Toon posts:

Mac adres van laptop port replicator?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!

Kan iemand mij vertellen of port replicators met netwerkaansluiting een eigen MAC adres gebruiken en/of dat er replicators zijn die 'slim' genoeg zijn om het mac adres van de machine die er aan hangt over te nemen?

Situatie: netwerk gebruikt o.a. mac adres authenticatie om te bepalen of een machine toegang krijgt tot het netwerk. Momenteel worden er laptops van 1 merk gebruikt en staan overal docking stations. In de nabije toekomst zullen er echter waarschijnlijk ook andere merken binnen worden gehaald en wordt verwacht dat deze op elk bureau gebruik kunnen maken van bedraad netwerk, vast beeldscherm en toetsenbord en muis. Gevolg is dat we niet langer met 1 docking station kunnen werken omdat dat merk-gebonden is.

Om dat te ondervangen werd er geopperd om naar port replicators te kijken (wat feitelijk ook een soort docking stations zijn, I know :P ), maar als ze een mac adres gebruiken dan wordt het moeilijk omdat dan feitelijk elke machine achter zo'n replicator in het netwerk kan worden gehangen.

Dank!

Verwijderd

Als het een native port replicator is, dan niet. Als het een docking station is, "kan" het wel. Echter ik acht de kans klein. Het is goedkoper en makkelijker om 8 pinnentjes van je laptop NIC, naar buiten te koppelen. En anders moet de computer twee netwerkkaarten hebben. Heb ik nog nooit gezien (in ieder geval niet op een HP of DELL docking station).

Universele USB docking station (bv. van Targus), die weer wel. Die hebben een ingebouwde NIC, die als een USB device gezien wordt.

Deze dus: http://www.targus.com/uk/product_Details.asp?SKU=ACP51EUZ

Deze kan je voor ieder merk laptop gebruiken (ook een Mac). Maar ook deze, zal maar één MAC adres naar buiten hebben, en zal de MAC van de PC niet overnemen of zo. MAC adres staat ook op de doos (en het appraaat).

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2013 16:41 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-12 19:14

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 16:38:
En anders moet de computer twee netwerkkaarten hebben. Heb ik nog nooit gezien (in ieder geval niet op een HP of DELL docking station).
Toevallig heeft Dell ze wel voor de A series gehad, daar zat een eigen (3Com) NIC in (mac adres stond aan de onderkant van de dock).
Tegenwoordig zijn zowel de dock's als de replicators pass-through indien deze origineel zijn.
Is het overigens niet veel makkelijker om IEEE 802.1x te gebruiken i.p.v. MAC authenticatie ?

[ Voor 16% gewijzigd door DukeBox op 20-06-2013 16:50 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 16:38:
Als het een native port replicator is, dan niet. Als het een docking station is, "kan" het wel. Echter ik acht de kans klein. Het is goedkoper en makkelijker om 8 pinnentjes van je laptop NIC, naar buiten te koppelen. En anders moet de computer twee netwerkkaarten hebben. Heb ik nog nooit gezien (in ieder geval niet op een HP of DELL docking station).

Universele USB docking station (bv. van Targus), die weer wel. Die hebben een ingebouwde NIC, die als een USB device gezien wordt.

Deze dus: http://www.targus.com/uk/product_Details.asp?SKU=ACP51EUZ

Deze kan je voor ieder merk laptop gebruiken (ook een Mac). Maar ook deze, zal maar één MAC adres naar buiten hebben, en zal de MAC van de PC niet overnemen of zo. MAC adres staat ook op de doos (en het appraaat).
Dank, als er inderdaad geen replicators zonder mac cloning (of hoe je het ook wil noemen) beschikbaar zijn dan houdt het even op vermoed ik. Enige alternatief zou dan zijn om naast de replicator met een losse utp kabel op het bureau te werken, iets wat niet echt gebruikersvriendelijk en niet mooi is.

@DudeBox: klopt, dat zou een hoop schelen alleen is daar het netwerk (Uni) momenteel niet op ingericht en ik vermoed ook dat dat niet hiervoor zal worden aangepast :|

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2013 17:06 ]

Verwijderd

@ Paz: vraag even na bij het merk port replicators wat je gaat kopen. Ga je merk specifieke port replicators kopen, dan kan de leverancier dat vertellen.

Ga je voor "merk ongebonden" kopen (zie bovenstaande Targus), is het nog simpeler.