Verwijderd schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 16:44:
Ik heb een Gigabyte GA 990fXA UD3 rev. 3.0 moederbord mezelf aangekocht. Alleen zit er nu dat eufi BIOS in geïmplementeerd wat een wat minder plezierig BIOS gesleutel doet creeeren (hier). Nu heb ik alwel gezien dat rev. 1.0 wel zonder eufi BIOS is uitgebracht waardoor ik me nu afvraag of er ergens een BIOS bestaat welke ook de interface van rev. 1.0 bevat..
Ik ben al druk doende geweest aan de hand van het support gedeelte op de site van Gigabyte, maar nope

Ja ook de aller eerste uitgave van het BIOS geflashed welke op de site van Gigabyte vermeld stond gaf ook het verlangend interface niet op..
ik heb het bord ook, en ik heb actief de informatie hiervoor gevolgd dus ik weet zon beetje alle ups and downs van het product.
conclusie, het dingetje is leuk. maar neit voor de 8-core processoren of als je wilt overclocken.
De REV 3.0 heeft alleen maar uefi. de hele uefi chip en de bios chip zijn compleet verschillend, dus dat gaat al verkeerd.
daarnaast heeft de rev 3.0 ook koelproblemen voor de VRM's waardoor de 8350 niet eens op zijn gegeven snelheid (stock) per core kan draaien. dit komt doordat het bord is gebogen en de vrm's niet allemaal even goed worden gekoeld, doordat ze niet allemaal contact hebben met het thermische tape eronder. (draai maar eens linx/prime en kijk naar je clocksnelheden per core. je ziet dan sommige clocksnelheden throttlen alsof APM nog aan staat)
Een REV 1.0 word (degene die ik heb), ondersteund niet eens LLC. dat is pas sinds REV 1.1. de bios voor rev 1.0, 1.1 en 1.2 zijn allemaal hetzelfde. rev 1.2 is nog niet eerder gespot voor consumenten.
de rev 1.1 is een geweldig bord. dit had geen van alle problemen. ik klok nu mijn fx8150 op een rev 1.0 bord, maar dit is helaas zonder LLC.
en de NB wordt ook gloeiend heet. maar dat hoort goed te wezen volgens gigabyte. ze kunnen 85 graden hebben.
conclusie: pak een ander bord

verder nog vragen?
support van gigabyte voor dit bord heeft nog nooit geholpen voor geen enkel probleem... of ze wimpelen je vraag af met: "dit wordt gefixt in de nieuwe bios", of ze zeggen "we zullen het doorgeven aan ons technisch test team".
nieuwe biossen werken niet, en nadat het bericht doorgegeven is gebeurd er niks.
er zijn genoeg reports geweest van users die zeggen dat eht een koelprobleem is met het throttlen. zij zeggen doodleuk, en letterlijk: "in user reviewers van newegg wordt dit niet aangegeven. het kan niet waar zijn."
er zijn zelfs lui die dat koelprobleem hebben gefixt door karton achter het moederbord te drukken zodat het bord weer recht wordt getrokken.
[
Voor 14% gewijzigd door
Fordox op 20-06-2013 17:16
]
Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.