Hoe bepalen HD video-waardig?

Pagina: 1
Acties:

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-04 15:26

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Tweakers,

Al een tijdje struin ik rond op het net naar de bekende diverse kleine pc's, zoals de Dell Optiplex-en, HP DC's, etc. voor kennissen die graag een eenvoudige pc willen. De laatste tijd krijg ik echter ook vaker de vraag hoe het staat met de videokwaliteit van zulke machines omdat men ze wil gebruiken voor simpele mediacentertaken. Voor het bepalen van normaal desktopgebruik en zelfs voor gaming kan ik best een advies uitbrengen.

Maar bij specifiek HD met tweedehands pc's moet ik bekennen dat ik het lastig vind om in te schatten wanneer een PC wel of geen full HD af zou kunnen spelen. Ik heb een MSI Wind Nettop met een Atom en deze trekt 720P nauwelijks en 1080 zeker niet. Het gaat hier om een quad core Atom. Ik zie echter ook verhalen van HP Thin (!) clients met dual core Atoms die wel weer in staat zijn 1080 te doen, mits ze gebruikmaken van XBMC. Met WMPClassic werkt het vervolgens weer niet. Dan wordt er veel gesproken over zelfbouw met I3's maar dat is misschien weer een bridge too far Die toch al niet in HD is opgenomen :+ .

Op het moment heb ik een HP met Intel Core 2 Duo E7500 @ 2,93 GHz op het oog voor €135,-. Even afgezien van of dit de meest scherpe prijs is, vraag ik mij af: kan dit ding dan full HD? Want ik zit door te denken en vraag me dan af of het niet verstandiger is voor de kopers in kwestie om even door te sparen en dan zelf iets goedkoops te bouwen. Het gaat dit soort personen echt niet erom om de nieuwste BluRays op een 200" plasma te vertonen maar "goed" en niet-schokkend beeld is toch wel een wens.

Is er iets van een richtlijn te geven waar ik op kan letten in het geven van advies?

[ Voor 4% gewijzigd door Eagle Creek op 20-06-2013 21:44 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Neuh maar een standaard core2duo office bakje trekt dat over het algemeen wel

De mediaplayer maakt namalijk ook nog uit mediaplayer classic is bij een relatief snelle (heb ik horen zeggen, ik gebruik overal vnc)

De schermdiameter is totaal irrelevant btw

een i3 is veul zuiniger. ik zou iets met een i3 nemen, de ingebouwde kaart trekt ook hd

Iperf

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-04 08:32
De CPU is meestal niet het probleem bij het afspelen van HD video. Zelfs de generatie van 5 jaar geleden moet geen problemen hebben.
Alle systemen die jij noemt hebben echter geen losse videokaart/chip. Dan gebruik je de onboard modelijkheden van het moederbord.
En daar kun je geen HD video mee afspelen.

De wat meer recentere processoren (laatste 2 jaar ofzo) hebben vaak een APU. Dat is een videochip die in de processor zit ipv in het moederbord. Deze zijn eigenlijk allemaal snel genoeg om HD video af te spelen.
Bij oudere PC's kun je een simpel videokaartje van een paar tientjes erbij prikken.
Bij oudere laptops, waar geen AMD HD of Nvidea Geforce of vergelijkbare chip in zit, heb je pech.

TheS4ndm4n#1919

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
Zo'n beetje alles hangt af van software. Kijk maar naar een Raspberry Pi. 700Mhz met 256MB geheugen is al genoeg voor full HD, mits je goede software gebruikt. Zou je er een full-blown OS op gooien, dan zou ik er niet aan beginnen (überhaupt zou ik voor de toepassing die je nu bedenkt eerder een Pi nemen die goed gesupport wordt en goedkoper is dan een oude 2e-hands bak die herrie maakt en die mogelijk maar net doet wat je wilt)

iRacing Profiel

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-04 09:56
kroegtijger schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 22:19:
Zo'n beetje alles hangt af van software. Kijk maar naar een Raspberry Pi. 700Mhz met 256MB geheugen is al genoeg voor full HD, mits je goede software gebruikt. Zou je er een full-blown OS op gooien, dan zou ik er niet aan beginnen (überhaupt zou ik voor de toepassing die je nu bedenkt eerder een Pi nemen die goed gesupport wordt en goedkoper is dan een oude 2e-hands bak die herrie maakt en die mogelijk maar net doet wat je wilt)
Punt is dat de RPi gebruikt maakt van GPU acceleratie. De CPU daarvan zou dat nooit trekken. Dat is ook bij sommige atom systemen het geval; als er een GPU bij zit die de boel kan versnellen trekt een atom dat makkelijk. Ligt dus een beetje aan de grafische kaart :)

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:50

mrc4nl

Procrastinatie expert

nevermind gaat blijkbaar om afspelen

[ Voor 74% gewijzigd door mrc4nl op 21-06-2013 11:05 ]

ora et labora

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
Thedr schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 22:26:
[...]

Punt is dat de RPi gebruikt maakt van GPU acceleratie. De CPU daarvan zou dat nooit trekken. Dat is ook bij sommige atom systemen het geval; als er een GPU bij zit die de boel kan versnellen trekt een atom dat makkelijk. Ligt dus een beetje aan de grafische kaart :)
De Pi beschikt over een Broadcom VideoCore IV-GPU wat dezelfde is als o.a. in de Samsung Galaxy Ace wordt gebruikt. Qua GPU-kracht stelt het nog steeds heel weinig voor verder.

iRacing Profiel

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Neem nu een HP DC7900.
E7300
GMA 4500 M

Dat is typisch zo'n pc die ik dan bij de 'gewone gebruiker' neerzet voor basisgebruik. Werkt in die gevallen prima.

Maar zou dit HD draaien? Is er een bepaald aantal benchmarkpunten wat ik hierop kan naslaan zodat ik GPU's/IGU's kan nalopen op websites?

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Eagle Creek schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 23:02:
Neem nu een HP DC7900.
E7300
GMA 4500 M

Dat is typisch zo'n pc die ik dan bij de 'gewone gebruiker' neerzet voor basisgebruik. Werkt in die gevallen prima.

Maar zou dit HD draaien? Is er een bepaald aantal benchmarkpunten wat ik hierop kan naslaan zodat ik GPU's/IGU's kan nalopen op websites?
Van notebookcheck
A new feature of the GMA chip, are the integrated HD video-decoding functions. The GM45 is able to decode HD-videos in the formats AVC, VC-2, and MPEG-2 to help the CPU. This way a Blu-Ray playback should also be possible with a low end CPU (only with the 533 MHz clocked version in the GM45 and GS45).
http://www.notebookcheck....-GMA-X4500MHD.9883.0.html

Edit: stom t is al laat, dit is de juiste link
http://www.notebookcheck....or-GMA-4500M.20379.0.html

[ Voor 7% gewijzigd door Brilsmurfffje op 21-06-2013 23:16 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-04 04:58
Waar je wel op kunt letten is, vaak wordt gezegt dat er hd afgespeelt kan worden,
maar dan is het alleen een bepaalde hd formaat, dus niet alle hd en toekomstige hd.
Dus dan neemt de cpu dit over, en als je dan een langzame cpu hebt, dan haalt de cpu dit niet.
Zoek reviews van je hardware, als ze daar zeggen dat alle hd formaten werken.

Verwijderd

Eagle Creek schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 23:02:
Neem nu een HP DC7900.
E7300
GMA 4500 M

Met 6 vingers in de neus, althans dat deed mijn E4600 met 50GB bluray files. Wat je moet doen is software gebruiken die GPU acceleratie gebruikt, oftewel de GPU het werk laat doen. XBMC doet dat met de optie DXVA en Windows Media Player Home Cinema (dus niet Classic maar echt WMP:HC) doet het automatisch.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Alright.

Nou ja, het is dus gewoon de klassieke combinatie van GPU/CPU, juiste softwar en de types per keer even aan een zoekopdracht onderwerpen. Dan weet ik weer even voldoende.

Bedankt allen.

Pagina: 1