Hulp nodig bij koelen van mijn pc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XsuperiorX
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-12-2020
Hallo allemaal,

Nou ben ik niet super handig met computers, maar ik doe me best.

Ik zit met een probleem, als ik aan het gamen ben valt mijn beeldscherm uit en me computer blijft aan!
kan er niks meer mee dus moet ik hem uitzetten.

Geloof dat het mijn videokaart is die te warm wordt, heb me kast opengemaakt en videokaart voelt gloeiend heet aan.

wil dit gewoon klaar hebben, dus wil koeling erbij zetten en of waterkoeling gebruiken.. misschien een nieuwe watergekoelde videokaart gebruiken.
Alleen als jullie me zouden helpen met het zoeken van een goeie videokaart en voeding die erbij kan en koeling die ik erbij in kan zetten?
want ik wordt er zo niet wijzer van.

Het gaat om deze Desktop

Packerd bell iXtreme i7150
Intel core i3 530
NVIDIA GeForce GT320 1024 MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Packerd bell Help....
Nu zonder dollen, met een GT320 haal je wienig meer uit
En ik ben bang als je gaat rommelen aan je pc dat het spul niet helemaal gaat werken.
Zou beter doorsparen voor een nieuwe opc.

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-10 14:34

FlyEragon

Alien Monkeys

Het beste is als je even een foto kan maken van de situatie nu. Of in ieder geval een schets met hoe je kast er uit ziet en waar er koeling aanwezig is of niet. Misschien kan je met een paar simpele handelingen de boel koel genoeg krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:51
Videokaart is al wat oud, neem aan dat de pc al beetje leeftijd heeft. Had je hier eerder ook last van? Denk dat je gewoon te veel stof in de koel ribben hebt zitten ;)

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deraco96
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-09 18:45

deraco96

Altijd.

Een GT230 heeft niet zoveel koeling nodig. Schoonmaken (dat is dus blazen of stofzuigen) is altijd goed. Verder maak ik nergens uit op dat je videokaart te warm wordt, waarom wijs je persé die oorzaak aan? Als een videokaart te warm wordt klokt hij meestal gewoon terug, waardoor je spel haast niet meer loopt (überhaupt knap dat je kan gamen op een GT230, afijn ik heb het ooit met een GT220 moeten doen 8)7 ).
Je bent bekend met programma's al Afterburner? Die lezen de temperatuur uit (zal vast ook wel in Control Panel kunnen). Verder zal hij waarschijnlijk alleen oververhitten als de fan niet draait. Dat heb je ook zo gecontroleerd.

iXtreme PC dat wel zeg, een i3 en een GT230!1! :+
Als laatste wil ik je meegeven dat je alsjeblieft geen geld meer in die PC steekt, als je kijkt wat er op de V&A voor leuke bakjes staan voor weinig geld.

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XsuperiorX
Bedankt voor jullie reacties,
Ik heb hier al een tijdje last van heb zelf de kast alles stofvrij gemaakt, ik heb de kast open gelaten en er een ventilator voorgezet,:P zo kon ik toch nog een beetje gamen zonder problemen maar nu helpt dat ook al niet meer!

Nu zie ik toch dat veel mensen me aanraden om een nieuwe pc te kopen waar ik zelf ook al aan zat te denken, aangezien hij nu dikwijls 2 jaar oud is.
dus het is zonde om daar nog geld in steken?

Ik heb al een beetje afgezocht op het internet maar heb nog niet echt wat kunnen vinden, wat raden jullie mij aan dan?
Me budget is zo rond de 1300 euro dus ben benieuwd wat voor leuks je daarvan kan kopen?
Of als jullie me link willen sturen waar goeie gaming pc's op staan zodat ik zelf kan kijken?

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duistere ICTer
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-10 12:30
als je graag een gaming pc wilt kun je deze beter zelf in elkaar zetten ipv het te kopen. Als je een gaming pc koopt betaal je vaak veel te veel voor de hardware, terwijl als je zelf een pc zou bouwen je meer keuze hebt en meer waar voor je geld krijgt ( in de zin van betere hardware).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XsuperiorX
Ja snap ik, maar zoals ik al zei.. ik zelf een gaming pc in elkaar zetten wordt hem dus niet.
Omdat ik gewoonweg niet genoeg erover weet hoe alles in elkaar zit en wat goed is en wat niet dus voor mij is er geen andere optie, ja of iemand zoeken die het wel kan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Ik vind het persoonlijk een beetje zonde om meteen maar een pc van 2 jaar te dumpen omdat het niet het nieuwste van het nieuwste is. Als je ermee kan spelen wat je wilt spelen en het voldoet, is dat prima toch ?
Niet iedereen heeft een i7 en een triple SLI setup nodig.

Je geeft aan dat het met een open kast en een ventilator al beter gaat. Dus waarschijnlijk wel iets met koeling te maken. Denk dat je met een paar fans al klaar bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XsuperiorX
Ik heb nooit problemen mee gehad met spellen nee ook niet op hoge resolutie, alleen dit en het is zwaar irritant! wil dit verholpen hebben ook al betekent dat een nieuwe pc kopen.

Als het te verhelpen is met een paar fans zou natuurlijk beter zijn

Iemand vroeg om een foto dus bij deze Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/photo/my-images/692/szps.jpg/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-10 17:31
Wat voor voeding zie ik daar op die foto? Kan niet veel zijn zo te zien.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XsuperiorX
uhhh zeg gewoon even wat erop staan geen idee of dat genoeg is

Input 220-240V
Output 250 W max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Dit is geen pc van 2 jaar oud :X Misschien 2 jaar geleden :P

GT 320, rebranded 200 series meuk, dat kwam uit rond de 4000 serie van Ati, heel wat jaartjes terug dus, zeker 4.

Wikipedia: GeForce 300 Series 2009, 4 jaar dus.

Een nieuwe pc kopen zal zeker wonderen doen, ik denk dat zelfs een A10 systeem van AMD, zonder gpu dus, al sneller zal zijn :+

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Kan je eens speedfan installeren om te kijken hoe heet de onderdelen worden in rust stand, dus dat betekent gewoon niks doen op Windows bureablad. En vervolgens een tijdje gamen en dan kijken met Speedfan wat de temperaturen zijn.

Een nieuwe pc is wel lekker makkelijk maar we zitten hier op Tweakers en niet op een of ander consumeer de wereld forum, dus beetje hergebruik en levensduur verlengde acties mogen best verwacht worden.
Zeker als de TS nog aangeeft prima uit de voeten te kunnen met zijn huidige PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Extra fans plaatsen zou nog wel eens een uitdaging kunnen zijn als ik het zo bekijk. Ik vermoed dat de cpu fan via die tunnel direct lucht pakt uit een rooster in het zijpaneel en vervolgens warme lucht in de kast dumpt. Dus dat de videokaart het wat warm krijgt wil ik best geloven, hij krijgt namelijk amper verse lucht...

Fan aan de voorkant kan niet, dus je kan alleen achter iets plaatsen. Wat vervolgens redelijk geblokt wordt door dat cpu ding. Ik hoop dus dat je kast een beetje goed "lekt" want dan kan je de rearfan gewoon naar buiten laten blazen en zuigt ie door de kieren verse lucht naar binnen (misschien ergens roosters aanwezig? Is niet op te maken uit de foto).

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Een fan aan de achterkant van de pc moet kunnen, daar is ruimte voor. Lucht zal dan via de open rooster aan de voorkant en de kiertjes zijn weg naar binnen vinden. Dat zou in ieder geval een behoorlijk stuk moeten schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:02
Een fan achter past makkelijk.
Is ook wel nodig, want zo te zien zorgt alleen de voeding voor een beetje airflow.

Misschien een fan achter en de shroud verwijderen.

[ Voor 19% gewijzigd door Xyphoid op 20-06-2013 17:31 ]

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je er verder weinig geld aan wilt spenderen moet je proberen om de airflow in de kast te verbeteren. Bijvoorbeeld door aan de voorkant een fan lucht aan te laten zuigen de kast in, en aan de achterkant een fan die de warme lucht eruit blaast, dan zou je al een eind moeten komen.

Als er geen ruimte is voorin de kast, dan zal een fan alleen aan de achterkant ook al helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Het past inderdaad zonder problemen. Het wordt alleen niet erg efficient, hij zal voornamelijk de lucht wegzuigen die de cpu de kast inblaast. Maar beter is het in ieder geval.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Niet online
Ik denk dat alles helpt als er op dit moment niks is. Als die fan lucht wegzuigt zal de temperatuur in de kast altijd lager worden want de lucht die weggezogen wordt in de kast, zal aangevuld moeten worden met (koelere) lucht van buiten de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XsuperiorX
hier een foto van speedfan .. dit is na 7 minuten spelen dus nog niet eens intensief gespeeld

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/photo/my-images/832/0rbp.png/

dus een paar fans erin zetten zou het probleem wel verhelpen?

Gpu staat op 103? lijkt me erg hoog ? wat houdt dat in?

[ Voor 11% gewijzigd door XsuperiorX op 20-06-2013 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Lol, je videokaart staat ongeveer op het kookpunt van water, dat is dus het probleem waarschijnlijk.
Heb je de videokaart ook schoongemaakt en eventuele stof verwijderd uit zijn ventilator ?
En anders helpt het plaatsen van een fan zeker want de processor is vrij koel maar je videokaart heeft het wel benauwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Niet online
103? Dat is veels te hoog als die readout correct is. Je hebt duidelijk te weinig airflow in je kast waardoor alles veels te heet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XsuperiorX
ik zal even videokaart eruit halen en schoonmaken.. want dat is het enige wat ik niet stofvrij heb gemaakt en ja die 103 is correct.. hij zou nog meer oplopen was nog maar 7 minuten bezig.. als ik gewoon zo zit op me desktop zit de temp op 70c

ik zal eerst even schoonmaken en dan weer speedfan doen, en morgen nieuwe fans erin laten zetten door iemand, dat hoeft niet zo duur te zijn.

En als dat nog niet helpt dan tja een nieuwe pc kopen maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje, heb je toevalig je PC in een kast staan? ;) Vaak worden videokaarten dan wel erg warm, ;)

Nog iets, weet je welke kast je hebt? Is het een MATX? Of een ATX kast? ik denk een MATX want die worden sneller warm ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XsuperiorX
Had hem eerder onder me bureau daar werdt die erg warm dus heb hem verhuisd en staat nu bovenop me bureau.

Het is een MATX kast geloof ik.. betekent minder ventilatie toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Minder ruimte dus minder lucht dus sneller een hogere tempratuur.

Sowieso hebben oemkasten vaak afschuwlijk slechte koeling, zeker die van Packard-Hell. Ook zijn GT220's flinke heethoofdjes.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rabbitto
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-09 23:45
Zoals Vasilli al boven mij zegt zijn kasten zoals die Packard bell dingen zeer slecht.
Ik raad je ten zeerste aan om de kastdeuren te verwijderen als je het nu nog blijft gebruiken. Dit soort temperaturen zijn niet in orde. Heb je nog garantie? zo ja dan zou ik hem zeker claimen.
Dikke kans dat de koelingsbuisjes niet in orde zijn op de videokaart en dat de hele boel flink verstoft is.

Als je zo doorgaat draai je de pc binnenkort in de soep! dus voorzichtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:20

SomerenV

It's something!

Ik zou een PC samenstellen bij een winkel en hem daar laten assembleren (of het door een vriend met kennis van PC's laten doen). Voor een i5-3550, 8GB DDR3 (inclusief moederbord), Radeon 7850 2GB, 120GB SSD, 500GB Sata3, een fatsoenlijke ATX-kast en Windows 7 Pro ben je zo rond de 900 euro kwijt en kun je weer een flinke tijd vooruit. Als je daarna betere performance wilt hoef je alleen maar je videokaart te upgraden aangezien die i5 snel genoeg is voor de komende paar jaar.

Het is in ieder geval beter dan teren op die PC die je nu hebt en waar je ook een hoop aan moet doen om hem fatsoenlijk te laten werken. Ik zou de optie voor een nieuwe PC in ieder geval serieus overwegen :) Kun je weer lekker gamen de komende tijd!

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

SomerenV schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 02:44:
Ik zou een PC samenstellen bij een winkel en hem daar laten assembleren (of het door een vriend met kennis van PC's laten doen). Voor een i5-3550, 8GB DDR3 (inclusief moederbord), Radeon 7850 2GB, 120GB SSD, 500GB Sata3, een fatsoenlijke ATX-kast en Windows 7 Pro ben je zo rond de 900 euro kwijt en kun je weer een flinke tijd vooruit. Als je daarna betere performance wilt hoef je alleen maar je videokaart te upgraden aangezien die i5 snel genoeg is voor de komende paar jaar.

Het is in ieder geval beter dan teren op die PC die je nu hebt en waar je ook een hoop aan moet doen om hem fatsoenlijk te laten werken. Ik zou de optie voor een nieuwe PC in ieder geval serieus overwegen :) Kun je weer lekker gamen de komende tijd!
Plaatsen van slechts 1 fan en het schoonmaken van de videokaart noem jij een hoop ? Ik dacht dat ik op Tweakers zat |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deraco96
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-09 18:45

deraco96

Altijd.

Als laatste nog even een linkje voor je:
https://www.4launch.nl/sh...bcategorie-Zelfbouw%20PCs
4Launch heeft standaard de PC's van de BBG (Best Buy Guide; zelfbouwsamenstellingen door de forumleden) in de prijslijst staan. Enige wat jij hoeft te doen is aankruisen dat zij hem voor je in elkaar zetten.
Allicht dat het goedkoper kan, maar dit is zeker het makkelijkst (misschien ook het makkelijkst te verkopen aan ouders ofzo)

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:52
Als ik een tip mag geven, ongeveer 3 jaar geleden ben ik ook eens gaan kijken in mijn OEM desktop (gaat over een Dell) ik had ook zin om eens lekker een spel te spelen. Toen wat dingetjes aan gedaan op een gegeven moment gaat de rek eraf, nu is deze wel wat ouder misschien maar dat maakt het niet anders dat OEM pc's niet geschikt zijn om meer dan het RAM te upgraden want het hele systeem is afgestemd op "lower"end hardware.

Ik zou als je een klein budget heb beginnen met een beetje onderzoek doen over hoe en wat allemaal in een pc zit qua hardware en dan niet van packard bell maar gewoon zelfbouw dit is vaak eenvoudiger. Dan kun je eventueel op de 2e hands markt voor minder dan 200 euro al iets beters vaak in elkaar zetten dan wat je nu hebt (zelf ook deze fase gehad). En als het begint te kriebelen kun je daadwerkelijk met nieuwe hardware beginnen en zo je droomcomputer maken. En het is echt niet zo moeilijk als je denkt ik heb alles geleerd via tweakers en/of youtube.

Zie dit als een soort motivatiespeech :) Als je hulp nodig hebt stuur mij een bericht eventueel ik kan je adviseren over verscheidene dingen of gewoon hier aangeven wat je denkt te willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

deraco96 schreef op zondag 23 juni 2013 @ 15:02:
Als laatste nog even een linkje voor je:
https://www.4launch.nl/sh...bcategorie-Zelfbouw%20PCs
4Launch heeft standaard de PC's van de BBG (Best Buy Guide; zelfbouwsamenstellingen door de forumleden) in de prijslijst staan. Enige wat jij hoeft te doen is aankruisen dat zij hem voor je in elkaar zetten.
Allicht dat het goedkoper kan, maar dit is zeker het makkelijkst (misschien ook het makkelijkst te verkopen aan ouders ofzo)
En dan die van 699 pakken, das een prima ding. Met deze Packard Bell kun je nog blijven kloten, maar het is allemaal niet meer je van het..

Vooral die GPU niet meer. En de voeding zal zn beste tijd ook wel gehad hebben...

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
dei van 699 is inderdaad wel aardig nice daar kan je nog een hele tijd leuk mee spelen.
enige nadeel wat ik zie is dat er geen andere cpu koeler op zit, dat zou ik nog wel veranderen, zodat er dezelfde in zit als in die van 899e.

[ Voor 45% gewijzigd door Powrskin op 28-06-2013 00:26 ]

Nukezone FTW

Pagina: 1