ucarp en ip failover op zelfde server?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
Hoi,

Ik heb het volgende, ik zoek een oplossing om vanaf 1 server naar 2 switches te gaan, en als 1 switch uit gaat het verkeer verder over de andere gaat.

Nu heb ik ucarp gevonden ,maar ik zie alleen oplossingen i.c.m. 2 servers.

wat ik wil bereiken is dus
server - eth0 - ucarp ip. => switch 1
server - eth1 - ucarp ip. => switch 2

kan dit met ucarp, want ik kan weinig vinden over 1 server oplossingen.
en indien niet, iemand een tip hoe het wel kan?

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:22

DukeBox

loves wheat smoothies

Ja dat kan maar, nadeel is alleen dat het link aware is voor de failover. Dat geeft niet altijd de gewenste failover.
Handiger is om de switches te stacken met een trunk of distributed trunk (hp procurve).

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 19-06-2013 16:05 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
Ja switches stacken is een optie, maar dat maakt niet uit, het zijn hier geen "simple" hp switches waar het om draait. dikke alcatel glas switches. deze hebben een ring naar NL en DE over 2 segmenten.
als segment 1 uitvalt, moet de monitoring blijven werken over segment 2.
Niet heel spannend, maar ik ken ucarp nog niet zo goed.

dus als ik het goed begrijp, zou de link aware geen probleem mogen zijn. het gaat er juist om dat als switch 1 uit gaat, ( en dus link uit ) hij naar de andere netwerk kaart gaat.

begrijp ik het zo goed?

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:22

DukeBox

loves wheat smoothies

Link aware lijkt mij juist een probleem hier. Als de glas kant (isp) onderbroken wordt maar de link met de switch blijft up (tussen server en switch) dan gaat er geen dataverkeer meer lopen.
Hetzelfde geld voor alle andere failover opties welke niet écht een load balance doen (smart load balancing e.d.).
Daarnaast, distributed trunking vind je niet op de "simple" hp switches terug, pas vanaf de modulaire (en de 35xxYx).
Stacken maakt wel degelijk uit, je kan dan gewoon met normale oplossingen werken als generic/lacp/portchannel trunking/bonding. Verder gebruik je dan gewoon OSPF om je failover (en loadbalancing) in te richten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
ucarp (of vrrp) lijkt mij niet de juiste tool hiervoor. Je hebt het nergens over welk OS je gebruikt, maar dit lijkt mij meer iets voor bonding: https://www.kernel.org/do...on/networking/bonding.txt. Wat is precies de opzet en wat zijn de vereisten?

[ Voor 10% gewijzigd door blaataaps op 19-06-2013 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
ik gebruik ubuntu maar os is even niet van belang. maakt mij niet uit wat voor Linux ik heb.
( wel debian voorkeur )

Ik heb de bonding even bekeken, en dat is het ja.
die wordt het. dan houden we ucarp voor de Multi server oplossingen.
Bedankt mensen. :-)

Deze mag op slot

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02-10 10:44

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Slotjes doen we niet aan, en inderdaad, bonding is wat je wil hebben als je je server aan meerdere switches wil hangen met 1 ip.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Pagina: 1