Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het ééndimensionele karakter van het GoT forum

Pagina: 1
Acties:

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb dit in een verleden al eens aangegeven als sidenote van een ander topic, maar eigenlijk vind ik dat het wel een eigen topic waard is.

Topics op het forum hebben een eendimensionele chronologische structuur. Dat is bij veel topics ook helemaal geen probleem, of zelfs zoals het ook moet zijn

Bij andere topics is dat erg lastig. Een reply op een bericht die weer vraagt om een reply kan verloren gaan in de ruis van andere berichten er achteraan die niet (meer) gerelateerd zijn aan de reply.

Het gevolg is dat ik soms maar niet reageer, omdat voor mijn gevoel de effort die ik in een bericht wil steken niet de moeite waard is vanwege het ondersneeuw effect

Nu ben ik al meer dan 15 jaar een gebruiker van usenet nieuwsgroepen. De meeste tweakers kennen dat alleen als bron van films en muziek, maar van oorsprong (en nog steeds) is dat een tekstueel discussiemedium.

Vrijwel alle tekst-usenet-clients kennen hierarchische threading. Je kan precies binnen een onderwerp zien wie op wie reageert in een boomstructuur.

Afbeeldingslocatie: https://www.grc.com/image/threading.gif

Ik begrijp wel dat het invoeren van zo iets een grote architecturele klus is. Maar het zou m.i. echt een hele grote toegevoegde waarde hebben. Topics kunnen zich vanzelf opsplitsen in afzonderlijke discussiedraden, onderlinge verbanden tussen berichten zijn direct te zien.

Ben benieuwd naar jullie reacties. En ja, ik weet dat admins topics kunnen afsplitsen, maar dat is m.i. een taak die op deze manier niet meer hoeft te gebeuren.

• Ultimation
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 13:56

Ultimation

Het is als Appels en peren

Ik zag ook al ergens een verzoek voorbij komen om de 'Grote <random product/onderwerp> topic - Deel xxx' topics uit elkaar te trekken, waardoor er topics ontstaan waarin een bepaald aspect van dat random product/onderwerp meer centraal komt te staan en de discussie over dit onderwerp makkelijker te volgen is.

Maar ik denk dat ik dit ook een goede oplossing is om deze 'Grote <random product/onderwerp> topic - Deel xxx' topics wat leesbaarder te maken. Ik vind het een goed idee.

MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-10 03:36

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Aan de andere kant is het voor algemene praat-topics, met name in VV, SK, enz. niet handig.
Als dit (of een variant) wordt gemaakt, dan wel als optie bij het aanmaken van een topic.

Wat mij dan een goed idee lijkt, is van een topic een soort mini-forum te maken:
  • CSL
  • Algemeen topic
  • Discussie 1 (onderwerp van post/discussie, like email. Zie je nu ook al terug in vBulletin)
  • Discussie 2
  • Discussie 3
  • Gewoon topic
  • Nog een verzameltopic
  • Discussie
[/]

Misschien dan met iets van uitklapfunctionaliteit in forum-overzichten (recentste 10 discussies, uit te klappen met pijltje oid, of 2sec hover).
En wel de oude view behouden.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik had een tijdje geleden een idee, wat nou als posts/subthreads in kleuren opgedeeld worden.
(dan heb ik het bv over topics over een spel wat zowel op PS3, XBOX en PC uitgekomen is, die dan samen in 1 topic zitten.)

Dan bv 4 kleuren instellen, 1 voor algemeen en 1 voor PS3 1 voor XBOX en 1 voor PC enz..
Bij quickreply, voordat je kan typen moet je een vinkje zetten bij 1 van de 4 threads (waardoor je de betreffende kleur krijgt, en daarna kan je je tekst intypen.)
Bij quoten dan automatisch natuurlijk.
Topic starter en MOD`s kunnen een kleur toewijzen/veranderen aan een post die "verkeerd" staat, of een groep posts die een aparte kleur moeten krijgen.

Daarna kan de lezer bovenaan of op een zijbalkje 1 kleur aanklikken waarna alle post van die kleur zichtbaar worden en de andere niet. (met optie om 2 of meer kleuren te kunnen kiezen)

Kleuren (of ander kerkenningspunt) zijn handig zelfs 1 dimensionaal omdat je dan makkelijk kan zien waar de replys zitten op je post, of enigszins makkelijk te zien is wie op wie reageert.
(meer dan 5-10 kleuren zou imho nooit nodig moeten zijn, is niet alsof er zoveel varianten ontopic zouden kunnen zijn)

Met hirarchisch zou ik eerder het idee krijgen dat het onoverzichtelijk wordt, buiten het feit dat variaties op het thema vaak juist interessante wendingen kunnen nemen, waar je door een subjectieve voorselectie niet bij zou komen (tenzij je echt alle posts gaat openklappen om alles te lezen.)

How do you save a random generator ?

• joopv
  • Niet online
Er hoeft niets te zijn wat je belet om de berichten chronologisch te lezen.

Om de gedachten te bepalen heb ik een screendump gemaakt van Thunderbird's news reader die ik nu gebruik. Die is representatief voor vrijwel alle usenet newsreaders.
Er is een navigation pane en een tekst pane

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/u4ySqrzsxvGcz5X74dpptcs3/medium.png

Tekstuele discussie zoals die nu op GoT plaatsvindt is - imho - maar behelpen vergeleken met een usenet newsclient. Dat geldt overigens voor vrijwel alle forum's.

Kijk ook eens hoe men dit oplost op slashdot.

Verwijderd

Maar ik wil gewoon iedere x uur de nieuwe berichten van een topic lezen, zonder veel te hoeven nadenken over mogelijk interessante discussiedraadjes, en zonder me een slag in de rondte te hoeven klikken ;)

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Threading werkt IMO al rampzalig slecht op de FP, waar iedereen steeds maar weer hetzelfde punt probeert te maken omdat ze de rest van de subthreads niet lezen. Threading heeft niets te zoeken op een forum.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-11 15:20
NMe schreef op maandag 24 juni 2013 @ 10:44:
Threading werkt IMO al rampzalig slecht op de FP, waar iedereen steeds maar weer hetzelfde punt probeert te maken omdat ze de rest van de subthreads niet lezen. Threading heeft niets te zoeken op een forum.
Eens. Het nadeel van nesting is dat je al heel rap dezelfde discussies gaat krijgen, wat imho zonde is. Dat zien we nu veel terug onder artikelen. Tevens is het nogal krom voor een gebruiker om in het ene topic wel en in het andere topic geen nesting te hebben. Dat zul je dan weer moeten opvangen in een algemene instelling ergens, maar loop je er weer tegen aan dat nesting in veel topics gewoon niet werkt (grote topics met zeer uitgebreide discussies bijvoorbeeld).

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-11 19:22

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

NMe schreef op maandag 24 juni 2013 @ 10:44:
Op de FP zit je natuurlijk wel met een wat andere situatie. Op het moment dat een nieuwsbericht wordt gepost lezen een boel mensen het en gaan ze redelijk tegelijk reageren. Je hebt in korte tijd een boel reacties en veel mensen hebben dus niet eens de kans om uitgebreid alle reacties te lezen voordat ze zelf reageren.

De discussies hier op het forum lopen een stuk langzamer, waardoor het volgens mij niet helemaal te vergelijken is. Dat het op de FP niet lekker werkt wil dus in mijn ogen niet zeggen dat het op het forum ook gedoemd is te mislukken.

Voor een heel groot deel van de topics voegt het niets toe, maar ik kan me voorstellen dat het voor de grote topics wel een nuttige toevoeging kan zijn. Zo ook bijvoorbeeld in het aanbiedingenforum. Men wil graag de reacties bij elkaar in 1 topic hebben, zodat je het makkelijk kan volgen en lang niet alles een apart topic waard is, maar om het overzichtelijk te houden moet je eigenlijk een manier hebben om de verschillende door elkaar lopende discussies beter te kunnen onderscheiden.
Misha schreef op maandag 24 juni 2013 @ 10:58:
[...]
Eens. Het nadeel van nesting is dat je al heel rap dezelfde discussies gaat krijgen, wat imho zonde is. Dat zien we nu veel terug onder artikelen. Tevens is het nogal krom voor een gebruiker om in het ene topic wel en in het andere topic geen nesting te hebben. Dat zul je dan weer moeten opvangen in een algemene instelling ergens, maar loop je er weer tegen aan dat nesting in veel topics gewoon niet werkt (grote topics met zeer uitgebreide discussies bijvoorbeeld).
Je kan het natuurlijk gewoon default op flat laten staan en gebruikers zelf laten kiezen dat ze een bepaald topic threaded willen bekijken. Maar dat geeft dan inderdaad wel weer twee soorten layout die onderhouden moeten worden en een behoorlijke administratie (per gebruiker een lijstje van topics dat threaded weergegeven moet worden). En er is inderdaad een risico dat mensen nieuwe posts in een oude subthread gaan missen.

Een en ander hangt denk ik ook wel samen met wat we in het aanbiedingenforum zien: mensen volgen graag een centraal topic via hun posthistorie, in plaats van forums af te lopen of er nog nieuwe topics geopend zijn. En mensen posten liever laagdrempelig in één topic, dan dat ze voor elke kwestie een apart topic moeten openen.

Als dat oorzaken zijn van de wens om threading mogelijk te maken, dan is het wellicht ook een optie om eens te kijken of er geen andere wegen naar Rome zijn. En dan denk ik aan het overzichtelijker organiseren van meerdere topics rond een bepaald onderwerp en het makkelijker kunnen volgen van je favoriete subfora.

[ Voor 37% gewijzigd door Orion84 op 24-06-2013 11:09 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:54

Standeman

Prutser 1e klasse

Nu weet ik niet hoe de DB in elkaar zit, maar is het niet gewoon een kwestie van presentatie? Je zou de gebruiker kunnen laten kiezen wat hij genest wilt zien en wat niet d.m.v. een toggle-knopje of instellingen in je profiel. Voor de frontpage is dat nu al een optie.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Verwijderd

Je kunt zoveel met een instelling in je profiel regelen om aan verschillende gebruikerswensen tegemoet te komen, maar uit simpliciteitsoverwegingen wil men dat juist niet (meer).

//

En er is ook nog een ander probleem. In de threaded weergave zal men veel minder quoten, aangezien de parentreactie meestal vlak in de buurt staat. In de flat-weergave heeft men dan een probleem, omdat je dan vaak niet meteen ziet waarop gereageerd is. Da's ook de reden waarom de flat-weergave op de FP ronduit waardeloos is. En waar ik nog steeds een oplossing voor heb ;)

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2013 11:23 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Standeman schreef op maandag 24 juni 2013 @ 11:12:
Nu weet ik niet hoe de DB in elkaar zit, maar is het niet gewoon een kwestie van presentatie? Je zou de gebruiker kunnen laten kiezen wat hij genest wilt zien en wat niet d.m.v. een toggle-knopje of instellingen in je profiel. Voor de frontpage is dat nu al een optie.
Als jij nu reageert op het forum, dan geef je nergens aan op welke specifieke reactie je reageert. Dus de informatie om te kunnen threaden is niet aanwezig (wat meteen ook een flinke hindernis is natuurlijk om dit alsnog in te voeren).

Een ander nadeel van threaded en flat ondersteunen is dat de een flat view gebruik en uitgebreide quotes in reacties wil hebben, terwijl een ander threaded werkt en daarom quotes overbodig vindt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Een nested of threaded layout werkt imo niet lekker op een forum. Er zijn dan ook maar weinig forums die er gebruik van maken. Het reactiesysteem op de frontpage maakt er wel gebruik van omdat daar veel kleine discussies door elkaar lopen. Als er in een forumtopic meerdere discussies door elkaar lopen moet er de afweging gemaakt worden of die discussies een eigen topic verdienen. Door het koppelen van onderwerpen aan topics kunnen we prima de inhoud van een topic beter duiden dan de standaard grove indeling op forumcategorie. Het zou alleen leuk zijn als het filteren van topics wat makkelijker wordt, wat mij betreft door naast de topiclisting een filterkolom te tonen waar de populaire onderwerpen uit de betreffende forumcategorie in voorkomen. Op die manier kan voorkomen worden dat een forum met een groter aantal topics (vanwege meer afsplitsingen) meteen heel erg onoverzichtelijk wordt.

Eén van de redenen dat die enorme verzameltopics zo populair zijn is dat ze makkelijk zijn om bij te houden voor de regulars in die topics. Ze hoeven alleen maar de laatste pagina bij te lezen. Dat kill je als er allemaal discussies door elkaar gaan lopen. De keerzijde is wel dat alle informatie die in zo'n topic staat moeilijk vindbaar is.
Standeman schreef op maandag 24 juni 2013 @ 11:12:
Via quote-tags kunnen de relaties tussen reacties wel voor een groot deel gereconstrueerd worden. Wat wel ontbreekt is een titel van een subthread. In een groot verzameltopic zouden er honderden subthreads kunnen ontstaan met geen enkel overzicht van de inhoud in de vorm van een duidelijke titel. Zoals Orion84 opmerkt krijg je bij door elkaar gebruik van flat en threaded views het probleem dat sommige gebruikers wel quotes zullen gebruiken en anderen niet, wat nadelig is voor de leesbaarheid in flat view.

Persoonlijk vind ik subthreads in topics niet gewenst. Maak het topic dan minder breed zodat die subthreads niet nodig zijn. We hebben al de indeling in forumcategorieën en alle onderwerpen uit de tweakbase (o.a. merken, productseries, producten en tags voor alles dat niet productgerelateerd is) om een topic taxonomisch in te delen. Waarom zou je dan nog topics in een topic willen maken.

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:39

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

Subthreads werken inderdaad niet. Bij een reactie op meerdere mensen zou je al je eigen post in meerdere subthreads moeten opdelen, of je krijgt compleet contextloze inhoud in je post. Nee, dat wordt niets.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Laat ik het nog wat ongenuanceerder brengen: met nesting zou het hele forum voor mij compleet onbruikbaar worden omdat topics niet meer bestaan en alles op 20 verschillende plekken binnen hetzelfde topic besproken wordt. Ik ga dat niet meer bij kunnen houden en voor mij is het hele forum dan over. :)

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:54

Standeman

Prutser 1e klasse

Nu ik er zo over nadenk zal moderatie in threaded topics wel een hel worden ja..

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:22

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
De enige reden dat threading op de fp nog wel redelijk werkt is omdat het allemaal snellopende discussies zijn bij 1 onderwerp die op verschillende manier op het hoofdonderwerp reageren en die na een dag of 2 weer afsterven, zodat de threads niet te groot worden. Zodra er echter te veel reacties bij een artikel zijn (meer dan 100-150), dan zie je inderdaad ook een grote dubbeling in de reacties en verdwijnt het overzicht. Bij dat soort artikelen krijg ik al snel het gevoel naar een door elkaar schreeuwende menigte te luisteren.

Op het forum heb je het voordeel van de kortlopende discussies niet, terwijl het veel gemakkelijker is om verschillende discussies op te splitsen. De gebruikers willen dat niet altijd inderdaad omdat zij wel het overzicht hebben in dat ene topic, maar voor een buitenstaander is het een allegaartje in 1 topic. Ik ben er dan ook voor om losse discussies zo veel mogelijk af te splitsen en grote topics alleen te gebruiken waar de discussie grotendeels lineair is (actualiteiten, algemene discussie en zeer gelijkende onderwerpen met zeer korte discussies zoals aankoopadvies). Threading zie ik op het forum niets in.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• enchion
  • Niet online
Sub-Threads door de user/individuele poster te bepalen zou inderdaad een ramp zijn.

Maar met veel topics op bv W&L komt er na een tijdje een gerelateerde/zij discussie tot stand die op een absolute manier offtopic is en dus wordt afgesplitst naar een ander/nieuw topic.
Als de discussie lang genoeg gaande is krijg je 5-10 afgesplitste threads waar geen enkel overzicht in het licht veralgemeende perspectief van het originele topic behouden wordt.

Het is mens eigen om niet alleen binnen de vertakking/blaadjes te blijven die gesteld wordt door de topicstarter opgesteld wordt maar ook binnen andere takken te zoeken die aan de zelfde stam zitten.
Veelal houdt ik op met lezen na een bepaald aantal post in zulk soort topics omdat het topic niet mag uitweiden en er alleen mensen overblijven die niet willen/kunnen uitweiden.

Het zou fijn zijn als meerdere aspecten van 1 onderwerp binnen 1 topic zouden kunnen blijven, maar ook als er met die aspecten geschakeld kunnen worden.

Stel er is een topic over een spel, en ik heb problemen met mn hardware instellingen, dan heb ik er eigenlijk geen trek in om door 2000 posts over "hoe kom ik voorbij de eindbaas in level 5" te moeten zoeken voordat ik relevante informatie vind over mijn probleem. (ik weet dat er een search is maar dat werkt niet altijd handig, en misschien de 100ste zijn die dezelfde vraag stelt vind ik ook geen fijn plan)
Het zou dan fijn zijn als posts gemarkeerd kunnen worden (door poster of topicstarter of MOD), met bv "hardwaregerelateerd", en ik dan die kan aanklikken om alleen die posts te laten zien.

(laat ik het wel stellen dat meer dan 10 subcategorien dan al wel snel teveel wordt natuurlijk)

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:39

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

enchion schreef op maandag 24 juni 2013 @ 13:41:
Stel er is een topic over een spel, en ik heb problemen met mn hardware instellingen, dan heb ik er eigenlijk geen trek in om door 2000 posts over "hoe kom ik voorbij de eindbaas in level 5" te moeten zoeken voordat ik relevante informatie vind over mijn probleem
Dat soort vragen staan toch al op de verkeerde plek in een algemeen topic over een game. Daar is Spielerij - Problemen & Vragen voor namelijk ;) Het gemak waarmee veel mensen hun problemen in grote topics dumpen is me al langer een doorn in het oog, voornamelijk omdat het antwoord gewoon kwijt raakt tussen de "algemene onzin".

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• enchion
  • Niet online
MueR schreef op maandag 24 juni 2013 @ 14:01:
[...]

Dat soort vragen staan toch al op de verkeerde plek in een algemeen topic over een game. Daar is Spielerij - Problemen & Vragen voor namelijk ;) Het gemak waarmee veel mensen hun problemen in grote topics dumpen is me al langer een doorn in het oog, voornamelijk omdat het antwoord gewoon kwijt raakt tussen de "algemene onzin".
Ik had het meer over direct spel gerelateerde instellingen problemen, die gewoon in het topic thuis horen wat over het spel gaat en niet in een ander topic laat staan ander subforum imho.
Als een kaartjesautomaat voor de trein niet werkt, ga ik ook naar de info/ticketbalie die ernaast staat of op het zelfde station is, en niet bellen met de helpdesk.

Mijn punt was ook meer in algemene zin, dat we al threading aan het doen zijn door middel van het splitsen van topics, terwijl die info misschien op een andere manier wel (zonder het storende effect) bijelkaar zou kunnen blijven, of zelfs meerdere topics samengevoegd kunnen worden.

Hoevaak is het niet als ik iets zoek met de zoekfunctie dat ik gericht zoek maar toch ongeveer 100 topics vind die over een bepaald individueel probleem met een bepaald soort software gaan, waar ik elk topic moet doorzoeken (met de search in het topic) of iets over mijn probleem ertussen staat.
Vaak geef ik het dan ook op met GOT en vind iets makkelijker met google op een willekeurige andere site.

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

enchion schreef op maandag 24 juni 2013 @ 14:38:
[...]

Ik had het meer over direct spel gerelateerde instellingen problemen, die gewoon in het topic thuis horen wat over het spel gaat en niet in een ander topic laat staan ander subforum imho.
Ongeacht jouw humble opinion horen die vragen wel degelijk in een los topic en in dit geval dus zelfs in een ander subforum. ;)
Als een kaartjesautomaat voor de trein niet werkt, ga ik ook naar de info/ticketbalie die ernaast staat of op het zelfde station is, en niet bellen met de helpdesk.
Kromme vergelijking. Wat wél zou kloppen is dat je in de kroeg zit en hoort hoe twee mensen over een voetbalwedstrijd aan het praten zijn, om ze vervolgens te onderbreken om te vragen wat nou de regels over buitenspel zijn. Want dat is wat je feitelijk doet: een lopende discussie onderbreken om je eigen vraag beantwoord te krijjgen.

[ Voor 37% gewijzigd door NMe op 24-06-2013 14:48 ]

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:58

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

enchion schreef op maandag 24 juni 2013 @ 14:38:
Hoevaak is het niet als ik iets zoek met de zoekfunctie dat ik gericht zoek maar toch ongeveer 100 topics vind die over een bepaald individueel probleem met een bepaald soort software gaan, waar ik elk topic moet doorzoeken (met de search in het topic) of iets over mijn probleem ertussen staat.
Vaak geef ik het dan ook op met GOT en vind iets makkelijker met google op een willekeurige andere site.
Daar zit ook een splitsing in van brakke search (sorry, maar werkt nog amper) en de foute 'indexatie' die Google lijkt te doen op T.net topics.

Soms vind ik via Google nog wel eens een topic op T.net, maar de link erin blijkt achteraf kompleet andere pagina te zijn (volgens mij heb ik nog de default posts per pagina).

Maar binnen de grote topics zijn er geen 'aparte discussies' die een 'subtopic' waardig zijn, veelal zijn het discussies die veel raakvlakken hebben met reeds lopende discussies of meer algemeen. Zeker binnen game-topics zie ik zo'n tree-structuur helemaaaaal niet zitten.

Sommige topics lopen hard, als jij reageert en er alweer 10 nieuwe reacties zijn.. tja, pak beetje forum in de tijd van E3 en het was niet anders. Tot de storm beetje klaart en heb je weer een rustiglopende discussie waar iedereen kan reageren.

FrontPage vind ik moment gewoon een draak om te lezen, net nog met MS nieuws (top ontslag), lappentekst over de hele breedte van reactieblok, ik snap dat het gros de moeite niet eens neemt om nieuwsitems met 200+ reacties nog door te lezen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• enchion
  • Niet online
SinergyX schreef op maandag 24 juni 2013 @ 14:47:
[...]
Maar binnen de grote topics zijn er geen 'aparte discussies' die een 'subtopic' waardig zijn, veelal zijn het discussies die veel raakvlakken hebben met reeds lopende discussies of meer algemeen. Zeker binnen game-topics zie ik zo'n tree-structuur helemaaaaal niet zitten.
Ik ben bv een PC-gamer en heb geen console, en speel bv Tomb Raider.

Wat ik fijn zou vinden is dat er bv een topic over dit subject heb waarin ik kan kiezen.

Selectie 1 = alle algemene posts (bv over release date/content/DLC voor alle platformen)
Selectie 2 = specifiek PC
Selectie 3 = specifiek XBOX
Selectie 4 = specifiek PS3

Ik klik aan Selectie 1 en 2 en zie dus geen dingen die niet op mij van toepassing zijn.
Elke selectie heeft een aparte kleur of ander kenmerk (niet de hele post een andere kleur, misschien alleen de ruimte aan de rechter kant naast de tekst), zodat ik snel kan scrollen naar het antwoord op mn vraag die als hij gequote is dezelfde kleur/kenmerk moet hebben.

Als alle selecties gekozen worden is de view dus gewoon hetzelfde als nu. (gewoon alles onder elkaar.)

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Een algemene discussie over het spel heeft helemaal die splitsing niet nodig, want het spel is als het goed is op elk platform hetzelfde. Vragen horen in losse topics en daar kun je gewoon aangeven dat je op de PC speelt. Ik zie het probleem niet? :?

• enchion
  • Niet online
NMe schreef op maandag 24 juni 2013 @ 15:06:
Een algemene discussie over het spel heeft helemaal die splitsing niet nodig, want het spel is als het goed is op elk platform hetzelfde. Vragen horen in losse topics en daar kun je gewoon aangeven dat je op de PC speelt. Ik zie het probleem niet? :?
Ik merk idd dat een aantal hier de potentieel toegevoegde waarde niet zien.

Ik doe regelmatig mee aan hosted sessions voor een racespel georganiseerd door een aantal got leden.
Het topic loopt regelmatig erg hard, soms meer dan drie pagina`s per dag.

Stel de posts die gaan over wat er gehost wordt anders gemarkeerd worden, en dus na 1 klik met de muis alleen zichtbaar gemaakt kunnen worden, dan als er nu iets gehost wordt kom ik er niet pas achter nadat ik alle andere posts doorgelopen ben bv.

Er zijn meerdere situaties waarin een subtagging best handig zou kunnen zijn.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dat kan je zelf natuurlijk ook makkelijk oplossen, als mensen reageren ivm die race, laat ze gewoon een unieke tag in hun post zetten. Kan je daarna even zoeken topic op die tag, probleem opgelost :)

123456789
^^ zoek je nu op 123456789 vind je enkel mijn topic :)

[ Voor 16% gewijzigd door SinergyX op 24-06-2013 15:41 ]

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

In dat voorbeeld zou je je ook weer kunnen afvragen of het bespreken van zo'n sessie wel in een algemeen topic thuishoort, of dat daar een apart topic voor zou moeten zijn (of zelfs per sessie). De vraag is alleen: ga je dan die aparte topics over die sessies missen, omdat je gewend bent het algemene topic te volgen? En dat lijkt (samen met de schijnbare drempel om een apart topic te openen) de reden te zijn dat mensen liever in grote topics blijven hangen dan zaken wat meer op te splitsen.

We zien dat in het nieuwe aanbiedingenforum ook.

Aan threading kleven veel te veel haken en ogen om een oplossing voor dat probleem te zijn. In mijn ogen zit de oplossing meer aan de andere kant: losse topics rond een onderwerp beter vindbaar maken (tags etc.) en het makkelijker maken om interessante topics te volgen en ontdekken (sorteren op nieuwe topics, ipv. topics met nieuwe posts), ter vervanging van het volgen van een handvol grote topics via je posthistorie / myreact.

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

enchion schreef op maandag 24 juni 2013 @ 15:32:
[...]

Ik merk idd dat een aantal hier de potentieel toegevoegde waarde niet zien.

Ik doe regelmatig mee aan hosted sessions voor een racespel georganiseerd door een aantal got leden.
Het topic loopt regelmatig erg hard, soms meer dan drie pagina`s per dag.

Stel de posts die gaan over wat er gehost wordt anders gemarkeerd worden, en dus na 1 klik met de muis alleen zichtbaar gemaakt kunnen worden, dan als er nu iets gehost wordt kom ik er niet pas achter nadat ik alle andere posts doorgelopen ben bv.

Er zijn meerdere situaties waarin een subtagging best handig zou kunnen zijn.
....of je maakt (eventueel in overleg met de mods) een los topic voor je hosted sessies? :? Elk probleem dat je hier tot nu toe genoemd hebt is een probleem dat je jezelf oplegt omdat je de vraag/discussie op de verkeerde plek wil voeren. De crew heeft al langer aangegeven dat ze wat wil doen aan die grote topics maar als users er gewoon álles blijven dumpen dan krijg je inderdaad de problemen die je nu omschrijft.

[ Voor 17% gewijzigd door NMe op 24-06-2013 16:12 ]

• enchion
  • Niet online
NMe schreef op maandag 24 juni 2013 @ 16:10:
[...]

....of je maakt (eventueel in overleg met de mods) een los topic voor je hosted sessies? :? Elk probleem dat je hier tot nu toe genoemd hebt is een probleem dat je jezelf oplegt omdat je de vraag/discussie op de verkeerde plek wil voeren. De crew heeft al langer aangegeven dat ze wat wil doen aan die grote topics maar als users er gewoon álles blijven dumpen dan krijg je inderdaad de problemen die je nu omschrijft.
"De verkeerde plek" = jouw mening
Grote topics zijn fijn want dan hoef ik niet door honderd losse topics te zoeken, snap niet hoe je kan voorstellen dit fijn te gaan vinden.
Los topic voor hosted is zowiezo storend (stel elk spel heeft drie van dat soort subtopics dan zit de hogere folder zo vol met spul wat ik niet wil zien, maw het hoort gewoon in het grote topic thuis maar dan met een manier om ze apart te kunnen viewen.)

Klinkt een beetje als obsessive-compulsive alles maar een apart topic te geven. (wat dus het gene is waar ik me intens aan stoor op GOT, maarja bijna alleen mod`s reageren op dit topic dus is het wel te verwachten)
(denk aan hoe effectief de Praxis zou zijn als alle subcategorien (zoals tuin, badkamer, woonkamer)) in een apart gebouw zitten (wel op hetzelfde terrein))

Je ziet nog steeds niet volgens mij dat je zegt post-hirarchie niet te zien zitten terwijl je voorstelt om topics meer op te delen en dus een topic hirarchie te creeren die precies zo onoverzichtelijk is.

Mijn posts gaan dus ook eigenlijk over, we hebben topic-hirarchie hoe komen we er vanaf.
(nou dus door iets binnen het topic te doen waardoor het "licht-offtopic-effect" minder storend is)

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

enchion schreef op maandag 24 juni 2013 @ 16:29:
[...]

"De verkeerde plek" = jouw mening
Grote topics zijn fijn want dan hoef ik niet door honderd losse topics te zoeken, snap niet hoe je kan voorstellen dit fijn te gaan vinden.
Fijn dat jij dat vindt maar uiteindelijk is dat niet de richting die wij als crew met het forum zijn ingeslagen. Het is niet mijn mening, maar onze mening. Plus: jouw hele probleem bestaat niet als het forum goed gebruikt wordt. Het is nu alsof je zelf bijdraagt aan het dumpen van de puzzelstukjes van 10 verschillende puzzels op één tafel en vervolgens komt klagen dat je met geen mogelijkheid meer die puzzels in elkaar kan zetten.

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

MueR schreef op maandag 24 juni 2013 @ 14:01:
[...]

Aan de andere kant, als een vraag steeds los wordt gesteld wordt het forum itself redelijk onoverzichtelijk, en zal je zien dat dezelfde vraag twee keer wordt gesteld.
Dat is wat ik bedoelde met subforums. Dat een groot discussietopic tegelijk ook een (tijdelijk/sub)forum is met vragen OVER die game. Een soort van tagging/onderwerpen maar dan duidelijker gepresenteerd.

Dus dat je het algemene topic hebt staan in de lijst, maar dat die ook uitklapbaar/whatever is waarna je de subthreads ziet, wat dan vragen zijn die niet IN de discussie thuishoren, maar als die los zijn, het hele hoofdforum vervuilen. Een soort van extra laag.

Dit is ook tegelijk de oplossing voor 'door honderden topics zoeken', want je krijgt alleen al de relevante topics te zien, dus is het makkelijker zoeken dan in een algemene topic-bult.

• enchion
  • Niet online
NMe schreef op maandag 24 juni 2013 @ 16:32:
[...]

Fijn dat jij dat vindt maar uiteindelijk is dat niet de richting die wij als crew met het forum zijn ingeslagen. Het is niet mijn mening, maar onze mening. Plus: jouw hele probleem bestaat niet als het forum goed gebruikt wordt. Het is nu alsof je zelf bijdraagt aan het dumpen van de puzzelstukjes van 10 verschillende puzzels op één tafel en vervolgens komt klagen dat je met geen mogelijkheid meer die puzzels in elkaar kan zetten.
Dus jij/jullie zoeken liever over de breedte dan over de lengte, prima.
Ik zoek liever zo min mogelijk.

Ik heb het nooit over verschillende puzzels gehad, meeste legpuzzels hebben verschillende zones (gras, huisje, lucht, koeien) op GOT worden de koeien vaak juist in een apart topic gegooid.

Denk aan de Praxis, sommige badkamer verlichting kan ook best goed staan in de woonkamer, maar daar kom je niet zomaar aan als het in een ander gebouw staat.
(Wat je dus wil is zelfde gebouw maar daarbinnen ander gebied, zonder limitaties om van het ene gebied naar het andere te gaan)
Wat je wil op een forum is een goede balans tussen Hirarchy en Stumble, ik vind GOT nu juist te hirarchisch op het muggezifterige af soms.

De wat meer algemene minder gemodereerde topics die vrij kunnen lopen over een bepaald onderwerp vind ik dan juist weer erg fijn om te lezen (als hier dan ook "wat aan gedaan zou worden" ben ik snel voorgoed pleite en vele gotters met mij (denk meerderheid, alleen harde kern zou overblijven)

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

F.West98 schreef op maandag 24 juni 2013 @ 16:41:
[...]

Aan de andere kant, als een vraag steeds los wordt gesteld wordt het forum itself redelijk onoverzichtelijk, en zal je zien dat dezelfde vraag twee keer wordt gesteld.
Dat is wat ik bedoelde met subforums. Dat een groot discussietopic tegelijk ook een (tijdelijk/sub)forum is met vragen OVER die game. Een soort van tagging/onderwerpen maar dan duidelijker gepresenteerd.

Dus dat je het algemene topic hebt staan in de lijst, maar dat die ook uitklapbaar/whatever is waarna je de subthreads ziet, wat dan vragen zijn die niet IN de discussie thuishoren, maar als die los zijn, het hele hoofdforum vervuilen. Een soort van extra laag.

Dit is ook tegelijk de oplossing voor 'door honderden topics zoeken', want je krijgt alleen al de relevante topics te zien, dus is het makkelijker zoeken dan in een algemene topic-bult.
De vraag is of je dat moet oplossen door binnen grote topics allerlei structuur te gaan introduceren, of door betere mechanismes voor het volgen van losse topics rond een bepaald onderwerp.

Ik denk dat dat laatste een kansrijkere richting is.

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

enchion schreef op maandag 24 juni 2013 @ 16:45:
[...]

Dus jij/jullie zoeken liever over de breedte dan over de lengte, prima.
Ik zoek liever zo min mogelijk.
Dat strookt niet met het hebben van één topic waarin alles over één onderwerp gedumpt wordt, want daarin moet je juist zoeken. Wat jij wil heeft nog het meeste weg van tags. Er staat al een hele tijd een feature op mijn persoonlijke verlanglijstje waarin je zelf je eigen forums kan aanmaken met tags, bijvoorbeeld zoals dit met alleen topics voor de PC-versie van Diablo. Je zou hetzelfde kunnen doen met de PS3-versie als je juist alleen topics daarover wil hebben. Ik zie daar veel meer een oplossing in dan in het samentrekken naar één groot topic waar niemand meer wijs uit wordt.
Ik heb het nooit over verschillende puzzels gehad, meeste legpuzzels hebben verschillende zones (gras, huisje, lucht, koeien) op GOT worden de koeien vaak juist in een apart topic gegooid.
Nee, op GoT worden aparte puzzels in een apart topic gegooid. Volgens jouw redenatie zouden ook alle vragen die met een server te maken hebben allemaal in één groot topic moeten omdat het immers allemaal servers zijn, ongeacht het feit dat mijn vraag over een Linux-server niks betekent voor een lezer die met Windows werkt. Of zelfs binnen games kun je het verder doortrekken: wat moet dan een onderwerp zijn? Maak je een groot topic voor een specifieke game? Voor een genre? Voor games in general? Je moet ergens een grens trekken. Wij vinden een topic per onderwerp/vraag handiger omdat je die tenminste in de search terug kan vinden.

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Orion84 schreef op maandag 24 juni 2013 @ 16:48:
[...]
De vraag is of je dat moet oplossen door binnen grote topics allerlei structuur te gaan introduceren, of door betere mechanismes voor het volgen van losse topics rond een bepaald onderwerp.

Ik denk dat dat laatste een kansrijkere richting is.
Dat denk ik wel, zeker als het bijv. over twee onderwerpen gaat, dat het ook in 2 onderwerpen/subforums/topics kan vallen en dus daar zichtbaar is.
En dan niet heel erg user-afhankelijk door mensen zelf te laten taggen, dat werkt niet.
NMe schreef op maandag 24 juni 2013 @ 17:02:
[...]

Dat strookt niet met het hebben van één topic waarin alles over één onderwerp gedumpt wordt, want daarin moet je juist zoeken. Wat jij wil heeft nog het meeste weg van tags. Er staat al een hele tijd een feature op mijn persoonlijke verlanglijstje waarin je zelf je eigen forums kan aanmaken met tags, bijvoorbeeld zoals dit met alleen topics voor de PC-versie van Diablo. Je zou hetzelfde kunnen doen met de PS3-versie als je juist alleen topics daarover wil hebben. Ik zie daar veel meer een oplossing in dan in het samentrekken naar één groot topic waar niemand meer wijs uit wordt.
Dan leun je dus op tags, wat niet werkt. Teveel user-afhankelijk en wordt bijna nooit gedaan. Dus dan moet je, zoals Orion suggereerde, dat automatisch laten doen, wat beter is. Maar de tags op die manier gaat niet lukken, want enkel een harde kern gaat handmatig alles samenstellen. Mensen die weinig komen gaan dat echt niet doen.
[...]

Nee, op GoT worden aparte puzzels in een apart topic gegooid. Volgens jouw redenatie zouden ook alle vragen die met een server te maken hebben allemaal in één groot topic moeten omdat het immers allemaal servers zijn, ongeacht het feit dat mijn vraag over een Linux-server niks betekent voor een lezer die met Windows werkt. Of zelfs binnen games kun je het verder doortrekken: wat moet dan een onderwerp zijn? Maak je een groot topic voor een specifieke game? Voor een genre? Voor games in general? Je moet ergens een grens trekken.
Dan overdrijf je het wel heel erg.
Wij vinden een topic per onderwerp/vraag handiger omdat je die tenminste in de search terug kan vinden.
Maar die search is nog steeds bar slecht en de losse topics kan je niet meer in een overzicht terugvinden, wat dus wel (beter) kan met mijn idee.

[ Voor 62% gewijzigd door F.West98 op 24-06-2013 17:13 ]

• enchion
  • Niet online
NMe schreef op maandag 24 juni 2013 @ 17:02:
[...]

Er staat al een hele tijd een feature op mijn persoonlijke verlanglijstje waarin je zelf je eigen forums kan aanmaken met tags, bijvoorbeeld zoals dit met alleen topics voor de PC-versie van Diablo.
Maar het hebben van 9 delen van het Diablo-hoofdtopic (of zelfs 56 van het classic topic) is dus wat jou betreft overzichtelijker, ik zie het gewoon als 1 topic maar dan 9 keer intern moeten zoeken in de betreffende topics in plaats van 1 keer.

Verder is een apart forum wel al een goede stap, maar waarom dan niet nog een stapje verder gaan en binnen topics ook te kunnen splitsen/sorteren.
Nee, op GoT worden aparte puzzels in een apart topic gegooid. Volgens jouw redenatie zouden ook alle vragen die met een server te maken hebben allemaal in één groot topic moeten omdat het immers allemaal servers zijn, ongeacht het feit dat mijn vraag over een Linux-server niks betekent voor een lezer die met Windows werkt. Of zelfs binnen games kun je het verder doortrekken: wat moet dan een onderwerp zijn? Maak je een groot topic voor een specifieke game? Voor een genre? Voor games in general? Je moet ergens een grens trekken. Wij vinden een topic per onderwerp/vraag handiger omdat je die tenminste in de search terug kan vinden.
Zwart/wit redenatie = absoluut nergens voor nodig, ik bezie echt niet alles als 1 samenhangend object, beschuldiging dat ik een auto en een fiets als het zelfde object beschouw slaat niet echt ergens op.

btw als iemand iets binnen een topic vraagt en het precies zo opstelt als een topicstart nu, waarom zou het dan met de search ineens niet meer gevonden kunnen worden? (klinkt als een tagging-probleem imho)

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

F.West98 schreef op maandag 24 juni 2013 @ 17:09:
[...]

Dan leun je dus op tags, wat niet werkt. Teveel user-afhankelijk en wordt bijna nooit gedaan. Dus dan moet je, zoals Orion suggereerde, dat automatisch laten doen, wat beter is. Maar de tags op die manier gaat niet lukken, want enkel een harde kern gaat handmatig alles samenstellen. Mensen die weinig komen gaan dat echt niet doen.
Automatisch is sowieso geen oplossing, dan moet je onderwerpen gaan raden. False positives gaan dat compleet verkloten. En de harde kern is de enige groep die baat heeft bij zijn eigen fora, iemand die amper op het forum komt gaat ook niet met de door enchion voorgestelde tool klooien. En vergeet niet dat je ook dáár afhankelijk bent van users die hun posts netjes zelf markeren als "PC", "Xbox" of "PS3" (in zijn voorbeeld). Je hebt dus dezelfde problemen en tegelijkertijd het topic onleesbaarder gemaakt.
Dan overdrijf je het wel heel erg.
Niet echt. Je moet ergens een lijn trekken. Wij hebben dat op een bepaalde plek gedaan. Daar kun je het mee eens of oneens zijn, maar elke andere lijn is net zo arbitrair.
Maar die search is nog steeds bar slecht en de losse topics kan je niet meer in een overzicht terugvinden, wat dus wel (beter) kan met mijn idee.
De search is IMO inderdaad nog steeds bar slecht maar je kan losse topics prima terugvinden hoor. Veel beter dan losse vragen in één groot topic in elk geval.
enchion schreef op maandag 24 juni 2013 @ 17:19:
[...]

Maar het hebben van 9 delen van het Diablo-hoofdtopic (of zelfs 56 van het classic topic) is dus wat jou betreft overzichtelijker, ik zie het gewoon als 1 topic maar dan 9 keer intern moeten zoeken in de betreffende topics in plaats van 1 keer.
Dat komt omdat er voor Diablo toevallig vrijwel alleen maar grote topics zijn en dat die grote topics nooit de pc-game tag hebben gehad.
Verder is een apart forum wel al een goede stap, maar waarom dan niet nog een stapje verder gaan en binnen topics ook te kunnen splitsen/sorteren.
Omdat je dan binnen topics posts moet gaan markeren als onderdeel van een bepaalde categorie/tag/whatever. En dat gebeurt met topics al niet, waarom zou het dan met posts (waar mensen er veel meer van maken dan topics) ineens wel gebeuren?
Zwart/wit redenatie = absoluut nergens voor nodig, ik bezie echt niet alles als 1 samenhangend object, beschuldiging dat ik een auto en een fiets als het zelfde object beschouw slaat niet echt ergens op.
Ik beschuldig niemand, ik geef alleen aan dat je jouw redenatie zo ver door kan trekken als je zelf wil. Wij hebben ervoor gekozen om dat zo min mogelijk te doen.
btw als iemand iets binnen een topic vraagt en het precies zo opstelt als een topicstart nu, waarom zou het dan met de search ineens niet meer gevonden kunnen worden? (klinkt als een tagging-probleem imho)
Het topic wordt wel gevonden en je krijgt netjes een link naar dat topic. De post moet je daarna alsnog binnen het topic terugvinden. Succes, tussen die honderden en soms zelfs duizenden posts.

• enchion
  • Niet online
SinergyX schreef op maandag 24 juni 2013 @ 15:40:
Dat kan je zelf natuurlijk ook makkelijk oplossen, als mensen reageren ivm die race, laat ze gewoon een unieke tag in hun post zetten. Kan je daarna even zoeken topic op die tag, probleem opgelost :)

123456789
^^ zoek je nu op 123456789 vind je enkel mijn topic :)
Probleem met dit is (ookal werkt het in theorie goed en in praktijk vaak) dat wanneer iets tijdkritisch is en je temaken hebt met regelmatige nieuwe aanwas (die de afgesproken tagging niet kent (vergeet niet dat er veel topics kunnen zijn waar dit relevant kan zijn)), dit meer iets is van "je had het even zo moeten taggen want dan had iedereen het wel gevonden".
Maw mosterd na de maaltijd.

Een tagverplichting (opgesteld door TS) bij de quickreply kan het dan praktisch perfect laten lopen, ipv vaak.

• enchion
  • Niet online
NMe schreef op maandag 24 juni 2013 @ 17:27:
[...]
Het topic wordt wel gevonden en je krijgt netjes een link naar dat topic. De post moet je daarna alsnog binnen het topic terugvinden. Succes, tussen die honderden en soms zelfs duizenden posts.
Dit zou niet opgelost kunnen worden ?
Omdat je dan binnen topics posts moet gaan markeren als onderdeel van een bepaalde categorie/tag/whatever. En dat gebeurt met topics al niet, waarom zou het dan met posts (waar mensen er veel meer van maken dan topics) ineens wel gebeuren?
Als het verplicht gezet wordt dat voordat je de quickreply/reply gebruikt je een vinkje moet zetten bij een bepaalde tag zie ik dat probleem niet, en anders kan later een mod er nog eens langslopen.

Misschien ook kunnen laten taggen door een mod of TS met "unieke vraag" binnen een topic zodat je alle vragen onder elkaar krijgt alsof het topicstarts zijn.

[ Voor 51% gewijzigd door enchion op 24-06-2013 18:24 ]

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

enchion schreef op maandag 24 juni 2013 @ 17:30:
Probleem met dit is (ookal werkt het in theorie goed en in praktijk vaak) dat wanneer iets tijdkritisch is en je temaken hebt met regelmatige nieuwe aanwas (die de afgesproken tagging niet kent (vergeet niet dat er veel topics kunnen zijn waar dit relevant kan zijn)), dit meer iets is van "je had het even zo moeten taggen want dan had iedereen het wel gevonden".
Maw mosterd na de maaltijd.

Een tagverplichting (opgesteld door TS) bij de quickreply kan het dan praktisch perfect laten lopen, ipv vaak.
Is het dan geen optie om voor de TS een 'taglist' aan te maken in topics, welke mensen kunnen gebruiken bij replies? Heb je voor gedefinieerde tags waar mensen snel uit kunnen kiezen. Goed, verplichting lijkt me te ver gaan, zeker als er een nieuw topic komt die in principe nog los staat van het geheel (Diablo 3 topic -> nieuw topic 'Game PC die D3 kan draaien').
(ik kan niet 123 vinden hoe je via search kan zoeken naar tags).

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

enchion schreef op maandag 24 juni 2013 @ 17:32:
[...]

Dit zou niet opgelost kunnen worden ?
Geen idee, maar ik vermoed dat als het eenvoudig was, de devvers het al gedaan hadden. ;)
Als het verplicht gezet wordt dat voordat je de quickreply/reply gebruikt je een vinkje moet zetten bij een bepaalde tag zie ik dat probleem niet, en anders kan later een mod er nog eens langslopen.
Een mod heeft wel meer te doen. Er worden elke dag duizenden posts geplaatst op dit forum. Als dat soort checks erbij moeten komen dan kunnen we onze crew wel verdubbelen en dan hebben we nóg niet genoeg tijd. Het alternatief om users bij elke post te dwingen dat onderscheid te maken is ook nogal vervelend. Ik wil gewoon reageren, niet moeten nadenken of het nou in categorie A of categorie B valt. Daarbij: in "mijn" oplossing van alles in een los topic waarbij je je onderwerpen weer bij elkaar brengt met tags is het helemaal niet nodig om het per post te doen en kan het gewoon netjes per topic.
Misschien ook kunnen laten taggen door een mod met "unieke vraag" binnen een topic zodat je alle vragen onder elkaar krijgt alsof het topicstarts zijn.
En vervolgens heb je een forum in een forum gecreëerd. Je hebt dan forumsoftware > categorie > forum > meta-forum > onderwerp > post, terwijl we nu gewoon die meta-forum-stap overslaan. De tagoplossing die ik noemde komt dan ook niet tussen forum en onderwerp in, maar vervangt de huidige fora op dat punt. IMO veel overzichtelijker.
SinergyX schreef op maandag 24 juni 2013 @ 17:38:
[...]

Is het dan geen optie om voor de TS een 'taglist' aan te maken in topics, welke mensen kunnen gebruiken bij replies? Heb je voor gedefinieerde tags waar mensen snel uit kunnen kiezen. Goed, verplichting lijkt me te ver gaan, zeker als er een nieuw topic komt die in principe nog los staat van het geheel (Diablo 3 topic -> nieuw topic 'Game PC die D3 kan draaien').
Als je zoiets niet verplicht stelt gaat 80% van de users (voorzichtige schatting) het domweg niet doen. Dan kun je die feature dus net zo goed niet bouwen.

[ Voor 17% gewijzigd door NMe op 24-06-2013 18:04 ]

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

[...]

Automatisch is sowieso geen oplossing, dan moet je onderwerpen gaan raden. False positives gaan dat compleet verkloten. En de harde kern is de enige groep die baat heeft bij zijn eigen fora, iemand die amper op het forum komt gaat ook niet met de door enchion voorgestelde tool klooien. En vergeet niet dat je ook dáár afhankelijk bent van users die hun posts netjes zelf markeren als "PC", "Xbox" of "PS3" (in zijn voorbeeld). Je hebt dus dezelfde problemen en tegelijkertijd het topic onleesbaarder gemaakt.
Maar dat HOEFT ook niet, zou leuk zijn.
Bij mijn idee kiest de user ervoor om een thread/discussie te starten in het subforum/mega-thread/whatever als nieuw topic. Dus net zoals je nu doet, maar dan ondergebracht onder een hoofdtopic, die ook nog een algemene discussie kan bevatten.
[...]

Niet echt. Je moet ergens een lijn trekken. Wij hebben dat op een bepaalde plek gedaan. Daar kun je het mee eens of oneens zijn, maar elke andere lijn is net zo arbitrair.

[...]

De search is IMO inderdaad nog steeds bar slecht maar je kan losse topics prima terugvinden hoor. Veel beter dan losse vragen in één groot topic in elk geval.
Maar alsnog slechter dan dus alle vragen in losse topics, maar groeperen/samenzetten in/onder een hoofdtopic/subforum.

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

F.West98 schreef op maandag 24 juni 2013 @ 21:44:
[...]

Maar dat HOEFT ook niet, zou leuk zijn.
Bij mijn idee kiest de user ervoor om een thread/discussie te starten in het subforum/mega-thread/whatever als nieuw topic. Dus net zoals je nu doet, maar dan ondergebracht onder een hoofdtopic, die ook nog een algemene discussie kan bevatten.
Maar wat is het nut? Van elk ander niveau op het forum (categorie, forum, topic, post) kun je één duidelijk doel aanwijzen. Wat is het nut van een topic in een topic? Je hebt daar niks aan, het wordt er niet overzichtelijker op, het kost ongetwijfeld bakken en bakken aan devtijd en uiteindelijk is het een veel slechtere oplossing dan zelf je eigen onderwerpen in een forum bij elkaar kunnen klikken. Wat blijft er dan nog van die hele feature over?
Maar alsnog slechter dan dus alle vragen in losse topics, maar groeperen/samenzetten in/onder een hoofdtopic/subforum.
Ik begrijp niet wat je wil zeggen? Op topicniveau is het kinderlijk eenvoudig om iets te vinden. Dat kon met de oude search prima, en met de nieuwe ook. Posts binnen een topic terugvinden is een ramp en is dat altijd geweest. Ook vanuit dat opzicht is het maken van losse topics een beter idee.

• Señor Sjon
  • Laatst online: 22:57
brrr, geen nesting in topics. DPReview en IMDB maken er gebruik van (nog erger doordat je telkens door moet klikken), maar ik vind het erg onhandig lezen, vooral omdat de chronologie eruit is. Na een paar dagen terugkomen is een kleine hel omdat je al die losse nestings moet doorgaan of er nog iets nieuws is. Het mooie van een forum is, daar kan je een apart topic in aanmaken. :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Het is niet direct een directe implementatie. Wat ook kan is dat je een topic aan een 'onderwerp' (zoals nu ook al op FP (is dat niet gewoon andere naam voor de tags?)) koppelt. En dat er één 'algemeen' topic is voor dat onderwerp ("Het Grote...").
De rest van de topics gekoppeld aan dat onderwerp (denk aan Windows 8, Diablo 3), worden in overzichten (in forums) uitklapbaar onder het 'hoofdtopic' weergegeven. Dit om het overzicht te bewaren voor de zoeker.
Dan heb je dus per onderwerp een 'hoofdtopic', en topics die daaraan gekoppeld zijn. Die zijn ook allemaal terug te vinden als je in de PW bij Windows 8 zit en dan op Forum klikt.

Dus het nieuwe:
- Een 'hoofdtopic' voor een onderwerp
- Andere weergave in forums voor het overzicht (makkelijk onderwerpen inklappen/verbergen)

Voordelen:
- Overzichtelijker dan 50 topics over verschillende onderwerpen doorzoeken
- WEL zoekmachinevriendelijk
- NIET bladeren.

Het is een beetje moeilijk uit te leggen :+

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Maar wát voegt dat toe boven het maken van custom forums? Ik kom net met tig argumenten waarom het daar ondergeschikt aan is...

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

NMe schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 01:14:
Maar wát voegt dat toe boven het maken van custom forums? Ik kom net met tig argumenten waarom het daar ondergeschikt aan is...
Het haalt devtijd weg :>
Op jouw punten:
NMe schreef op maandag 24 juni 2013 @ 22:27:
[...]

Maar wat is het nut? Van elk ander niveau op het forum (categorie, forum, topic, post) kun je één duidelijk doel aanwijzen. Wat is het nut van een topic in een topic?
Is het niet meer. Het zijn topics gelinkt aan een onderwerp. Er wordt een 'virtueel' forum gecreëerd (term gepikt van een ander forum)
Je hebt daar niks aan, het wordt er niet overzichtelijker op, het kost ongetwijfeld bakken en bakken aan devtijd en uiteindelijk is het een veel slechtere oplossing dan zelf je eigen onderwerpen in een forum bij elkaar kunnen klikken.
Lijkt mij overzichtelijker, alle dingen van een onderwerp bij elkaar. Minder devtijd dan subforums.
Je kan zelf je eigen dingen bij elkaar klikken, en hij komt bij allemaal te staan (bij elk onderwerp, wat je dus kan beschouwen als 'virtueel subforum'.
Wat blijft er dan nog van die hele feature over?

[...]

Ik begrijp niet wat je wil zeggen? Op topicniveau is het kinderlijk eenvoudig om iets te vinden. Dat kon met de oude search prima, en met de nieuwe ook. Posts binnen een topic terugvinden is een ramp en is dat altijd geweest. Ook vanuit dat opzicht is het maken van losse topics een beter idee.
Zie vorige post.

Maar volgens mij bedoelen we ongeveer hetzelfde maar begrijpen we elkaar niet :+

• enchion
  • Niet online
NMe schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 01:14:
Veel "argumenten" heb ik nog niet gelezen eerlijk gezegd, wel een aantal cirkelredeneringen, hyperbolen, blinde aannames, enzz.. (nog niet eens sprekend over de zeer selectief geplaatste reacties)
Waarin je stelt dat meer topics beter zoekt dan meer posts die onder dezelfde noemer staan.
(btw binnen een topic zoeken gaat wmb met de search prima, het probleem is dat je vaak tenminste 10 topics krijgt waarin je moet zoeken.)

[ Voor 5% gewijzigd door enchion op 25-06-2013 01:57 ]

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dus tag-zoeken in search toevoegen en we zijn klaar :)

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Zoeken op tags zit allang in de search. ;)

@enchion: als dat de manier is waarop je mijn onderbouwde reacties wil samenvatten: prima, maar dan denk ik in zijn geheel niet meer mee. Als het blijkbaar niet gewaardeerd wordt dan schieten we daar niks mee op.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het argument dat je méér topics moet doorzoeken als losstaande discussies of vragen in verzameltopics eerder worden opgesplitst vind ik niet helemaal valide. Als het onderwerp van een topic duidelijk wordt beschreven in de topictitel wordt het juist eenvoudiger om het juiste topic terug te vinden via de search. Nu kom je vaak in verzameltopics terecht waar je dan verder moet zoeken naar een bepaalde vraag met de bijbehorende antwoorden. Dat kan een stuk simpeler als die informatie bij elkaar staat in een topic met een duidelijke titel. Als je een probleem hebt met de accu van een HTC One weet je dat je het antwoord op je vraag niet gaat vinden in een topic over een probleem met de camera van de HTC One.

Een goed argument om topics in topics aan te maken heb ik nog steeds niet gelezen. Topics kunnen gekoppeld aan forumcategorieën, merken, productseries, producten en tags dus het ontbreekt niet aan mogelijkheden om een topic te duiden. Het ontbreekt nog wel aan functionaliteit om die koppelingen zinvol te gebruiken. Als we gebruikers de mogelijkheden geven om een persoonlijke active topics te bouwen op basis van onderwerpen waarin zij geïnteresseerd zijn, ze notificaties kunnen krijgen als er een nieuw topic of nieuwe post wordt geplaatst over het onderwerp van hun interesse en we de gebruikers die veel kennis hebben over een onderwerp wat beter in het zonnetje zetten wordt het leuker en eenvoudiger om een groter aantal topics bij te houden.

Het koppelen van onderwerpen zal meestal weinig moeite zijn. Veel topics zijn productgerelateerd. Als het product wordt gekoppeld hebben we ook meteen een categorie, merk en eventuele productserie. Eventueel kan dat nog gecombineerd worden met tags om de inhoud van het topic nog wat beter te duiden.

Ik geloof zelf niet het dat het vervlechten van subtopics in topics een goede gebruikservaring op zal leveren. Een gebruiker hoeft maar te verzuimen om te quoten en de relatie met het subtopic is kwijt.

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Femme schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 11:23:
Het koppelen van onderwerpen zal meestal weinig moeite zijn. Veel topics zijn productgerelateerd. Als het product wordt gekoppeld hebben we ook meteen een categorie, merk en eventuele productserie. Eventueel kan dat nog gecombineerd worden met tags om de inhoud van het topic nog wat beter te duiden.
Niet alle forumonderwerpen zijn een product. Buiten Harde Waren zijn tags veel groter dan productkoppelingen. :) Verder is het koppelen inderdaad niet veel moeite zolang het consequent gebeurt. Helaas zie ik dat het niet meer zo veel gebeurt, en ik vermoed dat dat is omdat de gebruiker er geen voordeel aan heeft om die koppelingen te maken. Binnen het forum zelf doen we er nog steeds niks mee, helaas. Sinds de introductie van tags hebben we het eerste jaar allemaal redelijk gefocust alles goed lopen taggen, en daarna is dat een beetje afgezwakt en halfbakken gedaan. We moeten echt snel een keer naar die feature toe voordat oude topics beter getagd en dus beter te vinden zijn dan nieuwe. :)

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Ik ben van mijn idee topic in topics teruggestapt. Ik doelde daarmee eigenlijk op een verbeterde weergave van alles in een onderwerp. En dan niet alleen in de search weergeven, maar vooral in het forum zelf. Daar niet alles los doorelkaar zoals bookmarks & active topics, maar juist daar sorteren op onderwerp. Dat is duidelijker en overzichtelijker (je klikt onderwerp aan, en je kan direct makkelijker zoeken IN een onderwerp).
En dat is natuurlijk niet handig met dingen als SG en HK, maar ik doel hiermee vooral op Game-fora en Harde Waren. Waar je dus echt het probleem hebt '1 groot topic' of 'veel kleine topics'.

En om ervoor te zorgen dat de onderwerpen gekoppeld worden kan je dat natuurlijk ook verplichten in bepaalde fora. Dus dat je een onderwerp moet kiezen voor het posten van je topic.

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
Sowieso is de hele discussie redelijk nutteloos omdat door de aanvrager voorbij gegaan wordt aan het feit dat mensen meestal in 1 reactie meerdere andere mensen quoten. Dan heb je geen boomstructuur maar een netwerk.

Ben zelf ook nog uit de usenet tijd maar ik vind die weergave veel meer geschikt voor als je een of twee keer per dag alle nieuwe berichten download en weer wil geven. Voor een hedendaags forum werkt het m.i. niet lekker.

https://niels.nu

Pagina: 1