Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamoru
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-10 14:25
Beste mensen,

Ik heb een vraag of eigenlijk vraag ik om advies. In september 2012 ben ik op mijzelf gaan wonen en uiteraard heb ik gelijk huursubsidie aangevraagd, omdat ik hier recht op had (233 euro per maand). Mijn vriendin en ik zijn gaan samenwonen in november 2012, maar het bedrag van de huursubsidie bleef hetzelfde, omdat zij op dat moment geen baan had. Nu heeft zij per 1 februari 2013 een baan en ben ik vergeten om de huursubsidie aan te passen op ons gewijzigde inkomen. Mijn fout, klopt. Zal ik gewoon terugbetalen.

Nu heb ik gisteren een beschikking ontvangen over de huursubsidie. Het gaat om een bedrag van 1374 euro, dit is het bedrag wat ik over heel 2013 ontvangen heb. Maar, in januari 2013 had mijn vriendin nog geen baan, dus geen inkomen. Maar toch moet ik de ontvangen huursubsidie van die maand gaan terugbetalen, omdat ons inkomen over het gehele jaar 2013 teveel is om huursubsidie te ontvangen.

Is dit juist of gaat hier nu iets niet goed? Graag jullie advies! :)

"There is only one success--to be able to spend your life in your own way."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamiev90
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:31
Ze kijken niet naar je inkomen per maand maar naar het inkomen wat jij & je partner het hele jaar hebben ontvangen. Als dat boven een bepaald bedrag ligt krijg je het hele jaar geen huurtoeslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Huurtoeslag gaat volgens mij net als zorgtoeslag op basis van het jaarinkomen. Jullie gezamenlijke jaarinkomen voor 2013 is te hoog waardoor je voor geheel 2013 geen recht hebt op huurtoeslag.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamoru
Bedankt voor jullie reactie. Dan klopt het dus gewoon, okay! Maar ligt het aan mij of is dit best krom geregeld? Nu betekent het dat ik over de maand januari de volle pond aan huur moet betalen, terwijl ik de enige was die op dat moment verdiende. En op dat moment verdiende ik ook nog het minimumloon en behoorlijk afhankelijk was van deze toeslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamiev90
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:31
Wat ik persoonlijk vooral krom vind is dat als je net onder de grens zit (met bijvoorbeeld 10 euro bruto per jaar) je ruim 100 euro netto per maand kan ontvangen aan huurtoeslag, zit je net met 1 euro bruto per jaar erboven krijg je helemaal niks.

Word het wel erg aantrekkelijk om minder te werken voor sommige mensen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Jamoru schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 09:06:
Bedankt voor jullie reactie. Dan klopt het dus gewoon, okay! Maar ligt het aan mij of is dit best krom geregeld? Nu betekent het dat ik over de maand januari de volle pond aan huur moet betalen, terwijl ik de enige was die op dat moment verdiende. En op dat moment verdiende ik ook nog het minimumloon en behoorlijk afhankelijk was van deze toeslag.
Tja, wat is krom? Ze kijken naar wat je per jaar verdient, niet naar wat je per maand verdient. Zou je vriendin pas aan het eind van het jaar gaan werken zou je gemiddeld genomen lager uitkomen waardoor je meer huursubsidie zou ontvangen per jaar.
Ik vind het zelf niet krom, samen verdienen jullie genoeg om in dat jaar de huur te kunnen betalen, waarom zou de belastingbetaler dan die ene maand nog moeten aanvullen als je de overige 11 maanden genoeg verdiend om helemaal geen huurtoeslag nodig te hebben?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-10 18:50
Jammer genoeg heb ik me hier ook een keer aan moeten stoten. Ook met huursverhogingen, meer gaan verdienen en onwetend dat je dit even bij hebt moeten houden.

Het scheelt dat je niet alles in 1 keer hoeft op te hoesten maar dit gewoon in 24 termijnen kunt betalen. Jij betaald dan per maand € 57,25. Dit staat ook in de brieven vermeld.

Als je wilt kun je natuurlijk per maand meer overmaken zodat je er sneller vanaf bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamoru
Tsurany schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 09:12:
[...]

Tja, wat is krom? Ze kijken naar wat je per jaar verdient, niet naar wat je per maand verdient. Zou je vriendin pas aan het eind van het jaar gaan werken zou je gemiddeld genomen lager uitkomen waardoor je meer huursubsidie zou ontvangen per jaar.
Ik vind het zelf niet krom, samen verdienen jullie genoeg om in dat jaar de huur te kunnen betalen, waarom zou de belastingbetaler dan die ene maand nog moeten aanvullen als je de overige 11 maanden genoeg verdiend om helemaal geen huurtoeslag nodig te hebben?
Wat ik krom vind is dat ze per jaar kijken en niet per maand, maar ik snap je verhaal zeker hoor en ik zal het bedrag ook gewoon betalen (gelukkig kan het in termijnen, inderdaad € 57,25 per maand, Neefdave). Ik heb de huurtoeslag nu helemaal gestopt, zodat ik in ieder geval niet opnieuw dingen vergeet. Aangezien we beide full-time werken zullen we hier toch geen recht meer op hebben voor zeker een aantal jaar. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar de belasting wordt toch ook per jaar bepaald en niet per maand? Afhankelijk van hoeveel ze verdient kan dat je best meer geld opleveren dan wegvallen van huursubsidie je kost (puur de belastingteruggaaf bedoel ik dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Pas ook op met reguliere aangifte.

Eenmaal fiscaal partner dan werkt dat ook door in andere toeslagen. Aangezien je recht hebt (had) op huurtoeslag, heb je ook recht op zorgtoeslag.
Als individu kan dat misschien nog wel, maar bij een gezamenlijk toetsinginkomen kan dat anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:07
Ja het is juist en idd erg vervelend om pas achteraf achter te komen (maar wel terecht, zoals je zelf ook niet lijkt te ontkennen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:08

Dido

heforshe

Jamoru schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 09:32:
Wat ik krom vind is dat ze per jaar kijken en niet per maand, maar ik snap je verhaal zeker hoor en ik zal het bedrag ook gewoon betalen (gelukkig kan het in termijnen, inderdaad € 57,25 per maand, Neefdave). Ik heb de huurtoeslag nu helemaal gestopt, zodat ik in ieder geval niet opnieuw dingen vergeet. Aangezien we beide full-time werken zullen we hier toch geen recht meer op hebben voor zeker een aantal jaar. :P
Het zou per maand pas krom zijn...

Ik zie wel wat voordelen om mijn baas te overtuigen mijn jaarsalaris in 1 keer te storten zodat ik 11 van de twaalf maanden recht zou hebben op zorgtoeslag, huurtoeslag en weet ik veel wat meer.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:45
Je kan in dit overzicht zien wat de maximale toeslagen zijn. (ook voor andere zaken)
http://download.belasting...toeslagen_tg7101z31pl.pdf

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dido schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 13:54:
[...]

Het zou per maand pas krom zijn...

Ik zie wel wat voordelen om mijn baas te overtuigen mijn jaarsalaris in 1 keer te storten zodat ik 11 van de twaalf maanden recht zou hebben op zorgtoeslag, huurtoeslag en weet ik veel wat meer.
Mwoeah, leuk gezegd, maar juist rond de grens wel/geen toeslag verdien je dermate weinig dat EUR 100 meer of minder netto per maand er hard in hakt. Vooral bij terugval van inkomen is dat een probleem.

Stel, tweeverdieners die elk ongeveer max bedrag voor toeslag verdienen. Uiteraard geen toeslag dus. Halverwege het jaar wordt de ene werkloos (WW, 70% van laatste inkomen) en relatie gaat uit (combo die vaker voorkomt). Degene met 70% WW blijft alleen achter en kan pas na 6 maanden huurtoeslag aanvragen, want totaal inkomen over dat kalenderjaar is teveel.

Stel ander stel tweeverdieners overkomt exact hetzelfde, maar dan in december. Nog steeds kut, maar de achterblijver kan daar na een maand al huurtoeslag aanvragen.

Dat verschil is nogal arbitrair, maar heeft grote impact op het leven van de betrokkenen. Misbruik kan op andere manier aangepakt worden dan alles het probleem van degenen met de zwakste schouders maken :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Laatst online: 12:08

Dido

heforshe

dion_b schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 16:11:
Stel, tweeverdieners die elk ongeveer max bedrag voor toeslag verdienen. Uiteraard geen toeslag dus. Halverwege het jaar wordt de ene werkloos (WW, 70% van laatste inkomen) en relatie gaat uit (combo die vaker voorkomt). Degene met 70% WW blijft alleen achter en kan pas na 6 maanden huurtoeslag aanvragen, want totaal inkomen over dat kalenderjaar is teveel.
Dat komt dan doordat ze (kennelijk) voor het hele jaar als toeslagpartners gelden, dat is iets anders dan het feit dat de toeslag zelf op jaarbasis berekend wordt.

Nu weet ik niet of dat inderdaad zo is, maar dat zou inderdaad in (bijna) all geval betekenen dat het sowieso, niet alleen voor toeslagen, ongunstig is om relaties in bepaalde maanden te beëindigen. Misschien interessant om eens te kijken of er in november/december relevant meer scheidingen zijn...

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:01
Dido schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 16:46:
[...]
Nu weet ik niet of dat inderdaad zo is, maar dat zou inderdaad in (bijna) all geval betekenen dat het sowieso, niet alleen voor toeslagen, ongunstig is om relaties in bepaalde maanden te beëindigen. Misschien interessant om eens te kijken of er in november/december relevant meer scheidingen zijn...
En hoe zien de cijfers eruit voor november / december ivm andere maanden?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dido schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 16:46:
[...]

Dat komt dan doordat ze (kennelijk) voor het hele jaar als toeslagpartners gelden, dat is iets anders dan het feit dat de toeslag zelf op jaarbasis berekend wordt.

Ergens gok ik dat rationele mid-term financiele overwegingen zelden doorslaggevend zijn bij beeindigen van relaties :z

Punt is juist dat er verschil is tussen $random_voordelige_regeling_voor_stellen en iets wat juist bedoeld is om mensen met financiele problemen toch in staat te stellen dak boven hun hoofd te hebben. Per definitie heb je het over een groep die niet de marges heeft om pas achteraf na een jaar iets af te rekenen, of pas volgend fiscaal jaar ergens recht op te hebben. Dat is alsof je de Bijstand enkel per kalenderjaar kon krijgen...

Dit is ook relevant voor de rest van ons - voor ieder vorm van financieel probleem geldt dat het met de tijd alleen maar erger wordt. Iemand die pas maanden later recht heeft op huurtoeslag gaat in de tussentijd schulden krijgen, in de schuldsanering moeten en anderszins rest vna maatschappij tot last zijn. Die rekening betalen wij, en die is geheid groter dan paar maanden langer huurtoeslag betalen aan iemand die er op dat moment behoefte aan en recht op zou moeten hebben.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Niet online
Huurtoeslag werkt niet op basis van toeslagpartners maar op basis van bewoners op hetzelfde huuradres. Degene met na zes maanden 70% WW en een verbroken relatie, kan vanaf dat moment direct huurtoeslag aanvragen omdat vanaf dat moment (de eerste van de huidige of volgende maand) alleen zijn eigen jaarinkomen nog telt (de andere bewoner vertrekt immers). Voor de andere toeslagen is het toeslagpartnerschap wel relevant, maar een simpele relatie maakt je geen toeslagpartner van elkaar. Het is natuurlijk zo, zoals bij alle sociale zekerheid, dat er willekeur in de regelingen zit. Het is voor sommige groepen heel riant, voor andere gevallen pakt het nogal slecht uit.

De aansluiting bij maanden pakt overigens weer slecht uit als je in de tweede week van de maand werk krijgt. Je moet dan ook het bedrag over de eerste week terugbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Vriend van mij mag op dit moment € 2.000 terug betalen omdat z'n ex-vriendin is gaan werken - nadat ze al uit elkaar zijn gegaan. En hij zit al op minimum-inkomen.

Van januari t/m mei hebben ze samengewoond, inkomen op minima-niveau. Toeslagen werden op zijn naam ontvangen.

In mei gaat ze bij hem weg, afgestudeerd en krijgt een goedbetaalde baan. Dát inkomen wordt nu voor 't hele jaar bij zíjn inkomen opgeteld, waardoor hij over heel 2011 alle toeslagen mag terugbetalen. En zij is de lachende derde. Wel over die maanden toeslag gehad, wel inkomen, geen schuld.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Niet online
Als ze vanaf juni 2011 niet meer hebben samengewoond, en er is geen huwelijk of geregistreerd partnerschap tussen de twee, dan zullen over de periode juni t/m december 2011 de toeslagen alleen over het eigen jaarinkomen worden berekend (geen toeslagpartner meer en geen medebewoners meer). Alleen over de periode januari t/m mei worden beide jaarinkomens in aanmerking genomen. Als je over vijf maanden in totaal 2000 euro aan toeslag krijgt, dan is dat ook best wel riant.

Voor het jaar 2011 geldt ook nog eens de 10%-regeling. Dat houdt in dat wanneer de toeslagpartner vertrekt en na vertrek ten minste 10% meer gaat verdienen de aanvrager een herberekening kan aanvragen. Hier staat het uitgelegd: http://download.belasting...jzer_2011_tg3521z11fd.pdf op pagina 15 en verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Referentie is GBA.

Je zou daar moeten kijken of ze zich correct heeft uitgeschreven. Een van de eisen is op hetzelfde adres wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Thnx voor de tip, haribold, ik meende al dat ze de termijnen/inkomsten niet goed vastgesteld hebben, maar die 10%-regeling was ik vergeten!

GBA wordt al gecontroleerd.

offtopic:
Huursubsidie bestaat al jaaaaren niet meer... het is tegenwoordig huurtoeslag. Niet alleen een ander naampje, maar óók een heel ander systeem. En voor iets waarvan je maandelijks € 233 ontving, mag je in ieder geval de moeite doen om de juiste term te gebruiken.

[ Voor 44% gewijzigd door Ardana op 24-06-2013 11:43 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1