SSD caching met intel Rapid Storage Technology gaat mis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Beste,

Ik heb een nieuwe lenovo u410 aangeschaft, met een 750gb hdd en een 24gb msata SSD, running op Windows 8 (standaard). Uit de doos was intel Rapid Storage Technology (RST) nog niet aanwezig (wel een of andere express cache) en stond de laptop vol met meuk. Vooral vanwege het laatste besloot ik om een clean install te doen, en tegelijk intel RST mogelijk te maken.

Het volgende dus uitgevoerd:
- W8 gedownload, checksum was ok.
- Bootable usb gemaakt mbv de tool van microsoft.
- Boot volgorde veranderd zodat de USB stick priority heeft.
- RST vereist RAID van de HDD en SSD, dus in het BIOS de aanpassing AHCI-->RAID gedaaan.
- Windows kan nu geen schijfinformatie lezen, omdat het geen RAID driver heeft. Deze heb ik via een andere usb geladen, waarna de schijfpartities zichtbaar werden.
- W8 installatie gestart, alle partities verwijderd. Op beide harde schijven 1 partitie gemaakt (automatisch worden er wat andere partities gemaakt)
- W8 geinstalleerd op de HDD partitie. NOTABLE: Windows gaf de volgende melding: 'Windows cannot be installed to this disk. This computer's hardware may not support booting to this disk, ensure that the disk's controller is enabled in computer's Bios menu'. Dit werd bij alle partities aangegeven, dus heb ik de melding genegeerd. De installatie is verder foutloos verlopen.
- Half uurtje gewerkt in W8 (wennen!), geen problemen.
- Windows RST driver gedownload en geinstalleerd. Vereist een reboot en die is uitgevoerd.
- In de diskmanager de SSD partitie verwijderd (vereist om RST acceleration mogelijk te maken), waarna dus enkel ongedefinieerde schijfruimte over is.
- In intel RST tool SSD acceleration (Smart Response Technology (SRT)) ingeschakeld. Daarbij aangevinkt dat de hele schijf gebruikt moet worden voor de acceleration en de 'maximize performance' variant aangevinkt.
- reboot

EN HIER GAAT HET MIS
Windows start niet meer, de pre-opstart trouble shooter van windows komt wel naar voren (met oa refresh, reset, advanced options). Maar in dit hele gebeuren komt het er telkens op neer dat Windows geen toegang heeft tot de schijven of dat er helemaal geen schijven gevonden worden.

Wat gaat hier niet goed? en veel belangrijker: hoe los ik het op? En hoe krijg ik dit systeem werkend met een accelerated HDD.?

alvast bedankt voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik denk dat je beter eerst windows gaat instaleren op de standaard manier (dus op de HDD in AHCI mode).
Als dat gelukt is windows updaten en pas daarna de ssd cache gaan instellen.

Verder weet ik niet of lenovo de ssd cache disk standaard heeft geconfigureerd zoals bij een desktop het geval is (waarbij de hdd aan 1 sata poort hangt en de ssd aan een andere sata poort) of dat er een ander ontwerp is toegepast: het is tenslotte een laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Heb je de SSD al een keer geformateerd? Kun je doen tijdens de Windows setup mits je de bios op AHCI laat. Daarna doen wat Reepje ook al aangeeft, Windows op de HDD instaleren terwijl de bios op AHCI staat.
Heb het laatst zelf ook gedaan, weliswaar in Windows 7 maar wel op dezelfde manier. Het RST programma maakt tijdens instellen de Raid modus zelf weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
AktiveHate schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 10:16:
Heb je de SSD al een keer geformateerd? Kun je doen tijdens de Windows setup mits je de bios op AHCI laat.
Inderdaad, daar moet josfeijen goed opletten: bij een nieuwe poging moeten HDD en SSD volledig leeg zijn: nu staan er raid partities op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Reepje schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 10:25:
[...]

Inderdaad, daar moet josfeijen goed opletten: bij een nieuwe poging moeten HDD en SSD volledig leeg zijn: nu staan er raid partities op.
Klopt, ik heb bij die laptop de SSD fysiek verwijderd waarna de Intel Controller nog voor het starten van Windows aangaf dat een van de raid partities ontbrak. In het menu waar ik toen in kwam heb ik vervolgens de raid partitie van de HDD weggehaald. Ditzelfde heb ik ook met de SSD gedaan. Toen Windows geinstalleerd zonder SSD en pas nadat Windows goed werkte de SSD teruggeplaatst en de RST weer ingeschakeld.
Moet wel zeggen dat die laptop niet eens de mogelijkheid had RAID/AHCI te kiezen in de bios dus waarschijnlijk is het fysiek verwijderen in dit geval niet noodzakelijk.
Maar in ieder geval moeten beide schijven leeg zijn voor de Windows installatie/RST configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Nu online
Dank voor jullie reacties. Ik ga dit morgenvroeg (US-time) proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Nu online
Ik heb nu dus windows opnieuw geinstalleerd, met de hdd en ssd in AHCI. Tijdens de windows installatie beide schijven geformatteerd, en installatie gaat verder vlekkeloos. Daarna de intel RST drivers geinstalleerd en de SSD partitie verwijderd. Maar nu geeft het RST programma niet de mogelijkheid om HDD acceleration toe te passen.

Kunnen jullie me verder helpen?
Pagina: 1