Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hollie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-08 15:33
Dag allen,

Onlangs was de open dag van de Ndix. Naar aanleiding van deze dag had ik met een collega de discussie over de beveiliging van het internet binnen Nederland. Er zijn volgens mij 2 knooppunten in Nederland (Ndix & AMS-IX). Stel je voor (hypothetisch) dat er oorlog uitbreekt en een ander land bombardeert deze 2 knooppunten . Zit Nederland dan zonder internet? Een faciliteit waar we vreselijk afhankelijk van zijn (betaling, communicatie, telefonie, etc...) en onze maatschappij plat zou leggen (vergelijkbaar met 15cm sneeuw ;) ).

Nou zegt mijn gevoel dat ik hier wel heel kort door de bocht ga. Maar ik kon er niet heel erg veel informatie over vinden. Misschien kan iemand mij helpen door uit te leggen dat ik mij onnodige zorgen maak!

(Mocht dit topic verkeerd staan dan hoop ik dat iemand het naar de juiste plek wil verhuizen)

Apple en Joppiesaus all the way

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:19
Alleen de amsix is dubbel uitgevoerd hè? Dan moet je half Amsterdam platleggen

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hollie
DiedX schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 18:39:
Alleen de amsix is dubbel uitgevoerd hè? Dan moet je half Amsterdam platleggen
Is het dan niet gewoon een kwestie van de kabel die de zee in gaat te bombarderen? Of 2 bij dubbele uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is vast mogelijk. Maar zodra dat gebeurt hebben we vast andere kopzorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-08 18:34

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Ik ben ook een leek op dat gebied, maar volgens mij is het dan zo dat al het verkeer omgeleid wordt. Met die tsunami in Japan waren er volgens mij ook wat van die grote kabels beschadigd, en kon een deel van Japan niet meer op Amerikaanse websites, of met een ontiegelijk hoge ping. Dat zal hier ook wel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hollie
hyptonize schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 18:48:
Ik ben ook een leek op dat gebied, maar volgens mij is het dan zo dat al het verkeer omgeleid wordt. Met die tsunami in Japan waren er volgens mij ook wat van die grote kabels beschadigd, en kon een deel van Japan niet meer op Amerikaanse websites, of met een ontiegelijk hoge ping. Dat zal hier ook wel gebeuren.
Waarlangs gaat die omleiding dan? Beide knooppunten zijn er niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:26

DDX

Volledig platleggen zal lastig worden want er lopen nog genoeg andere verbindingen buiten de knooppunten om. (zijn die knooppunten niet enkel om goedkoop verkeer tussen (nl) providers onderling te regelen?)
Noem ik als voorbeeld level3 (die eigen lijnen naar de uk/us/fr/de hebben lopen) waar veel provider ook connectie mee hebben.

De vraag of de provider die je hebt dan genoeg bandbreedte hebt naar level3/ze al het verkeer over deze dure (vs amsix) link willen routeren.

En kpn stuurt verkeer al direct via eurorings (wat weer van kpn is) naar buiten :
code:
1
2
3
4
5
6
traceroute to www.ebay.com (66.211.181.161), 30 hops max, 60 byte packets
 1  124.ae0.xr3.3d12.xs4all.net (194.109.21.13)  0.346 ms  0.379 ms  0.375 ms
 2  asd2-rou-1043.NL.eurorings.net (134.222.93.144)  0.243 ms  0.259 ms  0.249 ms
 3  asd2-rou-1022.NL.eurorings.net (134.222.199.73)  0.598 ms  0.593 ms  0.582 ms
 4  nyk-s1-rou-1001.US.eurorings.net (134.222.226.170)  87.301 ms  87.383 ms  87.470 ms
[..]

[ Voor 72% gewijzigd door DDX op 20-06-2013 19:10 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De reden dat je er niet zoveel over kunt vinden is dat het niet zo tof is dat publiekelijk te gaan bespreken. Net zoals het in het algemeen niet zo gewenst is om te bespreken hoe je ongestraf iemand kunt vermoorden of hoe je een land zoveel mogelijk schrik aanjaagt.

De mensen die hun deel van het internet draaiende moeten houden hebben echt wel aan zulke dingen bedacht. Als je hier echt over wilt praten, ga dan bij een ISP werken en doe dat dan in private of afgeschermde sfeer, alleen met andere ingewijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Niet zo snel een bron, maar een tijdje geleden kwam ik een artikel tegen waarbij ze keken hoe moeilijk het was internet van verschillende landen plat te leggen als regering/groepering. Sommige landen bijzonder makkelijk, met maar 1 of 2 knooppunten naar buiten. Echter Nederland stond bijzonder laag op het lijstje.

AMS-IX is een groot knoopcentrum, maar absoluut niet de enige die het met het buitenland verbindt.

Deze hebben ze het al over meer dan 40 onafhankelijke providers met connecties met het buitenland:
http://www.renesys.com/20...your-countr/#postscriptum

[ Voor 21% gewijzigd door Sissors op 20-06-2013 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Ik heb geen idee over exacte gegevens, maar het faillissement van KPN-QWest jaren geleden weet ik nog goed te herinneren. Destijds waren erg veel locaties onbereikbaar. Ik meen te herinneren dat het hier enkel om een lijn Amsterdam - Parijs ging die eruit lag. Ondertussen zijn we wat jaartjes verder natuurlijk.

Zo is er enkele jaren geleden ook een ('het') ring systeem op Schiphol plat gegaan doordat het alternatieve systeem het falende systeem niet overnam wegens een softwarefout. Dat heeft destijds veel kopzorgen gekost. Maar goed, ook weer jaren geleden.

[ Voor 28% gewijzigd door Oyster op 20-06-2013 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit is geen W&L topic. Maar ook niet echt een onderwerp voor openbare discussie, zelfs al is het alleen maar bedoeld vanwege interesse. Vandaar dat het niet heropend of verplaatst wordt :)

[ Voor 89% gewijzigd door gambieter op 22-06-2013 13:39 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.