte sets dat *jij* dezelfde fout twee keer maakt, en niet dat beide sets hetzelfde defect hebben.

• pundertaker
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-05-2025
Staat je monitor wel ingesteld op het juiste kabeltype VGA of DVI, HDMI, er zijn genoeg monitoren die niet automatisch de juiste ingang vaststellen.

• agoNITE
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-02 00:03
Of misschien eens het beeldscherm aansluiten op het moederbord (IGP). Misschien is het gebruik van een losse GPU wel uitgeschakeld, of staat de IGP als 1e scherm ingesteld.

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-01 12:18
agoNITE schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 12:47:
Of misschien eens het beeldscherm aansluiten op het moederbord (IGP). Misschien is het gebruik van een losse GPU wel uitgeschakeld, of staat de IGP als 1e scherm ingesteld.
Dit zou misschien kunnen helpen. Maar normalerwijs wanneer je je videokaart aansluit en vervolgens de BIOS reset wanneer er geen stroom opzit (ook even na de stekker eruit opnieuw de powerbutton indrukken, aangezien er altijd een beetje stroom zit opgeslagen in de voeding). Via CMOS jumper of batterij er uit halen, mag dit probleem zich niet meer voordoen en moet het moederbord automatisch er voor zorgen dat het videosignaal via de losse moederbord gaat.

Ik zou eerst vanaalten tip uitvoeren en kijken of je alles wel daadwerkelijk goed heb aangesloten. Elke tweaker kan die fout maken :+ . Zoals de CPU stroom vergeten aan te sluiten of het RAM geheugen niet goed geplaatst te hebben.

Daarna zou ik kijken of je moederbord enige opvallendheden vertoond. zoals condensators die een beetje bol staan of iet is doorgebrand. Moederborden kunnen erg gevoel zijn voor statische elektriciteit of energiepieken.

• Vinno

Vinno

Dat is ook!

Topicstarter
vanaalten schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 12:42:
Behalve de 24/28 pins ATX connector ook de 4 of 8 pins CPU power connector aangesloten?

Het is aannemelijk met twee afzonderlijke gekochtte sets dat *jij* dezelfde fout twee keer maakt, en niet dat beide sets hetzelfde defect hebben.
Ja dat is zeker aannemelijk ja... Vandaar mijn post :)

Ja de 4 en 8 pins heb ik zeker gedaan ja...

• Vinno

Vinno

Dat is ook!

Topicstarter
pundertaker schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 12:46:
Staat je monitor wel ingesteld op het juiste kabeltype VGA of DVI, HDMI, er zijn genoeg monitoren die niet automatisch de juiste ingang vaststellen.
Ja heb ik telkens bij elke poging op alle standen geprobeerd en ook met meerdere monitoren...

• Vinno

Vinno

Dat is ook!

Topicstarter
agoNITE schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 12:47:
Ja bij de ASRock heb ik ook allebei de uitgangen van het moederbord geprobeerd...

• Vinno

Vinno

Dat is ook!

Topicstarter
Bliksem B schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 13:00:
[...]

Dit zou misschien kunnen helpen. Maar normalerwijs wanneer je je videokaart aansluit en vervolgens de BIOS reset wanneer er geen stroom opzit (ook even na de stekker eruit opnieuw de powerbutton indrukken, aangezien er altijd een beetje stroom zit opgeslagen in de voeding). Via CMOS jumper of batterij er uit halen, mag dit probleem zich niet meer voordoen en moet het moederbord automatisch er voor zorgen dat het videosignaal via de losse moederbord gaat.

Ik zou eerst vanaalten tip uitvoeren en kijken of je alles wel daadwerkelijk goed heb aangesloten. Elke tweaker kan die fout maken :+ . Zoals de CPU stroom vergeten aan te sluiten of het RAM geheugen niet goed geplaatst te hebben.

Daarna zou ik kijken of je moederbord enige opvallendheden vertoond. zoals condensators die een beetje bol staan of iet is doorgebrand. Moederborden kunnen erg gevoel zijn voor statische elektriciteit of energiepieken.
Ja batterij had ik al gedaan en reset ook, maar zal het vanavond nog eens een keertje doen.

Ook alle stekkers nog een keer opnieuw en RAM ook.

Moederbord ook, maar ik maak hier beetje (niet alleen jouw reactie) op uit, dat jullie niet echt neigen naar een probleem met de processor(s)?

• Bliksem B
Vinno schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 14:06:
[...]

Ja batterij had ik al gedaan en reset ook, maar zal het vanavond nog eens een keertje doen.

Ook alle stekkers nog een keer opnieuw en RAM ook.

Moederbord ook, maar ik maak hier beetje (niet alleen jouw reactie) op uit, dat jullie niet echt neigen naar een probleem met de processor(s)?
Het is een beetje frappant dat beide processors niet zouden werken. Daarnaast zijn imho CPU's veel minder gevoelig dan moederborden of ram-geheugen. Het kan altijd natuurlijk.

Je zegt trouwens dat je alleen de 965 op het andere moederbord geprikt hebt. Is dit ook het geval met 840?

Daarnaast met zo kaal mogelijk moet je hem echt zo kaal mogelijk aansluiten. Dus alleen moederbord + cpu + ram (mss zelfs 1 reepje). Dan zoudie iets moeten doen.

Kijk daarna ook goed hoe je beeldscherm aansluit. Er kan verschil tussen VGA, DVI en HDMI zijn. Sluit bijvoorbeeld je beeldscherm aan via een VGA kabel (zonder converters!!!) Wanneer een moederbord alleen DVI + HDMI heeft. Gebruik dan alleen DVI + vga converter naar VGA aansluiting op het beeldscherm.
Uit andere topics blijkt namelijk dat sommige moederborden niet direct de DVI of HDMI gebruiken voor de postscreens. VGA in de meeste gevallen wel.

• Bliksem B
Is het probleem inmiddels opgelost? Of heb je je internetverbinding opgeblazen.
Pagina: 1