Beste tweakers
Ik zit met de volgende situatie.
Ik heb een garage die erg warm kan worden. Dit komt vooral door servers die er staan (1,2 KW), een omvormer van de zonnepanelen en nog wat spullen die warmte genereren.
Met de huidige hitte van de laatste dagen wil het daar makkelijk >35°c worden. We zetten overdag de deuren open maar dat geeft ook maar inkijk aan wat er op straat loopt!
Binnenkort vertrek ik ook voor een tijdje op vakantie dus ik moet wel iets van koeling installeren, ik zou moeilijk de deuren open kunnen laten staan... En als ik dat voor 2 weken daar laat staan, tijdens een hittegolf, dan smelten de muren erbij weg denk ik
Ik zat te spelen met het volgende idee:
Ik heb een afvoerbuis naar het dak die vroeger werd gebruikt voor de wasdroger.
Ik zet een mini zonnepaneeltje op het dak, dit bv: http://www.conrad.nl/ce/n...p-Nominale-spanning-175-V
Een kabeltje dat via die pijp gaat naar binnen waar ik er wat fans tegen zet.
Nu ik dacht 2 80mm fans met een 28 cfm te plaatsen, deze verbruiken samen zo'n 0,34 Ampère.
Nu dat is net het vermogen van het zonnepaneel (aan 18v).
Ik neem aan dat de fans dan gewoon op 18 volt lopen.
Nu ik vraag mij wel af wat die fans gaan doen als dat zonnepaneel bv maar de helft van de stroom levert.
Ik neem aan dat het voltage dan zakt tot ~9 volt?
Heeft iemand nog een comment over deze setup ?
Ik zit met de volgende situatie.
Ik heb een garage die erg warm kan worden. Dit komt vooral door servers die er staan (1,2 KW), een omvormer van de zonnepanelen en nog wat spullen die warmte genereren.
Met de huidige hitte van de laatste dagen wil het daar makkelijk >35°c worden. We zetten overdag de deuren open maar dat geeft ook maar inkijk aan wat er op straat loopt!
Binnenkort vertrek ik ook voor een tijdje op vakantie dus ik moet wel iets van koeling installeren, ik zou moeilijk de deuren open kunnen laten staan... En als ik dat voor 2 weken daar laat staan, tijdens een hittegolf, dan smelten de muren erbij weg denk ik
Ik zat te spelen met het volgende idee:
Ik heb een afvoerbuis naar het dak die vroeger werd gebruikt voor de wasdroger.
Ik zet een mini zonnepaneeltje op het dak, dit bv: http://www.conrad.nl/ce/n...p-Nominale-spanning-175-V
Een kabeltje dat via die pijp gaat naar binnen waar ik er wat fans tegen zet.
Nu ik dacht 2 80mm fans met een 28 cfm te plaatsen, deze verbruiken samen zo'n 0,34 Ampère.
Nu dat is net het vermogen van het zonnepaneel (aan 18v).
Ik neem aan dat de fans dan gewoon op 18 volt lopen.
Nu ik vraag mij wel af wat die fans gaan doen als dat zonnepaneel bv maar de helft van de stroom levert.
Ik neem aan dat het voltage dan zakt tot ~9 volt?
Heeft iemand nog een comment over deze setup ?