NAS, Owncloud of allebij?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:33
Het wordt tijd om een of andere vorm van centrale opslag te gaan opzetten, voor mediabestanden en om twee computers te backuppen.

Maar na het PRISM gedoe zit ik ook te kijken of ik dat amerikaanse tuig ook niet overboord kan zetten door dropbox en google te vervangen door owncloud.
Dropbox gebruik ik nu voor een gedeeltelijke externe backup, op pc in de werkplaats.

Ik kan echter geen beeld krijgen van de voor- en nadelen van de opties:

Owncloud aan mijn website hangen:
+
makkelijke optie, snel gerealiseerd, voordelige start, goede backup want extern
-
niet geschikt voor zware streaming van media of enorme backups zoals foto/video

Owncloud op server thuis: Bijv raspberry Pi
+Alles in een, zo groot als ik maar zou willen, prima streamen, voordelige hele grote cloud
- lastige externe toegang(?), geen off site backup met uitzondering van gesyncte bestanden

Toch een combinatie:
Owncloud op website+nas thuis
eigenlijk de huidige situatie waarbij dropbox is vervangen door owncloud, plus plaatsen van nas.

Heb je ervaring in een van deze scenario's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dropbox kan ook prima werken mits je zelf encryptie toepast voor je de data upload. Kan door middel van software zoals Boxcryptor of EncFS.

Wat deze situatie betreft lijkt mij een NAS thuis de meest ideale oplossing voor mediabestanden en de grote backups. Aangezien je toch al een externe server hebt zou ik die gebruiken voor backup van de belangrijkste data en deze backup thuis eerst encrypten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-06 20:22

Zjemm

...

NAS + owncloud

alle voordelen van netwerkopslag thuis. En met owncloud erbij ben je helemaal flexibel. daar zijn ook mobiele clients van.

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik ben met OwnCloud bezig op mijn domein. Het is een leuk pakket, ziet er goed uit maar er zitten nog wat flaws in. Zo kan iCal niet gesynchroniseerd worden met de CalDav agenda die er in zit... Het importeren van Adresboek bestanden gaat ook niet (lekker). Dit zijn toch twee dingen waar je OwnCloud voor gebruikt lijkt mij.

Daarnaast had de software wel iets stabieler mogen zijn. Versie 1.2.5 voor de Mac gaf steeds synchronisatieproblemen terwijl de bèta van de volgende versie dit niet heeft, bij dezelfde instellingen.

Toch wil ik, ondanks deze flaws doorgaan met het gebruik van OwnCloud. Ik zit eigenlijk nog te wachten op een manier om Evernote naar OwnCloud te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-12-2014
allebij :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-06 20:22

Zjemm

...

volgens mij kun je zelfs je dropbox ruimte koppelen aan owncloud

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 423265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:54

Tazzios

..

voor een synology NAS is er een package met owncloud.

Ik gebruik owncloud op een synology om wat mappen te syncen en een caldav en carddav uit te voeren op m`n telefoon en in thunderbird.

[ Voor 17% gewijzigd door Tazzios op 24-06-2013 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HetGezegde
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-05 16:03

HetGezegde

Yes, you can!

Interessant!

En wat voor NAS dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Syno's - elke tweakert moet er minimaal 1 in huis hebben! :)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-06 09:59

JT

VETAK y0

Heb ook gekeken naar OwnCloud om lokaal op de NAS te gebruiken maar nadat CloudStation een flinke upgrade had gekregen en ik alweer heel veel problemen las bij een update van OwnCloud (schijnt heel veel voor te komen) besloot ik om bij CloudStation te blijven. Geen zin in bakken onderhoud voor elke keer dat OwnCloud een update heeft.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berkeley
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 02-06 15:48
Lip schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 12:45:
Syno's - elke tweakert moet er minimaal 1 in huis hebben! :)
Nah, een echte tweaker heeft toch een dikke SAN naast het bed staan? Zelfbouw uiteraard. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 423815

Gebruik nu OwnCloud (en mail server) al drie jaar non-stop op m'n VPS omdat ik de Google policies beu was. Nooit geen problemen gehad met nginx...
Een NAS heb ik daarnaast ook, gewoon om alles lokaal voor handen te hebben en als "TimeCapsule" en CloudStation (file sync) voor mijn familie. Ik maak backups van belangrijkste data naar VPS en visa versa.
Pagina: 1