Geen ervaring mee, behalve dat ik wel een zeer tevreden Dell-monitor-gebruiker ben (2007FP, U2412M).
Ik ga eigenlijk jouw huiswerk even doen, googelen op reviews van deze monitor met speciale aandacht voor de kleuren. Voor foto en video lijkt mij kleurechtheid en kleurbereik het allerbelangrijkste, en kleurechtheid onder kijkhoeken. Dit laatste is inderdaad een sterk punt van IPS-schermen, die kijkhoeken. Maar hoe zit het met de kleuren zelf bij dit scherm?
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/content/dell_3008wfp.htm
"As you can see the 3008WFP offers some of the worst default colour accuracy we have seen"
"The design, ergonomic adjustments, interface options and features are all extremely impressive. Dell have not held back at all, and it's great to see those extras like HDMI, DisplayPort, USB ports, (a working) dynamic contrast control and a card reader. This is the high standard we have come to expect from a Dell screen, but considering the price is so competitive it's good to see everything is still here.
Performance wise, the 3008WFP had some obvious draw-backs when it came to colour accuracy and factory set up. There was no factory calibration on this model, something which should not be under-estimated on the modern U-series screens. Instead, factory settings offered poorly adjusted gamma and inaccurate colours. In the Adobe RGB and sRGB emulation modes, the colours could not be corrected properly in fact. The Adobe RGB "emulation" was also non-existant sadly. Having said that, good results were possible with a colorimeter calibration in the other modes at least. You may need to consider what calibration methods are available to you if you want to purchase this screen however, as you can't rely on accurate out-of-the-box settings sadly.
In other areas, pixel responsiveness was pretty decent and input lag was moderate. The luminance uniformity of the panel was not perfect, but not too severe as well, and contrast ratio was fairly good. The newer U3011 model holds some obvious advantages over the 3008WFP I think, but this could still be a decent option if the price is right. At the time of writing, the price difference is only about £100 in favour of the 3008WFP (~£1080 GBP), but over time this could well drop. If you can get a good deal, and are able to calibrate the display to an adequate standard, this could be a good choice in the 30" sector. "
Dat lijkt me duidelijke taal. Het is zeker niet de beste optie qua kleur, maar 30'' IPS is natuurlijk wel vet, zeker als je er voordelig aan kan komen.
Weet alleen dat je hem eigenlijk moet calibreren om een beetje goeie kleurechtheid te krijgen. Heb je daar toegang toe? Dan kan je het overwegen. Ga je je vakantiekiekjes bijsnijden? Don't worry. Wil je absoluut grafisch aan het werk? (wat ik niet denk, want dan had je zelf al reviews opgezocht) Misschien beter een ander/nieuwer scherm kopen.
succes
p.s. de tweakers.net review uit 2008 van dit scherm was redelijk positief, met name over de featureset. Wil je veel klooien met hdmi en usb en wat niet al, gefeliciteerd. Kleuren vonden ze ook 'prima' (let op! nadat ze hem zelf gecalibreerd hadden!) maar geen verbetering tov voorgangers. En dan heb je het over 2008.
Ik zou zeggen dat een professioneel bewerker dit scherm niet meer wil. Aan de andere kant kan je misschien voor een krats een schitterend door de vorige gebruike gecalibreerd bakbeest van een scherm krijgen. Ga het ding eens bekijken als je kan. En loop dan gelijk even langs een winkel om moderne 30'' schermen te bekijken.
ps2: de nieuwe ultrasharps zijn fantastisch. Tenzij je echt zwaar fanatiek aan de slag gaat kan ik me moeilijk voorstellen dat je aan 1920 * 1200 niet genoeg heb, met die U2412M. Zijn mooie schermen hoor! ik denk ook veel sneller, lagere ms-tijd, zodat je er ook beter op kan gamen. Denk dat je wel ghosting (als dat de goeie term is) krijgt met een tft uit 2008... maar dat weet ik niet zeker.
[
Voor 15% gewijzigd door
Znorkus op 19-06-2013 17:44
]