Router als AP plus nog een AP

Pagina: 1
Acties:

• Earv
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-11 17:51
Ik heb de standaard EPC3925 modem/router van UPC en daar een los TP-Link WA-901ND Access Point bijgekocht. De reden is dat de EPC3925 niet mijn hele huis bereikt.

Nu kan ik simpelweg de radio in de router uitzetten en het AP op een centralere plaats in mijn huis zetten. Maar kan ik ook zonder snelheidsverlies of andere bezwaren de radio van beide aanzetten en zorgen dat de SSID, frequentieband, channel en sleutel van router-radio en AP-radio hetzelfde zijn? Dan heb ik op twee verschillende plekken een wifi-signaal van hetzelfde (?) netwerk.

Ik heb dat 'een beetje' getest en mijn smartphone ziet in die situatie inderdaad maar één netwerk; als ik de radio van de router uitzet, lijkt ie probleemloos en zonder dat ik dat merk over te gaan op het AP. Alles werkt ook prima.

Maar nu lees ik in de FAQ dat je, om dit te laten werken, WDS aan moet hebben staan. Dat staat bij mij uit in de router. Bovendien wil ik dat eigenlijk niet, omdat je dan alleen de zwakkere WEP-encryptie kunt gebruiken i.p.v. WPA2.

Kortom: waarom lijkt het bij mij dan toch te werken? Wat zie ik over het hoofd? En welke mogleijke nadelen zijn er?

Verwijderd

Kanalen moeten minimaal 5 kanalen uit elkaar staan. (voorbeeld: kanaal 1 en kanaal 6 of hoger)
Geen WDS
Gewoon WPA2, op beide apparaten gelijk
SSID gelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2013 11:20 ]

• Earv
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-11 17:51
Hallo haik01, dank voor je reactie. Waarom is dat, van die kanalen? Dat hoor ik voor het eerst in een configuratie als deze. Voor verschillende netwerken snap ik het, maar dit is in feite hetzelfde netwerk, toch?

En waarom staat er in de FAQ dan dat je WDS moet gebruiken? En waarom hoeft dat in dit geval dan niet?

Sorry voor de vele vragen, maar ik wil graag begrijpen waarom het wel/niet kan.

Verwijderd

Dit heeft te maken met interferentie. Er zijn twee zenders, en die mogen niet "door elkaar" zelfde taal praten (lees: kanalen).

Stel maar in zoals ik het zei, gaat werken als een zonnetje, tenzij je een iPhone hebt.