Toon posts:

HTPC en NAS aankoop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Sinds kort ben ik opzoek naar een oplossing om wat gemakkelijker gemakkelijker TV te zien.
Momenteel zet ik alles op een externe HDD, breng deze naar de TV, sluit mijn laptop aan en dan kan ik er eindelijk aan beginnen.
Dit is een vrij omslachtige manier en om mijn leven wat gemakkelijker te maken dacht ik een HTPC samen te stellen.

Na wat opzoek werk begon ik mij meer en meer af te vragen wat ik nog allemaal zou kunnen gebruiken.
Een HTPC is heeft de hoogste prioriteit. De HTPC moet Windows draaien en is voornamelijk voor films/series te bekijken, maar ook om af en toe foto's te bekijken, browsen, ... .

Nu heb ik dus 2 mogelijkheden:

Mogelijkheid 1
NAS + HTPC zou alles gemakkelijk maken. Ik kan gemakkelijk een serie bekijken en kan ook overal aan mijn bestanden. Dus geen gesleur met externe en dergelijke.
De NAS
#ProductPrijsSubtotaal
4Western Digital Red WD20EFRX, 2TB€ 91,-€ 364,-
1Synology Disk Station DS413J€ 288,05€ 288,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 652,05

Opmerkingen NAS:
Zelf twijfel ik nog tussen DS213j en DS413j.
Zou ik de DS213 pakken met 2 grote schijven of DS413 met 4 zijn 4 schijven?
Ook vroeg ik mij af of je bij de DS413 best meteen 4 schijven koopt of is het geen probleem om later een extra schijf er bij te steken?

De HTPC
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 51,45€ 51,45
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 30,-€ 30,-
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,95€ 37,95
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 65,70€ 65,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 185,10

Opmerkingen HTPC:
Dit zijn de basiscomponenten die ik in gedachte had.
Ik heb nog genoeg RAM liggen dus dat is geen probleem.
Het grootste probleem is een geschikte case vinden.
De Epsilon EC-HTPC-1 leek mij wel een geschikte case.

Welke case en moederbord zouden jullie mij aanraden?
Kan ik geen kleinere PSU nemen?

Mogelijkheid 2
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 51,45€ 51,45
3Western Digital Red WD20EFRX, 2TB€ 91,-€ 273,-
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 67,22€ 67,22
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 30,-€ 30,-
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,95€ 37,95
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 65,70€ 65,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 525,32

Opmerkingen:
Goedkopere opstelling.
Bij deze setup zou ik dan enkel een HTPC hebben en gebruik maken van de Windows File Share optie.
Ook hier niet echt een idee van welk mobo ik het best zou gebruiken (zie steeds die van AsRock dat overhitting problemen heeft).

Ik hoop dat alles zowat duidelijk is van wat mijn bedoeling is.

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Persoonlijk zou ik voor optie 2 gaan, omdat je dan alles in 1 hebt en je niks hoeft te streamen over je netwerk. Dat wil namelijk nog wel is wat te wensen over laten. Als je alles lokaal hebt staan werkt het altijd...

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

Verwijderd

Topicstarter
Pixarr schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 22:35:
Persoonlijk zou ik voor optie 2 gaan, omdat je dan alles in 1 hebt en je niks hoeft te streamen over je netwerk. Dat wil namelijk nog wel is wat te wensen over laten. Als je alles lokaal hebt staan werkt het altijd...
En dan gewoon gebruik maken van de feature om een map te delen? Ik heb niet echt de behoefte dat mijn bestanden 24u/7 beschikbaar zijn en heb ook niet zoveel apparaten. Daarom dat ik een NAS een beetje een verspilling zou vinden (nu toch).

• PerlinNoise
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 22:40:
[...]

En dan gewoon gebruik maken van de feature om een map te delen? Ik heb niet echt de behoefte dat mijn bestanden 24u/7 beschikbaar zijn en heb ook niet zoveel apparaten. Daarom dat ik een NAS een beetje een verspilling zou vinden (nu toch).
Ja. ;)
Dan ben je over de setup uit. Nu nog welke hardware erin, maar daarmee kan ik je niet helpen. 8)7

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:02
Bij die oplossing zit je wle meteen met "lawaai" van draaiende harde schijven op dat stille moment in je film als ze de spanning aan het opbouwen zijn bv... Hier trouwens geen centje pijn met het streamen van (full hd) content via het (100mbit) lokale netwerk.

Heb hier nu een thuis servertje draaien waar mijn media opstaat, en een Raspberry PI die aan mijn receiver hangt met XBMC erop en werkt prima. Enige punt van een RPI ten opzichte van een "echte" htpc is dat een RPI iets trager door de menu's heen gaat...

Zou eventueel een mooie oplossing zijn voor TS.

• PerlinNoise
  • Niet online
Ik heb zelf ook een RPI die streamt vanaf een servee. Voor filmpjes kijken prima.

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-04 14:16
Ik gebruik een Synology NAS i.c.m. een AMD Windows 7 HTPC (enkel een SSD) met Media Browser en streamen van video is geen enkel probleem, ook niet full blueray-films. Gigabit netwerk.
Voordeel is dat die NAS maar 15w verbruikt en nog veel meer handige functies out of the box heeft.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
Zowel optie 1 als 2 is mogelijk, maar persoonlijk zou ik voor de optie van een HTPC + NAS kiezen (Optie 1 dus). Het voordeel van die setup is dat je heel erg flexibel bent richting de toekomst. De NAS stel je als centraal punt van je netwerk. Deze handelt al je services e.d. af, zoals normaal gesproken een server dat in een netwerk zou doen (een NAS is min of meer ook een klein servertje geworden ondertussen). Je HTPC, raspberry pi, of welk device dan ook, is slechts client en is daarmee ook dedicated voor die taak. Zowel qua hardware (denk aan kleine compacte builds, passieve koeling, stille builds etc) als qua software (geen SQL-databases op de client, geen 24/7 de HTPC aan moeten hebben om op andere devices toegang te hebben, downloads uit te voeren etc).
Alles-in-1 heeft, buiten de aanschaf-kosten, wat dat betreft eigenlijk alleen als voordeel dat je geen netwerk-configuratie hoeft te doen, maar dat is relatief maar een klein pluspunt

iRacing Profiel

• beast1909
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-04 15:58
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 22:13:
Sinds kort ben ik opzoek naar een oplossing om wat gemakkelijker gemakkelijker TV te zien.
Een bril?
Pagina: 1