• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 18:57

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Hallo,

Ik heb tijdens het verwijderen van de IHS mijn CPU gesloopt denk ik. Het verwijderen is niet gelukt. Echter is de zijkant van de CPU een soort van open gerafeld. Zal er spoeding foto's bij posten.
Heb het maar in het moederbord gedaan.
De reactie was dat deze even aan ging. Weer uit ging en er rare lichten gingen knipperen (Gigabyte Z87X-OC moederbord, heeft lichtjes erin.)
Zou deze kapotte CPU eventueel schade aan het moederbord kunnen toebrengen?
Op het gedeelte waar de pinnentjes tegenaan worden gedrukt was net niets kapot. Denk dat er kleine sporen doorheen liepen die nu dus onderbroken zijn.
Het moederbord is net terug van RMA, wegens verbogen pinnen.

Ik wil dus echter zeker weten of dit de symphtomen zijn van een niet werkende CPU?
Het moederbord gaat als het ware aan, en schakelt zich dan meteen uit.
En dus ben ik benieuwd of het moederbord ook schade kan krijgen hiervan?

Hopelijk kan iemand mij informeren, heb geen zin om weer na de zoveelste tegenslag met de PC weer een hoop geld kwijt te zijn.

Ik denk dat ik morgen maar een nieuwe i5 ga bestellen, misschien een i7.

我的名字是Mirno

• revertive
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-01-2025
Aan de hand van je verhaal denk ik dat de CPU de geeft heeft gegeven, dat word een dure les dus.

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

ah jo, ik had ook een keer zoiets ene 70cc cilinder meteen gesloopt.. gebeurd gewoon een paar keer in je leven.
Zonde van het geld alleen.

[ Voor 11% gewijzigd door A87 op 20-06-2013 18:45 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• pummetje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-11-2024
kan je een foto uploaden?
ik denk ook wel dat je cpu kapot is gegaan tijdens het delidden

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.swe-gaming.com/fsx/files/2013-06/201702_068.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.swe-gaming.com/fsx/files/2013-06/201659_063.jpg

我的名字是Mirno

• ExilaaHH
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-02 09:06
aiii, ben je er niet iets te ruig mee omgesprongen?? dit gaat het geloof ik niet meer doen....

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Jaa, klopt. Ging idd niet helemaal volgens plan. Dat ding zit muurvast.

我的名字是Mirno

Verwijderd

Altijd 100x instuderen voordat je begint aan een IHS removal.

• Fordox
  • Laatst online: 17:18

Fordox

00101010

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Printplaat overduidelijk beschadigd. Nee dat kunnen ze niet hebben.

Dat is een hele dure sleutelhanger geworden, vrees ik.

• ikheetkoen
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-12-2025
WAT HEB JE ER MEE GEDAAN?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Die caps-lock is nergens voor nodig.

@TS. Je kan zien dat het PCB zodanig beschadigt is dat de CPU dood is. Nieuwe kopen dus.

• donnie1992
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-02 07:58
Terwijl ik hier zit te sparen voor haswell upgrade :o

• Fordox
  • Laatst online: 17:18

Fordox

00101010

volgens mij hadden we je gewaarschuwt ook nog :P

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
Indien het geval als er een 'volgende keer' komt is dit wellicht een goede en veiligere methode om de ihs te verwijderen.

Jammer genoeg heb je daar nu vrij weinig aan :X

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:03
Dat weet je niet! Tenminste mij is nu niet duidelijk geworden of TS de IHS er echt ook af heeft gekregen of dat ie alleen is uitgeschoten.

Stel hij zit er nog op vast, zou je natuurlijk wel kunnen testen wat nu de beste manier is. Kapot=kapot, dus dat moet dan niet meer uitmaken om het niet te proberen.

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
marcel87 schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 20:12:
Dat weet je niet! Tenminste mij is nu niet duidelijk geworden of TS de IHS er echt ook af heeft gekregen of dat ie alleen is uitgeschoten.

Stel hij zit er nog op vast, zou je natuurlijk wel kunnen testen wat nu de beste manier is. Kapot=kapot, dus dat moet dan niet meer uitmaken om het niet te proberen.
IHS eraf of nog steeds erop, de print is aan een zijde compleet beschadigd en als ik zo inschat gezien deze foto is hij al vrijwel zeker afgeschreven.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Ik heb dit met de hout manier gedaan. Echter was dit dus geen succes.

我的名字是Mirno

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:20
nu hopen dat je mainboard niet mee gegaan is.

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 17:46
Haha, verbogen socket pinnen, kapot CPU pcb... Hoe krijg je het voor elkaar!
Mij ga je niet overtuigen dat jouw mobo een fabrieksfout was ;)

[ Voor 14% gewijzigd door unfor op 20-06-2013 22:37 ]

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Denk dat dit met de post gebeurt is.
Van degene van wie ik hem had overgenomen, had hem nog getest. En die heeft me ook erg goed geholpen.
Er zat echter geen socket beveiliger, dat op de pinnen hoort op, misschien dat het daar door op de een of andere manier gebeurt is...

De CPU is wel echt mijn eigen schuld, was er allemaal een beetje klaar mee en ben overhaast te werk gegaan :p.

Als het mainbord mee gegaan is zou wel klote zijn. Maar denk het eerlijk gezegt niet. Vertouw op de kwaliteit ervan. En er kan in principe ook weinig stuk aan gaan. Volgens deze manier..

我的名字是Mirno

• dimension4600
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-01 13:38
CPU is defect, en mocht er een minimale kans aanwezig zijn dat deze nog werkt; dan krijg je geheid problemen met de koeling en andere processorfuncties wanneer deze warm wordt.

Maar nu ik die eerste foto nogmaals bekijk, wanneer er geen connector beschadigd is zou ik het persoonlijk nog durven te testen. Je weet namelijk toch ook niet zeker of je moederbordsocket daadwerkelijk beschadigd is.

[ Voor 38% gewijzigd door dimension4600 op 21-06-2013 00:41 ]

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:03
JustwilliamNL schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 21:27:
[...]

IHS eraf of nog steeds erop, de print is aan een zijde compleet beschadigd en als ik zo inschat gezien deze foto is hij al vrijwel zeker afgeschreven.
Dat wel ja, maar dat bedoelde ik niet. Ik bedoelde als hij het met een scheermes had gedaan, dan kon ie nu nog die andere methode proberen. Want kapot=kapot, dus als er met die andere methode de IHS beschadigd raakt dan help je er toch nog andere tweakers mee met die informatie.

Maar goed, het is dus met de hamer+bankschroef+balk gedaan, zonder succes helaas. Wel erg zonde, maar dat vinden jullie natuurlijk ook en TS helemaal.
dimension4600 schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 00:36:
Je weet namelijk toch ook niet zeker of je moederbordsocket daadwerkelijk beschadigd is.
Je kan natuurlijk ook het allergoedkoopste moederbord uit de V&A een shop kopen om dingen uit te sluiten. Bijv. nieuwe CPU in nieuw mobo (moet sowieso werken), nieuwe CPU in oud mobo (uitsluiten of mobo kapot is), ouwe CPU in nieuw mobo (uitsluiten of CPU 100% kapot is, lijkt me wel... maar ik heb ook geen glazen bol natuurlijk). Dan kan je altijd nog kijken wat echt kapot is, de rest verkopen mits 100% goed, aan de muur hangen mits kapot of terugsturen.

Editje:
hoe ik nou bij V&A kwam, ik bedoelde uit een shop. Idd uit de V&A zal je geen goedkope nu kunnen
vinden. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Aardwolf op 21-06-2013 10:40 ]

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:04

3DDude

I void warranty's

Jij gaat een goedkoop - net nieuw haswell mobo niet zo 1-2-3 vinden op V&A ben ik bang..
@T TS: zonde van die CPU.

Dat van dat moederbord met gebogen pinnen had ik ook overigens hoor. 1 pin was 2 keer zo lang en dun als de andere en ik miste er eentje en paar waren krom.. maar ik had mijn CPU er toen nog niet eens in gedaan.

Kwam zo van de webshop vandaan.. --> gelijk terug gestuurd.

(was wel Skt 2011)

[ Voor 65% gewijzigd door 3DDude op 21-06-2013 01:06 ]

Be nice, You Assholes :)

Verwijderd

Er hoeft net maar een aantal draadlijnen in de print te lopen precies op het punt waar die gescheurd is, en dan is het al voorbij. Ook al lijm / pers / druk je de boel nog tegen elkaar, bij excessief gebruik zal het slechte contact toch problemen gaan geven.

Oefen dus ook eerst voordat je een scheermes in een dure CPU zet. Ik heb het 1x gedaan met een AMD S754 CPU en heb daarbij per ongeluk een IC op de chip zelf beschadigd. De CPU werkte gelukkig nog wel, maar het bewijst maar weer in hoe fragiel een CPU nu is.

Als je zoiets uitoefent, neem dan echt de tijd, en doe geen overhaaste dingen. Je hebt het wel over een CPU van ruim 200 euro.

Ik zie dat TS 'm in de verkoop gedaan heeft: V&A gevraagd: Intel Core i5 4670K Boxed Of i7 4770k Wellicht voor de handige tweaker met soldeerspul ofzo :P

• marco282
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-11-2025
Die is kaduk ja, zonde man. Ik zou persoonlijk voor de "razor" methode gaan, daar kun je nog voorzichtig mee zijn! Met de vice methode gaat het of goed, of goed fout!
Als ik het zo zie, heb je ook niet op het midden van de houtblok geslagen, of de houtblok zelf niet midden op de cpu gezet waardoor je de kracht van de tik op een punt richte ipv verdeeld over de hele rand.

Duur grapje...

3X Multiplus II 10KVA, 2x MPPT RS 450/200, 48v 82kWh LiFePO4, 21kwp PV

• ro8in
  • Laatst online: 10-11-2025
mirno schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 18:24:
Hopelijk kan iemand mij informeren, heb geen zin om weer na de zoveelste tegenslag met de PC weer een hoop geld kwijt te zijn.
Zoveelste tegenslag?

Als je dit soort mods gaat uitproberen, dan is het logisch dat je tegenslagen krijgt. Hoort allemaal bij het koeling/overclock hobbyen. Als je geen geld hebt voor nieuwe onderdelen en een kapot onderdeel als tegenslag ervaart moet je aan dit soort geknutsel zeker niet beginnen.

• Comgenie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-02 22:41

Comgenie

Soms heb je dat

Awh echt zonde, duur grapje ook met zulke nieuwe hardware. Vroeger kon je nog een PC aardig mishandelen (Zoals de oude compaqs :P ), maar tegenwoordig zijn onderdelen vrij gevoelig en kunnen ze snel stuk gaan.

Wat ben ik blij dat ik extra geduldig en voorzichtig ben geweest toen ik recentelijk mijn haswell pc in elkaar heb gezet (ipv alles zo snel mogelijk erin gooien omdat ik toch wel heel erg graag met mn nieuwe speeltje wou spelen). Qua pinnentjes ook altijd controleren van te voren met een lamp en vergrootglas (of door een macro foto te maken) voordat je iets gaat monteren. Ik heb wel eens gehad dat een nieuwe mobo ( met beschermplaatje erop ) toch een gebogen pin had. Kan natuurlijk zijn dat die webshop mij een 2e hands bord heeft proberen te leveren...

No animals were harmed in the making of this comment.

• TheDeeGee
  • Niet online
Waarom zou je op Haswell een delid uitvoeren, Haswell is 10C koeler dan Ivy. Veel hoger dan 4.8 GHz ga je toch niet komen, dus kun je net zo goed een OC zoeken waarbij je niet boven de 1.2 volts hoeft uit te komen.

Mijn huidige setup blijf netjes onder de 65C na 2-3 uur Heaven Benchmark. Mijn voltage is 1.150 op 4.4 GHz.

CPU Batchnummer is: L312B364

Batches met hoge L hebben minder voltage nodig. Mss kun je een shop zoeken waar je mag bestellen op Batchnummer.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Deze was met een hele dikke koeler zon 65/70 graden met standaard klokfrequenties.
Was hier niet erg blij mee, het bood weinig overklokmogelijkheden.
En
RampageNL schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 14:00:
Waarom zou je op Haswell een delid uitvoeren, Haswell is 10C koeler dan Ivy. Veel hoger dan 4.8 GHz ga je toch niet komen, dus kun je net zo goed een OC zoeken waarbij je niet boven de 1.2 volts hoeft uit te komen.

Mijn huidige setup blijf netjes onder de 65C na 2-3 uur Heaven Benchmark. Mijn voltage is 1.150 op 4.4 GHz.

Batches met hoge L hebben minder voltage nodig. Mss kun je een shop zoeken waar je mag bestellen op Batchnummer.

我的名字是Mirno

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:20
Wel een hippe sleutelhanger nu ! :).

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Jaa denk dat ik dat er maar van ga maken.
Mektheb schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 14:27:
Wel een hippe sleutelhanger nu ! :).

我的名字是Mirno

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
Mijn 4770k is ook 65-70 graden op stock speeds met prime95 onder een mugen 2 koeler
Best warm voor stock speeds, wel gaan alle cores naar 3.9ghz

• pummetje
  • Laatst online: 27-11-2024
@goofy mijn 4770k gaat zelfs naar 75 graden op de warmste core op stock settings
met een dikke waterkoeling loop

[ Voor 3% gewijzigd door pummetje op 21-06-2013 19:04 ]

• marco282
Delid is het opzich wel waard als je bijvoorbeeld een minder goede koeler hebt en 4.6ghz wilt draaien, ik heb een Swiftech H220 en draait met burn test 80c op 4.5ghz. 4.6ghz gaat toch al wel richting 85, wat voor mij te hoog is voor 24/7 terwijl voltages nog wel acceptabel zijn. Stel je hebt nog een slechtere koeler. Dan zou een delid nodig zijn wil je die speeds hebben 24/7. Aan de andere kant, is de risico van delidden het waard voor 200mhz meer?

• TheDeeGee
  • Niet online
Draai je dan 24 uur per dag Burn tests? Burn tests zijn alleen om te testen voor stabiliteit, natuurlijk kom je dan aan de 80C of hoger. Zulke temperaturen zie je nooit meer terug met normaal gebruik.

Die van mij gaat ook over de 80C in OCCT Linpack Tests + AVX. 3 uur Heaven Benchmark komt ie niet hoger dan 62C.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mijn i7 950 tikt met 1 uur LinX ook de 85 graden aan. Na 2 uur BF3 wordt ie echter maximaal 65 graden. Die 100% op alle core's haal je met gaming nooit. Dan mag ie best wat heter worden met Prime of LinX aangezien je die temps in de praktijk toch niet zal halen.

• marco282
RampageNL schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 14:20:
Draai je dan 24 uur per dag Burn tests? Burn tests zijn alleen om te testen voor stabiliteit, natuurlijk kom je dan aan de 80C of hoger. Zulke temperaturen zie je nooit meer terug met normaal gebruik.

Die van mij gaat ook over de 80C in OCCT Linpack Tests + AVX. 3 uur Heaven Benchmark komt ie niet hoger dan 62C.
Ik zie liever mijn cpu tijdens normaal gebruik niet over de 60c, in burntest ga ik voor een 75c top voor mijn 24/7 clocks.
De reden hiervoor is dat ik mijn fans gewoon bijna niet wil hebben draaien en zo stil mogelijke pc wil hebben. Hiermeer kan een Delid ook helpen, doordat de thermal interface beter is tussen koelblok en cpu zelf word de koelblok/heatsink/radiator zelf warmer, waardoor er een groter temperatuur verschil plaats vind tussen de lucht en de betreffende heatstinks dat die efficienter gaat werken = lagere fanspeeds voor zelfde resultaat.

Nu is t allemaal btje E-Peen en het hangt ook af van hoeverre een tweaker je bent. Voor de "average" user is het af te raden een delid te doen .

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:21
RampageNL schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 14:00:

Dat zegt niets, ik heb ook die batch, en die van mij doet 4.4ghz op 1.25v alleen met HT uit, anders gaat hij over de 80 graden. Ik heb wel een ander mobo geheugen en koeler..

• marco282
Jovas schreef op maandag 24 juni 2013 @ 12:09:
[...]
Dat zegt niets, ik heb ook die batch, en die van mij doet 4.4ghz op 1.25v alleen met HT uit, anders gaat hij over de 80 graden. Ik heb wel een ander mobo geheugen en koeler..
Klopt, er zijn wel batches die over algemeen slecht zijn zoals de 307, echter zie je hier ook gewoon prima chips tussen zitten. de 312 lijkt een batch te zijn met meeste spreiding en veel "middenmoot" chips

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 02:34:
Ik zie dat TS 'm in de verkoop gedaan heeft: V&A gevraagd: Intel Core i5 4670K Boxed Of i7 4770k Wellicht voor de handige tweaker met soldeerspul ofzo :P
Dat is een vraagadvertentie. Hij vraagt een nieuwe processor.
Pagina: 1