[WiFi] Schoolnetwerk gedoe met laptops

Pagina: 1
Acties:

• kawaknaller
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-05-2023
Sinds een paar weken hebben we een nieuw WiFi netwerk.
Via een hidden SSID kan ik dan de schoolaptop (met XP Pro) aanmelden op het WiFi.
So far so good echter zodra ik met die laptop naar de andere kant van het gebouw loop dan ietsie foetsie....verbind niet, niks nada.
Ga ik nu die instellingen weg en configurr hem daar dan werkt het maar...zodra ik dan weer op de eerste plek terug ben...weg.

Het lijkt erop dat deze laptop roaming niet begrijpen ofzo. Zelfs de nieuwste driver voor de HP620 helpen niet.
Deze laptops staan nu ongeveer 1,5 jaar in een laptopkar en verbinden dan altijd met een AP die ik in de kar gebouwd heb dus bovenstaand probleem heb ik nooit gehad.

Enig idee wat ik over het hoofd zie?

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05-2024
Afstand tot de AP is te ver?

Copy.com

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:55

lier

MikroTik nerd

Waarom hidden SSID?
Aan beide kanten dezelfde WiFi instellingen gebruikt (security, SSID, evt. ander kanaal)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:14
Roaming op WiFi is volledig de verantwoordelijkheid van de clients. Het is goed mogelijk dat je configuratie nu op een specifiek MAC adres gekoppeld staat (van dat eerste AP waar je op zit). Gebruik je de software van Windows om te verbinden of een tooltje van HP?

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

lier schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 16:41:
Waarom hidden SSID?
Aan beide kanten dezelfde WiFi instellingen gebruikt (security, SSID, evt. ander kanaal)?
Dat is een keus van de school geweest ;) schijnveiligheid, maar swa

Iperf

• joec
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-07-2019
Dit zeg Microsoft over Non Broadcast Wireless Networks: http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb726942.aspx

... For these reasons, it is highly recommended that you do not use non-broadcast wireless networks. ...

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Hij heeft weining keus,

laat ik even een ander deel oplichten dan hij wellicht over het hoofd heeft gezien
The Connect even if the network is not broadcasting check box determines whether the wireless network broadcasts (cleared, the default value) or does not broadcast (selected) its SSID. When selected, Wireless Auto Configuration sends probe requests to discover if the non-broadcast network is in range.

Because configured wireless networks are now explicitly marked as broadcast or non-broadcast, Windows Vista and Windows Server 2008-based wireless clients only send probe requests for wireless networks that are configured for automatic connection (the Connect automatically when this wireless network is in range check box on the Connection tab) and as non-broadcast. This behavior allows Windows Vista and Windows Server 2008-based wireless clients to detect non-broadcast networks when they are in range. Therefore, even though the wireless APs are not broadcasting the name of their wireless network, they will appear in the list of available wireless networks when they are in range. Because the wireless client detects whether the automatically-connected, non-broadcast networks are in range based on responses to the probe request, Wireless Auto Configuration now attempts to connect to the wireless networks in the preferred networks list order, regardless of whether they are configured as broadcast or non-broadcast. By only sending probe requests for automatically-connected, non-broadcast networks, Windows Vista and Windows Server 2008-based wireless clients reduce the number of situations in which they disclose their wireless network configuration.
maw vinkje extra aanzetten

Iperf

• joec
  • Laatst online: 22-07-2019
kawaknaller heeft het over XP Pro. Ook daar kun je vinkjes zetten bij "SSID" properties.

[ Voor 3% gewijzigd door joec op 20-06-2013 21:39 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Afbeeldingslocatie: http://gotfish.nl.eu.org/connect.png

Iperf

• eddie4nl
  • Laatst online: 27-11 21:17
Omdat anders studenten ook toegang willen hebben?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

eddie4nl schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 23:34:
[...]

Omdat anders studenten ook toegang willen hebben?
Alsof die de accespoint niet zien hangen

Iperf

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Watvoor access points heb je precies? Heb je ook een Wireless Controller?

Toevallig hetzelfde gehad in ons nieuwe pand. Collega heeft er een stukje over geschreven op zijn Blog: http://techdom.nl/cisco/c...lexconnect-access-points/

[ Voor 58% gewijzigd door redfoxert op 20-06-2013 23:44 ]

https://discord.com/invite/tweakers

• kawaknaller
Hieronder even geprobeert om zoveel mogelijk antwoord te geven op de vragen/reacties en tips:

Ja ik weet het "hidden" SSID is onzin maar goed, tis even nu zo ingesteld.

Afstand naar het AP is enkele meters want in elk lokaal hangt zo'n AP die deels uitstraalt naar de gang dus waar ik configureer en test is max 5 meter.

Het vinkje had ik standaard al aangevinkt wetend dat het een hidden SSID is....dat snap ik ook nog wel :)

AP van HP en ja er is een controller maar aangezien dit door een 3de partij is aangelegd en wij nog geen uitleg hebben gekregen blijft dat nog ff een grijs gebied.

De blog ga ik nu even bekijken.

• kawaknaller
Hartelijk dank voor alle tips etc en het UNHIDDEN deed the trick.
Eerst even op een andere SSID getest (die standaard gewoon zichtbaar is) en nu hopt het WiFi gewoon mee.
Ook wanneer ik de laptop helemaal uit zet en weer aanzet aan de andere kant van de school, connectie.
Erg fijn en scheelt weer wat hoofdpijn en voornamelijk straks een relaxter weekend :)
Pagina: 1