[Excel?] Uit meerdere documenten celwaarde zoeken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hejwazzup
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-06-2024
Hallo,

Ik heb een vraag waarbij ik niet weet of dit mogelijk is met Excel (of een ander programma).
Ik ben werkzaam op een basisschool. Wij sturen ouders elk jaar een formulier waarop zij een aantal zaken moeten invullen. Zo moeten zij ook invullen of foto's van hun kind op onze schoolsite geplaatst mogen worden.
Zij kiezen voor ja/nee in cel B21.

Is het mogelijk dat ik een Excel-bestand (of een ander programma gebruik/)maak. Waarin hij kijkt naar alle Excel-bestanden (die ingevuld teruggestuurd worden door ouders, waarbij ik niet weet hoe zij het document gaan noemen) in een bepaalde map, hij in al die Excel-bestanden zoekt of in cel B21 'nee' ingevuld staat. En hij in dat bestand een overzicht geeft welke kinderen dat dan zijn? Dit mag hij doen door mij de document naam te geven, of de naam van het kind die staat in cel B6.

Ik ben vooral nieuwsgierig of dit mogelijk is.
Het bespaart ons enorm veel werk op een school met 500 leerlingen... :)

Groet,
Rik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-05 22:14

ScSi

Belg.

Rik, dat kan zeker hoor. Ik heb ooit eens een programma'tje gemaakt in Excel dat zo iets min of meer deed.
Ik zal straks eens kijken of ik het nog terugvind (en eventueel kan aanpassen aan jouw noden), maar er zijn denk ik ook online genoeg voorbeelden te vinden.

Wel zal je iets of wat van VBA kennis nodig hebben om dit te bereiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hejwazzup
ScSi schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 08:42:
Rik, dat kan zeker hoor. Ik heb ooit eens een programma'tje gemaakt in Excel dat zo iets min of meer deed.
Ik zal straks eens kijken of ik het nog terugvind (en eventueel kan aanpassen aan jouw noden), maar er zijn denk ik ook online genoeg voorbeelden te vinden.

Wel zal je iets of wat van VBA kennis nodig hebben om dit te bereiken..
Kijk dat is goed nieuws. Dan wacht ik even jouw bericht af.
Ik heb wel enige vorm van kennis. Ik heb alleen vaak een opzetje/start nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-06 13:46
Ik heb voor mijn werk al eens iets gemaakt, maar daarin was het aantal bestanden kleiner (ongeveer 10) en wist ik precies hoe deze bestanden heetten.
Moederbestand (bestand 0) opent bestand 1, kopieert info uit bestand 1, sluit bestand 1, plakt de info in bestand 0, opent bestand 2, etc etc.
Ik heb met behulp van Google een hoop voor elkaar gekregen. Of het optimaal is, weet ik niet, maar het werkte en wordt toch niet zo heel vaak gebruikt.
Ik zal ook eens zoeken, misschien kun je er segmenten uit gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Excel kan veel, maar het is geen besturingssysteem ;) \[Excel?] Uit meerdere documenten celwaarde zoeken ==> CSA.

Hier in CSA zijn ook wel wat oudere topics te vinden over hetzelfde onderwerp, als ik het me goed herinner.

Reagerend op CappeL: met de Dir() functie in VBA kan je alle bestanden langslopen. Zie bijv.[google=excel vba list files in folder]. Dan heb je de bestandsnaam en kan je in een loopje ieder bestand openen, bekijken, afsluiten.

Ik zou trouwens NIET enkel de nee's overnemen, immers is de kans niet nul dat er iemand (buiten de controles van Excel om) iets anders heeft geschreven, of dat er iemand is die een regel heeft geschoven.

Pak dus alle cellen, en of hooguit alles dat geen JA is.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi

ScSi

Belg.

@TS: welke versie van Excel gebruiken jullie? 2003 of 2007/2010? Mijn code-voorbeeld werkt enkel op 2003 vooralsnog, omdat het gebruikmaakt van Application.FileSearch, dewelke Microsoft vakkundig uit 2007/2010 versies heeft gesloopt.

Het alternatief is om de Dir() functionaliteit te gebruiken, meer info hier en hier..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hejwazzup
Allereerst bedankt voor jullie reacties.
ScSi schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 09:14:
@TS: welke versie van Excel gebruiken jullie? 2003 of 2007/2010?
Wij gebruiken Office 2010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
Ik heb mijn bestand in Office 2010 gemaakt en zat toevallig de 1e hit op Google te bekijken (deze linkt F_J_K ook).
In mijn geval heb ik Excel-bestanden automatisch aangemaakt waarna ze verstuurd worden en worden ingevuld, en dan weer teruggestuurd worden om te worden verwerkt. Hierbij is het de bedoeling dat bestandsnamen en opmaak niet worden veranderd.

@ TS: Het is in jouw geval dus wel belangrijk dat je niet alleen naar cel B21 kijkt, omdat de opmaak van het bestand veranderd kan zijn. Het risico op fouten zou je kunnen minimaliseren door een dropdown-menu te kunnen maken met alleen de antwoorden JA en NEE. En misschien dat je voor cel B21 een naam definieert.
Wat betreft toestemming voor gebruik van beeldmateriaal kun je beter een 'false negative' dan een 'false positive' hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hejwazzup
CappieL schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 09:22:
@ TS: Het is in jouw geval dus wel belangrijk dat je niet alleen naar cel B21 kijkt, omdat de opmaak van het bestand veranderd kan zijn. Het risico op fouten zou je kunnen minimaliseren door een dropdown-menu te kunnen maken met alleen de antwoorden JA en NEE. En misschien dat je voor cel B21 een naam definieert.
Wat betreft toestemming voor gebruik van beeldmateriaal kun je beter een 'false negative' dan een 'false positive' hebben.
Als het goed is moet dit geen probleem opleveren, omdat op het Excel-bestand een wachtwoord zit. Dus ouders kunnen de opmaak etc niet veranderen, maar puur invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi

ScSi

Belg.

Kijk ook eens naar Google-docs hiervoor, ik meen me te herinneren dat zoiets ook kan (online, dus geen naverwerking)

https://support.google.com/drive/answer/87809?hl=nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
Dat is nog eens 'out of the box'-denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Als je toch met office 2010 werkt en het google docs onvoldoende soelaas biedt (of er andere redenen zijn om geen google.docs te willen gebruiken) zou ik deze hele stap overslaan en direct een manier uitwerken om die 500 excel docs in te lezen in een database. Nu vraag je naar cel b21, morgen wil je een ander celletje uitlezen. Een database die bestaat uit 500 exceldocumenten is geen goed idee.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1