• SyraVera
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-08-2025
In mijn zoektocht naar een nieuw beeldscherm voor het gamen kom ik veel dingen tegen, mijn vraag is daarom ook: Kan ik beter voor een 60hz of 120hz gaan of een ips paneel?

Ik doe veel rpg's en sinds kort ook shooters zoals battlefield .

videocard: Evga gtx770 SC ACX

prijs tot zo 350 euro.

[ Voor 5% gewijzigd door SyraVera op 19-06-2013 13:57 ]

• Topskilled
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-04-2021
Ik zal alleen voor een 120hz gaan als je ook een dikke videokaart hebt of een sli opstelling oid. Met zo'n scherm wil je games ook op 120fps kunnen draaien om er optimaal van te genieten. Verder is de responsetijd van een scherm ook niet geheel onbelangrijk als je er op wil gamen. Zeker voor games met snelle actie zoals in Battlefield. Bij trage responsetijd treed er ghosting op wat behoorlijk irritant kan zijn. IPS schermen zijn over het algemeen ietsjes duurder dan TN panels. Maar hebben dan wel weer mooiere kleur weergave en grotere kijkhoek. Maar helaas vaak ook hogere responsetijd. Al zijn er wel IPS schermen op de markt die geschikt zijn om op te gamen.

Suc6 bij het uitkiezen van je nieuwe monitor d:)b

edit:

De GTX770 is een snelle kaart. Alleen denk ik wel dat je bij de wat zwaardere games wat graphische toeters en bellen moet gaan uitzetten om aan die 120 frames per seconde te komen. Als je games op de hoogste instellingen wil spelen raad ik je toch aan om voor een 60hz scherm te gaan. Of als je moederbord SLI ondersteunt, en je PSU krachtig genoeg is kan je overwegen om een 2de GTX770 in je systeem er bij te zetten. Moet je ook weer goede CPU hebben om die 2 kaarten te kunnen bijbenen natuurlijk.

[ Voor 26% gewijzigd door Topskilled op 19-06-2013 14:14 ]

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

Topskilled schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 13:55:
Ik zal alleen voor een 120hz gaan als je ook een dikke videokaart hebt of een sli opstelling oid. Met zo'n scherm wil je games ook op 120fps kunnen draaien om er optimaal van te genieten.
Dit is niet helemaal waar. Je videokaart hoeft geen 120fps te leveren om profijt te hebben van een 120Hz scherm. Afgaande op de positieve reacties van mensen met een 120Hz monitor verloopt de hele game ervaring een stuk vloeiender. Als je voornamelijk FPS games speelt is de keuze voor een 120Hz scherm snel gemaakt.

Voor de overige toepassingen is IPS de betere keuze. IPS schermen bieden een meer natuurgetrouwe kleurweergave en betere kijkhoeken. Dit is met name voor grafische toepassingen zoals fotobewerking een pluspunt.

Naast "responsetijd" is "input lag" een belangrijke factor bij het kiezen van een monitor.
Heb je al nagedacht over de schermgrootte en resolutie?

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

• SyraVera
Jorruchie schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 14:14:
[...]

Heb je al nagedacht over de schermgrootte en resolutie?
Scherm zo 23-24 inch en resolutie 1920 x 1080/1200

• Topskilled
Jorruchie schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 14:14:
[...]

Dit is niet helemaal waar. Je videokaart hoeft geen 120fps te leveren om profijt te hebben van een 120Hz scherm. Afgaande op de positieve reacties van mensen met een 120Hz monitor verloopt de hele game ervaring een stuk vloeiender. Als je voornamelijk FPS games speelt is de keuze voor een 120Hz scherm snel gemaakt.
Het hoeft niet idd, maar ik zie niet echt een meerwaarde van een 120hz scherm als je gpu maar zo'n 60 beeldjes per seconde kan uitpoepen. Daarbij ben je al genoodzaakt om vsync aan te zetten als je fps niet gelijk loopt aan het aantal hz van je monitor. Anders krijg je veel last van tearing. vsync zorgt weer voor mouse input lag wat niet handig is bij shooters.

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

Topskilled schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 14:20:
Het hoeft niet idd, maar ik zie niet echt een meerwaarde van een 120hz scherm als je gpu maar zo'n 60 beeldjes per seconde kan uitpoepen.
Deze discussie is al vaker gevoerd hier op GoT. Kort samengevat is het wetenschappelijk niet helemaal te verklaren en zou je het gewoon een keer zelf moeten ervaren. Hopelijk leest BenQ / Asus dit topic en volgt binnenkort een live demo of krijgen we een paar fraaie 120Hz schermen op proef!
HjavanDalen schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 14:17:Scherm zo 23-24 inch en resolutie 1920 x 1080/1200
Nice, dat zou ook mijn keuze zijn. En dan in het bijzonder de 24" 1920x1200. :P

IPS pricewatch: Dell Ultrasharp U2410 Zwart
120Hz pricewatch: BenQ XL2420T Zwart

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

• SyraVera
Zelf zat ik eventueel te denken aan de asus vg248qe, ook vanwege dat ik in de toekomst waarschijnlijk nog een 2e 770 erin plaats

Asus VG248QE Zwart

• Topskilled
Weet je wat het is. Er bestaat helaas niet zoiets als de perfecte monitor. Elke monitor heeft zo zijn eigen voor en nadelen. Om te beslissen of die vg248qe aan jou wensen voldoet raad ik je aan om wat reviews op internet te gaan lezen. Uiteindelijk blijft een monitor een persoonlijke keuze, en het moet wel jou keuze zijn en niet die van ons :)

• Sipio
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Heb zelf sinds kort ook een 120hz monitor, beetje gericht op de toekomst want nu met mijn Hd5850 heb ik nog niet alle voordelen ervan maar het is zelfs al te merken gewoon op het bureaublad met je muis.

Maar ook met 60-70 fps speelt het gewoon lekker en ik hoef ook geen vsync aan te zetten in games zoals eerder iemand zei.

Net wat Topskilled zegt, de een vind mooie rijkere kleuren en kijkhoek belangrijk, de ander snelheid.

Als je een mooie combo hiervan kunt vinden ist helemaal mooi ;)

Die Asus zou mij ook een goede keuze lijken trouwens.

[ Voor 5% gewijzigd door Sipio op 19-06-2013 17:45 ]

• Topskilled
Sipio schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 17:43:
Heb zelf sinds kort ook een 120hz monitor, beetje gericht op de toekomst want nu met mijn Hd5850 heb ik nog niet alle voordelen ervan maar het is zelfs al te merken gewoon op het bureaublad met je muis.

Maar ook met 60-70 fps speelt het gewoon lekker en ik hoef ook geen vsync aan te zetten in games zoals eerder iemand zei.
Lijkt me sterk dat je totaal geen tearing hebt. Of misschien is het minder merkbaar op een 120hz monitor? Wel idiaal om zonder vsync te kunnen spelen zonder dat je frames in stukken worden "gescheurd" :7

[ Voor 4% gewijzigd door Topskilled op 19-06-2013 18:37 ]

Pagina: 1