Toon posts:

Router met bandwith control

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatie is als volgt:

We hebben een 30/3 mbps internetverbinding, er worden thuis 4 computers gebruikt.
Als er 1 iemand iets download of aan het gamen is, dan kan je op de andere computers zelfs het kijken van youtube filmpjes vergeten. Ik heb dus een router nodig waarbij ik iedere computer een snelheid kan toewijzen zodat iedereen onafhankelijk van elkaar met een redelijke snelheid op het internet kan. Op mijn standaard modem/router van telfort kan ik dat niet, en heb dus een wireless router nodig die dat wel kan.

Heeft er iemand suggesties?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Bandbreedte knijpen kan, maar is meer een last resort en standaard ondersteunen de meeste consumenten routers het niet.
Wat jij wilt is Quality-of-Service, zodat bepaald verkeer voorrang krijgt boven ander verkeer zoals downloads.
Wellicht kun je QoS aanzetten in je huidige router, maar het kan zijn dat deze het niet ondersteunt. Er zijn zeker wel consumenten routers te vinden die dit wel ondersteunen.

Daarnaast is mijn vraag: zitten al deze PCs aan wireless?
Zo ja, dan heb je daar ook al een dikke bottleneck te pakken omdat het maar half duplex is.

Wat heb je verder al gevonden om je probleem op te lossen? Want je kunt ook prima zelf op zoek naar geschikte routers, en dan zou je over modellen waar je tussen twijfelt concrete vragen kunnen stellen.
In de pricewatch worden producten vziw al gerangschikt naar populariteit, dus als jij daar naar de routers gaat zie je direct welke modellen populair zijn. Kun je daar alvast naar kijken.

[ Voor 7% gewijzigd door Ultraman op 19-06-2013 14:45 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Een Mikrotik RB260 GS kan dat per poort. Dit is een pure L2 switch, dus je hoeft niets met IP adressen, route tabellen etc... te spelen. Gewoon per poort aangeven hoeveel Mbps per poort toegewezen wordt (is een Gbit switch, met een mogelijkheid om glasvezel aan te sluiten). Ook kan je aangeven of men van poort 2 naar poort 4 kan of andersom.... Dus bv. Iedereen mag wel op poort 1 (dat is internet poort), maar NIET met elkaar files sharen. Dus de PC's zien elkaar NIET.

Ga je voor wat "serieuze werk", dan kan je ieder type router nemen van Mikrotik met OS level 4 of hoger. Daarin kan je CIR / MIR instellen.

Wat dat is bv. in jouw geval:

internet van 30 Mbps over 4 personen "eerlijk" verdelen.

Dus de CIR (Comitted Interface Rate) = 30/4 = 7 MBps per gebruiker (met wat reserve).
De MIR (Maximum Interface Rate) = 28 Mbps per gebruiker.

Wat dat betekent: Als er maar 1 persoon op het net zit, dan krijgt hij 28 Mbps toegewezen. Als er meer mensen bijkomen, dan wordt dat evenredig "afgeknepen". Minder dan 7 Mbps krijgt hij niet. Tenzij er later meer mensen erbij komen, dan moet het rekensommetje weer gemaakt worden.

En al deze leuke dingen, kan je met een routertje van amper 50 euro doen, en ook nog een b/g/n WiFi erbij (die OOK gecontroleerd worden door dit systeem).