Beste tweakers,
Allereerst mijn dank om mijn topic aan te klikken!
Ik heb kortgeleden mijn iMac de deur uitgedaan, omdat ik er om een of andere reden niet goed mee kon aarden. Heb een MBA/iPad voor het surfen op de bank, maar aangezien mijn vriendin ook voor werk windows nodig heeft heb ik besloten geen bootcamp te draaien, maar gewoon een windows pc samen te stellen.
Tevens ben ik altijd een fanatieke gamer geweest en irriteer ik me mateloos aan het dysfuctioneren van mijn schietspel op de PS3
. Tijd om dat weer eens op te pakken!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Het wordt allereerst een all-round PC voor het huis-tuin-keuken gebruik (office, internet etc).
Voor mijn onderzoek draai ik regelmatig SPSS en/of andere statistische programma's enige snelheid is hiervoor wel geboden. Tevens ben, zoals al aangegeven hierboven, weer van plan het PC gamen op te pakken. Ik zal dit doen op een fullHD 24'' monitor die ik al heb (1980x1080). Denk aan laatste shooter games (Crysis 3, BF4 etc).
Mijn doel is om de PC zeker 5 jaar te gebruiken, enige toekomstbestendigheid van de componenten is wel geboden!
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget is rond de 800-850,- excl windows die ik via surfspot goedkoop kan halen (via werkgever)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb zelf een 24'' fullHD monitor (Iiyama ProLite E2473HDS) en een basic no-nonsense toetsenbord.
Daarnaast nog een DVD brandertje die ik ergens heb liggen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een complete pc + nieuwe game muis! (MX518 is te versleten)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Persoonlijk gaat mijn voorkeur naar intel vanwege de prestaties en het verbruik.
Muis zal Logitech blijven (kom van de Mx500 en Mx518).
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Liefst stil, een relatief kleine kast en een beetje zuinig (ben geen grootverbruiker van energie)
Waar ik tot nu toe op ben gekomen is het volgende:
Ik heb expliciet niet voor Haswell gekozen, omdat ik daar geen meerwaarde van inzie. Tevens loopt de prijs dan weer wat op en dat lijkt mij overbodig.
Voor wat rust in het huis heb ik gekozen voor een Scythe CPU koeler + seasonic voeding.
De MSI 660Ti is een mooie videokaart met goede prestaties en alom geprezen.
Graag ontvang ik niet alleen jullie ongezouten mening, maar ook tips voor verbetering!
*edit 1: Gelid CPU koeler i.p.v. Scythe
Allereerst mijn dank om mijn topic aan te klikken!
Ik heb kortgeleden mijn iMac de deur uitgedaan, omdat ik er om een of andere reden niet goed mee kon aarden. Heb een MBA/iPad voor het surfen op de bank, maar aangezien mijn vriendin ook voor werk windows nodig heeft heb ik besloten geen bootcamp te draaien, maar gewoon een windows pc samen te stellen.
Tevens ben ik altijd een fanatieke gamer geweest en irriteer ik me mateloos aan het dysfuctioneren van mijn schietspel op de PS3
Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Het wordt allereerst een all-round PC voor het huis-tuin-keuken gebruik (office, internet etc).
Voor mijn onderzoek draai ik regelmatig SPSS en/of andere statistische programma's enige snelheid is hiervoor wel geboden. Tevens ben, zoals al aangegeven hierboven, weer van plan het PC gamen op te pakken. Ik zal dit doen op een fullHD 24'' monitor die ik al heb (1980x1080). Denk aan laatste shooter games (Crysis 3, BF4 etc).
Mijn doel is om de PC zeker 5 jaar te gebruiken, enige toekomstbestendigheid van de componenten is wel geboden!
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget is rond de 800-850,- excl windows die ik via surfspot goedkoop kan halen (via werkgever)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb zelf een 24'' fullHD monitor (Iiyama ProLite E2473HDS) en een basic no-nonsense toetsenbord.
Daarnaast nog een DVD brandertje die ik ergens heb liggen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een complete pc + nieuwe game muis! (MX518 is te versleten)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Persoonlijk gaat mijn voorkeur naar intel vanwege de prestaties en het verbruik.
Muis zal Logitech blijven (kom van de Mx500 en Mx518).
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Liefst stil, een relatief kleine kast en een beetje zuinig (ben geen grootverbruiker van energie)
Waar ik tot nu toe op ben gekomen is het volgende:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5 3350P Boxed | € 149,50 | € 149,50 |
| 1 | ASRock B75 Pro3-M | € 52,- | € 52,- |
| 1 | MSI N660Ti PE 2GD5/OC | € 264,- | € 264,- |
| 1 | Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB | € 54,39 | € 54,39 |
| 1 | Fractal Design ARC MINI | € 62,- | € 62,- |
| 1 | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | € 26,23 | € 26,23 |
| 1 | Logitech G400 Gaming Mouse | € 24,95 | € 24,95 |
| 1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 49,99 | € 49,99 |
| 1 | Seasonic M12II 520W | € 56,- | € 56,- |
| 1 | Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB | € 81,40 | € 81,40 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 820,46 | |
Ik heb expliciet niet voor Haswell gekozen, omdat ik daar geen meerwaarde van inzie. Tevens loopt de prijs dan weer wat op en dat lijkt mij overbodig.
Voor wat rust in het huis heb ik gekozen voor een Scythe CPU koeler + seasonic voeding.
De MSI 660Ti is een mooie videokaart met goede prestaties en alom geprezen.
Graag ontvang ik niet alleen jullie ongezouten mening, maar ook tips voor verbetering!
*edit 1: Gelid CPU koeler i.p.v. Scythe