Netwerk zonder DHCP server

Pagina: 1
Acties:

• ijhas
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-11 12:37
Hallo,

Mijn probleem: Ik woon in een studentenwoning waar een router eigenlijk niet toegestaan is. In de verschillende woningen komt de internetaansluiting uit de muur maar blijkbaar zijn deze op een of andere manier toch gedeeld. Men zegt dat als je een router aansluit, de computers in de andere woningen of geen internet hebben, of verbinding gaan maken met jouw router. Dat laatste gebeurd dus inderdaad. Nu is mij verteld dat wanneer je de DHCP server uit zet en een vast IP adres neemt, dit niet meer voor komt. Nu heb ik de instellingen (Ip adres, subnetmask, default gateway ed) ingevoerd met behulp van een vriend en de DHCP server uitgezet.
Internet werkt dan perfect, zonder dat ik rare meldingen krijg van gedeelde mappen met andere computers. Echter, als ik de computer afsluit en opnieuw opstart krijg ik geen verbinding meer met de router omdat hij blijft wachten op een IP adres.

Ik heb vrij weinig kennis op het gebied van deze instellingen maar het lijkt er op dat dit wel de juiste zijn. Weet iemand waarom het internet niet meer werkt als de computer opnieuw is opgestart?

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

Verwijderd

Je moet op je PC natuurlijk ook een vast IP adres opgeven. Normaliter krijg je die informatie van je DHCP server, maar die heb je uitgezet dus moet je die zelf bedenken en invullen in je PC.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:14
Als je router ook adressen uitdeelt aan de rest van het netwerk is ie dan niet gewoon verkeerd aangesloten?

Roomba E5 te koop

• Firedragon
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-07 23:13
Als je de internetaansluiting op de wan port van je router aansluit zou het gewoon moeten werken.
Zorg alleen dat de dhcp server van je eigen router niet het zelfde ip range gebruikt als die van de studentenwoning.

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:40
Ik denk dat er al een router is die het internet verdeeld. Een extra router aansluiten levert zonder de juiste kennis/ instellingen dan inderdaad problemen. Aansluiten op wan poort gaat dan ook niet werken denk ik.

Instellingen in router hetzelfde laten denk ik. En pc('s) een juist ipadres geven(handmatig) verder gateway en dns, ip adres router invullen.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:36
Juist het aansluiten van de wall outlet op de WAN-poort van je eigen router levert het minste gezeik op. Zie die wall outlet als het modem van (bijvoorbeeld) Ziggo: Je krijgt één IP-adres en op die verbinding zelf DHCP gaan spelen wordt niet gewaardeerd.

Wat doet een huis-tuin-en-keuken routertje? Die gebruikt één IP-adres om daarmee al je eigen computers van internet te voorzien, en speelt alleen DHCP-server op zijn LAN. De WAN-poort van zo'n router is juist expliciet ontworpen om op dit soort aansluitingen aangesloten te worden :)

Wat je inderdaad NIET moet doen is de LAN-poort erop aansluiten, in ieder geval niet zonder voorzorgsmaatregelen (zoals inderdaad het uitzetten van DHCP). In dat geval gebruik je alleen de switch die in het modem zit en kun je beter een switch kopen; een stuk goedkoper en minder gezeik :P

[ Voor 21% gewijzigd door Paul op 19-06-2013 13:45 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:40
Als je een wan poort op een lan aansluiting van een andere router aansluit gaat niet werken gok ik.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Appie Heijn schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 13:55:
Als je een wan poort op een lan aansluiting van een andere router aansluit gaat niet werken gok ik.
Natuurlijk wel, waarom zou dat niet werken?

• Firedragon
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-07 23:13
Als je de wan port op een lan aansluiting van een andere router aansluit gaat dit gewoon werken je moet alleen zorgen dat de dhcp server van je eigen router niet de zelfde ip range heeft als de andere router(s)

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:40

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Appie Heijn schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 13:55:
Zorg dat je eigen lan en het complex-lan in niet-overlappende ip-ranges liggen en dan gaat het geen probleem vormen.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Firedragon schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 13:58:
Als je de wan port op een lan aansluiting van een andere router aansluit gaat dit gewoon werken je moet alleen zorgen dat de dhcp server van je eigen router niet de zelfde ip range heeft als de andere router
Inderdaad. Thuis werkt het ook prima met 2 routers :) Alleen idd andere range als je wilt dat ze elkaar niet gaan lopen 'fucken'

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• ijhas
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-11 12:37
Top! Heb vandaag de pc een vast IP adres gegeven (en mn telefoon ook) en alles werkt perfect. Ook na opnieuw opstarten en alles met DHCP uitgeschakeld.

Mijn dank is groot!

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

Pagina: 1