Aankoop HTPC Steambox

Pagina: 1
Acties:

• redlightning
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-04 09:22
Beste Tweakers,

Na mezelf al een tijdje in de verschillende topics te verdiepen ben ik zelf met een kleine samenstelling op de proppen gekomen.

•Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Een allround entartainment systeem voor de woonkamer: media afspelen(xbmc)/downloaden, gamen (Steam) via controller. Ik wil bv Witcher 2 nog wel eens herspelen vanuit de sofa, maar ook racegames (NFS),... BF3/4 speel ik op de desktop, eventueel wil ik me wel eens verdiepen om game-emulators te draaien (PS3 emulator?)
Het hele idee om dit systeem te bouwen is er gekomen na teleurstellende berichten over XBOX One en PS4 (dit is een persoonlijke mening), dit systeem is veelzijdiger en de meeste titels zijn ook te verkrijgen voor pc. Het kost ook wel wat meer dan een console, maar je hebt ook wat.

•Wat mag het systeem gaan kosten?
Prijs is minder van belang, maar ik zoek uiteraard toch een goede verhouding prijs/kwaliteit. Bij Alternate.be kom ik voor onderstaand systeem op een 1130€, hier zou ik toch niet té veel van willen afwijken.

•Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Nee

•Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Build from scratch => alles dus

•Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
De Haswell generatie heeft mn voorkeur op AMD omwille van energieverbruik, een CPU + Graka heeft mn voorkeur omwille van de betere prestatie an sich. Hiermee bedoel ik dat de rekenkracht van een CPU als CPU wil (hierdoor valt een APU af?) en een grafische kaart die makkelijk kan vervangen/geüpdate wordt. Als een APU grafisch het niet meer trekt en je alsnog een graka installeert, is de cpu kracht ook te droef vind ik.
Een 128 gb SSD lijkt me nodig omwille van OS + meestgedraaide programmas (ipv een 64gb exemplaar dus)

•Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Zo stil mogelijk (ook al heb ik absoluut geen supersonisch gehoor, het systeem moet gewoon stil zijn), energieverbruik zo laag mogelijk, maar hier hoeven opnieuw geen records gebroken te worden.

Al mn eisen bij elkaar kwam ik tot volgend systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 174,99€ 174,99
1Gigabyte GA-B85-HD3€ 78,-€ 78,-
1MSI N660 TF 2GD5/OC€ 175,70€ 175,70
1Western Digital Green WD20EZRX, 2TB€ 79,90€ 79,90
1Silverstone Lascala LC17€ 0,-€ 0,-
1Microsoft Windows 8 (OEM) 64bit€ 81,95€ 81,95
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 29,-€ 29,-
1Microsoft Draadloze controller voor Zwart, PC, Xbox 360€ 34,90€ 34,90
1GeIL Black Dragon GB38GB1600C9DC€ 67,10€ 67,10
1LG GH24NS70 Zwart€ 20,05€ 20,05
1Corsair CX500M€ 52,04€ 52,04
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 81,40€ 81,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 875,03

Waar ik mezelf nog wel enkele vragen bij stel:
- een ATX bord in deze kast, bouwt dat makkelijk? micro-atx een betere keuze? al is het niet voor de ruimte, misschien wel in verbruik?
- 500W voeding = voldoende? Heb ik voldoende marge als ik ooit een zwaardere grafische kaart wil plaatsen?
- Ik zou eerst willen proberen het systeem te laten draaien met de stock cpu koeler, een aftermarket koeler kan makkelijk achteraf geplaatst worden, mocht de stockkoeler te luidruchtig blijken. Het zelfde wat betreft opslag, een bijkomende HDD kan achteraf bijgestopt worden als er opslagcapaciteit nodig is. Eventueel is een NAS dan ook een optie.
- De kast heeft geen prijsvermelding in de pricewatch zie ik, deze kost een 120€ (opnieuw bij alternate belgië) en is een keuze waar ik ook mn vrouw mee in heb laten beslissen. Het was een vereiste om dit in de woonkamer te kunnen plaatsen. ;) De kast is relatief duur ten opzichte van de rest van het systeem, maar dan heb je ook wat. (veel mogelijkheid om de tijd te doorstaan; front usb aanpasbaar, voldoende ruimte, koelmogelijkheden,...)

Sowieso zou dit mn eerste build van nul af aan zijn; tips? Ik verving al wel eens een grafische kaart en wat ram geheugen, maar dat is alles. Ik bekeek al wel meerdere youtube filmpjes en ben ook van mening, als je kan lego-en, kan je een pc bouwen :P Ik ga het alvast proberen. 8)

Alvast bedankt voor jullie mening!

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:02
Volgens de pricewatch is de kast micro ATX dus zou toch even een micro ATX moederbord in je lijst zetten...

Ook zou ik voor gebruik in de woonkamer wel investeren in betere (lees: stillere) koeling van de pc...

• redlightning
Robsta86 schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 10:02:
Volgens de pricewatch is de kast micro ATX dus zou toch even een micro ATX moederbord in je lijst zetten...

Ook zou ik voor gebruik in de woonkamer wel investeren in betere (lees: stillere) koeling van de pc...
Volgens alternate niet nochtans... Ook de site van Silverstone spreekt van ATX, zowel als micro-atx

Welke voorkeur geniet jij van stille voedingen? Be Quiet?

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
redlightning schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 10:48:
[...]

Volgens alternate niet nochtans... Ook de site van Silverstone spreekt van ATX, zowel als micro-atx

Welke voorkeur geniet jij van stille voedingen? Be Quiet?
Volgens mij is de bouw qua afmetingen gelijk aan een pricewatch: Silverstone Lascala LC16S-MR, en daar heb ik ook een ATX-bordje in liggen

iRacing Profiel

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-04 13:56

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Voor een stille (en goede) voeding moet je toch echt meestal gaan kijken naar Seasonic, die hebben gewoon simpelweg de beste voedingen binnen 'normale' prijzen imo. Een 360w gold exemplaar zal waarschijnlijk al genoeg zijn, alhoewel 420/450w altijd net iets veiliger is ivm toekomstige upgrades.

Qua hardeschijf zou ik trouwens 7200rpm (of WD Red) als minimum nemen, omdat dit toch net het verschil maakt tussen games vlot starten en traag starten is mijn eigen ervaring tenminste (toen ik switchte van 5400rpm naar 7200rpm schijf voor games), een SSD maakt dan vreemd genoeg weer redelijk weinig verschil bij de meeste games dus een 7200rpm/WD Red schijf is gewoon qua snelheid (en prijs) de beste optie volgens mij.

Verder gewoon een nette build lijkt me zo.

Grillmeister

• redlightning
RoofTurkey schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 12:07:
...
Qua hardeschijf zou ik trouwens 7200rpm (of WD Red) als minimum nemen, omdat dit toch net het verschil maakt tussen games vlot starten en traag starten is mijn eigen ervaring tenminste (toen ik switchte van 5400rpm naar 7200rpm schijf voor games), een SSD maakt dan vreemd genoeg weer redelijk weinig verschil bij de meeste games dus een 7200rpm/WD Red schijf is gewoon qua snelheid (en prijs) de beste optie volgens mij.

Verder gewoon een nette build lijkt me zo.
Zijn harde schijven van 7200rpm niet lawaaieriger dan 5400 exemplaren. Over het algemeen worden de green versies van WD als ideale htpc schijven gebruikt
eventueel een 1TB black exemplaar voor install games en een 2 TB green exemplaar voor films, muziek,...
eventueel kan de SSD dan alsnog naar een 64gb exemplaar om het budget wat in evenwicht te houden.

[ Voor 5% gewijzigd door redlightning op 19-06-2013 12:51 ]

• kroegtijger
redlightning schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 12:48:
[...]

Zijn harde schijven van 7200rpm niet lawaaieriger dan 5400 exemplaren. Over het algemeen worden de green versies van WD als ideale htpc schijven gebruikt
eventueel een 1TB black exemplaar voor install games en een 2 TB green exemplaar voor films, muziek,...
eventueel kan de SSD dan alsnog naar een 64gb exemplaar om het budget wat in evenwicht te houden.
Ik vraag me af of je het verschil gaat merken als je een 120GB SSD voor Windows + installaties neemt, en een pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB (of 3TB-versie) voor je data. Waarom toch een SSD? Omdat de HDD dan bij geen gebruik down kan spinnen en je een veel stiller systeem hebt.
Overigens zou ik geen WD Red nemen hiervoor; het is nu niet de meest geschikte disk voor dit doeleinde. Prima voor in een NAS, maar om em als desktop-disk met dergelijk gebruik te gaan inzetten lijkt het me geen goed plan.

iRacing Profiel

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-04 13:56

RoofTurkey

PredatorKalkoen

redlightning schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 12:48:
[...]
Die paar extra DB in games krijg je toch wel van de videokaart, dus nee dat ga je met gamen niet merken. Met films en dergelijke misschien wel als je er op 1 meter vanaf gaat zitten, maar in dat geval kun je nog een HDD silencer overwegen :) .

Grillmeister

• redlightning
kroegtijger schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 13:10:
[...]

Ik vraag me af of je het verschil gaat merken als je een 120GB SSD voor Windows + installaties neemt, en een pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB (of 3TB-versie) voor je data. Waarom toch een SSD? Omdat de HDD dan bij geen gebruik down kan spinnen en je een veel stiller systeem hebt.
Sorry, ik begrijp niet goed wat je hiermee bedoeld? :?

Ik las reeds dat de seagate-schijven (7200rpm) niet zo stil functioneren. Voor een game te spelen is dit idd niet zo belangrijk, maar als ik daar ook een filmpje van moet trekken stoort dit wél.
ik zie momenteel nog 2 opties:
- 1 SSD 120 gb (OS, meestgebruikte programmas) + 2TB 5400rpm (data)
- 1 SSD 64 gb (OS) + 1TB 7200rpm (installatieschijf programmas, games,...) + 2TB 5400rpm (data)

• kroegtijger
redlightning schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 14:39:
[...]

Sorry, ik begrijp niet goed wat je hiermee bedoeld? :?

Ik las reeds dat de seagate-schijven (7200rpm) niet zo stil functioneren. Voor een game te spelen is dit idd niet zo belangrijk, maar als ik daar ook een filmpje van moet trekken stoort dit wél.
ik zie momenteel nog 2 opties:
- 1 SSD 120 gb (OS, meestgebruikte programmas) + 2TB 5400rpm (data)
- 1 SSD 64 gb (OS) + 1TB 7200rpm (installatieschijf programmas, games,...) + 2TB 5400rpm (data)
Daar raak je dan ook precies de reden waarom ik zelf nooit storage en HTPC op 1 machine wil hebben; geluidsproductie / performance. Die 2 zijn nu eenmaal amper verenigbaar. Optie 1 is de logische keuze naar mijn mening, alhoewel het helemaal uit de HTPC halen van de media-data natuurlijk de beste oplossing is. Dan heb je zowel performance bij je games, als stilte bij je films.

iRacing Profiel

• redlightning
Is een 5400rpm schijf zo'n ramp bij het spelen van games dan?
Heb momenteel één zitten in mn desktop en dat valt reuze mee.

Ook het geluidsniveau is zeker aanvaardbaar, bij de desktop zit je zelfs bijna met je oor tegen de pc, terwijl in een htpc opstelling deze schijf toch min. en drietal meter van je verwijderd is.

in mijn tweede optie:
redlightning schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 14:39:
[...]
gaat de 7200rpm schijf werken als ik xbmc vanop de ssd draai en data uitlees vanop de 5400rpm? Gezien deze niet gebruikt wordt ga ik ze toch ook niet horen, wel?

[ Voor 84% gewijzigd door redlightning op 19-06-2013 15:03 ]

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
NIet persé, maar ik ben het verder wel met hem eens: je wil twee dingen met nogal haakse eisen. Ben het ook eens met kroegtijger.

Maar verder niet echt een ramp. Hou rekening met langere laadtijden voornamelijk.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• kroegtijger
redlightning schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 14:50:
Is een 5400rpm schijf zo'n ramp bij het spelen van games dan?
Heb momenteel één zitten in mn desktop en dat valt reuze mee.
Ramp is een groot woord, maar het is niet het snelste wat verkrijgbaar is...
Ook het geluidsniveau is zeker aanvaardbaar, bij de desktop zit je zelfs bijna met je oor tegen de pc, terwijl in een htpc opstelling deze schijf toch min. en drietal meter van je verwijderd is.
In een HTPC-omgeving is het allemaal een kwestie van perceptie. Als je een superstille omgeving hebt, dan hoor je de disks en de fans vrij duidelijk. Als je vlak langs de A2 zit, heb je geen enkel probleem daarmee. Daarnaast kan de een zich er meer aan storen dan de ander.
Wij kunnen die inschatting uiteraard niet voor je maken; dat zul je zelf moeten doen. Meestal is het een kwestie van proberen maar... je kan ook een keuze maken waarbij je in de toekomst alsnog je storage naar een NAS toe brengt, maar for the time being het lokaal houdt. In dat geval zou ik met mn keuze voor disks nu al kijken naar schijven die voor dat doeleinde interessant zijn (en ook dan komt de WD Green weer als kandidaat naar voren).
in mijn tweede optie:

[...]

gaat de 7200rpm schijf werken als ik xbmc vanop de ssd draai en data uitlees vanop de 5400rpm? Gezien deze niet gebruikt wordt ga ik ze toch ook niet horen, wel?
Dat hangt van je settings af. Als je setting zo is dat je de disk naar standby laat gaan als deze niet gebruikt wordt, dan hoor je m inderdaad niet.

iRacing Profiel

• redlightning
hmm

echt superstil is het bij ons thuis nooit gezien er altijd 2 kinderen rondbazuinen ;)

misschien is de optie van 2HDD met de luidruchtigste in slaapstand tijdens het film kijken wel het interessantst momenteel. Een NAS behoort in de toekomst misschien wel tot de mogelijkheden om de data extern af te spelen.

Ik veronderstel dat de disk in standby laten gaan één of andere optie in windows is? Ik vlooi het wel even uit!
Bedankt voor jullie tips!

• redlightning
@ kroegtijger en roofturkey

Sowieso al bedankt voor jullie hulp en advies.

Ik maakte nog enkele aanpassingen aan de wenslijst: Ik voegde tóch 2 HDD toe; ééntje voor snelle opstart games en een stillere variant voor data (afspelen films). OS vanaf kleinere ssd (budgetvriendelijker). Op termijn bestaat de kans dat data van een NAS wordt afgenomen, dan gebruik ik HDD op overschot in mn desktop.
omwille van beschikbaarheid ram ook ander type gekozen.

kleine downgrade van de videokaart om budget in evenwicht te houden, stillere voeding gekozen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 174,99€ 174,99
1Gigabyte GA-B85-HD3€ 78,-€ 78,-
1MSI N650Ti TF 2GD5/OC BE€ 156,01€ 156,01
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 54,39€ 54,39
1Western Digital Green WD20EZRX, 2TB€ 79,90€ 79,90
1Silverstone Lascala LC17€ 0,-€ 0,-
1Microsoft Windows 8 (OEM) 64bit€ 81,95€ 81,95
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 29,-€ 29,-
1Microsoft Draadloze controller voor Zwart, PC, Xbox 360€ 34,90€ 34,90
1G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-8GBXL€ 61,90€ 61,90
1LG GH24NS70 Zwart€ 20,05€ 20,05
1be quiet! Straight Power E9 580W CM€ 95,30€ 95,30
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 65,70€ 65,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 932,09

• kroegtijger
Zou prima moeten werken, maar heb je echt wel zo'n zware voeding nodig? Voor rond hetzelfde bedrag kun je ook een pricewatch: Silverstone Nightjar 400W. Volgens mij moet je het met 400Watt wel af kunnen. Voor iets meer heb je een pricewatch: Silverstone Nightjar ST50NF en met 500Watt moet het zeker genoeg zijn.

iRacing Profiel

• redlightning
kroegtijger schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 11:59:
Zou prima moeten werken, maar heb je echt wel zo'n zware voeding nodig? Voor rond hetzelfde bedrag kun je ook een pricewatch: Silverstone Nightjar 400W. Volgens mij moet je het met 400Watt wel af kunnen. Voor iets meer heb je een pricewatch: Silverstone Nightjar ST50NF en met 500Watt moet het zeker genoeg zijn.
Mn bedoeling is de kast voor langere termijn in gebruik te hebben en eventueel 2/3/... builds mee te gaan. Basiscomponenten als een voeding zou ik ook onaangeroerd willen laten en daarom wat marge hebben om misschien een zwaardere, meer verbruikende videokaart te plaatsen.

In de pricewatch scheelt deze kaart momenteel ook maar een 10tal euro, dat lijkt me nu niet onoverkomelijk op het kostenplaatje van deze build. (deze voeding is trouwens ook niet te koop bij alternate.be, ik probeer mn bestelling in zn totaliteit te plaatsen bij 1 winkel, eventueel 2) De ST50NF is zelfs duurder, heeft deze zoveel meer te bieden? komt dan ongeveer overeen met het prijskaartje dat aan een seasonic voeding hangt (wat roofturkey al aanhaalde) en deze prijs vindt ik niet meer in verhouding met de rest van het systeem.

[ Voor 9% gewijzigd door redlightning op 21-06-2013 12:42 ]

• kroegtijger
Het voornaamste voordeel van de NightJar PSU's is dat ze volledig passief gekoeld zijn en geen fan betekend geen geluid. Aangezien je het systeem stil wil hebben scheelt dat aanzienlijk, maar is een airflow in je kast wel noodzakelijk (maar dat is in de LC17 geen probleem). Dat is eigenlijk ook de enige reden voor deze keuze van voeding (en de hogere prijs) aangezien het verder een vrij basic voeding is met Bronze certificering (alhoewel dat dichter bij silver dan bij bronze zit) met alle aansluitingen erop die je nodig kan gaan hebben. Helaas niet modulair en met 1 rail uitgevoerd; anders had het hem nog interessanter gemaakt.

iRacing Profiel

• redlightning
bij alternate: de Seasonic X-460 FL, ook passief gekoeld, gold certifiering en modulair. Maar zoals gezegd is 150€ wat duur naar mijn mening
Pagina: 1