Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Internet Verenigingsgebouw

Pagina: 1
Acties:

• san10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-11 23:40
Beste Tweakers,

Vanuit een jongerenvereniging waar ik lid van ben kregen we steeds vaker de vraag over de aanschaf van internet. Hiervoor hebben we het e.e.a. besproken binnen het bestuur en besloten om een abonnement te gaan aanschaffen.

Ons gebouw beschikt over de mogelijkheid voor ADSL of Glasvezel. Ik ben eens wat gaan rond kijken wat er allemaal te verkijgen is, aangezien we een vereniging zijn moet het een zakelijk abonnement worden. Ik ben uitgekomen bij XS4ALL en KPN.

Qua prijs zitten ze beide rond de 40 euro en verdere specificaties verschillen niet zoveel. Nu zit ik alleen te twijfelen over de router die erbij wordt geleverd. Is deze stabiel en geschikt voor een draadloze verbinding met bijvoorbeeld 20 mobiele telefoons.

Bij XS4ALL wordt de fritzbox 7390 geleverd.
http://tweakers.net/pricewatch/266230/avm-fritz!box-7390-(intl-edition).html
Bij KPN wordt de Technicolor TG789n geleverd.
http://www.kpn.com/zakelijk/zakelijk-internet/router.htm

Wat is volgens jullie de beste optie, of is het slim om meteen een ander acces point aan te schaffen? Misschien zijn er andere tweakers die hier ervaring mee hebben?

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:02
Ik zou zelf de Fritzbox doen, handig en vooral bruikbaar apparaat. De Technicolor van KPN is waarschijnlijk helemaal aangepast zodat je zonder hen niks kunt veranderen in de instellingen van het modem.

En ik zou zeggen: Als je glasvezel kunt hebben, ga daar dan ook voor. Er is niks irritanters voor een vereniging dan een slome ADSL-lijn, zeker als er meerdere mensen op werken.

[ Voor 31% gewijzigd door timmie1 op 20-06-2013 15:50 ]

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:42

DukeBox

loves wheat smoothies

san10 schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 13:41:
...aangezien we een vereniging zijn moet het een zakelijk abonnement worden...
Want ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• san10
Het abonnement staat dan op naam van de vereniging en niet op iemand zijn persoonlijke naam. Mocht er in de toekomst iets gebeuren is het niet de bedoeling dat hier 1 iemand aansprakelijk voor is.

• san10
timmie1 schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 15:46:
Ik zou zelf de Fritzbox doen, handig en vooral bruikbaar apparaat. De Technicolor van KPN is waarschijnlijk helemaal aangepast zodat je zonder hen niks kunt veranderen in de instellingen van het modem.

En ik zou zeggen: Als je glasvezel kunt hebben, ga daar dan ook voor. Er is niks irritanters voor een vereniging dan een slome ADSL-lijn, zeker als er meerdere mensen op werken.
Het enige waar ik dan nog mee zit is of de Fritzbox rond de 30 apparaten tegelijkertijd aankan. Op internet is daar niet veel over te vinden, en kom je toch al snel bij professionele apparatuur uit wat ver boven ons budget is.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11 16:01

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

XS4ALL is onderdeel van KPN dus je krijgt dezelfde verbinding, dus het verschil is het modem en de prijs. Die Technicolor heeft 100Mbit poorten, de Fritz!Box 1Gbit. Ik ken Technicolor niet maar die Fritz!Boxen zijn zo'n beetje de standaard. Ik heb al jaaaren XS4ALL en dat draait vrijwel probleemloos (nu met glas toch al een paar keer uitval gehad).

Daarbij heeft XS4ALL natuurlijk wat meer historie dan KPN, op internetgebied.

Signatures zijn voor boomers.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-11 08:58
timmie1 schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 15:46:

Voor veel vereniging is een ADSL-lijn alleen nodig voor wat smartphones, misschien een verdwaalde ipad of het pin-apparaat. Echt veel dataverkeer gaat er niet overheen.

Ik snap niet dat je kiest voor zakelijke adsl-aansluiting. Vrij duur terwijl de kwaliteit niet evenredig toeneemt met de prijs. Ik zou zelf kiezen voor consumenten ADSLlijn, zelfde betrouwbaarheid en de helft van de kosten :).

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-11 17:59
Je kan particulier internet gewoon aanvragen op de naam van de vereniging hoor.

"zakelijk" internet betekent een betrouwbaardere verbinding. Dus 24/7 helpdesk, veel lagere overboeking en gegarandeerde snelheid.

Totaal niet interessant voor jouw situatie.

TheS4ndm4n#1919

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

^ Dat dus.
san10 schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 15:55:
Het abonnement staat dan op naam van de vereniging en niet op iemand zijn persoonlijke naam. Mocht er in de toekomst iets gebeuren is het niet de bedoeling dat hier 1 iemand aansprakelijk voor is.
Dat heeft niets te maken met het 'type' internet maar met de facturering.

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-11 22:39

weebl

YARR!

Volgens mij kan je inderdaad een consumenten-lijn gewoon aanvragen op naam van de vereniging hoor. Hebben wij ook al jaren zo bij de studentenvereniging waar ik bij zit. Waar het om gaat is dat de verbinding op naam staat van een rechtspersoon, wat bij de meeste mensen natuurlijk een echt mens is, maar in jullie geval de vereniging :)

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Inderdaad, en ik zou ook gewoon voor XS4All gaan

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik zou gezien eisenpakket (vrijwel nihil) gewoon gaan voor de goedkoopste optie. Als XS4All en KPN beide beschikbaar zijn zou Telfort ook leverbaar moeten zijn. Dat zou zomaar de helft kunnen kosten van de EUR 40 die hier genoemd wordt.

Qua service en support hoef je daar weinig te verwachten, maar het is allemaal technisch hetzelfde (Telfort en XS4All zijn beide KPN dochters).

Oslik blyat! Oslik!

• timmie1
De beslissing om op DSL over te gaan, zou ik nemen op basis van afstand-snelheidverhouding.

Dus...

@san10 heb je al gezien hoeveel snelheid ze bij jullie verwachten te kunnen leveren via DSL?
Je kunt het checken via http://dds.nl -> ADSL en dan de postcodecheck of via de site van Telfort.

Als je op een andere manier maximaal haalbare snelheid of de afstand tot de centrale kunt vinden, is dat ook okee.
De afstand kun je redelijk nauwkeurig vinden via de postcodecheck van BBNED. Gewoon http://www.bbned.nl en dan rechts de check.

Post het daarna even hier.

Om op je vraag over de Fritz terug te komen, de Experiaboxen van KPN zijn al geschikt tot 30 apparaten(officieel), dus ik denk dat de Fritz dat ook zal moeten kunnen. Wel opletten dat je een switch moet aansluiten als je meer dan 4 apparaten bedraad wil aansluiten.

[ Voor 23% gewijzigd door timmie1 op 20-06-2013 17:42 ]

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:19

servies

Veni Vidi Servici

timmie1 schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 17:38:
De beslissing om op DSL over te gaan, zou ik nemen op basis van afstand-snelheidverhouding.
Er kan glas geleverd worden dan kun je DSL uit je woordenboek schrappen en proberen zo snel mogelijk te vergeten...
Om op je vraag over de Fritz terug te komen, de Experiaboxen van KPN zijn al geschikt tot 30 apparaten(officieel), dus ik denk dat de Fritz dat ook zal moeten kunnen. Wel opletten dat je een switch moet aansluiten als je meer dan 4 apparaten bedraad wil aansluiten.
Al net zo iets... de keuze tussen een Fritzbox of zo'n Experia gedrocht van KPN... Als je daarover twijfelt hoor je hier geen adviezen te geven... Daar is ook geen keuze mogelijk: alleen de Fritzbox is een fatsoenlijke optie. De mensen die dan toch een Experiabox adviseren horen ze <#@$@&> <censuur> ....
Verder ben ik het wel met dion_b eens. En je hoeft helemaal geen zakelijk abonnement te nemen als vereniging...

[ Voor 5% gewijzigd door servies op 20-06-2013 18:51 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou sowieso even persoonlijk contact opnemen en aangeven dat het om een jongeren vereniging gaat. Wellicht kan er dan een extra goedkoop dealtje gesloten worden. Wie niet waagt die niet wint.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Voor 30 a 40 € heb je eventueel ook een extra draadloos accesspoint van Sitecom. Niet al te duur en ik ben er zeer tevreden mee hier thuis.
Heb hier sinds 3 weken een kpn experia box en die is qua wifi om te janken. Dus wifi uit en mijn oude sitecom er weer tussen gezet. En gaan als de brandweer :)

Signature van nature

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Voordat iedereen met allemaal ideeen komt over extra ap's en andere routers.. is het handiger eerst te weten hoeveel clients (bedraad en wifi) en het vewachte/type verkeer dat er overheen zal gaan.
En zoals eerder genoemd.. glasvezel heeft zéér sterk de voorkeur boven dsl.

• timmie1
servies schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 18:49:
[...]

Er kan glas geleverd worden dan kun je DSL uit je woordenboek schrappen en proberen zo snel mogelijk te vergeten...

[...]

Al net zo iets... de keuze tussen een Fritzbox of zo'n Experia gedrocht van KPN... Als je daarover twijfelt hoor je hier geen adviezen te geven... Daar is ook geen keuze mogelijk: alleen de Fritzbox is een fatsoenlijke optie. De mensen die dan toch een Experiabox adviseren horen ze <#@$@&> <censuur> ....
Verder ben ik het wel met dion_b eens. En je hoeft helemaal geen zakelijk abonnement te nemen als vereniging...
Natuurlijk heeft FttH de voorkeur, het is alleen dat sommigen hier vinden dat je zo goedkoop mogelijk moet doen en dat een DSLlijntje dus voldoende is. Goedkoper is het wel maar beter...

En ik vind ook niet dat je er gelijk van uit moet gaan dat ik twijfel over de keuze tussen Fritz en Experiabox. Het ging mij er alleen maar om dat mijn ervaring is dat de ene Fritz gemakkelijk 30 apparaten afhandelt, de andere dan weer niet meer dan 10 devices kan hebben.

Dat zakelijke abo-verhaal ben ik wel mee eens, je betaalt veel meer voor eigenlijk niks extra's (In dit geval dan). Zolang er een aanspreekpunt voor de vereniging is, kun je het zeker als consument doen. Desnoods gewoon gegevens van een van de medewerkers gebruiken en dat dan met die persoon regelen.

Ik zou gewoon voor XS4ALL gaan, aangezien ze ook wat leuke extra's bijleveren die een vereniging nog van pas kunnen komen.

• san10
Bedankt allemaal voor jullie reacties, mijn eigen voorkeur ging ook al naar glasvezel. Het is misschien iets duurder maar je hebt dan ook wel een hogere snelheid, en zeker met het oog op de toekomst biedt glasvezel veel meer mogelijkheden.

Wat betreft het abonnement, het was mij niet bekend dat ik ook voor een consumenten pakket kon kiezen. Het is inderdaad misschien slim om contact op te nemen met XS4ALL om de mogelijkheden te bespreken. Als ik op de site van XS4ALL kijk en ik vergelijk het consumenten pakket en zakelijk pakket zie ik geen verschillen in specificaties en prijs.
Pagina: 1