Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

CAS array + DAG Group (gescheiden servers) -RPCClientAccesSe

Pagina: 1
Acties:

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:57

3DDude

I void warranty's

Topicstarter
Heren,
Ik ben momenteel bezig met het opzetten van een Microsoft Exchange 2010 SP3 setup op basis van Windows Server 2012.

Het idee is om zoveel mogelijk uptime te kunnen garanderen (ik draai dit overigens allemaal thuis op een esxi server met 32GB ram)

Nu heb ik
1 x AD-DNS
2 x CAS (servers heten CAS01 & CAS02)
en 2 x DAG (servers heten DAG01 & DAG02)
Een virtuele loadbalancer van KEMP Technologies

Ik heb dus 4 maal exchange geinstalleerd.
De DAG group is al aangemaakt, ik zit alleen te bedenken of ik de CAS array wel goed doe.
Mijn vraag is hoe koppel je dat nou precies?

Want op internet vind ik vrij weinig terug over CAS en DAG gescheiden (het is allemaal op Mailbox rol + Client Access rol op een en dezelfde server... - wat ik dus niet heb)

Ik heb al gevonden dit command:
Get-MailboxDatabase | Set-MailboxDatabase -RPCClientAccessServer "mail.domeinnaam.local"
Maar als ik bijvoorbeeld dat probeer te doen op de DAG Group lukt dat niet:
(ik probeerde dus: Get-DatabaseAvailabilityGroup | Set-DatabaseAvailaibilityGroup -RPCClientAccessServer "mail.domeinnaam.local"

Wat ik al gedaan heb voor het aanmaken van de CAS array:
Exchange Poweshell Console ding:
New-ClientAccessArray -FQDN "mail.mijndomeinnaam.delokaleversie" -Site "Default-First-Site-Name

De CAS array is ook al aangemaakt in het lokale domein (dus niet de .nl)

Moet ik bijvoorbeeld handmatig CAS01 koppelen aan DAG01, CAS02 aan DAG02 ?
Of iets anders :O :?

Be nice, You Assholes :)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Je CAS servers gooi je achter je loadbalancer. Het virtuele adres van je loadbalanced cas servers is wat je verder gebruikt.

Edit:

Ik zie overigens dat KEMP een compleet document heeft over hoe Exchange 2010 te loadbalancen is met hun produkten. Heb je die al eens doorgenomen?

http://www.kemptechnologi...uide-MS_Exchange_2010.pdf

[ Voor 53% gewijzigd door Question Mark op 20-06-2013 14:57 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

Topicstarter
De loadbalancer is gekoppeld.

De vraag is meer hoe koppel ik de CAS - aan de DAG ;) dat - lees ik niet echt ergens terug als je dat gescheiden hebt.

Dus zoals ik al zei: Moet ik CAS01 maar naar DAG01 verwijzen
en CAS02 naar DAG02 (van Client access -> naar Mailbox server dus)
Of moet dat op een andere manier...?

Ik bedoel als ik daar hard erinzet dat CAS01 - DAG01 moet gebruiken en DAG01 gaat down.
is het ook de bedoeling dat CAS01 -> dan verwijst naar DAG02 (want ze hebben beiden de databases draaien)..
.

wat ik nu probeer is:
Set-MailboxDatabase [NAAMDAGGROUP] -rpcclientaccessserver "mail.domeinnaam.local"

-> dan kan hij de DAG group niet vinden.

Doe ik ping -degroepnaam
ping hij prima -_-'

[ Voor 96% gewijzigd door 3DDude op 20-06-2013 17:26 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

3DDude schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 15:18:
Ik bedoel als ik daar hard erinzet dat CAS01 - DAG01 moet gebruiken en DAG01 gaat down.
is het ook de bedoeling dat CAS01 -> dan verwijst naar DAG02 (want ze hebben beiden de databases draaien)..
Eeeuh nee. Je hebt één DAG, met meerdere DAG-members (mailboxservers). Een database wordt gehost door één of meerdere DAG-members.

Op je mailboxdatabase stel je in via welke CAS-array (het vip-adres van je loadbalanced cas-servers) deze benaderd kan worden. Dat bereik je idd met het commando:

code:
1
Set-MailboxDatabase [NAAMDAGGROUP] -rpcclientaccessserver "mail.domeinnaam.local"

Kun je eens een plaatje geven van hoe eea er nu bij jou uitziet? Ik heb het idee dat er conceptueel iets niet goed zit nu... Volgens mij heb je nu twee DAG's aangemaakt, terwijl één voldoende is...

[ Voor 12% gewijzigd door Question Mark op 20-06-2013 19:48 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

Topicstarter
Ik heb gewoon 1 DAG aangemaakt hoor :)
Maar als ik de Daggroup naam invul (krijg ik een error dat hij die niet kan vinden)
Maar ik kan die naam wel gewoon pingen? :S

https://www.lucidchart.co...1af6055-b5e9-32930a004538

Link naar plaatje (moet je bijkunnen zonder te reggen)

De Kemp loadbalancer zit ervoor --> Daarna komt de CAS arary - dan de DAG group.

Public
Publieke map
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/LTGwhE7WcorRzZyyKqfnkdFr/thumb.png

[ Voor 70% gewijzigd door 3DDude op 24-06-2013 00:15 ]