[NAS] Iomega StorCenter ix2-dl start niet op met SSD's

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-04 19:37

spanx

_Sp[A]nX_

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb bij iBood een Iomega ix2-6TB gekocht. Ik wou in de eerste instantie de iomega als domme opslag gebruiken maar vanwege de karige software uitrusting (vergeleken met synology) heb ik de schijven in een synology gezet

Ik wil nu de iomega als download servertje/nas gebruiken maar deze start niet op met 2 SSD;s (2x Corair F240Gb)

Kan iemand mij hierbij helpen?

Start op met een witte LED waarna hij overgaat op een rode LED.

Ik heb via windows de SSD's leeg gemaakt (partities leeg gemaakt) maar misschien moet ik ze op een andere manier schoon poetsen.

Heeft iemand misschien niet ondersteunde schijven in zijn ix2 zitten?

[ Voor 25% gewijzigd door spanx op 20-06-2013 11:25 ]

Damn it's good 2b a Tweaker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:15
Misschien helpt je dat verder: http://blog.millard.org/2...our-ix2-200-with-ssd.html
Het gaat wel over de vorige generatie, dus ik weet niet hoe het bij jou werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx

spanx

_Sp[A]nX_

Topicstarter
Helaas staat er niet bij hoe hij op start, ik kan mijn ix-2 niet "vinden" op het netwerk dus ik denk dat hij niet eens zo ver komt...

ik heb beide schijven vervangen.....en dus geen software op de schijven

[ Voor 23% gewijzigd door spanx op 20-06-2013 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-04 20:26

Swordlord

Act first, think never

Sandforce gebasseerde SSD's zoals de Corsair F en non standaard storage controllers zijn vaak nogal een haat - haat verhouding.
Dus heb het gevoel dat de comptabiliteit een probleem is.

Misschien is het mogelijk het systeem te starten met een HDD en een SSD, als de HDD dan in de storage pool verschijnt en de SSD niet, dan weet je het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx

spanx

_Sp[A]nX_

Topicstarter
Swordlord schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 11:33:
Sandforce gebasseerde SSD's zoals de Corsair F en non standaard storage controllers zijn vaak nogal een haat - haat verhouding.
Dus heb het gevoel dat de comptabiliteit een probleem is.

Misschien is het mogelijk het systeem te starten met een HDD en een SSD, als de HDD dan in de storage pool verschijnt en de SSD niet, dan weet je het zeker.
Ga ik proberen, bedankt voor de tip! :) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-05 17:23
Op de hard disks staat een boot partitie. Wat jij probeert te doen is een pc aanzetten met een lege harde schijf, en het gek vinden dat windows niet start :P

Je hebt 3 opties:
-De suggestie van Swordlord (mits je harddisk nog niet geleegd is door de synoligy)
-Een image van de boot partitie op je hard disk knallen
-Misschien kun je een recovery/firmware flash USB stick maken

Ik heb alle 3 de opties bij verschillende Iomega nasjes gebruikt, optie 3 is niet bij alle modellen mogelijk, maar bij de jouwe volgens mij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theoneandonlytz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-12-2024
spanx schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 11:36:
[...]

Ga ik proberen, bedankt voor de tip! :) _/-\o_
Die SSD's staan inderdaad niet op de compatibiliteitslijst. Vergeet niet dat Iomega pas ongeveer een jaar diskless modellen levert dus oudere disks staan er veelal niet op. Maar werken meestal wel gewoon.

Mijn advies, vergelijkbaar met hierboven.
1 originele 3TB Seagate schijf plaatsen
De USB recovery tool uitvoeren (evt meerdere keren of met verschillende USB sticks (min 2GB), gaat soms de eerste keer niet goed). Dan heb je waarschijnlijk weer toegang en kan je proberen of hij de SSD herkent in het tweede slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Dit is de ix2-ng, neem ik aan? Ik vermoed zomaar dat die de firmware van schijf laadt.

Ik heb wat onderzoek gedaan naar de EZMedia, en die firmware heeft een interne check of het draait op een EZMedia (hm3) of een ix2-ng.

Je kunt proberen de EZMedia recovery toe te passen. Download de files hier. Unzip prepare_hd.zip en schrijf de file rauw naar harddisk (of ssd). In Linux:
sudo dd if=prepare_hd of=/dev/sda
waarbij je goed moet opletten dat /dev/sda de juiste is. (dd zal vrolijk *alles* overschrijven wat je hem aanbied).

Unzip EZMedia-recovery-4.0.2.9960.zip naar een usb stick (2GB+), rename de directory emctools/ hm3_images/ naar emctools/ix2-ng_images. Plug schijf en stick in de nas, en power hem op. Als het goed is moet je nogal wat activiteit zien op de stick (als hij een ledje heeft), en na een minuut of 10 (afhankelijk van de schrijfsnelheid van de stick) zou het klaar moeten zijn. Ik denk dat hij zichzelf uitschakelt.

Meer info hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx

spanx

_Sp[A]nX_

Topicstarter
jullie zijn geweldig :) ik ga het proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx

spanx

_Sp[A]nX_

Topicstarter
helaas.... hij leest niets van USB (1 keer een kort groen lampje van het aanzetten) daarna niets... heb een laptop hdd met die dd actie gedaan net als de ssd...

heb ook even de originele schijf er in gestopt (geen reformat of dd) anders moet ik mijn synology rebuilden maar als het moet doe ik dat wel maar kan me niet indenken dat hij het ineens gaat doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Het *zou* kunnen dat je de resetknop ingedrukt moet houden terwijl je hem aanzet, en dan ingedrukt moet houden tot er een hoop activiteit op de usb stick is (op een ix2-200 ongeveer een minuut, omdat de flash erg traag is, maar als die ng de kernel van schijf laadt zoals de EZMedia, verwacht ik dat het sneller gaat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx

spanx

_Sp[A]nX_

Topicstarter
Ik heb dat ook geprobeerd... inmiddels contact opgenomen met iomega en heb een "NDA" moeten tekenen voor een storcenter imager product...

"I, (put your name here), understand that the StorCenter Device Imager is completely data destructive. I agree not to provide the imager to anyone else.”

ik wacht op de engineers link voor de software download. Keep you posted.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx

spanx

_Sp[A]nX_

Topicstarter
helaas... ik heb de software gebruikt om een bootable usbstick te maken maar daarvan opstarten is mij nog niet gelukt.... afgezien van een poweron op de usb stick heb ik nog nooit wat gezien van wat activiteit. ook heb ik verschillende hardeschijven geprobeerd ( ssd laptop hdd desktop hdd )

ik heb tot nu toe verschillende kingston usb sticks gebruikt... morgen probeer ik een noname usbstick....

opstarten van usbstick is volgens hun: paperclip reset button ingedrukt houden en dan aanzetten, ongeveer een minuut wachten waarna hij automatisch activiteit moet laten zien op de usb stick waarna de nas zelf automatisch uit gaat......na het imagen

not..... rood lampje blijft.

ik heb ook een jumper gevonden die heb ik even omgezet maar helaas.
Er zit ook nog een batterijtje op maar wil ik het nog proberen?

wat een k apparaat zeg.... nooit meer....

edit: leuk al die tegenstrijdige verhalen....iomega zegt zo.... en forum zeg zo....

anyway... werkt nogsteeds niet. rode led en totaal geen enkele activiteit op usb... geen enkele lees actie.

[ Voor 10% gewijzigd door spanx op 22-06-2013 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Volgens deze thread moet je de powerbutton ingedrukt houden, en dan de spanning erop zetten. Powerbutton ingedrukt houden tot'ie 'pakt'.
wat een k apparaat zeg.... nooit meer....
Beetje flauw. Ding werkte prima tot jij het OS eraf haalde. En hij is nou eenmaal niet ontworpen om die makkelijk terug te kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx

spanx

_Sp[A]nX_

Topicstarter
je kan die nas ook zonder schijven kopen hoor...... en dan? dan heb je het zelfde ge-eikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Dan krijg je de 'recovery-stick' + instructies er bij, en weet je zeker dat het de juiste versie is.

Verder, weet je zeker dat hij dan identiek is? Deze nas ken ik verder niet, maar bijvoorbeeld de Lacie 2Big network 2 is leverbaar met en zonder disks. De versie met disks heeft 512kB NOR flash met u-boot erop, de versie zonder disks heeft 32MiB NAND flash met u-boot, een kernel en een disk installer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-05 13:31

lasharor

7 december 2004

Mijzelf schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 12:11:
Dan krijg je de 'recovery-stick' + instructies er bij, en weet je zeker dat het de juiste versie is.

Verder, weet je zeker dat hij dan identiek is? Deze nas ken ik verder niet, maar bijvoorbeeld de Lacie 2Big network 2 is leverbaar met en zonder disks. De versie met disks heeft 512kB NOR flash met u-boot erop, de versie zonder disks heeft 32MiB NAND flash met u-boot, een kernel en een disk installer.
Die van mij kwam zonder schijven. Was slechts een kwestie van schijven erin zetten en booten. Heb hem ook zonder schijven aangezet, toen kreeg ik de interface te zien met de melding dat ik eerst schijven erin zou moeten zetten.

Dus geen stickje of iets dergelijks. (IX2-DL)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx

spanx

_Sp[A]nX_

Topicstarter
het is de ix2-ng en heb de juiste instructies.... start op met rode led en doet niets meer....

heb verschillende hardeschijven geprobeerd...

kan ik ergens iets uitlezen om te zien wat er fout gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
lasharor schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 14:11:
[...]

Die van mij kwam zonder schijven. Was slechts een kwestie van schijven erin zetten en booten. Heb hem ook zonder schijven aangezet, toen kreeg ik de interface te zien met de melding dat ik eerst schijven erin zou moeten zetten.

Dus geen stickje of iets dergelijks. (IX2-DL)
Dan heeft hij dus een installer in flash, net als een Lacie diskless.
spanx schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 14:50:
het is de ix2-ng en heb de juiste instructies.... start op met rode led en doet niets meer....

heb verschillende hardeschijven geprobeerd...

kan ik ergens iets uitlezen om te zien wat er fout gaat?
Waarschijnlijk heeft hij inwendig een serieele poort. Dat is dan een 3.3V TTL poort, dus geen RS232. In mijn ix2-200 zit een header met 4 pinnen gesoldeerd, met GND, 3.3V, RX en TX. De 3.3V moet je niet aansluiten.

Overigens, wat zijn de instructies? En kun je zeggen in hoeverre je 'recovery file' afwijkt van de inhoud van de zipfile die ik je gaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx

spanx

_Sp[A]nX_

Topicstarter
wat er op de usb stick uiteindelijk kom te staan is volgens mij (bijna) identiek... met deze file hoef ik niets te hernoemen in de emc map

mijn usbstick creator file heet dan ook : ix2-ng-4.0.2.9960.exe
map structuur: USBSTICK:\emctools\ix2-ng_images\ix2-ng-4.0.2.9960_imager.tgz

heb net een andere (merk) usb stick geprobeerd maar dat heeft geen effect gehad.

Of ik nou opstart met de reset knop ingedrukt of met de powerknop, het eind resultaat is hetzelfde.

opstarten met de powerknop heeft als enig verschil dat beide even led rood gaan branden waarna hij weer 1 witte en dan weer 1 rode led geeft.

met de alleen de reset doet hij enkel 1x rood led dan 1x wit en dan weer 1 maar rood...

[ Voor 12% gewijzigd door spanx op 22-06-2013 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Maar je hoeft dus niet de disk te prepareren? Lijkt me toch wel noodzakelijk. Waarschijnlijk gaat Iomega ervan uit dat je òf de diskless hebt, òf een bestaande installatie op de schijf.

Als je die .tgz file opent, vind je een file zImage en een initrd. Die kun je naar de schijf schrijven:
sudo dd if=zImage of=/dev/sdX bs=512 seek=2048
sudo dd if=initrd of=/dev/sdX bs=512 seek=8192

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx

spanx

_Sp[A]nX_

Topicstarter
dit heb ik ook gedaan (ssd en hdd via een usb controller)

dit zijn de schijven waarop ik het dd commando heb uitgevoerd (via mijn synology nas)

een laptop hdd van 80gb (seagate)
een laptop hdd van 320gb (WD)
een desktop hdd 1tb (WD EACS)
een desktop SSD Corair F240

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Van die SSD weet ik het niet, maar die andere 3 zouden het zonder meer gedaan moeten hebben. Heb je beide sloten geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx

spanx

_Sp[A]nX_

Topicstarter
ik moet eerlijk zeggen dat ik alleen maar hdd 1 heb aangesloten of beide met alleen ssd.. (hdd 1 en hdd 2)

[ Voor 21% gewijzigd door spanx op 22-06-2013 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
De twee sloten zijn voor u-boot echt twee verschillende devices. Dus om van beiden de kernel te kunnen laden moet het bootscript beiden proberen. Ik weet niet of hij dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx

spanx

_Sp[A]nX_

Topicstarter
wanhoop nabij... heb een andere hardeschijf gevonden die ook officieel ondersteund word...maar die werkt ook niet. (rode led)

ik snap niet dat die emc lifesave/line software niet werkt... ik heb ze duidelijk uitgelegd dat de schijven echt leeg zijn en zij hebben aangegeven dat met behulp van de USB software imager ik de schijven kan "installeren".....

hoe moeilijk kan het zijn zou je denken... ik begin te denken dat mijn apparaat nu echt stuk is..

[ Voor 27% gewijzigd door spanx op 23-06-2013 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 460586

Goedemorgen Spanx, ik zag net deze discussie en zal eens proberen te helpen.

Je hebt een ix2-ng kant en klaar met 6TB gekocht. Deze heeft, in tegenstelling tot de ix2-dl (diskless) geen 1GB NAND flash waar het OS gedeeltelijk op staat. Het OS staat (stond) dus volledig op de schijven.

Met de door Iomega Support verstrekte tool kan je echter wel het OS terugzetten, zowel bij de diskless als bij de "populated" versies.

Normaal gesproken werkt dit prima als je de meegeleverde PDF met instructies volgt. Dus, stick van minimaal 2GB (liefst met status ledje) prepareren met de tool, in de usb poort steken, reset knop ingedrukt houden, ix2 aanzetten. Zodra het lampje op je usb stick continu begint te knipperen (na ong. 45 sec) kan je de reset knop loslaten. Na een paar minuten schakelt de ix2 vanzelf uit. Soms moet je het proces nog een keer herhalen.

Ik zou je aanraden gewoon 1 van de originele 3TB schijven te plaatsen, of anders een andere disk van de lijst op https://lenovo-na-en.cust...answers/detail/a_id/30797. Het beste kan je de schijf volledig leeg plaatsen in slot HDD1 dus zonder partities o.i.d.

Als dit na diverse keren niet lukt, met diverse verschilllende USB sticks, heb je waarschijnlijk tijdens het "tweaken" iets gedaan wat het apparaat niet leuk vond.

Evt. jumpers hoef je niets mee te doen, batterij ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-05 17:23
spanx schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 23:50:
hoe moeilijk kan het zijn zou je denken...
Bij mij wekte het ook gewoon zonder problemen met 4 compleet lege schijven (ander model), dus niet leeg als in ntfs partitie zonder data, maar compleet leeg, geen partities, (ook geen XFS/EXTfs).

stick erin, zijn werk laten doen en als alles klaar is reset. partitiestructuur en os wordt door de software gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
@IomegaNL: Kun je me vertellen waar de ix2-ng in dat geval zijn kernel vandaan haalt? Uit flash of van de USB stick?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx

spanx

_Sp[A]nX_

Topicstarter
Anoniem: 460586 schreef op maandag 24 juni 2013 @ 10:49:
Goedemorgen Spanx, ik zag net deze discussie en zal eens proberen te helpen.

Je hebt een ix2-ng kant en klaar met 6TB gekocht. Deze heeft, in tegenstelling tot de ix2-dl (diskless) geen 1GB NAND flash waar het OS gedeeltelijk op staat. Het OS staat (stond) dus volledig op de schijven.

Met de door Iomega Support verstrekte tool kan je echter wel het OS terugzetten, zowel bij de diskless als bij de "populated" versies.

Normaal gesproken werkt dit prima als je de meegeleverde PDF met instructies volgt. Dus, stick van minimaal 2GB (liefst met status ledje) prepareren met de tool, in de usb poort steken, reset knop ingedrukt houden, ix2 aanzetten. Zodra het lampje op je usb stick continu begint te knipperen (na ong. 45 sec) kan je de reset knop loslaten. Na een paar minuten schakelt de ix2 vanzelf uit. Soms moet je het proces nog een keer herhalen.

Ik zou je aanraden gewoon 1 van de originele 3TB schijven te plaatsen, of anders een andere disk van de lijst op https://lenovo-na-en.cust...answers/detail/a_id/30797. Het beste kan je de schijf volledig leeg plaatsen in slot HDD1 dus zonder partities o.i.d.

Als dit na diverse keren niet lukt, met diverse verschilllende USB sticks, heb je waarschijnlijk tijdens het "tweaken" iets gedaan wat het apparaat niet leuk vond.

Evt. jumpers hoef je niets mee te doen, batterij ook niet.
idd een ix2-ng, sorry voor de verwarring ik dacht dat de -dl de next gen (ng) was

Ik heb nog een WD10EZRX (supported) liggen, deze zal ik nogmaals (goed) leegmaken. Maar wat betreft het opstarten, ik heb al 10.000 keer opgestart met de resetknop ingedrukt maar de USBstick heeft nog nooit geknipperd. :(

batterij heb ik er ook al een keertje uitgehaald....geen resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx

spanx

_Sp[A]nX_

Topicstarter
weer een poging....weer geen resultaat.

heb de WD 1tb schoongemaakt (diskpart clean)
usbstick opnieuw gemaakt (2gb stick)
opgestart met paperclip 1minuut , 2 minuten 3 minuten....
geen usb activiteit

zucht.

gevalletje garantie of heeft iemand nog andere ideeen?

ben in staat om een andere te halen (met die 1gb nand flash) en dat opnieuw te proberen anders een ander merk

[ Voor 33% gewijzigd door spanx op 25-06-2013 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Die stick is toch wel FAT geformatteerd? NTFS doet het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx

spanx

_Sp[A]nX_

Topicstarter
;) is echt fat32 of fat..... iig door software van iomega geformatteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theoneandonlytz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-12-2024
ik heb ook meerdere keren een dergelijke flash gedaan, op ix2's ix2-200 en ix4 en het werkte altijd. Ik denk gevalletje proberen garantie te claimen. Dat werkt ongetwijfeld het beste als je de unit in originele staat terug brengt, dus met de schijven die erbij zaten. En vooral niet precies aangeven wat je allemaal hebt geprobeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx

spanx

_Sp[A]nX_

Topicstarter
contact gehad met support en sturen (na bewijs van eigenaar-schap) een vervanging op. Reken er maar op dat ik niet de zelfde fout ga maken.

• Stray
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-03 04:07
Kan iemand die software en instructies van Iomega delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-05 18:24

dijkmane

biertje ?

sorry, heel oud topic.
maar het heeft mij 2 dagen gekost om zo'n ding weer in de lucht te krijgen en wilde de oplossing delen voor het geval meer mensen dit probleem in de toekomst tegenkomen.

situatie ; IX2-NG, zonder schijven.
start geheel niet op, constant brandende rode LED ( na plaatsen lege disk, oude disks zijn niet in bezit )

dit heeft mij uiteindelijk op weg geholpen ;
http://forum.nas-central....c.php?f=243&t=6495#p35779

met de firmware hier gedownload ;
https://deepwater.lenovo.com/wiki/index.php?title=Downloads
deze file ; https://download.lenovo.c.../ix2-ng-4.1.218.34037.zip

in tegenstelling tot IomegaNL hierboven schrijft ( of juist niet schrijft ), is de stap met het onder linux kopieren van de 2 opstartbestanden echt nodig, zonder die stap gaat de unit echt niet booten vanaf de USB, je hebt dus echt een disk nodig waar deze 2 files op staan.
daarna loopt het gewoon.

wilde het ding bijna terugbrengen, maar, na (te) veel tijd, is het dan uiteindelijk toch gelukt.

specs : wil je niet weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 833135

Goedenavond,

Ik zit met hetzelfde probleem. Ik heb een Iomega StorCenter ix2 gekocht zonder schijven via marktplaats. Ik ben nu al een paar dagen bezig om hem aan de praat te krijgen, maar krijg het niet voor elkaar. IK heb dit topic meerdere keren doorgelezen, ik krijg het niet voor elkaar. Zou iemand mij hulp kunnen bieden? En wat word er bedoeld met dd for windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Er zijn minstens 3 verschillende apparaten die onder de naam ix2 gaan. En zo moeten allemaal anders behandeld worden. Wat staat er op de type sticker.
En wat word er bedoeld met dd for windows?
Wordt dat in dit topic genoemd?

dd is een linux (of unix) tooltje waarmee je (onder andere) harddisks lowlevel kunt beschrijven. Voor de ix2-ng is het noodzakelijk dat de kernel en initrd op een vast adres op de harddisk staat, wat je voor elkaar kunt krijgen met dd.
Een (hypothetisch?) soortgelijke tool voor Windows is dd for windows.
Pagina: 1