Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-04 23:24
Beste tweakers

Ik zit met de volgende situatie.
Ik heb een garage die erg warm kan worden. Dit komt vooral door servers die er staan (1,2 KW), een omvormer van de zonnepanelen en nog wat spullen die warmte genereren.
Met de huidige hitte van de laatste dagen wil het daar makkelijk >35°c worden. We zetten overdag de deuren open maar dat geeft ook maar inkijk aan wat er op straat loopt!

Binnenkort vertrek ik ook voor een tijdje op vakantie dus ik moet wel iets van koeling installeren, ik zou moeilijk de deuren open kunnen laten staan... En als ik dat voor 2 weken daar laat staan, tijdens een hittegolf, dan smelten de muren erbij weg denk ik :P

Ik zat te spelen met het volgende idee:

Ik heb een afvoerbuis naar het dak die vroeger werd gebruikt voor de wasdroger.
Ik zet een mini zonnepaneeltje op het dak, dit bv: http://www.conrad.nl/ce/n...p-Nominale-spanning-175-V
Een kabeltje dat via die pijp gaat naar binnen waar ik er wat fans tegen zet.

Nu ik dacht 2 80mm fans met een 28 cfm te plaatsen, deze verbruiken samen zo'n 0,34 Ampère.
Nu dat is net het vermogen van het zonnepaneel (aan 18v).

Ik neem aan dat de fans dan gewoon op 18 volt lopen.
Nu ik vraag mij wel af wat die fans gaan doen als dat zonnepaneel bv maar de helft van de stroom levert.
Ik neem aan dat het voltage dan zakt tot ~9 volt?

Heeft iemand nog een comment over deze setup ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:22

_Apache_

For life.

Is 1,2kW proberen te koelen met 2x80mm niet vechten tegen de bierkaai? Volgens mij heb je zwaarde geschut nodig.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:24
Bij zonnepanelen is meestal de V redelijk constant en varieert de A met de hoeveelheid zon

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
larsg schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 18:22:
Nu ik dacht 2 80mm fans met een 28 cfm te plaatsen, deze verbruiken samen zo'n 0,34 Ampère.
Nu dat is net het vermogen van het zonnepaneel (aan 18v).

Ik neem aan dat de fans dan gewoon op 18 volt lopen.
Nu ik vraag mij wel af wat die fans gaan doen als dat zonnepaneel bv maar de helft van de stroom levert.
Ik neem aan dat het voltage dan zakt tot ~9 volt?

Heeft iemand nog een comment over deze setup ?
Amperage is het belangrijkste om rekening mee te houden. Fans kunnen een hele range aan Voltage aan, maar je probleem zal het Amperage zijn. Dat paneel levert net genoeg bij optimale omstandigheden, dus 90% van de tijd niet.

Ik zou daar dus wat ruimer in gaan zitten: zoiets bijv: http://www.ebay.co.uk/itm...dgets&hash=item2ebc894998

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:45

Perkouw

Moderator General Chat
_Apache_ schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 18:25:
Is 1,2kW proberen te koelen met 2x80mm niet vechten tegen de bierkaai? Volgens mij heb je zwaarde geschut nodig.
+1
Als deuren openzetten al niet helpt dan gaan een paar fans van dit kaliber je echt niet van je probleem afhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Is het niet zo dat het voltage verschilt in een gesloten kring?

Ik weet dat de zonnecellen normaal een vrij constante output hebben maar het is inderdaad de stroom die variabel is.

Of zit ik daar helemaal fout mee en verbruikt iets altijd een bepaalde stroomsterkte met een variabel voltage?

@ Perkouw, de deuren openzetten helpt wel, het probleem is dat ik dat niet altijd kan doen, bijvoorbeeld als ik op vakantie ben tijdens een hittegolf :)

Die 2 fans zouden op een uur 380 m³/u aan lucht moeten trekken, met enig verlies is dat ongeveer 2 keer de inhoud van de garage per uur. Ik neem aan dat dit toch al enig effect heeft.
Ik wil gewoon wat warme lucht wegtrekken, en koelen met de buitenlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Waarom niet gewoon een thermostaat toepassen die een 230 Volt ventilator inschakelt? (dus zonder die zonnepaneel onzin)

Weet je zeker dat je servers 1,2 kW verbruiken? Dit is aardig wat vermogen/ energie namelijk. Misschien dat daar wat in te besparen valt. Hoef je het ook niet te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Energy save stand in het OS activeren?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:30

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Met een ventilatorkachel (die je niet laat verwarmen :+ ) kan je redelijk wat lucht verplaatsen, zorg wel dat hij niet direct onder het gat zit ivm regen maar bijv. via een gebogen pijp/slang zoals met een wasdroger.
Het zou handig zijn als je de temperatuur kan gebruiken om hem aan en uit te schakelen.
Conrad heeft hier modules voor (thermostaat).
Het verbruikt misschien wat meer stroom, maar daar ontkom je toch niet aan als je serieus veel lucht wil afvoeren.
Kijk ook of er een luchtstroom kan ontstaan, meestal heb je wel een ventilatierooster ergens zitten.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
[verwijderd]

[ Voor 93% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
@ Dre

Die servers verbruiken 1,2 KW valt niks aan te doen. Alles dat stroom bespaart staat al aan ;)
Maar die dingen lopen toch vaak op 30-70% dus er komt genoeg warmte vanaf.
Ook worden er wat bitcoins gemined, met de nodige hitte.
(overigens koop ik alle energie buiten mijn pv groen aan, dus ik ben geen milieu ramp :))

De reden dat ik kijk naar pc fans is omdat die qua formaat perfect passen op de buis naar het dak, en zo de warmte kunnen afvoeren. Een soort van open air cooling principe.
Een normale ventilator zou het enkel in de ruimte verspreiden.
Een zonnepaneel lijkt me ideal, zonneschijn gaat meestal gepaard met warm weer en een warme garage :), in de winter heb ik bijvoorbeeld geen last van warmte daar.

Verder hou ik de uitgaven liever wat laag en lijkt me een leuk DIY project :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
tweedehands warmtepompboiler:) heb je gelijk redelijk goedkoop warm water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
BarryH schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 18:52:
tweedehands warmtepompboiler:) heb je gelijk redelijk goedkoop warm water
Leuk idee!
Ik heb inderdaad daar al is mee in mijn kop gezeten (en andere zaken om een pue van lager dan 1 te krijgen).
Maar op een verbruik van 1,2 KW gaat dat weinig doen...

Ook heb ik al een zonneboiler staan met overproductie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@larsg: wellicht kan je in een muur of deur ook laag bij de grond een luchtinlaat creëren en dat dan al een redelijke natuurlijke trek ontstaat?

Daarnaast: over de wpb: dat is dan toch nog steeds leuk voor de winter?

[ Voor 21% gewijzigd door BarryH op 20-06-2013 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een wat grotere ventilator en dan via een duct naar het ventilatierooster? Krijg je een soort jet idee. Windmolentje bij de uitgang om een deel van de energie terug te winnen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
of de luchtuitlaat bij de server direct op een pijp zetten naar de dakdoorvoer toe? de ventilator zit immers al in de server zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:12

DDX

Kan je de servers niet wat minder taken laten doen op basis van de temperatuur ?
Of servers nemen die prima tegen die temperaturen kunnen natuurlijk :

http://www.dell.com/learn...anagement?c=us&l=en&s=biz
Our systems have been developed for sustained operation at temperature ranges from minus 23°F (5°C) to 113°F (45°C) and allowable humidity from 5 percent to 90 percent. This level of design robustness has been validated by recent tests indicating that the components can tolerate up to 900 hours of 104°F (40°C) operation per year and up to 90 hours at 113°F (45°C).

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
@ BarryH
De garage deuren hebben genoeg speling om lucht door te laten maar ik woon in een bos en vandaar merk ik weinig van de wind, daarom is iets van actieve koeling nodig.

Die buis verlengen naar de servers lijkt me ook niet ideaal, dan moet ik al voor elke server zo'n buis plaatsen en dan heb je een hele pijpleiding lopen en kan je nergens meer bij :p

@ Speedy-Andre
Het is nogal een vreemde buis, hij is rechthoekig en nogal smal, niet echt geschikt om een ventilator stuk op te zetten. Naar mijn idee kan ik er beter een fan of 2-4 tegen schroeven, dat lijkt me het goedkoopste en makkelijkste.

@ DDX
De servers hebben nu nog geen problemen gehad, maar ik heb het idee dat dat wel kan gebeuren als ik op vakantie ga. Verder is het ook aangenaam om niet in een oven te stappen als je in de garage moet zijn :p
De servers minder laten doen als het warm is zullen mijn klanten ook niet zo leuk vinden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:22

_Apache_

For life.

Ik zit even hardop te denken met ideeen.

- Kattenluikje voor het inblazen van koele lucht (140mm fan met rooster om te beginnen). Je zei dat je een deur had.
- Uitblazen van warme lucht zo hoog mogelijk in het schuurtje (plafond/nok, hoe hoger hoe beter).
- Server temps loggen om trends op te bouwen over hoe het nu - en tijdens je afwezigheid - gaat.
- Geen zon binnen laten vallen
- Spullen zo neerzetten zodat je geen hotspots/pockets gaat krijgen waar de warme lucht niet weg kan. (staande ventilator ftw).

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

larsg schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 19:12:

Het is nogal een vreemde buis, hij is rechthoekig en nogal smal, niet echt geschikt om een ventilator stuk op te zetten. Naar mijn idee kan ik er beter een fan of 2-4 tegen schroeven, dat lijkt me het goedkoopste en makkelijkste.
Op de wasdroger zit volgens mij standaard een ronde afvoer, die heb je toch ook ooit gekoppeld?
Er zijn ook rechthoekige kanaalventilators, alleen de juiste maat vinden is een kunst.
Die losse fannetjes gaan geen verschil maken, misschien slaap je er wat beter door :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Precies, niet het wiel opnieuw uitvinden, buisventilators zijn er niet voor niets, wel zorgen dat je aanvoer van frisse lucht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-04 07:59
de boel gewoon uitzetten als je er niet bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21944

_-= Erikje =-_ schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 20:09:
de boel gewoon uitzetten als je er niet bent?
Het is geen privéserver, hij heeft het immers over klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Aangezien het kennelijk geen hobbyprojectje is hoeft het ook niet per se voor 2 dubbeltjes klaar te zijn, toch? Bovendien zul je volgend jaar ongetwijfeld tegen hetzelfde probleem aanlopen, dus iets structureels is wel gewenst. Je kunt om te beginnen het probleem bij de bron aanpakken: warmte die er niet in komt, hoeft er ook niet uit. Een groen dak schijnt bijvoorbeeld aardig te isoleren tegen de hitte. Het dak wit verven helpt misschien ook. Als de garage in de volle zon staat, kun je een (paar) boompje(s) planten om de zon tegen te houden. Hangt allemaal natuurlijk nogal van de situatie af, maar ik opper maar wat ideetjes.

Qua ventilatie zou je inspiratie kunnen opdoen bij informatie over computerkoeling. In feite is je garage niets anders dan een PC-case waarin onderdelen warmte aan het produceren zijn, alleen dan op iets grotere schaal. Het advies uit die hoek luidt: onder inlet (koud), boven outlet (warm), en liever onderdruk dan overdruk. Dus ik zou in ieder geval een forse outletfan installeren (2x80mm lijkt me echt niet realistisch; eerder 30cm) die genoeg m3/h verplaatst om de warmte kwijt te kunnen. Hier zijn ongetwijfeld wel berekeningen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-04 23:17

basdej

OutSystems Consultant

het lijkt mij toch best eenvoudig om een soort airconditioning te installeren

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Wilko schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 20:20:
Aangezien het kennelijk geen hobbyprojectje is hoeft het ook niet per se voor 2 dubbeltjes klaar te zijn, toch? Bovendien zul je volgend jaar ongetwijfeld tegen hetzelfde probleem aanlopen, dus iets structureels is wel gewenst. Je kunt om te beginnen het probleem bij de bron aanpakken: warmte die er niet in komt, hoeft er ook niet uit. Een groen dak schijnt bijvoorbeeld aardig te isoleren tegen de hitte. Het dak wit verven helpt misschien ook. Als de garage in de volle zon staat, kun je een (paar) boompje(s) planten om de zon tegen te houden. Hangt allemaal natuurlijk nogal van de situatie af, maar ik opper maar wat ideetjes.

Qua ventilatie zou je inspiratie kunnen opdoen bij informatie over computerkoeling. In feite is je garage niets anders dan een PC-case waarin onderdelen warmte aan het produceren zijn, alleen dan op iets grotere schaal. Het advies uit die hoek luidt: onder inlet (koud), boven outlet (warm), en liever onderdruk dan overdruk. Dus ik zou in ieder geval een forse outletfan installeren (2x80mm lijkt me echt niet realistisch; eerder 30cm) die genoeg m3/h verplaatst om de warmte kwijt te kunnen. Hier zijn ongetwijfeld wel berekeningen over te maken.
Inderdaad ik wil er wel wat voor uitgeven maar omdat het momenteel geen schrijnend probleem is, liefst ook niet te veel.

Op het dak van de garage staan momenteel zonnepanelen. Ik vermoed niet dat er veel warmte naar binnenkomt, het meeste wordt aan de lucht afgegeven.

Voor de ventilatie inderdaad. Het lijkt mij makkelijk om gebruik te maken van de huidige ongebruikte buis.
Helaas kan je daar geen grote fan in zetten. Het makkelijkste lijkt mij daar een resem fans tegen te schroeven (80mm is het beste qua formaat). Nu 2 van die fans doen ongeveer 360 m³ per uur, 2 keer de inhoud. Wat is aan te raden qua volume verplaatsing?

@ Speedy-andre
Waarom zouden ze geen verschil maken?
Die energie kan toch niet zomaar verloren gaan?

@ basdej
Dat verbruikt veel te veel stroom, open air cooling lijkt me beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@larsG: zo'n buisventilator dan aan de binnenzijde monteren?
of nog makkelijker: gewoon een mechanische ventilatiebox (met gelijkstroommotor) en dan met flexbuis naar je afvoerpijp?
ben je voor eur 150 ofzo klaar. (je kan ook een gebruikte op de kop tikken, maar die heeft waarschijnlijk dan een wisselstroommotor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
BarryH schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 20:34:
@larsG: zo'n buisventilator dan aan de binnenzijde monteren?
of nog makkelijker: gewoon een mechanische ventilatiebox (met gelijkstroommotor) en dan met flexbuis naar je afvoerpijp?
ben je voor eur 150 ofzo klaar. (je kan ook een gebruikte op de kop tikken, maar die heeft waarschijnlijk dan een wisselstroommotor
Het probleem is, die buis loopt door een muurkast naar boven.
Die buis is ook maar 10*5 centimeter, dus ik vrees dat er simpelweg geen plaats is om dat te monteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@larsG: dan gaat die buis dus ook niet uit het hoogste punt van de garage de warmte afzuigen?
Kan je wellicht iets met een nieuw gat in het dak en dan buitenop een pan voor een rioolontluchting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

larsg schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 20:30:
[...]

Het lijkt mij makkelijk om gebruik te maken van de huidige ongebruikte buis.
Helaas kan je daar geen grote fan in zetten. Het makkelijkste lijkt mij daar een resem fans tegen te schroeven (80mm is het beste qua formaat). Nu 2 van die fans doen ongeveer 360 m³ per uur, 2 keer de inhoud. Wat is aan te raden qua volume verplaatsing?

@ Speedy-andre
Waarom zouden ze geen verschil maken?
Die energie kan toch niet zomaar verloren gaan?
Losse ventilators kunnen geen druk zetten, stel dat er wind waait via de ventilatie afvoer naar binnen, dan doen die losse ventilators helemaal niets meer omdat ze geen kracht hebben.
De lucht kan er makkelijk langs komen omdat er geen gesloten geheel tegenover staat.

Een buisventilator is in staat om weerstand te overwinnen door z'n gesloten constructie.
Het helpt wellicht als je eens een plaatje van die afvoer kan maken met de maten erbij.
Zit er buiten iets boven het gat om regen en rotzooi tegen te houden?
Volgens mij kan het niet al te moeilijk zijn om een buis of pijp te vinden die je kan vervormen zodat hij het gat redelijk afsluit.
Je kan er ook een plaat met een rond mondstuk tegenaan zetten bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
@ BarryH

Jawel, de buis komt recht van het dak, ik kan tegen het plafond, recht tegen het dak er vat ventilators/fans aan monteren en zo de warmte wegleiden.

@ Speedy-Andre

Oke, dat is een duidelijke verklaring.
Nu opzich is het niet zo'n probleem dat er bij een windvlaag lucht naar binnen waait, ik haal de "koude" lucht toch van buiten. Het is enkel warme lucht die naar buiten geleid moet worden, ik neem aan dat gewone pc fans een redelijke stroom kunnen creëren door 50 cm buis?

Op het dak is de afvoer redelijk goed afgesloten, hier een foto:
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/2ywsf8h.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dat lijkt me een standaard buisje waar een standaard badkamer buisventilator prima in gemonteerd kan worden.
Paar tientjes bij de gamma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Idd, volgens mij til je de kap er zo vanaf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Die buis lijkt inderdaad normaal van bovenaf, maar binnen ziet hij er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/eq44mp.jpg

De diepte is een 4-tal centimeter.
Volgens mij kan ik daar niet zo'n buisventilator op zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

larsg schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 21:34:
Die buis lijkt inderdaad normaal van bovenaf, maar binnen ziet hij er zo uit:
[afbeelding]

De diepte is een 4-tal centimeter.
Volgens mij kan ik daar niet zo'n buisventilator op zetten.
Ah kijk eens, met zo'n platte buis is bij mij de afzuigkap op de centrale afzuiging gekoppeld.
Daar zijn verloopstukken voor te krijgen voor een ronde pijp :)

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/2vw8xv8.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Speedy-Andre op 20-06-2013 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 470164

Allereerst: goed dat je begint met het onderzoeken van koelen m.b.v. ventilatie, in plaats van direct een stroom vretende airco unit te plaatsen. Helaas denk je nog een orde grootte te klein, ben ik bang. Ter illustratie van de proporties waarin je moet denken hieronder wat sommetjes (heb ze stukken uitgebreider in excel gemaakt, dus mocht je er mee willen spelen DM me maar).
gewenste afkoeling Q: minimaal 1200 W (=vermogen servers, draait 24/7 dus voornaamste warmtebron, zon instraling e.d. negeren we gemakshalve even).
Stel, we halen met de gecreëerde onderdruk lucht binnen van 10 graden koeler dan binnen, dT=10 en de warmtecoëfficiënt van lucht =cp=1007 J/kgK, dan is het benodigde debiet in kg/sec: Q/(cp*dT)=0,12kg/sec. Dit staat gelijk aan 370m3/hr, toevallig praktisch gelijk aan het door jou genoemde debiet van twee 80 mm ventilatortjes.

Echter, dit debiet neemt sterk af wanneer er sprake is van een drukval in je systeem. Van 80 mm fans zijn moeilijk drukval/debiet grafieken te vinden, maar van een buisventilator met vergelijkbaar maximum debiet wel: http://www.slingerlandtec...RVK/TF2013_RVK160E2-A.pdf
Te zien is dat bij een drukval van 300 Pa er nog slechts zo'n 11 procent van de initiële 450m3/hr overblijft.
Hoog tijd dus om de te verwachten drukval te berekenen. Dit heb ik op twee manieren gedaan, 'handmatig' met formules die erg uitgebreid zijn maar als nadeel hebben dat het hele dictaat gestoeld is op drukval van watersystemen, in hoeverre de compressibiliteit van lucht dit verhaal verpest is even de vraag, en methode twee, gebruikmakend van de calculator van het onvolprezen engineeringtoolbox.com: http://www.engineeringtoo...-pressure-loss-d_444.html.
Laatstgenoemde is wel minder nauwkeurig en onhandig genoeg, in imperiale eenheden. Uitgaande van een kanaal van 2,5 meter lengte en voor het gemak de bochten, verloopstukken en uitlaat negerend, kom ik dan uit op de volgende drukvallen: (omdat ik de breedte van de koker niet wist heb ik het voor 100mm en 200mm berekend).
debiet: 370m3/hr; lengte 2,5 meter
koker: 40*100mm: drukval handmatig: 700 Pa, engineeringtoolbox: 1000 Pa
koker: 40*200mm: drukval: handmatig: 335 Pa engineeringtoolbox 490 Pa
Conclusie: 300 Pa is de absolute minimum drukval waar je, (bij maten van 40*200*2500mm) mee rekening moet houden. Als van het debiet van de gebruikte buisventilator in dit geval nog geen 10 procent overblijft, kun je er van uitgaan dat iets dergelijks ook voor een constructie met 80mm fans zal gelden (waarschijnlijk nog slechter omdat deze niet ontworpen zijn voor situaties met forse drukval). Pas met 20 fans zou je in de buurt komen van de gewenste warmteafvoer. Hoe te verbeteren? Denk allereerst aan een korter, groter afvoerkanaal, zoals eerder ook al opgemerkt liefst beginnend hoog in de ruimte dus maximaal gebruik makend van natuurlijke convectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Tuurlijk zal die bocht en de verloop naar vierkant nadelig uitpakken. Maar als er zo'n nadelig effect is door drukval, leg mij dan eens uit waarom een standaard buisventilator prima alle lucht afvoert uit mijn badkamer, terwijl deze toch tot aan het dak zeker 4 meter buis met bochten door moet.
Volgens mij valt het wel mee met dat rendementsverlies. Ideaal is het zeker niet, dat zal ik onderschrijven, het is echter gebaseerd op wat ts wil. Niet investeren.
Denk dat het dan de beste optie is.
Als ts akkoord gaat kan hij beter inderdaad alvast een andere buis plaatsen op die afvoer en de ventilator zo hoog mogelijk plaatsen, wel alle obstakels uit de buurt houden.
Denk dat het dan echt wel gaat schelen, als je maar aanvoer van verse luvht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je wil de ventilatoren op een apart zonnepaneeltje zetten. Dat betekent dat de ventilatie wegvalt als er geen zon is. Maar de hitte blijft in de ruimte en net op het moment dat je met koelere buitenlucht kunt ventileren ga je dat niet doen. Ik zou een temperatuurgestuurde ventilator inzetten die draait als het binnen warmer is dan buiten.
Verder zou ik kijken of er iets aan dat dak te doen is. Ik zie daar zwart bitumen, dat is natuurlijk een warmtemagneet. Kijk wat de constructie nog aan gewicht kan hebben en gooi er kiezels op of maak er een groen dak van. Dat scheelt al heel veel in warmte binnen. Maar dat is natuurlijk een project wat een langere looptijd heeft.
Of vang je regenwater op en sproei je dak als het heet is. Kun je dat water ook nog gebruiken als warm douchewater ;)

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-04 21:47
Voor en achterkant van de servers scheiden, dit zodat je een warme en koude kant hebt.
Koude lucht van buiten inblazen en de warme kant via je afvoer naar buiten blazen.
Hierdoor word de gehele ruimte ook niet te warm en blijven de servers wel koel genoeg.
Als de aanvoer maar koel genoeg is, is het niet erg als de warme kant warmer als normaal word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De hoge drukval komt door het zeer smalle luchtkanaal dat ts beschrijft. Een rechthoekige doorsnede van 40*200 mm heeft een equivalente 'hydraulische diameter' (2*h*b)/(b+h) van slechts 6,67 cm, de lucht raast er bij dat debiet dan ook met 30m/s doorheen, geen wonder dat de drukval vele malen groter is dan bij een standaard ronde pijp van 15 cm diameter (waarin de snelheid slechts 5,6 m/s is).
Deze rechthoekige pijp is, als de dimensies kloppen, eigenlijk alleen geschikt om leidingen met water of een ander koelmiddel doorheen te voeren, als je tenminste 1,2 kW aan warmte weg wilt kunnen pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Mijn servers staan hier in huis op zolder. Ik heb daar een gesloten kast gemaakt waar ze in staan.
Alleen aan de achterkant van de kast zitten 2 openingen.
In de buitenmuur zat nog een oud ventilatie rooster. Hier heb ik met buizen een ventilator (max 30W) op aangesloten die 'koele' buitenlucht direct de kast van de computers inblaast.
Op deze manier blijft de kast van de computers keurig op de temperatuur van de buitenlucht. Alleen de temperatuur op zolder loopt nog wel flink op. Maar daar staan verder alleen wat kerstspullen en rommel.
Groot voordeel wat mij opviel was dat er in de buitenlucht veel minder stof zit dan de lucht in huis. Na 5 jaar 24/7 zat er nog bijna geen stof in me server's terwijl ik me eigen PC elke 4 maanden wel een keer schoon moet maken.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-04 21:47
NBK schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 11:53:
Mijn servers staan hier in huis op zolder. Ik heb daar een gesloten kast gemaakt waar ze in staan.
Alleen aan de achterkant van de kast zitten 2 openingen.
In de buitenmuur zat nog een oud ventilatie rooster. Hier heb ik met buizen een ventilator (max 30W) op aangesloten die 'koele' buitenlucht direct de kast van de computers inblaast.
Op deze manier blijft de kast van de computers keurig op de temperatuur van de buitenlucht. Alleen de temperatuur op zolder loopt nog wel flink op. Maar daar staan verder alleen wat kerstspullen en rommel.
Groot voordeel wat mij opviel was dat er in de buitenlucht veel minder stof zit dan de lucht in huis. Na 5 jaar 24/7 zat er nog bijna geen stof in me server's terwijl ik me eigen PC elke 4 maanden wel een keer schoon moet maken.
Precies wat ik bedoel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Oke bedankt voor de antwoorden!

De fysische uitwerking is helemaal nuttig, die geeft uitsluitsel :)

Om de situatie te verduidelijken, de buis zal ongeveer 100mm*40mm zijn.
De lengte zal maar 500mm zijn, ik wil de fans plaatsen direct aan het plafond, de rest van de buis koppel ik gewoon af. Hij zal dus lucht pakken direct aan het plafond, waarna het naar boven het dak wordt uitgeblazen.

Op het dak van de garage staan zonnepanelen, die halen toch al een 60% van het zonlicht weg 's zomers.

Inderdaad zullen de fans alleen draaien als er zon is. Ik zit nu te denken aan een fan of 4.
Ik ga dat eens aankijken hoe dat koelt, misschien dat ik er later nog een batterij in integreer :)

(sorry korte reactie zit atm op mobiel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mooi dat de unit aan het plafond komt te hangen, dit verlaagt de drukval flink. Gaan we optimistisch uit van 25 cm koker van 4x10 cm en daarnaast 25 cm buis met 15 cm diameter (=dakpijpje) dan is de drukval (appendages e.d. verwaarlozend) beperkt tot 99 +29 = 128Pa. Nemen we aan dat de drukval/debiet karakteristiek van de fans vergelijkbaar is met die van de eerder genoemde buisventilator, dan blijft van het piekdebiet van 4 fans, 720 m3/hr, nog ca 500 m3/hr over. Het rechtstreeks benutten van de zonnestroom heeft als voordeel dat de koudevraag op het vraag piekmoment komt, maar anderzijds is koelen gedurende de nacht energetisch gunstiger dankzij een groter temperatuurverschil. Dit kan wel alleen onder de voorwaarde dat de ruimte voldoende thermische massa heeft om er overdag nog genoeg aan te hebben. Nemen we een capaciteitsfactor van je zonnepaneel van 11% (optimistisch gebaseerd op 1000kWh/kWp) en aan dat de fans ook bij laag vermogen gewoon zullen draaien, dan kun je op jaarbasis ca (500/370*0,11=) 15 procent van je serverwarmte afvoeren. Dimensioneer je het zonnepaneeltje ietwat over dan kan dit percentage groter zijn. De extra winst uit natuurlijke convectie en het schoorsteen effect (wind die 'trekt') dankzij je hoog geplaatste afvoer zijn er natuurlijk ook nog, en het regulier warmteverlies van de omgeving naar de constructie.
Een mogelijke upgrade is nog het benutten van de koelte uit de grond, door de aanvoer van buitenlucht via een ingegraven 'aardwarmtepijp' te laten lopen. Dit vergroot het temperatuurverschil waarmee je koelt, maar verhoogt natuurlijk ook de investering én de drukval t.ov. gewone muurroosters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

larsg schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 17:13:
Inderdaad zullen de fans alleen draaien als er zon is. Ik zit nu te denken aan een fan of 4.
Ik ga dat eens aankijken hoe dat koelt, misschien dat ik er later nog een batterij in integreer :)
Wat is de reden dat je hiervoor niet gebruik maakt van een ruimtethermostaat en een voeding vanuit 230 Volt of 12 Volt. Dan kan je de warmte ook afvoeren als het wel warm is en de zon niet schijnt. Als je zonnepaneel warm is produceert hij ook minder energie. Wil je een zonnepaneel voor de leuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:50
Ik zou een combinatie van de tips en je bestaande situatie toepassen.

2-3 servers in een geisoleerde kast met een ingang die aangesloten op je kruipruimte en van daar lucht aanzuigt. Uiteraard temp geregeld. Verder wat ventilatie gaten met zo'n rooster met lamellen.

Of 50m tuinslang met koelmiddel in je kruipruimte en via een pompje en warmte wissellaar je kast koelen.
zo heb ik het in mijn vorige woning gedaan en yep 50meter slang. De leiding was op zich drukloos doordat ik aan de zijkant van de kast een open vul koker had van ø30 pvc. De kast had een inhoud van 80L, moederboarden en HD's hingen aan beugels. De wissellaar kwam uit een vailliant badgeizer met twee 120mm fans. Mijn kruipruimte had wel een laagje water dus koelde goed.

Uiteraard je dak en muren isoleren is altijd top. Polystyreen plaatjes op je dak met daarop grind. Werkt zeer goed. Geen probleem met regenwater. Werkt goed in de zomer en in de winter. garage deur uiteraard niet vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Ik was aan het tikken toen jouw post binnen kwam :)
(ik ben niet zo goed in het tikken van lange verhalen ;))

[ Voor 12% gewijzigd door NBK op 21-06-2013 22:57 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Bedankt voor de berekening.

Ik denk dat ik het zonnepaneel idee weggooi. Hier in België kan je 's nachts stroom gebruiken aan 10€c/kwh, dan laat ik een batterij opladen waaraan die fans zitten, ik heb er nog 1 liggen van 26Ah.
Dat voed een installatie van ~6 80mm fans op die buis.

Met de andere tips, de kruipruimte zou ik inderdaad kunnen benutten, daar staat namelijk 15cm water in.
Maar dat hou ik liever voor een eventuele toekomstige uitbreiding, ik wil namelijk in dit stadium niet de hele garage vloer openbreken.

Bedankt iedereen voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Voor die paar W die die fans verbruiken ga je toch niet moeilijk lopen doen met een accu op nachttarief :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:57
da's een kwart cent per nacht om je batterij te laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

larsg schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 15:37:
[...]
Ik denk dat ik het zonnepaneel idee weggooi. Hier in België kan je 's nachts stroom gebruiken aan 10€c/kwh, dan laat ik een batterij opladen waaraan die fans zitten, ik heb er nog 1 liggen van 26Ah.
Dat voed een installatie van ~6 80mm fans op die buis.
Dat je het zonnepaneel idee weggooit kan ik me helemaal in vinden (;)), maar waarom wel een accu toepassen? Is het überhaupt goedkoper om deze op nachtstroom op te laden? Heb je hier berekeningen van?

Vragen en nog eens vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Anoniem: 470164 schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 02:17:
Allereerst: goed dat je begint met het onderzoeken van koelen m.b.v. ventilatie, in plaats van direct een stroom vretende airco unit te plaatsen. Helaas denk je nog een orde grootte te klein, ben ik bang. Ter illustratie van de proporties waarin je moet denken hieronder wat sommetjes (heb ze stukken uitgebreider in excel gemaakt, dus mocht je er mee willen spelen DM me maar).
gewenste afkoeling Q: minimaal 1200 W (=vermogen servers, draait 24/7 dus voornaamste warmtebron, zon instraling e.d. negeren we gemakshalve even).
Stel, we halen met de gecreëerde onderdruk lucht binnen van 10 graden koeler dan binnen, dT=10 en de warmtecoëfficiënt van lucht =cp=1007 J/kgK, dan is het benodigde debiet in kg/sec: Q/(cp*dT)=0,12kg/sec. Dit staat gelijk aan 370m3/hr, toevallig praktisch gelijk aan het door jou genoemde debiet van twee 80 mm ventilatortjes.

Echter, dit debiet neemt sterk af wanneer er sprake is van een drukval in je systeem. Van 80 mm fans zijn moeilijk drukval/debiet grafieken te vinden, maar van een buisventilator met vergelijkbaar maximum debiet wel: http://www.slingerlandtec...RVK/TF2013_RVK160E2-A.pdf
Te zien is dat bij een drukval van 300 Pa er nog slechts zo'n 11 procent van de initiële 450m3/hr overblijft.
Hoog tijd dus om de te verwachten drukval te berekenen. Dit heb ik op twee manieren gedaan, 'handmatig' met formules die erg uitgebreid zijn maar als nadeel hebben dat het hele dictaat gestoeld is op drukval van watersystemen, in hoeverre de compressibiliteit van lucht dit verhaal verpest is even de vraag, en methode twee, gebruikmakend van de calculator van het onvolprezen engineeringtoolbox.com: http://www.engineeringtoo...-pressure-loss-d_444.html.
Laatstgenoemde is wel minder nauwkeurig en onhandig genoeg, in imperiale eenheden. Uitgaande van een kanaal van 2,5 meter lengte en voor het gemak de bochten, verloopstukken en uitlaat negerend, kom ik dan uit op de volgende drukvallen: (omdat ik de breedte van de koker niet wist heb ik het voor 100mm en 200mm berekend).
debiet: 370m3/hr; lengte 2,5 meter
koker: 40*100mm: drukval handmatig: 700 Pa, engineeringtoolbox: 1000 Pa
koker: 40*200mm: drukval: handmatig: 335 Pa engineeringtoolbox 490 Pa
Conclusie: 300 Pa is de absolute minimum drukval waar je, (bij maten van 40*200*2500mm) mee rekening moet houden. Als van het debiet van de gebruikte buisventilator in dit geval nog geen 10 procent overblijft, kun je er van uitgaan dat iets dergelijks ook voor een constructie met 80mm fans zal gelden (waarschijnlijk nog slechter omdat deze niet ontworpen zijn voor situaties met forse drukval). Pas met 20 fans zou je in de buurt komen van de gewenste warmteafvoer. Hoe te verbeteren? Denk allereerst aan een korter, groter afvoerkanaal, zoals eerder ook al opgemerkt liefst beginnend hoog in de ruimte dus maximaal gebruik makend van natuurlijke convectie.
Goed verhaal en ben het helemaal met je eens (alsof het een mening is... :9 ): Groot kanaal met weinig drukval en een ventilator die ontworpen is om hogere druk te genereren!

Maar er is nog een belangrijke variabele in jouw berekening die de TS kan beïnvloeden: dT

Als de TS gewoon de ruimte afzuigt pakt hij een mengelmoes van alle lucht met de gemiddelde temperatuur van de ruimte. Als de TS de servers op de één of ander manier zo kan organiseren dat alle warme lucht aan de achterkant van de servers direct de afzuiging ingaat, dan kan die dT een factor 2x tot 3x omhoog denk ik zo. Dat betekend eveneens 2x tot 3x minder debiet benodigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Wij hebben een machinekamer met een compressor, melkkoeling, warmteterugwinning, verschillende pompen etc. Je zei dat je in een bos woont dus op zich maken looks niet erg veel uit. In onze situatie hebben we een ventilator van een oude varkensstal (buis door het dak heen; zelf hebben we er een plaat op geklust zodat het niet naar binnen regent) + bijbehorende regeling geplaatst.

Je moet ze maar net tegen komen; maar dan heb je een installatie met overcapaciteit + automatische regeling. De buis heeft een doorsnee van 60CM dus afvoer van lucht is zeker geen probleem. In de winter klussen we er een stuk isolatie in zodat de warmte niet verloren gaat als het niet nodig is.
Pagina: 1