Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:14

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Topicstarter
Sinds mijn vriendin en ik steeds meer tijd doorbrengen/willen doorbrengen met fotografie leek het ons handig om hiervoor een tablet erbij te nemen. Puur om tijdens de shoots op een groter formaat de foto te kunnen beoordelen.
Daarnaast zal de tablet ook thuis gebruikt worden voor het gebruikelijke grut wat je thuis zoal met een tablet doet, browsen, beetje gamen, wat tikken, etc.

Nu komen we er alleen niet uit wat voor tablet we moeten nemen en dan voornamelijk welk besturingssysteem zich het beste leent hiervoor.
  • Apple hebben we mee gestoeid, maar het continu overzetten van foto's dmv adapter en hoge aanschaf voor weinig ruimte etc is toch niet echt handig. Hoewel het qua het bezichtigen en het eventueel snel kunnen bewerken van foto's wel weer fijn moet zijn mits je de goede apps hebt.
  • Android is bij ons bekend qua gebruik vanwege Android telefoons die we beide hebben. maar tablets zijn er zo veel keus in dat we het eigenlijk niet meer zien (en sommige zijn gewoon ronduit lelijk)
  • W8 een Surface tablet oid bied natuurlijk veel mogelijkheden omdat het in essentie een W8 pc is die wat uitgekleed is en gezien beide pc's van ons op W8 draaien zijn we hier wel bekend mee. Nu weten we alleen niet of er echt goede punten/argumenten zijn te geven om wel of niet hiervoor te kiezen.
We willen dus als we op stap zijn in het bos of op vakantie oid tussendoor gewoon de SD uit de camera trekken en makkelijk groter kunnen bekijken en de foto te beoordelen en eventueel alvast licht te bewerken.
Tablet moet dus overweg kunnen met .RAW .C2R (canon) al dan niet dmv een app.

Wie o wie kan ons helpen de juiste keuze te maken.

De prijs die we hiervoor willen neerleggen is tussen de 400 en 500 euro (ongeveer de aanschafprijs van een iPad 4 met 16GB wat uiteraard te weinig is en niet makkelijk uit te breiden)

(hoe vraag je een titelchange aan, stomme spelfauten)

[ Voor 8% gewijzigd door Rubman op 21-06-2013 11:25 . Reden: Wat dingetjes vergeten ]

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:56

Major_ton

Shoot!

Wat willen jullie uitgeven? Ik zit min of meer in hetzelfde schuitje als jullie en heb mijn keuze ook nog niet kunnen maken. Zéér waarschijnlijk zal ik toch een voor een Windows 8 tablet kiezen, simpelweg omdat deze het makkelijkst je bestanden kan verwerken. Ik ben nu aan het rommelen met tetheren naar mijn Android telefoon (Galaxy Note II), maar dat werkt toch niet echt ideaal met de apps die ervoor beschikbaar zijn. Opzich kom je met bijv. een Nexus 7 en een app die met .Raw files overweg kan een heel eind, maar je zal voor jezelf moeten beslissen of dat genoeg is.

Wat betreft de Windows 8 tablets vind ik het nog lastig om een keuze te maken. De betaalbare varianten hebben oude en trage hardware, dus als je een beetje vlotte tablert wilt hebben betaal je meteen de jackpot. Daarom wacht ik denk ik op de 2de generatie Windows 8 tablets die later dit jaar uit gaan komen. Ik hoop dan op een betere prijs/prestatie verhouding.

Some infinities are bigger than others.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Voordeel van windows 8 RT is dat je een usb poort hebt die de camera direct herkent en dan kan je via windows verkenner de foto's zoeken. Verder slikt de Surface ook micro SD kaartjes tot 64GB waardoor je de foto's ook kan backuppen.
Ander voordeel is dat je een extern scherm kan aansluiten dmv micro hdmi en zo 1080P kan uitsturen.

Ook voor verslagen typen is een Windows tablet beter, er staat gewoon een volledige versie van Word 2013 op en je kan toetsenborden en muizen aansluiten via de usb-poort of bluetooth.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:49

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik zou in jullie geval zeker voor windows 8 gaan.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Rubman

Rubman

Topicstarter
Ok W8 is dus redelijk veelzijdig op tablet gebied, je kan er nog net geen laptop van maken.

Dan nog de vraag wat voor W8 tablet, want daar ben ik echt totaal niet bekend mee. Zitten er bijvoorbeeld grote verschillen in Hardware en dus snelheid? Wachten op de 2e generatie handig? Kan ik persoonlijk gebruik maken van het studentenaanbod of zijn dat al slechte tablets?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vermijd wel de RT variant van Windows 8 in verband met compatibiliteit met diverse programma's. nieuws: Microsoft halveert prijs Surface RT tijdelijk voor Nederlandse studenten is wel interessant als je puur een tablet wilt om te internetten maar met foto's en dergelijken wil je al snel programma's zoals lightroom gaan gebruiken en dat gaat lastiger.
De vraag is hoe snel je de tablet wilt hebben, de Windows 8 tablets staan nog redelijk in de kinderschoenen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Het studenten aanbod geldt alleen voor de Surface RT met Windows RT. Je hebt dan niet volledige versie van Windows 8 tot je beschikking. Dat hoeft opzich geen probleem te zijn, maar ik weet niet of er voor Windows RT apps beschikbaar zijn die .RAW files kunnen laten zien, Verder heeft een Surface RT een niet heel erg denderende resolutie van 1366 x 768 pixels, waar de Surface Pro Full HD biedt met 1920 x 1080 pixels. Windows tablets met een hoge resolutie zijn schaars en duur. Daarom wil ik zelf nog even wachten.

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Tsurany schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 11:07:
Vermijd wel de RT variant van Windows 8 in verband met compatibiliteit met diverse programma's. nieuws: Microsoft halveert prijs Surface RT tijdelijk voor Nederlandse studenten is wel interessant als je puur een tablet wilt om te internetten maar met foto's en dergelijken wil je al snel programma's zoals lightroom gaan gebruiken en dat gaat lastiger.
De vraag is hoe snel je de tablet wilt hebben, de Windows 8 tablets staan nog redelijk in de kinderschoenen.
offtopic:

Lightroom op een 10 inch tablet lijkt mij trouwens verre van ideaal. Ik denk dat het nut van een tablet in een studio zich eerder laat zien bij het bekijken of het licht goed uitkomt en of de focus goed geplaatst is. Bewerken kan later wel op een 'echte' computer.

• Rubman

Rubman

Topicstarter
We gaan ook niet volledig bewerken op de tablet hoor ;) puur misschien wat kleine aanpassingen om de foto te controleren enzo.
Geen RT tablet dus.....Check.

* Rubman Gaat zich maar eens verdiepen in W8 tablets en de verschillende soorten

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Schrijf RT nog niet meteen af! Het loont de moeite om uit te zoeken of RT met .RAW files overweg kan en even te wachten of er FHD Win RT tablets aan gaan komen. Tegen die tijd is Win RT 8.1 ook beschikbaar, wat ook de nodige verbetering met zich mee zou moeten brengen. RT kan op zuinigere hardware draaien, wat een langere accuduur betekent en natuurlijk ook een lagere aanschafprijs. Als mijn idee werkelijkheid wordt, ga ik gewoon voor Win RT.

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
Ik heb begin vorig jaar een Asus TF201 voor m'n vriendin gekocht, (was toendertijd de eerste quadcore tablet) mijn uitgangspunt was het makkelijk overzetten van foto's en de mogelijkheid tot uitbreiding van opslag dmv het sd slot. (heb dus 32gb intern en 32 sd kaart) Met een ipad kan dit niet en was daarom gelijk al afgevallen als keuze.

Voorheen moest ik m'n notebook meezeulen, nu gebruik ik de tablet om m'n fotos te dumpen bijvoorbeeld als we met vakantie zijn. d:)b
Foto's editen doe ik er niet op, raw support op android valt wel tegen maar er zijn een paar gratis backup apps waarmee je raw files kan bekijken en dat is voor mij goed zat. Inmiddels zijn er vele nieuwe modellen uit, maar ik wilde mijn ervaring iig delen.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Pagina: 1