nadat ik een samsung ativ book 8 heb, wil ik natuurlijk het onderste uit de kan halen van deze laptop. Hij moet tot behoorlijk wat in staat zijn met 2 GB aan GDDR5. En 640 Shaders is dit een vrij pittige kaart..
Standaard komt deze uit de fabriek met de shaders op 775Mhz en het geheugen tikt op 1125 Mhz, een effectiefe snelheid van 4500Mhz dus op GGDR5.
specs:
pixel fillrate = 11,6Gpixel/s
texture fillrate = 31Gtexel/s
bandwidth = 72.0 GB/s
nah, dat moet dus beter kunnen, snel AMD afterburner opgestart en maar aan het clocken gegaan. Langzaam opbouwend. Maar bij 850 Mhz op 1250 Mhz nog steeds stabiel zonder gekke temperaturen (84 max) dus even snel gegoogled. En daar kwam ik er achter dat mensen hem zelfs stabiel hebben op 960 Mhz..Maarja dat is voor later.
met de shaders op 850Mhz en het geheugen op 1250 Mhz komen we op:
pixel fillrate = 13,6Gpixel/s
texture fillrate = 34Gtexel/s
bandwidth = 80.0 GB/s
nice! dat is dus 17% prestatiewinst met een overclock van 9,7%! AWESOME.. best een efficiente kaart dus..
Maar nu willen we nog een stapje verder, hoe doen we dit?
stap 1: instaleer MSI afterburner, eenmaal geinstaleerd open je MSIafterburner.cfg in notepad
2. verander deze waarden van 0 naar 1
---UnofficialOverclockingEULA = 1
---UnofficialOverclockingMode = 1
3. Sla het op en sluit notepad af
nu krijg je een melding dat je gaat overclocken buiten MSI's garantie..en of je daarmee akkoord gaat.
nadat we dit gedaan hebben kunnen we nog een stapje verder gaan. Maar verder dan de shaders op 900 en de geheugen clock op 1350 durf ik niet te gaan.
specs:
pixel fillrate = 14,4Gpixel/s
texture fillrate = 36Gtexel/s
bandwidth = 86.4 GB/s
Hmm, weer een stukje hoger. dit schiet al mooi op. De pixel fillrate is nu gestegen van 11,6 naar 14,4. Dat is een winst van 24%. Mooi om te zien.
Mijn maximale stabiele setting na enig minutjes komt op een shader van 940 Mhz en het geheugen op 1400 Mhz. Dus een effectieve snelheid van 5600Mhz. KILLING!
conclussie: Zeker een krachtig kaartje dus, en kan super mee overclocken.
Standaard komt deze uit de fabriek met de shaders op 775Mhz en het geheugen tikt op 1125 Mhz, een effectiefe snelheid van 4500Mhz dus op GGDR5.
specs:
pixel fillrate = 11,6Gpixel/s
texture fillrate = 31Gtexel/s
bandwidth = 72.0 GB/s
nah, dat moet dus beter kunnen, snel AMD afterburner opgestart en maar aan het clocken gegaan. Langzaam opbouwend. Maar bij 850 Mhz op 1250 Mhz nog steeds stabiel zonder gekke temperaturen (84 max) dus even snel gegoogled. En daar kwam ik er achter dat mensen hem zelfs stabiel hebben op 960 Mhz..Maarja dat is voor later.
met de shaders op 850Mhz en het geheugen op 1250 Mhz komen we op:
pixel fillrate = 13,6Gpixel/s
texture fillrate = 34Gtexel/s
bandwidth = 80.0 GB/s
nice! dat is dus 17% prestatiewinst met een overclock van 9,7%! AWESOME.. best een efficiente kaart dus..
Maar nu willen we nog een stapje verder, hoe doen we dit?
stap 1: instaleer MSI afterburner, eenmaal geinstaleerd open je MSIafterburner.cfg in notepad
2. verander deze waarden van 0 naar 1
---UnofficialOverclockingEULA = 1
---UnofficialOverclockingMode = 1
3. Sla het op en sluit notepad af
nu krijg je een melding dat je gaat overclocken buiten MSI's garantie..en of je daarmee akkoord gaat.
nadat we dit gedaan hebben kunnen we nog een stapje verder gaan. Maar verder dan de shaders op 900 en de geheugen clock op 1350 durf ik niet te gaan.
specs:
pixel fillrate = 14,4Gpixel/s
texture fillrate = 36Gtexel/s
bandwidth = 86.4 GB/s
Hmm, weer een stukje hoger. dit schiet al mooi op. De pixel fillrate is nu gestegen van 11,6 naar 14,4. Dat is een winst van 24%. Mooi om te zien.
Mijn maximale stabiele setting na enig minutjes komt op een shader van 940 Mhz en het geheugen op 1400 Mhz. Dus een effectieve snelheid van 5600Mhz. KILLING!

conclussie: Zeker een krachtig kaartje dus, en kan super mee overclocken.
when an engineer thinks, it's not a brilliant mind that works, it's imagination that brings us revolutions