Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Exchange 2007] RPC over HTTPS probleem

Pagina: 1
Acties:

• tel2
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-07 06:43
Sinds deze week hebben wij problemen met Outlook clients en Android smartphones die moeilijk verbinding kunnen maken als zij zich buiten kantoor bevinden waar de SBS 2008 server staat.

Soms wil Outlook helemaal geen verbinding maken, soms is de verbinding extreem langzaam. Outlook geeft geen foutmelding maar blijft staan op 'Er wordt geprobeerd verbinding te maken' of Wacht tot deze map is bijgewerkt'. Als het verbinden met Outlook niet lukt kan de laptop ook niet verbinden met OWA. Andere clients kunnen op dat moment wel verbinden. Als een client geen verbinding kan maken kan het zomaar zo zijn dat het een half uur later wel lukt. (Wel langzaam dan).

De SBS server host 2 e-mail domeinen en het probleem lijkt zich op 1 domein voor te doen, het andere domein op dezelfde server geeft geen problemen.

De huidige configuratie op deze server draait al ruim een jaar probleemloos en er is niets op de server veranderd. Wat heb ik al ondernomen om het probleem op te lossen:
  • Server meerdere malen opnieuw gestart
  • Logboeken op de server nagekeken, ik kom geen fouten tegen. Iemand een tip welk logboek ik voor dit probleem nog zou kunnen raadplegen?
  • Outlook logboekregistratie aangezet op een probleem laptop, hier kwam ook niets nuttigs uit
  • Google, veel gegoogled
Ik hoop dat iemand me op weg kan helpen.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-11 15:12
Wat zegt https://www.testexchangeconnectivity.com/ als je de tests draait?

while (! ( succeed = try ()));

• tel2
Bedankt voor je reactie.

Deze test geeft fouten op de Autodiscover, maar dit is altijd al zo geweest. De rede is dat het e-mail domein verdeeld is over twee SBS servers (via pop-connector). Als ik de autodiscover goed zou instellen krijgen gebruikers op de tweede server foutmeldingen in Outlook.

Autodiscover wordt bij mijn weten niet gebruikt in Outlook 2003 en op Android smartphones, ook hier hebben we problemen mee. Daarnaast werkt het al ruim een jaar goed en heeft het altijd zo gestaan dus ik denk dat we het probleem ergens anders moeten zoeken.

Ik weet dat dit niet een ideale situatie is maar dit heeft te maken met twee 'verschillende' bedrijven die het zelfde e-mail domein gebruiken.

• tel2
Update: het feit dat het ene e-mail domein wel goed functioneert en het andere niet daar ben ik niet zeker van. Het tweede domein heeft maar enkele gebruikers die geen klachten hebben maar ik heb ook gebruikers die geen klachten hebben op het eerste domein.

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
tel2 schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 14:45:
Update: het feit dat het ene e-mail domein wel goed functioneert en het andere niet daar ben ik niet zeker van. Het tweede domein heeft maar enkele gebruikers die geen klachten hebben maar ik heb ook gebruikers die geen klachten hebben op het eerste domein.
Zou ook niet logisch zijn.
Zijn het alleen de mensen extern die klagen?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• tel2
Oogje schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 16:10:
[...]

Zou ook niet logisch zijn.
Zijn het alleen de mensen extern die klagen?
Ja

Verwijderd

Als het verbinden met Outlook niet lukt kan de laptop ook niet verbinden met OWA
Ik mag dus aannemen dat intern OWA wel speert, en extern niet? En je draait OWA maar op één server? Of heb je hier iets van een NLB tussen?

Jouw verhaal doet me meer denken aan een trage internet verbinding, dan problemen met de Exchange server. In een maintanance windoww maar eens de router laten rebooten? En voor de zekerheid de IIS services eens laten rebooten. (of de gehele Exchange server)

• tel2
Verwijderd schreef op maandag 24 juni 2013 @ 13:45:
[...]

Ik mag dus aannemen dat intern OWA wel speert, en extern niet? En je draait OWA maar op één server? Of heb je hier iets van een NLB tussen?

Jouw verhaal doet me meer denken aan een trage internet verbinding, dan problemen met de Exchange server. In een maintanance windoww maar eens de router laten rebooten? En voor de zekerheid de IIS services eens laten rebooten. (of de gehele Exchange server)
Intern functioneert OWA wel en het draait op 1 server (SBS 2008). Ik neig ook steeds meer naar een ander probleem als de server zelf. Router en Exchange server zijn al opnieuw gestart, mogelijk is het toch de internet verbinding die te traag is. Vreemde is dat het altijd met deze internet verbinding goed gewerkt heeft. Heb de verbinding ook al gemonitord maar ik zie geen vreemde verbindingen die de lijn dicht trekken.

Verwijderd

je zou bij de provider eens kunnen navragen als ze een 24uurs monitoring op de capaciteit kunnen zetten.
Wellicht dat een van je collega's vrolijk gebruik maakt van torrents of iets dergelijks..
Pagina: 1