Meerdere Ip adressen - Hoe gaat het eruit zien

Pagina: 1
Acties:

• TVH7
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-12 00:00

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Topicstarter
Nu krijg ik binnenkort mijn Office Plus abbonoment en moet ik weten wat ik nog extra moet aanschaffen.
Nu heb ik begrepen dat ik een Modem en een Juniper router krijg.

Ik heb dus 5 ip adressen tot mijn beschikking en wil ik dus dit:
1x Netwerk ( Eigen Wifi Router -> 24port switch -> Alle computers) 1 ip adres
En de andere 4 ip adressen wil ik gebruiken voor mijn servers.
Dus elke server moet zijn eigen externe wan krijgen.

Nu weet ik al 1 mogelijkheid ( als ik het goed heb :P )
Modem -> Juniper -> Switch -> Netwerk 1 (1x ip router wifi netwerk) Netwerk 2 ( weer een router) die naar 1ste server gaat. -> Netwerk 2 -> Nog een router voor 2de server etc.

Of is dit ook mogelijk
Modem -> Juniper -> Switch -> Netwerk 1 (Wifi router) en dan direct in de switch -> Server 1 - Server 2 - Server 3 - Server 4
En zoja. Wie bepaald dan welk ip adres welke server krijgt.

Groet,
Timo

[ Voor 6% gewijzigd door TVH7 op 19-06-2013 21:11 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:36
De makkelijkste manier is
modem
  -> switch
      -> router
      -> server1
      -> server2
      -> server3
      -> server4

Een andere optie is alle IP-adressen toevoegen op je router en dan 1-op-1 NAT of losse port forwards. Dat is dus je 2e optie :)

In alle gevallen zorg je er natuurlijk voor dat de firewall van de servers op orde is.

Wie welk IP krijgt regel je zelf, ik weet niet of de provider DHCP aan heeft staan maar je kunt natuurlijk gewoon statische adressen uitdelen uit je /29. Als je een PPP-verbinding hebt wordt mogelijk je /29 zelfs gerouteerd naar het adres van je router en kun je een 2e 'LAN' aanmaken.

Precieze implementatie hangt af van hoe de provider het precies geregeld heeft :)

[ Voor 37% gewijzigd door Paul op 19-06-2013 21:20 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• TVH7

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Topicstarter
Wat als ik nu een enterprise grade firewall router er achter wil hangen maar wel aparte externe ip adressen per server.
Hoe zet ik dat dan up?

Alvast bedankt voor de snelle reactie!

[ Voor 5% gewijzigd door TVH7 op 19-06-2013 21:20 ]

• Paul
Dat hangt af van de details van je verbinding. Wordt je /29 naar je gerouteerd of staat de gateway van het /29 bij de provider? Op ADSL is dat zo'n beetje het verschil tussen PPP en DHCP / RFC 1483 (als ik het nummertje goed onthouden heb).

Moeten die servers zelf ook achter de firewall? Bij een routed subnet heb je geen andere keuze, bij de andere variant mag je zelf kiezen hoe je het doet, zoals mijn 'tekening' of met NAT.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• TVH7

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Topicstarter
Juist , de servers moeten dan achter die firewall komen.
Maar die servers moeten wel allemaal hun eigen wan ip krijgen.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe ziggo routeerd. DHCP Is uitgeschakeld. Dat weet ik wel bij Ziggo Office Plus

• Paul
Ze kunnen niet en een WAN IP krijgen, en achter de firewall. Tenzij je de firewall in (filtering) bridge krijgt, als ik het goed heb. Voor zover ik me kan herinneren zit de gateway van je subnet ergens bij Ziggo en moet je dus gaan NAT-ten. Dan zijn de servers nog steeds op het externe IP benaderbaar maar de servers zelf hebben dan een intern IP.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ziggo office plus krijg je een /29 met het een-na-laagste adres (boven het netwerkadres dus) als default gateway. Met de geleverde Juniper SRX kun je, helaas, helemaal niks.

Je hebt overigens ook een switch nodig als je meer dan één apparaat direct op de srx wilt aansluiten. Ondanks dat het ding namelijk acht poorten heeft, heeft Ziggo in al haar wijsheid besloten er maar ééntje te voorzien van connectiviteit.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• TVH7

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Topicstarter
Ben inderdaad op de hoogte van ziggo's eigenwijze gedrag ( zoals zo vaak ).
Maar daarom sluit ik ook direct een switch op de srx aan. Dan een router. En ook direct op die switch de servers... Misschien nog een apart vlan maar dat is niet van de orde :P

Nu kan ik in iederegeval verder...
Cisco 16 Port ofzo geen idee switch halen en een 24 Port switch en dan nog een ISA500... En dat is t eigenlijk

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Gr,
Timo

Dus zoiets:

modem
-> Juniper SRX Router
-> switch
-> Cisco ISA500
-> Switch 24 Port
-> Systemen
-> server1
-> server2