Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Er is aan mij gevraagd om binnenkort een aantal groepsfoto's van een orkest te maken.

Mijn camera is een Nikon D90 en aangezien ik op het moment eventjes niks anders heb, leek het mij slim om standaard 18-55mm lens te nemen (normaal heb ik vaak een Nikon 18-200mm VR lens, maar die is wat softer) plus een statief.

Waar ik me alleen een beetje zorgen om maak, is de hoeveelheid licht.
Ik heb op dit moment (helaas) geen externe flitsers of softboxen tot mijn beschikking, dus zal moeten anticiperen op de situatie aldaar.

Gelukkig is er wel een balkon, hoewel ik twijfel of ik balkon EN normaal standpunt zal nemen.

Dit is de situatie (niet mijn foto):
http://sphotos-b.ak.fbcdn...114830548817_394710_n.jpg
Er is een hoop licht van boven af (dak met heel veel ramen)

Ik heb eigenlijk nog nooit ECHTE groepsfoto's gemaakt, dus ik ben opzoek naar wat tips (al is het alleen al voor het zelfvertrouwen :) )

Technisch zat ik te denken aan ISO van maximaal 1600, >f/5.6 (of liever 8 ), sluitertijd >/30 sec

[ Voor 5% gewijzigd door B_FORCE op 18-06-2013 23:52 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Gewoon vanaf het balkon én op de begane grond maken! Liever achteraf 1 v.d. 2 kiezen dan achteraf balen dat je niet dat andere standpunt hebt gekozen.

Van boven heb je relatief minder DoF nodig (optimale hoek 45 graden, maar dat ga je zo te zien niet redden) om alle gezichten scherp te krijgen. Voor de zekerheid zou ik echter wel f/8 aanhouden. ISO zou ik zo laag mogelijk houden, maar 1/30 is wel erg lang om iedereen stil te houden. Je kunt het beste een keer naar de locatie gaan en zelf kijken welke instellingen je daar kunt gebruiken.

Ken de situatie met de dakramen daar niet, maar let even op de lichtinval. Als het geen volledig glazen dak is (maar een dak met kozijnen en ramen erin), zorg dan dat je niet op een tijdstip fotografeert waarop er licht direct door de ramen op het orkest valt. Dan kom je in de situatie terecht waarin een deel van het orkest in direct licht staat en een ander deel in de schaduw. Die grote contrasten krijg je nooit mooi weggewerkt.

[ Voor 8% gewijzigd door tobiasvs op 19-06-2013 00:13 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:52
Lijkt mij licht genoeg om zonder softboxen en dergelijke te kunnen werken.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09 10:05

Nic

Vrij

Ik probeer zelf altijd een zo laag mogelijke ISO te nemen, anders vallen de gezichten weg in de ruis, zeker bij een wat groter orkest. Licht heb je inderdaad meestal niet in de hand bij een grotere groep, maar mijn stelling is eigenlijk dat als je iets kan zien, dat je het ook kunt fotograferen ;-)

Wat ik meestal doe bij een wat groter orkest, is een statief gebruiken, liefst een lichtsterke prime lens (50 of 85 mm, ondanks dat ik vrij ver weg ga staan), en dan een aantal foto's maken die ik later weer aan elkaar plak in autopano. Dus ik probeer niet de hele groep op één foto te krijgen, dan zijn al snel de gezichten niet meer herkenbaar, zeker niet bij ISO 1600.

Hou er ook rekening mee dat het orkest meestal niet langer dan een minuut geduld heeft. Bereid het dus goed voor (hebben ze een zaalrepetitie vooraf? Dan kun je alvast 'oefenen' zonder dat ze poseren).

Is het een redelijk professioneel orkest? Dan vooraf regelen dat ze in concertkleding op de groepsfoto's gaan (ja, en de dirigent en solist ook, dat kost soms wat overredingskracht). Dat willen ze nog wel eens vergeten als je zomaar bij een zaalrepetitie de groepsfoto moet maken.

Het resultaat: http://fotos.by.nl/njo.htm (sorry, flash nodig voor het inzoomen)
Of, als het orkest met koor ineens de hele kerk blijkt te vullen, improviseren en creatief zijn: https://www.facebook.com/...892906794175&l=e41b310791
Beide foto's zijn met bestaand (slecht) licht genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Ok, daar zitten al een paar handige tips bij. :)
Probleem is wel dat ik van te voren niet echt op "onderzoek" uit kan.
(misschien kan ik op eigen initiatief vragen of ik zelf een kijkje mag nemen in die zaal/aula)

Tijdstip heb ik zelf ook helaas niet zo in de hand, dus ik moet een beetje afwachten hoe laat dat gaat worden.
Concertkleding is overigens wel aanwezig, aangezien die avond een uitvoering is.
Mijn voorkeur is voordat die avond begint de foto te maken, aangezien iedereen dan nog zin heeft plus dan heb ik ook (veel) meer licht.

edit:
Ik zou misschien bij de laatste repetities kunnen "oefenen", hoewel ik ook beeld en geluid ga doen, dus ik heb daar eigenlijk niet heel veel tijd voor.

[ Voor 12% gewijzigd door B_FORCE op 19-06-2013 00:49 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Wat moet er gebeuren met de foto's? Als het alleen op een website komt en dus maar 1024 pixels breed (ofzo) hoeft te wezen is er weinig aan de hand. Als er posters van gemaakt moeten worden is het verhaal weer iets anders.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Dat weet ik nog niet precies. Sowieso voor de website, maar waarschijnlijk nog voor meer doeleinden.

@dsltv
Inspirerende foto's trouwens!
Leuk! :)

Wat waren je instellingen bij die groepsfoto's?

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik vind die tweede foto van dsltv een beetje creapy, maar dat komt vooral door die enge man linksonder. ;)
De voorbeeldfoto van TS is trouwens ook niet echt best, zal wel met een telefoon gemaakt zijn ofzo.
Het perspectief vind ik ook niet geweldig, een beetje te schuin naar mijn smaak maar daar kan je weinig aan doen misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Die foto was enkel bedoeld als situatieschets.
Ik weet niet door wie en hoe hij gemaakt is, hij is niet van mij namelijk :P
Meest storende vind ik vooral dat er hoofden weg zijn door de planten/bomen die er staan.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 12:08

EXX

EXtended eXchange

tobiasvs schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 00:08:
Gewoon vanaf het balkon én op de begane grond maken! Liever achteraf 1 v.d. 2 kiezen dan achteraf balen dat je niet dat andere standpunt hebt gekozen.
Als het kan, inderdaad doen.
Van boven heb je relatief minder DoF nodig (optimale hoek 45 graden, maar dat ga je zo te zien niet redden) om alle gezichten scherp te krijgen. Voor de zekerheid zou ik echter wel f/8 aanhouden. ISO zou ik zo laag mogelijk houden, maar 1/30 is wel erg lang om iedereen stil te houden. Je kunt het beste een keer naar de locatie gaan en zelf kijken welke instellingen je daar kunt gebruiken.
1/30 kan best, als je het maar aangeeft. Ik heb zelfs spelende orkestleden gefotografeerd met lange sluitertijden. In dit album op mijn flickr account staan er een paar.

Verder (zoals al aangegeven) uitkijken met felle contrasten. Maak een paar foto's met een iets andere belichting en/of gebruik bracketing.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09 10:05

Nic

Vrij

B_FORCE schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 13:30:
Inspirerende foto's trouwens!
Leuk! :)

Wat waren je instellingen bij die groepsfoto's?
http://fotos.by.nl/njo.htm
De foto van het NJO is samengesteld uit 13 foto's. Nikon D700, ISO 640, 85mm/1.4 lens, 1/125 sec @f/4.5. Aan elkaar geplakt met Autopano, resultaat is 54 megapixel groot.

https://www.facebook.com/...892906794175&l=e41b310791
Het perspectief is inderdaad, ehm, bijzonder. FOV van links naar rechts is 180 graden (de muur links met het orgel en rechts met die boog staan in het echt tegenover elkaar). Ze hadden me benaderd of ik even een groepsfoto kon maken net voor het concert. Ze bleken in een kleine kerk te spelen, ze pasten er zelf amper in en er was nauwelijks plek voor het publiek. :-) Ja, hoe fotografeer je dan de groep? Een groep van 150 man zet je niet zomaar ergens neer (zeker niet een half uurtje voor het concert). Dus: snel een ladder geregeld, en zoveel mogelijk van boven gefotografeerd en dan maar zien wat ik er van kan maken. 29 foto's, Nikon D700, ISO 800, 24-70mm/2.8 lens op 24mm, 1/20 sec @f/4.0 (uit de hand, maar op 24 mm gaat dat prima). In Autopano met de mercatorprojectie (die vertekent in dit soort gevallen het minste) geplakt en als grote PSB geexporteerd in layers (bestand van 8 GB), en in photoshop de juiste layers gemasked zodat er bv geen halve strijkstokken zichtbaar waren. Uiteindelijke resultaat een foto van 103 megapixel.

[ Voor 7% gewijzigd door Nic op 19-06-2013 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Bracketing ga ik wel andere keer proberen. Ik heb daar nu niet echt tijd voor om dat uit te gaan zoeken
(en daar heb ik er misschien ook niet echt tijd voor)

Verder nog tips voor de compositie?
Is het verstandig het beeld volledig te vullen met mensen, of is het mooier om aan de bovenkant nog wat van de ruimte te laten zien?
(bij een laag perspectief kan ik me voorstellen dat je dat laatste misschien wel wilt)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 12:08

EXX

EXtended eXchange

Bracketing is echt niet moeilijk, gewoon activeren op je camera en er worden dan automatisch 3 opnames gemaakt achter elkaar, met verschillende belichting.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Nou foto's kunnen nemen.

Ondanks was het vrijdag toch nog redelijk donker kennelijk, mijn ISO schoot al snel richting de 1600-3200.

Gelukkig had ik zondag nog een herkansing, aangezien ze toen buiten speelden op de op het plein van Kijkduin.

Nu begrijp ik waarom professionele fotografen zo'n snelle camera willen hebben.
Je kunt namelijk nooit te weinig foto's nemen.
Het fotograferen is geen probleem, maar ervoor zorgen dat iedereen er netjes opstaat en er bv geen andere mensen ineens achter de groep lopen, is een hele klus :P
Nouja, weer een enorme ervaring rijker :D
Er zijn sowieso wel wat foto's gelukt, maar ik wil ze nog een beetje nabewerken.
(misschien photoshop ik hier en daar wel iets weg anders :P)

Jullie krijgen ze nog te zien.
Alle tips zijn dan zeker welkom :)

One World Concepts

Pagina: 1