Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:18

Mickey77

Allround ICT-er

Topicstarter
Hallo, solar newby here.

Ik begrijp het principe van salderen, maar dat heeft vooral betrekking op mensen die meer verbruiken dan ze opwekken. Ik gebruik per jaar 1000 kWh en als ik panelen op het dak zou plaatsen die 2000 kWh per jaar op zouden wekken, dan heb ik dus een netto negatief verbruik.

Ik betrek energie van Greenchoice en daar wordt toch wat onduidelijk gedaan over netto terugleveren. Ik krijg de indruk dat ze niet zo graag uitbetalen *). Heeft iemand ervaring met continue terugleveren van een lage hoeveelheid kWh? en wat kun je dan 'verdienen' per kWh?

*) Bij een analoge meter lijkt het zo dat je standaard niets terug krijgt maar moet je dat apart aanvragen, bij digitale meters lijken ze graag meerdere jaren te willen middelen met het argument dat de zonnekracht per jaar verschilt, etc.

Verwijderd

W.b. netto terugleveren staat op de site dat ze in principe de kale stroomprijs doen, tenzij je meerdere jaren lid blijft en je dan wat verschuift. Of ze het ook zo strict hanteren weet ik niet, maar het is voor mij waarschijnlijk niet voldoende t.o.v. elk jaar wisselen en weer 300 euro bonus te incasseren.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2013 13:44 ]

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:18

Mickey77

Allround ICT-er

Topicstarter
Ik zie her en der (meerdere leveranciers) dat een bovengrens van 5000 kWh wordt gehanteerd voor het salderen. Ik weet niet of ik goed begrijp wat dat betekent, maar laat ik even een voorbeeld geven. Stel iemand verbruikt 7000 kWh en levert 6000 kWh terug. Dan zou ik zonder bovengrens verwachten dat die 1000 kWh moet betalen tegen het hoge tarief. Ik denk dat die met de bovengrens 2000 kWh betaalt tegen het hoge tarief en dat er 1000 kWh in mindering wordt gebracht tegen het kale tarief?

Ook lees ik op de Greenchoice website over een 'margeregel'. Die is bedacht voor mensen die afwisselend een jaar iets afnemen en dan weer iets terug leveren. Als ik die margeregel goed begrijp dan krijgen klanten die tot maximaal 1000 kWh per jaar terug leveren, een hogere prijs. Dus in plaats van de kale prijs toch een prijs inclusief energiebelasting (REB) en inclusief btw. Als ik dat goed begrijp dan zou ik bij continu weinig terug leveren toch de gangbare hoge prijs terug krijgen?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:13

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

NielsTn schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 19:20:
[...]

leuke invuloefening maar GC doet geen zier met je handmatig ingevulde tussentijdse standen....
Maar kan ze er wel op wijzen dat ze daar kunnen zien of hadden kunnen zien dat het verbruik ook wat gezakt was.
Wel mijn maandbedrag al een paar keer aangepast dus die is al bijna 0 voor stroom, dat kan namelijk wel als je invult.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:55

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

NielsTn schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 19:20:
[...]

leuke invuloefening maar GC doet geen zier met je handmatig ingevulde tussentijdse standen....
En als ze daar zelf een fout mee maken dan ben je het haasje ;)
Zo hebben ze bij mij toen ik mijn panelen aanmeldde een verbruik getal bij opwek ingevoerd.
Resultaat is dat ik geen normale opwek kan invoeren omdat de foutieve waarde veel groter is dan wat ik in zou willen voeren.
Het stomste is dat de opwektellers bij een aanmelding toch altijd op 0 staan, Liander heeft dat aan mij bevestigd toen ik daar de panelen aanmeldde.
Ik wacht wel tot Liander in augustus langs komt, dan komen er vanzelf 'echte' getallen bij Gc binnen :/

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 19:51:
[...]

Klopt, erg frustrerend als je in een leegstaande woning trekt en ze je gas verbruik op basis van vorig jaar in rekening brengen. Krijg je eerst veel terug, maar als de opnemer geweest is moet je in ene flink bijbetalen.
Liever dat dan dat ik de rekening courant van het energiebedrijf spek. Als ze me nou de helft van de 8% rente zouden geven die ze besparen op de bedrijfsfinanciering kon ik ermee leven.

Door mijn al lage energieverbruik is het altijd even mailen om het voorschotbedrag omlaag te krijgen. Energiedirect zette in op 250 euro in de maand, na een paar keer mailen (ja ik zit een halfjaar in het buitenland, echt waar!) teruggekregen naar 70 euro in de maand en zelfs dan krijg ik nu geld terug (nog zonder de panelen gerekend)

• Rol-Co

Rol-Co

Gelukkig is de meteropnemer hier in augustus geweest dus echte getallen hebben ze al, maar ik krijg gewoon een rekening volgens mijn opgegeven waarden dacht ik.
We gaan het zien :)

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-11 13:56
Ik weet niet of het iets toevoegt aan de discussie, maar mij is verteld dat GC over 2 maanden in staat is om opwek en levering op één factuur tegen elkaar weg te strepen.

Schijnt nl. heel moeilijk te zijn 8)7

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Rol-Co

Rol-Co

hansdegit schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 22:45:
Ik weet niet of het iets toevoegt aan de discussie, maar mij is verteld dat GC over 2 maanden in staat is om opwek en levering op één factuur tegen elkaar weg te strepen.

Omdat het hogere wiskunde is natuurlijk :+

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Hmm, eind juni moet ik de standen doorgeven.
Is nog geen 2 maand, echter we gaan het zien.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 12:16

WoudseHoeve

Hobby Boer

hansdegit schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 22:45:

Ik denk dat het ook heel moeilijk is !
Om de software (Scripts?) goed te krijgen en te testen rekening houden met allerlei verschillende scenario's en dat nog eens goed in te voeren tegen de juiste databases enz.
Voorwaar geen kleine klus! We willen de klanten niet de resultaten laten debuggen.
En dan nog zitten er fouten in, onverwachte situaties enz. Het probleem is ook dat je het niet eerst alleen voor de simpele gevallen kan invoeren.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-11 00:01
Persoonlijk denk ik dat de grote energie-leveranciers voorlopig nog niet gaan investeren in een facturatie programma's waar het salderen en/of terugleveren in verwerkt is. Het aantal zonnepaneel bezitters in Nederland is nog steeds klein. Een deel van deze mensen hebben nog een ferraris meter en die saldeeerd automatisch.

Voor de mensen met een digitale meter die minder opwekken dan ze verbruiken hoeft er niet veel aangepast worden. De meterstanden gaan wel omhoog, maar dan minder snel dan voorgaande jaren.

Het aantal mensen die meer opwekken dan verbruiken zijn in de minderheid. Om de gehele facturatie voor deze paar mensen aan te passen kost simpelweg te veel en levert niets of bijna niets op. De goedkoopste optie is om deze mensen het volle pond terug te betalen. Dit levert geen klachten op en kost het minste tijd.
GC is nu schijnbaar bezig zijn facturatie te vernieuwen, op zich logisch, ze zijn relatief klein en hebben veel zonnepaneel klanten. Klachten na aanleiding van de facturen kost veel tijd. Voor een Eneco/Essent/Nuon zijn deze klanten peanuts en geven geen justificatie tot een grote software investering met alle ellende die hier bij hoort.

Ik blijf dus lekker bij Essent..... :)

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Open toch maar even dit oude topic, omdat ik denk dat het hier thuishoort.
Recent ben ik overgestapt naar een andere energieleverancier. Tijdens de laatste twee maanden van mijn jaarcontract met de oude energieleverancier (Energiedirect) heb ik via een recent geinstalleerde PV-installatie een kleine 400 kWh aan PV-stroom opgewekt. Heb ik allemaal netjes tijdig doorgeven aan zowel Energiedirect als aan de netwerkbeheerder. Ik verwachtte binnenkort op mijn jaarrekening dan ook netjes de saldering.

Energiedirect geeft nu aan dat zij pas salderen op het moment dat zij langer dan 100 dagen op de hoogte zijn van de teruglevering op het net. Als dat korter is volgt saldering met de volgende jaarrekeing. In mijn geval is dat zo'n 70 dagen, dus verrekening volgt dan pas in 2014. Omdat ik net ben overgestapt naar andere leverancier gaat dat wat lastig.
Energiedirect geeft nu aan dat de saldering door de nieuwe energieleverancier zal worden overgenomen en zij daar onderling afspraken over hebben gemaakt. Persoonlijk vind ik dit een vreem verhaal. Opgewekte energie vallend onder een oude leverancier door een nieuwe leverancier laten salderen. :?
Heeft iemand hier ervaring mee?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik vermoed dat zij bedoelen dat wanneer jij meer teruglevert dan dat je verbruikt dat ze dan pas naar het aantal dagen gaan kijken.

Op het moment dat je in de twee maanden dat je bent overgestapt 1000kWh verbruikt hebt en 400 kWh terug geleverd hebt dan heb je netto 600 kWh verbruikt, wat je dus moet betalen. Over de hoeveelheid die je terug geleverd hebt valt niks te doen. Het enige is dat je netbeheerder moet weten dat je panelen hebt zodat ze rekening kunnen houden met reële getallen.

[ Voor 0% gewijzigd door sypie op 29-08-2013 21:20 . Reden: 2 spaties te weinig. ]

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
sypie schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 21:20:

Op het moment dat je in de twee maanden dat je bent overgestapt 1000kWh verbruikt hebt en 400 kWh terug geleverd hebt dan heb je netto 600 kWh verbruikt, wat je dus moet betalen. Over de hoeveelheid die je terug geleverd hebt valt niks te doen. Het enige is dat je netbeheerder moet weten dat je panelen hebt zodat ze rekening kunnen houden met reële getallen.
Ja, dat zou in theorie het geval moeten zijn. Energiedirect zegt echter dat zij deze hoeveelheden dus niet van elkaar gaat aftrekken (salderen) op de jaarrekening. Dat doen ze pas als je meer dan 100 dagen energie levert binnen de contractperiode. Omdat dat bij mij minder is schuiven ze de blijkbaar administratieve last van het salderen door naar de nieuwe energieleverancier. Daar begin ik als het ware op 0 met mijn teruglevering, terwijl de meter bij het begin al op 400 kWh energieproduktie staat.
Pagina: 1