Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Welk mobo voor Windows Server 2012

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wilde zo-even Windows Server 2012 installeren naast Windows 8 op mijn PC. Het installeren ging goed, en ook het dual boot tussen Windows 8 en Windows Server 2012 werkt goed. Alleen, de netwerk kaart, een Intel 82579V Gigabit Network Connection en mijn graka, een Nvidia Geforce kaart werken niet/niet goed samen met Windows Server 2012. Nu snap ik dat mijn mobo Asus P8P67 niet bedoeld is voor server installatie, maar ik wil er gewoon ook thuis een beetje mee kunnen spelen ivm mijn "MCSE-opleiding" Windows Server 2012.
Virtualiseren binnen Windows 8 zou kunnen, alleen raak ik dan de helft van mijn USB drives binnen zowel Windows 8 als Windows Server 2012 kwijt, als ik in het UEFI van mijn mobo virtualisation aanzet.

Mijn vraag dus is, welk mobo zou ik zowel voor WIndows 8 alsook voor Windws Server 2012 zonder driver problemen kunnen gebruiken, met behoud van al mijn USB-disks?

Wil dus beide OS'en niet virtualiseren!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik neem aan dat e compatible hardware echt wel zelf kunt googelen ??
Installeer gewoon in een vm, zonder virtualisatie functies draait het ook wel.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik - zoals gezegd - in een VM installeer raak ik 4 van mijn usb-harddisks kwijt, op het moment dat ik virtualisatie aanzet in het uefi van mijn mobo, in zowel Windows 8 alswel in Windows Server 2012. En dat wil ik dus niet. Hoop dat het na deze uitzetting duidelijk is?

Ik heb gezocht naar drivers voor deze Intel NIC, maar dan lees ik dat omdat mijn mobo niet geschikt is als server mobo er ook geen drivers voor Windows Server 2012 voor zijn. Met virtualisatie werkt de NIC wel, maar ik wil dus niet 80% van mijn disks kwijt zijn door het aan zetten van virtualisatie in mijn UEFI.

Dus nogmaals, welke mobo's ondersteunen wel Windows Server 2012?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 19:40:
Alle hardware die hier genoemd wordt is getest en supported. Neem die lijst door en kijk welk mobo voldoet aan je eisen...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik ben wel eens benieuwd waarom dan je USB disken (dus USB poorten) ineens niet meer werken als je virtualisatie support in je UEFI inschakeld.

https://discord.com/invite/tweakers

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Verwijderd schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 19:40:
Als ik - zoals gezegd - in een VM installeer raak ik 4 van mijn usb-harddisks kwijt, op het moment dat ik virtualisatie aanzet in het uefi van mijn mobo, in zowel Windows 8 alswel in Windows Server 2012. En dat wil ik dus niet. Hoop dat het na deze uitzetting duidelijk is?

Ik heb gezocht naar drivers voor deze Intel NIC, maar dan lees ik dat omdat mijn mobo niet geschikt is als server mobo er ook geen drivers voor Windows Server 2012 voor zijn. Met virtualisatie werkt de NIC wel, maar ik wil dus niet 80% van mijn disks kwijt zijn door het aan zetten van virtualisatie in mijn UEFI.

Nogmaals, zonder virtualisatie functies werkt het draaien in een vm ook wel, ik begrijp jou wel, jij mij niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen idee waarom dat zo is. Weet alleen dat het zo is.

Zal ongetwijfeld ergens iets niet goed zijn op het mobo, maar dan nog.... Als ik gewoon wil dual-booten, zonder te virtualiseren, daar is toch ook niets mis mee?

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

redfoxert schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 19:45:
Ik ben wel eens benieuwd waarom dan je USB disken (dus USB poorten) ineens niet meer werken als je virtualisatie support in je UEFI inschakeld.
Waarschijnlijk heeft hij een of andere passthrough functie aanstaan. krijg niet de indruk dat ts echt alles rustig uitzoekt maar op zoek is naar een snel antwoord.

Zeg dan gewoon dat je niet WIL virtualiseren, dan kunnen we dat helemaal overslaan, snap dan ook niet dat je er zo over begint.

[ Voor 13% gewijzigd door KillerAce_NL op 20-06-2013 19:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
KillerAce_NL schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 19:47:
[...]

Nogmaals, zonder virtualisatie functies werkt het draaien in een vm ook wel, ik begrijp jou wel, jij mij niet.
Ik heb begrepen dat om Hyper-V te gebruiken je Virtualisatie aan moet zetten in je UEFI. Daarom dat ik dat zeg. En nogmaals - ik ga nu proberen zonder virtualisatie - na deze eye-opener voor mij, toch zou ik ook graag gewoon dual-booten tussen Windows 8 en Windows Server 2012 :)

• redfoxert
  • Niet online
Al drivers gezocht voor je NIC onder Windows Server 2012? Ze staan namelijk gewoon op de Intel website.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dan moet je de raad van de mod opvolgen en de hcl raadplegen, dat kun je prima zelf. Daarna mobo erbij zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
KillerAce_NL schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 19:49:
[...]

Waarschijnlijk heeft hij een of andere passthrough functie aanstaan. krijg niet de indruk dat ts echt alles rustig uitzoekt maar op zoek is naar een snel antwoord.

Zeg dan gewoon dat je niet WIL virtualiseren, dan kunnen we dat helemaal overslaan, snap dan ook niet dat je er zo over begint.
Laatste regel van mijn eerste post: Ik wil dus niet virtualiseren
Weliswaar gebaseerd op een verkeerde veronderstelling dus, wat ik nu weet dank zij jou, maar dan nog, liever zou ik niet virtualiseren :)

Maar sluit dit topic maar, is me nu wel duidelijk. Niemand hier draait Windows Server niet gevirtualiseerd, en weet dus ook het antwoord niet op een normale vraag. Bedankt in ieder geval voor het meedenken.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2013 19:56 ]

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Hoezo, je hebt toch meerdere antwoorden gehad die je de juiste kant op wijzen. Got is om van te leren, niet om anderen het werk voor je te laten doen.
Mijn indruk lijkt juist te zijn ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook wat geleerd: Zoek het zelf uit voor je ons lastig valt :) En daar is niets mis mee hoor, blijkbaar is Tweakers niet het forum voor niet-hardware experts, die gewoon een snel antwoord hopen te krijgen op een vraag waar toch een aantal mensen, ook binnen Tweakers, ervaring mee zouden moeten hebben.

Ik vraag niemand om mijn werk te doen, ik wil gewoon weten of iemand hier een mobo kent/gebruikt wat wel goed samenwerkt met Windows Server 2012 niet gevirtualiseerd.

Welk forum-board zou ik als - in jullie ogen natuurlijk - luiaard wel een antwoord op dit soort vragen kunnen krijgen? :) (niet negatief bedoeld, voor dat het zo over komt)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2013 20:08 ]

• redfoxert
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 20:06:
Welk forum-board zou ik als - in jullie ogen natuurlijk - luiaard wel een antwoord op dit soort vragen kunnen krijgen? :) (niet negatief bedoeld, voor dat het zo over komt)
Probeer het Fancy forum eens?

Verwijderd

Topicstarter
En ja, ik heb op het Intel supprt forum al gezocht naar drivers voor mijn NIC, en die zijn er dus niet, niet voor de V versie die ik heb.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik heb ook wat geleerd: Zoek het zelf uit voor je ons lastig valt :) En daar is niets mis mee hoor, blijkbaar is Tweakers niet het forum voor niet-hardware experts, die gewoon een snel antwoord hopen te krijgen op een vraag waar toch een aantal mensen, ook binnen Tweakers, ervaring mee zouden moeten hebben.

Ik vraag niemand om mijn werk te doen, ik wil gewoon weten of iemand hier een mobo kent/gebruikt wat wel goed samenwerkt met Windows Server 2012 niet gevirtualiseerd.

Doe nou eens gewoon moeite en ga zelf even googlen wat allemaal compatible is met 2012 server. We zijn er idd niet om vlotte antwoorden te geven. Er zijn namelijk zoveel compatible mainboards.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Verwijderd schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 20:10:
En ja, ik heb op het Intel supprt forum al gezocht naar drivers voor mijn NIC, en die zijn er dus niet, niet voor de V versie die ik heb.
Dan koopt je een nic erbij en ben je klaar.
Voor graphics kun je gewoon de stdaard vga driver gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door KillerAce_NL op 20-06-2013 20:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op de ASUS site gezocht, op de MSI site, en op de site van Gigabyte, maar ze zijn daar niet echt scheutig met het aangeven welk mobo 100% compatibel is met Windows Server 2012. Dus, als er zo veel zijn, welke dan? ;)

Natuurlijk kan ik de standaard VGA drivers gebruiken, maar weet je hoe een resolutie van 1280X960 of zo er uitziet op een 1920x1200 monitor? Dat wil je niet willen :)

Maar, je suggestie van een losse NIC had ik niet aan gedacht. Bedankt voor deze tip! Nu nog een betere resolutie :)

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2013 20:18 ]

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 20:12:
Ik heb op de ASUS site gezocht, op de MSI site, en op de site van Gigabyte, maar ze zijn daar niet echt scheutig met het aangeven welk mobo 100% compatibel is met Windows Server 2012. Dus, als er zo veel zijn, welke dan? ;)

Natuurlijk kan ik de standaard VGA drivers gebruiken, maar weet je hoe een resolutie van 1280X960 of zo er uitziet op een 1920x1200 monitor? Dat wil je niet willen :)

Maar, je suggestie van een losse NIC had ik niet aan gedacht. Bedankt voor deze tip! Nu nog een betere resolutie :)
Ten eerste moet je voor compatibiliteit eerder bij MS kijken, server OS'en worden nou eenmaal niet gericht op gebruik met desktop borden, hence the name server ;)

Ten tweede is een server os niet gericht op het draaien van een hoge reso, het is een server welke 99% van de tijd zonder beeldscherm gebruikt zal worden of zelfs helemaal geen gui zal hebben en enkel via remote terminal commando's beheerd zal worden....

Lijken me toch al 2 hele logische dingen om je te beseffen wanneer je met een server OS zaken gaat ondernemen.

En waarom niet virutaliseren met bijv. VMware zonder je mobo virtualisation aan te zetten? En heb je al uitgezocht waardoor je dan ineens als je usb disk kwijt raakt als je deze functie aanzet?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik wil hier toch even op aanhaken... Geholpen worden op tweakers heeft niks te maken met een kennisniveau wat je moet hebben, iedereen is immers ooit op "nul" begonnen. Wat wel sterk gewenst wordt, is een stukje eigen inzet.

Dat je ergens niet uitkomt, prima.... Dat je (als voorbeeld) ergens de ballen verstand van hebt en het ook nog een simpele vraag is, is ook nog prima. Mits je maar duidelijk aangeeft wat je allemaal geprobeerd hebt, en dat stukje ontbreekt een klein beetje in je topicstart.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt gelijk AktiveHate, en ik realiseer me ook wel dat desktop mobo's niet specifiek gemaakt zijn voor server os-en, maar wel jammer vind ik dat, maar goed, dat is dus blijkbaar zo.
En ook kwa resolutie heb je wel gelijk, maar ja, ik ben misschien wel verpest door Windows 8, of door KDE :)
Weet niet waarom mijn USB disks uitvallen na virtualization aan te hebben gezet, maar, ik ga VMware maar eens proberen, Hyper-V lukt in ieder geval niet. Bedankt

Verwijderd

Topicstarter
Question Mark schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 20:26:
[...]

Ik wil hier toch even op aanhaken... Geholpen worden op tweakers heeft niks te maken met een kennisniveau wat je moet hebben, iedereen is immers ooit op "nul" begonnen. Wat wel sterk gewenst wordt, is een stukje eigen inzet.

Dat je ergens niet uitkomt, prima.... Dat je (als voorbeeld) ergens de ballen verstand van hebt en het ook nog een simpele vraag is, is ook nog prima. Mits je maar duidelijk aangeeft wat je allemaal geprobeerd hebt, en dat stukje ontbreekt een klein beetje in je topicstart.
Okay, daar heb je gelijk in, en dat had ik misschien anders aan moeten geven. Sorry daarvoor, maar ik had al wel wat uitgezocht :)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Is er een reden dat je op je huidige moederbord je devices niet aan de praat krijgt? Volgens mij worden die chips gewoon wel ondersteund hoor. En als het in Windows 8 werkt, dan moet het ook gewoon in Server 2012 werken. Als je problemen hebt met het feit dat de drivers niet signed (ondertekend) zijn, dan kan je gewoon Testmode aanzetten, en dan kan je niet-ondertekende drivers gewoon gebruiken. Dus ook Windows 7 drivers enz.

Verwijderd

Topicstarter
Geen reden, of beter gezegd, ik kan geen reden vinden. Als ik virtualisatie aanzet zijn mijn USB hd's weg, als ik dan weer virtualisatie uitzet dan zijn ze weer terug.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-11 15:12
Welke technologie is 'virtualisatie' precies?
VT-x?
VT-d?
Trusted Execution?

while (! ( succeed = try ()));

Pagina: 1