[W7U] KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR at random (en bij Chkdsk)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Laat ik eerst even beginnen bij de symptomen, dat is wel het makkelijkst.

'Uit het niets' kreeg ik ineens vaak blauwe schermen. Met wat vingervlugheid heb ik op de oude manier een screenshot kunnen maken.

Wat je ziet is het schermpje van een MSI Wind netbook U100 waarvan Windows 7 Ultimate 32bit is vastgelopen nadat ik het betreffende random blauwe scherm wist te triggeren door:

Rechtermuisknop op partitie D: (van 256GB Crucial V4 SSD).
Eigenschappen.
[..]
Controleren op fouten, beide vinkjes aan.
Force dismount.

Het spel begint te lopen, na 20 seconden: blauw scherm.

Ik heb al verschillende testen uitgevoerd, maar na de melding dat er iets gefixt is, krijg ik toch weer dezelfde foutmelding. Ook het willekeurige blijft gebeuren. Windows is overigens zo goed als vers geinstalleerd, maar opnieuw installeren nadat het euvel zich heeft aangediend is nog niet gebeurd. Hopelijk is dat te voorkomen...

Moet de SSD terug onder garantie? Het ding is nog geen half jaar oud. Niet dat het niet mogelijk zou zijn, maar om aan te geven dat het van ouderdom of slijtage (wordt bijna niet gebruikt, alleen bij ict-werk buitenshuis) niet kan zijn. SMART laat ook niets bijzonders zien.

Wat kan ik nog meer doen om erachter te komen wat er aan de hand is?

[ Voor 0% gewijzigd door Verstekbakker op 20-06-2013 19:37 . Reden: 64bit moest 32 zijn ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even googlen naar "stop 7a" levert nogal wat aanknopingspunten op.
Het probleem is óf je harddisk (virtual memory bestand) óf je RAM, of wellicht hibernation (zie linkje).

http://www.bleepingcomput...s/t/407487/stop-error-7a/

Dus ik zou, in volgorde, een RAM test gaan doen, je pagefile van je SSD halen, hibernation uitgooien, en je SSD chkdsk-en.

Echter dat je PC een blauw scherm oploopt bij het schdsk-en impliceert voor mij wel dat je een RAM probleem hebt: chkdsk ziet bij het starten al je geheugen en vind dat dat van hem is. En kalkt het vol. Als dat stelselmatig een blauw scherm oplevert is RAM, en niet je disk met pagefile, hoogstwaarschijnlijk het probleem.

Goeie screenshot trouwens :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Nou, ondanks de hitte op deze kamer toch maar even aan het klooien geslagen.

Memtest vond het geheugen prima, dus dat leg ik even onderop de stapel.

Vervolgens jouw linkje eens bekeken en hibernate file gereset. Bij
code:
1
powercfg.exe /hibernate off
ging bij het checken van de D: partitie ineens het blauwe licht weer branden, maar dan met de melding: F4. Het wordt alsmaar spannender dus. Zet ik het weer aan
code:
1
powercfg.exe /hibernate on
dan komt de KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR weer terug.

Ik ga nu proberen om de pagefile eens uit te zetten met de 'hibernate off'. Wie weet wat voor avontuur we dan meemaken...

Edit: deze keer weer een blauw scherm, maar dat was te snel weg om te kunnen zien wat voor een. Windows geeft me in 'Action center' in elk geval aan dat de HDD naar de vaantjes aan het gaan is en dat ik eens moet gaan denken aan back ups... Nu eens kijken of ik een tooltje van USB kan opstarten om de hele schijf te doorlichten... Ik ben benieuwd...

Edit2: Vanaf USB gestart in een Windows omgeving, dezelfde test laten lopen, die maakt er geen punt van, maar constateert wel fouten en repareert ze. Vervolgens na opnieuw opstarten en in de gewone Windows 7 proberen en het hangt weer vast. Ik ben door mn ideeen heen denk ik...

[ Voor 31% gewijzigd door Verstekbakker op 20-06-2013 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Hier heb je een how-to om ervoor te zorgen dat bij een volgende keer dat je een BSOD krijgt de melding niet gelijk verdwijnt.
Met Blue Screen View kan je overzichtelijk je logs van je BSOD uitlezen.

Heb je de SSD zelf ingebouwt in je netbook, of laten doen? Als je het laten doen, dan kan ik je aanraden om er naar te laten kijken of de kabels goed zijn. Het kan zijn dat je SSD nog wel goed is, maar dat je kabels nu roet in het eten gooien.
Of je kan kijken of je SSD geupdate is met de laatste firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Ah ja, van die optie wist ik wel dat hij bestond (in een ver verleden heb ik die gebruikt), maar ik kon hem dus niet meer vinden (en ik heb het scherm de afgelopen dagen echt 5x voor mn neus gehad...). Nu met die how-to is het gelukt.

Hier het resultaat van dat vinkje. F4 error dus. Gebeurt als ik de D: partitie probeer te checken terwijl windows draait. Misschien dat het geen hol uitmaakt voor het verdere werken van het OS (ik heb nog niet gechecked of de @random blauwe schermen er nog zijn, dat zal na verloop van tijd wel gaan blijken), maar ik wil eigenlijk wel weten waar het bij checkdisken vandaan komt...

Kabels heeft een MSI Wind U100 niet, de SSD schuif je zo op een connector. Ik wil er voor het einde van de garantie achter komen dat hij stuk is natuurlijk, vandaar dat ik zo blijf zeuren. ;)

Edit: via Google kwam ik terecht op het forum van Crucial waar ook errors na een bepaarde tijd voorkomen. Ik ga de komende week eens kijken of het blijft gebeuren en anders wordt het een RMA... Jammer...

[ Voor 15% gewijzigd door Verstekbakker op 21-06-2013 13:07 ]