Afweging: kunststof kozijnen met dubbel glas laten plaatsen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-05 16:31

Gast1981

room with a moose!

Topicstarter
Dat dus, de afweging of we kunststof kozijnen met dubbel glas laten plaatsen op de bovenverdieping, of de bestaande houten kozijnen met enkel glas alleen laten schilderen. Wat te doen en waarom? In het kort waarom we nu voor deze keuze staan:

- huis van 1988 (2e eigenaar)
- benedenverdieping reeds dubbel glas, op 1 raampje na
- bovenverdieping overal enkel glas
- kozijnen en dakgoten moeten dit jaar absoluut geschilderd worden

O.b.v. offertes komen de gemiddelde schilderkosten op zo'n 1500-1750 Euro uit.
Dan is alles geschuurd, gegrond en afgelakt in de bestaande kleuren.

Maar... dan denk je iets verder en zie je dat bepaalde kitranden ook niet meer brandschoon zijn en denk je aan de ijsbloemen binnen op het slaapkamerraam afgelopen winter. Zou overal dubbel glas niet een veel beter idee zijn? Dat roept men wel vaak. Daar hangt echter weer een ander prijskaartje aan, ruw geschat op 6 tot 10 keer het schilderwerk. Lastige keuze. Bovendien, als we boven dubbel glas laten zetten moeten de kozijnen beneden en de dakgoot nog steeds geschilderd worden.

Ik moet wel zeggen dat we boven nauwelijks de verwarming aan hebben, alleen als het echt stervenskoud is 's winters. Ook las ik al dat je met dubbel glas minder tot geen condensvorming aan de binnenkant van je ruiten hebt, maar het vocht nog wel degelijk gereguleerd moet worden (ventilatie, dus weg voordeel isolatie?).

Aan de andere kant, volgens mij kan je een kleine subsidie krijgen voor het aanbrengen van isolerend (dubbel) glas. Het lijkt me ook een pluspunt bij de eventuele verkoop van het huis, althans, enkel glas zou een afknapper kunnen zijn. Milieulabel wordt misschien wat gunstiger, stookkosten misschien ook iets lager. Tevens zal qua onderhoud de bovenverdieping dan voor de komende 50 jaar wel klaar zijn, da's ook prettig.

Ben benieuwd hoe de tweakers hierover denken en of ze misschien voor dezelfde keuze hebben gestaan en wat ze waarom besloten hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaajeetee
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-05 15:25
Ik heb bij mijn huis ook nieuwe dubbele beglazing laten plaatsen, ik kreeg daar nog subsidie voor. Was welin 2009 of 2010.
Is er niet toevallig nog subsidie voor?

Ik weet niet om hoeveel m2 het gaat, maar als je het kán betalen zou ik voor dubbel glas kiezen. Het isoleert natuurlijk veel beter en na x tijd heb je de investering er weer uit. Laat dan wel van die ventilatieroosters meeplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:40
Dubbel glas :)

Ondanks dat je niet stookt boven is enkel glas een groot energielek. Het zou me hoogst verbazen als het niet loont op termijn en zelfs anders heb je grote comfort winst.

offtopic:
WI->DED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Kun je niet dubbelglas in de huidige kozijnen laten zetten ?
Ik heb dit in april laten doen, kozijnen waren nog prima en sponningen waren diep genoeg. Kostte echt niet eens zoveel, zo rond de 2k voor de bovenverdieping. Waarbij ik meteen in alle kamers ventilatieroosters heb laten plaatsen (=prijzig) en de raampartijen erg groot zijn (2 ramen groter dan 2 m2). Zet de afmetingen van je ramen eens op werkspot en je krijgt een goed idee van de kosten.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:17

-Stef-

Slainthe!

Dubbel glas. Helaas voor wat betreft de subsidies op dubbel glas in 2013, die wordt nagenoeg niet meer gegeven maar check even voor jouw gemeente. Je zult het anders slechts met het lage btw-tarief op arbeidsloon moeten doen.

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Topicstarter
Dat is dus overwegend dubbel glas zo te horen :)

Werkspot is een goeie, dan krijg ik een beter idee van de mogelijke kosten. Ook laten we binnenkort een goed aangeschreven kunststof kozijnen plaatser komen voor een eerste offerte. Mocht het nu echt schrikbarend duur worden, zeg > 10k, dan kunnen we altijd nog besluiten eerst alleen te laten schilderen.

Glas laten plaatsen in bestaande kozijnen is ook nog een idee, zal die mogelijkheden eens verder uitpluizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:21

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ga dan wel direct voor HR++ glas ;)

Wij hebben ook kunstofkozijnen, ik zou niet meer anders willen. Makkelijk schoon te houden en onderhoudsvrij :)

[ Voor 61% gewijzigd door revolution-nl op 19-06-2013 09:53 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Ga alsjeblieft wel met een goede kunststof boer in zee... Bij vrienden van ons is de aannemer failliet gegaan. Aannemer was nergens bij aangesloten en zij zitten nu letterlijk met de puinzooi. Wij hebben ook kunststof kozijnen, maar wij hebben er redelijk veel problemen mee en dan vooral met de draaiende delen.

Momenteel zitten we met een achterdeur die amper wil sluiten omdat hij zwaar aanloopt :S Bij de achterdeur zijn ze al 4 keer geweest, de voordeur zijn ze ook al 2 keer bij geweest, dan nog 2 keer een raam boven wat niet goed sloot en tochten.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Gast1981 schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 21:40:
(ventilatie, dus weg voordeel isolatie?).
Nee, juist niet. Vochtige lucht kost méér om op te warmen dan droge lucht. Bij voldoende ventilatie (desnoods met een WTW-systeem) heb je verse lucht binnen én wordt het vochtgehalte gereguleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-05 16:34

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Kunststof kan, is niet heel veel duurder dan duurzaam hardhout, maar hou er rekening mee dat kunststof nog steeds bewerkelijk is, moet regelmatig schoongemaakt worden en kan, als de leverancier het verkeerde materiaal gebruik, ook nog eens verkleuren met de tijd.

Daarnaast is het altijd "leuk" om te zien dat het mensen verbaast dat ineens een kunststof deur aanloopt of een raam niet meer goed afsluit. Kunststof werkt ook, net als hout, zelfs nog iets erger in sommige gevallen. Ook hier een kwestie van het juiste materiaal gebruiken in de delen.

Ik heb zelf alles op de bovenverdiepingen wat moest worden vervangen, laten vervangen met kunststof, daarnaast de benedenverdieping met hardhout laten doen. Schilderen eens in de 5 jaar vind ik niet het probleem, dit hardhout blijft langer mooi dan kunststof en heeft naast het schilderen totaal geen onderhoud nodig. Het is echter wel duurder dan kunststof.

Indien je nu nog enkel glas hebt en de mogelijkheid om dubbel te laten plaatsen, dan is het altijd wijs dit te laten doen. Het scheelt sowieso al in stookkosten, lekkages, isolatie en materiaalbehoud. Op de lange termijn levert het dus geld op.

Nieuw glas laten plaatsen (dubbel in enkel) gaat niet lukken, je kozijn zal dan aangepast moeten worden, die kosten zijn vaak net zo duur. Ik zou zeggen, loop eens bij een goeie kozijnenboer naar binnen en laat je daar goed informeren over de mogelijkheden en de kosten!

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:56

ericplan

5180 Wp PV

Een huis uit 1988 is niet oud. Als een redelijke kwaliteit hout is gebruikt is er eigenlijk geen reden tot vervanging. Ook in die tijd was dubbel glas gemeengoed. Kan me niet goed voorstellen dat dubbel glas niet zou passen. Een glaszetter heeft voldoende speciale profielen ter beschikking om glas in ondiepe kozijnen te plaatsen.
Komt nog bij dat het aanzien van je woning nogal verandert met kunststof. Lijkt me niet mooi als één hoog kunststof heeft en de begane grond hout.
Ik zou een glaszetter laten komen voor een offerte, dan weet je direct wat er wel en niet kan.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-05 01:43
let ook op het edelgas wat gebruikt wordt, afhankelijk van dezelfde spouw-dikte, kan daar ook nog aanzienlijk gewonnen mee worden (ik meen standaard Argon, en voor extra isolatie krypton gas?).
dan kun je richting de 1.0 gaan ipv 1.1-1.4 (wat ook HR++ 'rating' is).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 356499

In ons vorige huis (bouwjaar 1975) hebben wij gewoon dubbel glas laten plaatsen in de bestaande kozijnen op de 1e verdieping. Alleen 3 stuks draairamen moesten vervangen, daar kon geen dubbel glas in. Was niet zo erg, want een van die ramen was toch rot.
Kosten vielen mij enorm mee. Inclusief de nieuwe draairamen kostte het ongeveer net zoveel als het buitenschilderwerk van de (alle) kozijnen.

Doen dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Voel mij een beetje aangesproken;
De goede kunststoffen verkleuren amper en idd het werkt meer als hardhout.
Wij zelf hebben een kunststof zonder(!! houtnerf)folie en de toplaag is van een speciaal acrylaat. Op het kunsstof zit 10 jaar kleur echtheid garantie. Die garantie houd in;
Als je na 10 jaar bijv. beslist om een nieuw kozijn te laten plaatsen, dan mag je tussen het nieuwe en bestaande kozijn geen kleur verschil zien.

De draaiende delen hebben bij kunststof rondom meer ruimte tov hardhout. imho mag het bij goed afstellen en uitwiggen van de ruiten geen probleem zijn om een kunststof draaideel goed te laten werken.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Freemann schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 10:31:
Voel mij een beetje aangesproken;
De goede kunststoffen verkleuren amper en idd het werkt meer als hardhout.
Wij zelf hebben een kunststof zonder(!! houtnerf)folie en de toplaag is van een speciaal acrylaat. Op het kunsstof zit 10 jaar kleur echtheid garantie. Die garantie houd in;
Als je na 10 jaar bijv. beslist om een nieuw kozijn te laten plaatsen, dan mag je tussen het nieuwe en bestaande kozijn geen kleur verschil zien.

De draaiende delen hebben bij kunststof rondom meer ruimte tov hardhout. imho mag het bij goed afstellen en uitwiggen van de ruiten geen probleem zijn om een kunststof draaideel goed te laten werken.
Ook ik heb kunststof in mijn huis, het was dus niet persoonlijk bedoelt! Mensen kijken naar hun uitgaven, de werkende, verkleurende, kunststoffen zijn gewoon aanzienlijk goedkoper. Die afweging is tegenwoordig snel gemaakt (verhaaltje "dat zien we over 10 jaar wel weer").

Kleurverschil zie je na verloop van tijd altijd, dit komt door de weerswerking, grootste boosdoener is de zon i.c.m. regenval. (Kijk maar eens naar je auto, deze verkleurt ook, ondanks dat er een flinke laklaag op zit!). Kleurechtheid en de garantie hier op zal dan ook nooit een aanzienlijk lange tijd betreffen, 10 jaar is een schijntje voor de levensduur van je huis (een gemiddeld huis gaat toch zeker wel 60 jaar mee, waarschijnlijk tegenwoordig zelfs langer i.v.m. het gebruik van beton).

Qua ruimte bij draaiende delen is dit maar net wat voor soort kozijn je neemt. Een standaard kozijn van hardhout is net zo dik als een standaard kunststoffen. Dit geldt ook voor de draaiende delen in de kozijnen. Bij deurkozijnen en deuren is dit dan weer heel anders. Omdat kunststof altijd werkt zijn de delen dikker gemaakt om dit zoveel mogelijk tegen te gaan. Bij duurzaam hardhout heb je hier vrijwel geen last van.

Het grootste verschil zit hem dan in het hang en sluitwerk, bij hout is het hang en sluitwerk aanzienlijk lichter dan bij kunststof. Een deur van kunststof weegt vaak flink wat meer dan 1 van hardhout, vandaar ook altijd de zware scharnieren die hieraan worden gemonteerd.

Alsnog blijft het een afweging, ik vind hout puur, mooi, mooier dan kunststof, maar ik ben ook gemakzuchtig, ik ga niet op een stijger staan om mijn kozijnen te schilderen. Vandaar boven kunststof en beneden hardhout.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Topicstarter
ericplan schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 10:25:
Een huis uit 1988 is niet oud. Als een redelijke kwaliteit hout is gebruikt is er eigenlijk geen reden tot vervanging. Ook in die tijd was dubbel glas gemeengoed. Kan me niet goed voorstellen dat dubbel glas niet zou passen. Een glaszetter heeft voldoende speciale profielen ter beschikking om glas in ondiepe kozijnen te plaatsen.
Komt nog bij dat het aanzien van je woning nogal verandert met kunststof. Lijkt me niet mooi als één hoog kunststof heeft en de begane grond hout.
Ik zou een glaszetter laten komen voor een offerte, dan weet je direct wat er wel en niet kan.
Dat is ook nog wel een goede om mee te nemen. Het aangezicht met beneden hout en boven kunststof baart mij ook een beetje zorgen, al zegt de vrouw des huizes dat het wel mee zal vallen mits de kleuren goed overeenkomen. Zelf zou ik het geen probleem vinden om bijv over een jaar of 4 opnieuw te laten schilderen, maar in geval van kunststof op 1 verdieping ga je dan vroeg of laat toch kleurverschil krijgen ben ik bang.

Mogelijk zullen er wel een latje of 2 vervangen moeten worden wanneer we het bestaande hout behouden, er is sowieso 1 raam een beetje gaan verhangen. Wat nieuw hang- en sluitwerk erbij vind ik geen probleem, mocht dat nodig zijn bij dubbel glas in bestaande ramen en kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon303
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-03 09:10

Leon303

1060 Wp

Ik heb kunstofkozijnen die ouder zijn dan 20 jaar. Kleurverschil zal er heus wel zijn, maar het ziet er nog goed uit ben ik van mening. Ik zou zeggen ga is langs bij een leverancier die hout- en kunststofkozijnen levert. De looks zijn er alleen maar beter op geworden. Maar mooi hout is ook niet lelijk.

Dubbelglas is een nobrainer.

1060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 13:52
Tip> gebruik KEM 7-11 / ZEP 7-11 om je kunstofkozijnen mee te onderhouden, werkt prima om de kleur echtheid te behouden. (Vraag maar eens na bij je glazenwasser.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Gast1981 schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 10:54:
[...]

Dat is ook nog wel een goede om mee te nemen. Het aangezicht met beneden hout en boven kunststof baart mij ook een beetje zorgen, al zegt de vrouw des huizes dat het wel mee zal vallen mits de kleuren goed overeenkomen. Zelf zou ik het geen probleem vinden om bijv over een jaar of 4 opnieuw te laten schilderen, maar in geval van kunststof op 1 verdieping ga je dan vroeg of laat toch kleurverschil krijgen ben ik bang.

Mogelijk zullen er wel een latje of 2 vervangen moeten worden wanneer we het bestaande hout behouden, er is sowieso 1 raam een beetje gaan verhangen. Wat nieuw hang- en sluitwerk erbij vind ik geen probleem, mocht dat nodig zijn bij dubbel glas in bestaande ramen en kozijnen.
Ingezien dat je heel mooi de kleuren van je kunststof kozijnen kan uitkiezen is het helemaal niet lastig om de kleuren op de houten delen hierop aan te passen. Zo ook eventueel andersom. Voor alleen al ons dakkapel konden we kiezen uit 50 verschillende kleuren en eventueel een eigen gemengde kleur (was wel duurder :P ).

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Gast1981 schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 10:54:
[...]

Kleur zal nog wel meevallen, maar kunststof heeft heel andere profielmaten met in het algemeen veel minder glas in de draaiende delen. Ik zeg niet dat het lelijk is, maar het is duidelijk anders. Als het een rijtjeswoning betreft moet je dát ook betrekken in je overweging. Kunststof op één hoog zou dan de verkoopwaarde negatief kunnen beïnvloeden.

Trouwens niet zo'n gek idee om ook het dubbelglas op de begane grond te vervangen door HR++. Dubbel glas uit 1988 isoleert maar matig (woon ook in een huis uit 1988, heb twee winters terug het oude dubbelglas laten vervangen door HR++)

[ Voor 11% gewijzigd door ericplan op 19-06-2013 11:35 . Reden: bg ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

KatirZan schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 10:47:
[...]

Ook ik heb kunststof in mijn huis, het was dus niet persoonlijk bedoelt! Mensen kijken naar hun uitgaven, de werkende, verkleurende, kunststoffen zijn gewoon aanzienlijk goedkoper. Die afweging is tegenwoordig snel gemaakt (verhaaltje "dat zien we over 10 jaar wel weer").
Durf zelf te stellen dat wij kwalitatief "goed" kunststof hebben staan.
Wij zitten in een rijtje en een paar huizen verderop zitten goede buren die ook kunststof hebben. Het kunststof van hun komt bij een prijsvechter vandaan, was niet heel veel goedkoper, maar hun voordeur :F

Als je die deur op de bovenhoek beetpakt en heen/weer beweegt dan voel je dat het niet stijf is. Als je die deur dicht trekt dan is het net een hardboard tussendeur...

Onze deur is VEEL stijver, VEEL zwaarder, hangt aan 4 (zeer) zware scharnieren, maar door het gewicht is hij ivm uithangen al 2 keer gesteld. Hetzelfde geldt voor de achterdeur. Die is 230 cm hoog, vol-glas, hang ook aan 4 scharnieren, maar ook bij deze deur zijn ze meerdere keren geweest voor uithangen....

Wij hebben ook geen houtnerf. Houtnerf is in bijna alle gevallen een folie die onderhevig aan vuil/warmte/zon lelijk wordt of kapot gaat. Daarbij is een folie VEEL gevoeliger voor beschadigingen.

Mijn inziens staat en valt een kunststof kozijn ook bij de kennis/ervaring van een installateur/aannemer.
Kleurverschil zie je na verloop van tijd altijd, dit komt door de weerswerking, grootste boosdoener is de zon i.c.m. regenval. (Kijk maar eens naar je auto, deze verkleurt ook, ondanks dat er een flinke laklaag op zit!). Kleurechtheid en de garantie hier op zal dan ook nooit een aanzienlijk lange tijd betreffen, 10 jaar is een schijntje voor de levensduur van je huis (een gemiddeld huis gaat toch zeker wel 60 jaar mee, waarschijnlijk tegenwoordig zelfs langer i.v.m. het gebruik van beton).
Tuurlijk blijf je met kleur verschil zitten. Maar er zit verschil ik kleurverschil en KLEURVERSCHIL.
Onze buren hadden houten boeiborden laten vervangen voor kunststof exemplaren, na 5 jaar was het donker-groen verschoten naar vaal-groen...

Onze draaiende delen(groen) zijn na 5 jaar amper verkleurd en het wit is ook nog wit. De acryl-laag stoot vuil af en met een doekje is het prima af te nemen.
Qua ruimte bij draaiende delen is dit maar net wat voor soort kozijn je neemt. Een standaard kozijn van hardhout is net zo dik als een standaard kunststoffen. Dit geldt ook voor de draaiende delen in de kozijnen. Bij deurkozijnen en deuren is dit dan weer heel anders. Omdat kunststof altijd werkt zijn de delen dikker gemaakt om dit zoveel mogelijk tegen te gaan. Bij duurzaam hardhout heb je hier vrijwel geen last van.

Het grootste verschil zit hem dan in het hang en sluitwerk, bij hout is het hang en sluitwerk aanzienlijk lichter dan bij kunststof. Een deur van kunststof weegt vaak flink wat meer dan 1 van hardhout, vandaar ook altijd de zware scharnieren die hieraan worden gemonteerd.
Wat ik bedoel met de ruimte rondom;
De draaiende delen hebben tov het vast deel veel meer bewegingsruimte. Onze draaiende delen hebben rondom zomaar een halve centimeter ruimte om uit te zetten en te krimpen. Maar deze ruimte valt in het niets als het draaiende deel "uit gaat hangen" EN daarbij ook nog uit gaat zetten....

Onze deuren hangen standaard met 4 bijzonder zware scharnieren en volgende de installateur is dat al 1 scharnier meer als standaard. Maar desondanks lijkt het het allemaal nog niet te kunnen houden...

hier nog een paar "leuke" foto's+video van onze achterdeur... Was zodanig uit gaan hangen dat hij nagenoeg over de onderdorpel sleepte. Daarbij stond hij op de scharnieren te nekken en dat kwam door de spanning die de laatst monteur op de scharnieren moest zetten om de deur enigszins gangbaar te maken.
Dit alles tijdens de koude van februari 2013 8)7 :?

https://www.dropbox.com/s...4el/YJDuIUTO4p/achterdeur
Alsnog blijft het een afweging, ik vind hout puur, mooi, mooier dan kunststof, maar ik ben ook gemakzuchtig, ik ga niet op een stijger staan om mijn kozijnen te schilderen. Vandaar boven kunststof en beneden hardhout.
Het is zeker een afweging die je persoonlijk moet maken. Ik ben geen ster op hoogte en schilderen wens ik mijn grootste vijand nog niet toe. Deze combinatie maakte kunststof voor ons ideaal, maar geeft het toch wel wat gezeur.

@ericplan;
waarom zou de verkoopwaarde van een huis eronder lijden als je op 1 hoog kunststof hebt?
Sprak laatst een makelaar die wist te melden dat kunststof de laatst tijd steeds meer als een echte waardevermeerdering wordt gezien. Ook dacht hij een licht verkoop voordeel te zien bij huizen met kunststof /onderhoudsvrij tov van hout/schilderwerk.

[ Voor 3% gewijzigd door Freemann op 19-06-2013 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Dat ziet er inderdaad best pijnlijk uit :S

Standaard hang en sluitwerk voor houten deuren is 3 delig inderdaad, er wordt wel steeds vaker 4 delig aanbevolen i.v.m. inbraakbeveiliging. Zo ook de 3-punts sluiting van het slot.

Schilderwerk kost inderdaad tijd, maar geeft wel weer de mogelijkheid om eens per zoveel jaar je gehele kleurstelling van de woning aan te passen. Onze woning is een voormalig huurwoning, waardoor de hele buurt het "mooie" grachtengroen als kleurstelling heeft gekregen. Bij ons is dit een grijs met (donker)blauwe stelling geworden. Dit laten we terugkomen in de delen op de andere verdiepingen, dus ook de kunststof delen. Mocht ik in de toekomst het besluit nemen een andere kleur te nemen, dan stoort dit (gelukkig) totaal niet met de kunststof delen, maar dit heeft meer met de indeling van mijn huis te maken. (voor een "normaal" schuin dak alleen op zolder, achter loopt het schuine dak door tot aan de begane grond). Mijn huis bestaat dus voornamelijk uit dakramen aan de achterzijde (en dan op zolder het dakkapel). De voorzijde bestaat nu nog volledig uit houten raamkozijnen, op het dakraam na.

Uiteindelijk zal dit worden vervangen, wel door kunststof, maar dan wel het nieuwe quicklock systeem waarbij je gekleurde delen opnieuw kan bestellen en zelf kan aanpassen. Helaas is dit nu nog zeer prijzig, mede omdat ze natuurlijk ook kwaliteit moeten kunnen blijven leveren.

En ja, schilderen is r*k werk en wens ik ook liever niemand toe, de eerstvolgende schilderbeurt wordt dan ook heel mooi uitbesteed.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Freemann schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 13:15:
[...]
@ericplan;
waarom zou de verkoopwaarde van een huis eronder lijden als je op 1 hoog kunststof hebt?
Sprak laatst een makelaar die wist te melden dat kunststof de laatst tijd steeds meer als een echte waardevermeerdering wordt gezien. Ook dacht hij een licht verkoop voordeel te zien bij huizen met kunststof /onderhoudsvrij tov van hout/schilderwerk.
Selectief quoten is niet zo handig. Ik had het over een rijtjeswoning. Juist dan is goed te zien dat er bij kunststof kozijnen minder glasoppervlak is t.o.v. houten kozijnen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

fout van mij en excuus.

Anders gevraagd;
Waarom zou een rijtjeshuis met minder glas in de draaiende delen minder waard zijn als een huis met meer glas in de draaiende delen?

Kopers zien wel degelijk dat het onderhoudsvrije aspect geld waar is en waarderen dat.
Ik heb tot op heden begrepen heb zorgt k-kozijn juist voor een pre in de verkoop en een licht positief prijsvoordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-04-2024
Hier kunststof kozijnen met HR++ glas, incl kunststof voordeur.
Ideaal, nog geen seconde spijt van gehad!

Soms een natte doek erover heen is al voldoende ;)

9200WP, ERST20D-VM2D + SUZ-SWM40 VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Freemann schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 13:59:
fout van mij en excuus.

Anders gevraagd;
Waarom zou een rijtjeshuis met minder glas in de draaiende delen minder waard zijn als een huis met meer glas in de draaiende delen?

Kopers zien wel degelijk dat het onderhoudsvrije aspect geld waar is en waarderen dat.
Ik heb tot op heden begrepen heb zorgt k-kozijn juist voor een pre in de verkoop en een licht positief prijsvoordeel.
Licht in huis wordt nog meer gewaardeerd dan onderhoud in de toekomst. En één afwijkend huis in een rij valt op. Dat wordt meestal niet mooi gevonden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:21

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Freemann schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 13:59:
fout van mij en excuus.

Anders gevraagd;

De toepassing van onderhoudsarme materialen en een gunstig energielabel staan bij mij erg hoog op de wishlist als we in de running zouden zijn voor een andere woning.

Ik herken trouwens je klachten met betrekking tot het instellen. Onze openslaande deuren zijn ook van kunstof en geheel voorzien van HR++ glas. Ook hier is men in het begin een aantal keer voor teruggeweest om te stellen. Het gebeurt nog steeds wel dat bij erg waarom weer de deur aan de onderkant iets over het kozijn schuurt.

De scharnieren van onze deur staan volgens mij ook iets naar beneden. Wij hebben wel kozijnen met een houtnerf. Na 5 jaar is er geen kleurverschil waarneembaar.

Met alle overige draaiende delen heb ik nog geen problemen gehad. Het sluit altijd en voelt zeer solide aan.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

ericplan schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 14:12:
[...]

Licht in huis wordt nog meer gewaardeerd dan onderhoud in de toekomst. En één afwijkend huis in een rij valt op. Dat wordt meestal niet mooi gevonden.
Eens dat licht gewaardeerd wordt.
Daarom hebben wij bij het plaatsen van k-kozijn ook een aantal afwijkende dingen gedaan tov het standaard alu-kozijn met enkelglas en hebben daardoor niet ingeboet op glas oppervlak. In de 5 jaar dat wij er nu wonen, hebben we van meerdere buren complimenten gekregen :)

Wat afwijken betreft;
Het is net als PV, de een vind het prachtig, de ander foeilelijk. Afgelopen vrijdag is bij ons op de voorzijde ook PV geïnstalleerd. Het was die dag prachtig weer en heb dan ook menig uurtje aan de voorkant van het huis doorgebracht. In dit tijd heb ik meerdere buurbewoners gesproken en die hadden ook hun meningen klaar. Deze liepen uiteen van "foeilelijk" tot "je hebt groot gelijk met die oplichters van energiemaatschappijen" en "ben ik blij dat ik niet tegenover jou woon....".
Uiteindelijk is het ons huis, ons leven, onze keuze en als het huis ooit de verkoop ingaat, dan komt er vast wel iemand die deze keuzes ook waardeert (en hopelijk ook onze keuken, badkamer, wc, plavuizenvloer, tuin, etc)
Mensen vallen soms al over het fonteinkraantje in de WC, in dat opzicht kun je niets goed doen...
Ik maak mij er allemaal niet zo druk om.

Maar aan de topic starter;
Laat kozijnen plaatsen met HR++(+) en bepaal zelf wat je wil qua kunststof(kan goedkoper en is onderhoudsvrij) en hardhout(vaak duurder en aan onderhoud onderhevig).
Laat je vooral niet teveel leiden door de omgeving en doe wat je zelf wil (met inachtneming van wet en regelgeving).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 20:55
Freemann schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 15:15:
[...]
Uiteindelijk is het ons huis, ons leven, onze keuze en als het huis ooit de verkoop ingaat, dan komt er vast wel iemand die deze keuzes ook waardeert (en hopelijk ook onze keuken, badkamer, wc, plavuizenvloer, tuin, etc)
Dan moet ik je teleurstellen, de ervaring leert dat er niemand te vinden is die hetzelfde mooi vind dan jullie. Dus de keuken, badkamer, vloer maar ook PV en kozijnen, kunstof of hout, gaan ze aanhalen omdat ze denken daar de prijs mee te kunnen drukken.

Het voordeel is dat je je daar dus vooral niet door moet laten tegenhouden :) Denk vooral om je eigen woonplezier, dat is waar je nu het meeste op wint en over een paar jaar ben je de rest vergeten.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:06

reaL_G

G

dubbelglas zou ik zowiezo zetten boven (anders is dit alleen maar uitstel van een toekomstige investering), indien mogelijk in de bestaande kozijnen,
echter gelijk vervangen in kunstof zou wel eens goedkoper kunnen zijn dan alleen glas vervangen en schilderen enz.

minder daglichtoppervlak is niet echt een groot probleem, huidige berekeningen zijn nog steeds veel te positief, moet je voor de grap eens kijken wat je vensterbank afschermt aan daglichtoppervlak (Ae).
dan is de paar centimeter wat het kozijn hoger is geen verschil.

dit is een investering die alleen meerwaarde geeft, mindere stookkosten, condensatieprobleem verbeterd, verkoopwaarde woning.

GiTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Laatst online: 23:39
Wat zijn eigenlijk A-merken in de wereld van kunststof kozijnen? En wat zijn aandachtspunten waar je goed rekening mee moet houden, ik denk aan dingen als:
- Wel of geen houtnerf
- In kleur gespoten of een kozijn met materiaal in de juiste kleur (en dus minder krasgevoelig?)
- Wel of geen hout looks
- Zoals al genoemd, welke merken staan goed aangeschreven en welke niet?
- enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Topicstarter
reaL_G schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 15:33:
echter gelijk vervangen in kunstof zou wel eens goedkoper kunnen zijn dan alleen glas vervangen en schilderen enz.
Hm, echt? Ik zou juist verwachten dat plaatsen nieuw glas in bestaande kozijnen en openslaande ramen een stuk goedkoper is dan het compleet vervangen van alles. Qua offertes ga ik daarom ook proberen gerenomeerde klusbedrijven in de buurt te vinden die zowel het glas zetten als het schilderwerk kunnen doen, zo'n combiklus zal weer wat voordeliger zijn dan 2 verschillende bedrijven laten komen.
ericplan schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 11:23:
[...]
Kleur zal nog wel meevallen, maar kunststof heeft heel andere profielmaten met in het algemeen veel minder glas in de draaiende delen. Ik zeg niet dat het lelijk is, maar het is duidelijk anders. Als het een rijtjeswoning betreft moet je dát ook betrekken in je overweging. Kunststof op één hoog zou dan de verkoopwaarde negatief kunnen beïnvloeden.

Trouwens niet zo'n gek idee om ook het dubbelglas op de begane grond te vervangen door HR++. Dubbel glas uit 1988 isoleert maar matig (woon ook in een huis uit 1988, heb twee winters terug het oude dubbelglas laten vervangen door HR++)
Ja ik bedoelde ook niet enkel de kleur (al zal dat ook meewegen), maar ook het algemene aangezicht. We zitten op de hoek van een aantal rijtjeswoningen die allemaal nog dezelfde kozijnen e.d. hebben zitten. Dan zijn wij wel de enige die, op 1 verdieping, een ander vooraangezicht zullen hebben straks. Overigens zitten er op de bovenverdieping ook nog boeiboorden boven de kozijnen... die zullen ook vervangen of geschilderd moeten worden.

Wat betreft de boel beneden, ik zal eens moeten nakijken wat voor dubbel glas daar nu precies inzit. Wanneer er iemand een offerte komt opmaken kan ik altijd eens vragen hoeveel het meerwerk voor de benedenverdieping extra zou kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:28
Er zijn overigens tegenwoordig kunststofprofielen die (zeker met houtnerf) al moeilijk van echt zijn te onderscheiden. Ja, als je er met je neus op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 22:58

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Onze overburen hebben de 1e en 2e verdieping in kunststof. Voor dat geld heb ik 3 keer dubbel glas in bestaande kozijnen gezet. Als je hardhout nog goed is, vind ik het zonde. Een goed verfsysteem doet ook wonderen overigens. En, samen met een nieuwe hr ketel en een pur purschuim, 70% minder gas!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-05 21:36

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

lithoijen schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 15:36:
Wat zijn eigenlijk A-merken in de wereld van kunststof kozijnen? En wat zijn aandachtspunten waar je goed rekening mee moet houden, ik denk aan dingen als:
- Wel of geen houtnerf
- In kleur gespoten of een kozijn met materiaal in de juiste kleur (en dus minder krasgevoelig?)
- Wel of geen hout looks
- enz
Wat is een A merk, tja vind je een Mercedes een A-merk of is dat pas een Bentley of Rolls-Royce?

Mijn richtlijn, het moeten geen zwabberkozijnen zijn en men moet een goede U waarde kunnen overleggen.
Wat versta ik onder een zwabberkozijn? Open een draai/kiepraam en zet op 2 tegenovergestelde hoeken een tegenovergestelde kracht. Sommige merken hebben deze test zelfs niet nodig.
De U waarde tja zo laag mogelijk, als er geen wordt opgegeven valt men af.
Bij mij werd de spoeling dun (eis 3 voudig glas), er bleven alleen Duitse merken over.
Bij mij werd het uiteindelijk Weru.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Gast1981 schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 15:58:

Wat betreft de boel beneden, ik zal eens moeten nakijken wat voor dubbel glas daar nu precies inzit. Wanneer er iemand een offerte komt opmaken kan ik altijd eens vragen hoeveel het meerwerk voor de benedenverdieping extra zou kosten.
Het zou zomaar kunnen dat vervanging van je dubbelglas op de begane grond meer winst en comfort oplevert dan op de eerste verdieping waar je toch niet stookt. Bij ons waren de besparingen aanzienlijk.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Bij ons is 2 jaar geleden ook 80% van de woning voorzien van kunststof kozijnen.
Aangezien wij hier vlak bij de grens wonen was het meer dan lonend om eens in Duitsland te kijken.
Draaiende delen allemaal draai/kiep met zomer en winterstand, geintegreerde horren en rolluiken.
Dus geen lelijke bak aan de buitenkant boven je raam.
Met deze warmte ook erg prettig om overdag de rolluiken te laten zakken tegen de zon.
Plaatsen van nieuwe stenen vensterbanken, afvoer van materiaal alles bij de prijs in.
Moet je NL eens mee aankomen.
Ook een dakkapel laten plaatsen, alles wordt van binnenuit opgebouwd dus geen kant en klare want die staan meestal iets uit het lood.
Door draai/kiep constructie is de buitenkant makkelijk van binnenuit te reinigen.
Dit doe ik altijd in het voorjaar met autoshampoo.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-05 20:57
Als nieuwe kozijnen echt nodig zijn: wij hebben gewoon houten kozijnen, met alu bekleding. Ik vind het ideaal: door de bekleding is verven overbodig, maar door het hout is de vormvastheid en isolatie prima. Bij ons zit er trouwens triple glas in de nieuwe kozijnen, en ook bij ons hebben ze een kiepmechanisme: makkelijk op de bovenverdieping. De oude kozijnen op de middenverdieping hebben nog gewoon dubbelglas, maar qua oppervlakte is dat beperkt.
Als het budget beperkt is zou ik schilderen zelf doen, en zoveel mogelijk HR++ glas laten plaatsen in de bestaande kozijnen. Netjes schilderen is niet heel erg moeilijk, kost relatief weinig aan materiaal maar is wel redelijk arbeidsintensief. Vandaar dat dat alles bij elkaar duur uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:52
Let op als je nieuwe ramen laat plaatsen (al dan niet met nieuwe kozijnen): laat er gelijk ventilatieroosters in plaatsen. Ventileert een stuk inbraakvriendelijker dan je raak (een stukje) open laten staan.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-05 11:54
Ik heb mijn slaapkamerglas paar jaar geleden vervangen door HR++glas. Kozijnen (1980) waren toen nog prima, zeker na een grondige schilderbeurt.
Comfort is toegenomen, ik stook niet op de bovenverdieping, dus het is echt een paar graden warmer. Daarnaast ook een stuk stiller, geluid wordt goed gedempt. Vergeet idd je ventilatieroosters niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:27
Bij ons (huis 1963 en 3e eigenaars) was het hout op plekken rot en vocht in het dubbel glas.

We hebben toen offertes gevraagd en kwamen uit op een oud baasje die het zijn hele leven had gedaan (hout en later kunststof) en nu doet omdat hij graag werkt.
Hij scheelde 10k met de rest en levert goed werk af door eigenlijk heel Spijkenisse. Heeft ook een deel van het nieuwe centrum mogen voorzien van kunststof.

Kozijnen komen zelf uit Duitsland, maar is ook allemaal zwaar spul.

We hebben toen het gehele huis laten omgooien naar kunststof inclusief de houten schuur. Zitten keraliet panelen op met houtnerf.
Voor-, achterkant, dakkapel en houten boeiborden vervangen met (ben even de naam kwijt, dat harde spul wat best wel prijzig is) en inzet horren. We waren met alles bij elkaar 25k kwijt.
Deuren etc zijn het duurste. De rest kwa materiaal is niet zo heel duur.

Zelf gekozen om geen ventilatieroosters te laten plaatsen aangezien dat met wind (wat bij ons nog wel gebeurd) een irritant geluid geeft. Het raam op de slaapkamer staat eigenlijk minimaal op de 1e stand gekiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 19:57
teacher schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 21:08:
Onze overburen hebben de 1e en 2e verdieping in kunststof. Voor dat geld heb ik 3 keer dubbel glas in bestaande kozijnen gezet. Als je hardhout nog goed is, vind ik het zonde. Een goed verfsysteem doet ook wonderen overigens. En, samen met een nieuwe hr ketel en een pur purschuim, 70% minder gas!
Mag ik je vragen wat dat glas plaatsen in bestaande houten kozijnen jou kostte? Ik heb nu "ouderwetsch" dubbelglas in de kozijnen zitten en overweeg dit te vervangen door HR++ glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:00

WouterB

3680 Wp

Het vervangen van van al het glas bij mij thuis heeft circa 5000 euro gekost.

Hier zijn 6 grote ramen (+/- 3 bij 1 1/2) geplaatst en dan nog 4 nieuwe draairamen en een nieuwe tussenstijl geplaatst. 2 kleine klapraampjes zijn wel blijven zitten en met opdeklatten van HR++ voorzien.

Zorg wel dat je glas met een spouw van 15mm en niet de (nog steeds standaard geleverde...) 12 mm krijgt.

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 492475

In deze woning zitten er aan de voorgevel aluminium kozijnen.5 stuks in de maat 130 B en 230 H.Ik ben niet kapot van de sluitingen en deze geven veel problemen.

Vorig jaar een opbouw van 90 m2 laten plaatsen en zelf eens gaan onderzoeken wat een optie was.Of de zelfde ramen,of anders.Navraag leerde mij dat de huidige ramen in aluminium ruim 2500 euro per stuk zouden kosten.Voor de kwaliteit die ik al eerder beschreef een belachelijk bedrag.Vervolgens de klus aangeboden op werkspot.Veel uiteenlopende prijzen ontvangen in diverse materialen.Ik wilde dus 5 ramen hebben die precies op de aluminium ramen zouden lijken ivm de welstandcommissie.De offerte uitgebreid met een vast raam van 100 x 230 en 1 raam van 80 x 140 en 1 raam van 160x 140.

Prijzen via wekspot tussen de 6000 en 10000.Ook dit in mijn ogen nog geen optie.

Ik ben nadien benaderd door een Pool die kozijnen kon leveren.Alle mogelijkheden van materiaal soort.
waren mogenlijk.

Uiteindelijk ben ik voor de kunstof ramen gegaan waarvan de 5 voorste zelfs in de juiste ral kleur zijn gespoten.Alle draai en kiep.Deze vijf ramen kwamen op € 500 euro per stuk

Netjes alles afgeleverd voor een bedrag van 3200 aan huis.De aannemer heeft voor een bedrag van 250 euro alle kozijnen netjes geplaatst.

Het prijsverschil tussen kunstof profielen verschilt aanzienlijk,heb er diverse in handen gehad.Maar deze ramen worden eigenlijk bijna nooit gebruikt.

Ik ben er nog steeds happy mee.

En ja,kunststof kan verkleuren,maar is ook weer overschilderbaar als dat nodig zou zijn.

Afbeeldingslocatie: http://img208.imageshack.us/img208/8261/w3w9.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img17/2279/j9tj.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 492475 op 20-06-2013 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-05 00:18
ik zit toevallig in een offerte fase met 3 verschillende kunststof kozijn leveranciers.

1e in een eerste gesprek met inmeten reclame praatje en dus op de tablet snel gegevens invoeren komt
aanbod prijs op 35.000 euro.
achtergrond bedrijf heeft 1 vestiging dus hoger risco ?

2e leverancier meet alleen en belooft offerte te mail of wil hem in winkel euhh showroom te bespreken.
deze prijs komt uit op 25.000 euro (bingo ?)
achtergrond bedrijf heeft meerdere vestigingen binnen nederland dus lager risco ?

3e leverancier komt langs meet rekent en komt met hele andere plannen (meedenken is natuurlijk vakkennis).
deze prijs is nog niet binnen maar naar verwachting valt die lager uit omdat vrouw lief zich versprak (oeps)
en hij toch wel nieuwsgierig door vroeg waarom zij die opmerking maakte (plan gelukt schat dacht ik).
eerlijkheid duurt het langst dus gewoon gezegt u bent nr 3 die een prijs mag maken.
deze offerte komt dit weekend of begin volgende week.
achtergrond bedrijf heeft 3 vestigingen in nederland maar verwijst naar groot duits merk wat bij ophouden bedrijf garantie overneemt samen met glas leverancier nog lager risco ?

wel vreemd zijn de verschillende adviezen die worden gegeven

kunststof schuifpui of alumium schuifpui ?
veiligheidsglas of normaal HR glas in schuifpui ?
Dakkapel renoveren of dakkapel afbreken en kompleet nieuwe plaatsen ?
badkamer ramen normaal glas of bewerkt glas ?
(achtergrond hier bij is bewerkt is duurder doe er plakfolie op en je kan nog eens afwisselen ;) )

dus ook ik zit met leuk aantal optie's om te kiezen

nr 1 confronteren met andere 2 prijzen en ook hun adviezen ?

nr 2 daar de adviezen van nr 1 en nr 3 aan opdringen kijken of hij dit in offerte kan verwerken en prijs ietsje aanpast dat hij op prijs niv van nr 3 uit komt

nr 3 heeft wel een beetje door mijn schatje al onze wensen en adviezen van nr 1 en 2 verwerkt in offerte dus moet alleen aantrekkelijk prijs onder streep opschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

rc5proxy schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 23:49:

kunststof schuifpui of alumium schuifpui ?
veiligheidsglas of normaal HR glas in schuifpui ?
Dakkapel renoveren of dakkapel afbreken en kompleet nieuwe plaatsen ?
(achtergrond hier bij is bewerkt is duurder doe er plakfolie op en je kan nog eens afwisselen ;) )
Aluminium heeft een hele slechte isolatie waarde tenzij het opgebouwd is uit gescheiden delen binnen/buiten maar dan nog heeft het een slechte U waarde
Veiligheidsglas is volgens mij verplicht in een schuifpui (uitgaande van glas tot de grond wat normaal is) vanwege valgevaar. Maar er is ook isolatieglas wat veiligheidsglas bevat die bij ons is U 0,5

En verder, ga voor isolatieglas. Bij bepaalde type isolatieglas is het niet wenselijk om raamfolie op te plakken. Bij direct zonlicht op dit raam bestaat er de mogelijkheid dat de warmtespanning in het glas niet weg kan > gescheurde ruit

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
@rc5proxy
Ik heb het echt ervaren als een jungle. Je hebt ook zoveel bedrijven en merken. En dan kun je een goed profiel kiezen maar dan ben je ook nog afhankelijk van hoe het kozijn wordt gemaakt en gezet. Het offerte traject heb ik net achter de rug en de prijsverschillen zijn inderdaad gigantisch. Bij mij was het zelfs een factor twee.

Daarbij moet ik aangeven dat ik niemand (behalve degene die het is geworden) langs heb laten komen. Ik heb foto's gemaakt, de muur en het huis omschreven, precies aangegeven wat voor kozijn met wat voor draaiende delen ik waar zou willen en wat de extra opties zijn die ik wilde overwegen. Daar mocht men dan een richtprijs voor opgeven.

Na wat speurwerk en wat rondvragen heb ik zelf een aantal bedrijven uitgezocht waarbij ik een offerte heb aangevraagd. Ik heb ook via zo'n kozijnen-website vier offertes aangevraagd maar dat beviel minder. De lijst met bedrijven die ik via die site kreeg bleek totaal niet te kloppen met de bedrijven die daadwerkelijk reageerden.
Eentje (een grote keten) was bovendien buitengewoon agressief. Ik had bewust mijn telefoonnummer niet achtergelaten maar dat hebben ze dus opgezocht. Het lullige is dat ik nu tijdelijk bij mijn ouders zit dus mijn vader kreeg dit popiejopie figuur aan de lijn. Die viel dus af.....

Uiteindelijk heb ik me niet laten leiden door de grootte van het bedrijf want ook de grote jongens vallen om. Wel of niet lid van een branchevereniging? Dat gaf ook niet de doorslag want een beetje speurwerk leert dat daar ook veel rommel tussen zit (zie hierboven....). We zijn dus uiteindelijk gewoon voor het goede gevoel gegaan en hebben gekozen voor een klein bedrijf met korte lijnen. Dus ook geen verkoper op bezoek maar gewoon iemand die zelf ook nog wel eens zo'n ding zet of gezet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Topicstarter
robkds schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 10:41:
Let op als je nieuwe ramen laat plaatsen (al dan niet met nieuwe kozijnen): laat er gelijk ventilatieroosters in plaatsen. Ventileert een stuk inbraakvriendelijker dan je raak (een stukje) open laten staan.
Gelukkig hebben onze huidige kozijnen reeds van die ventilatiegaten en -roosters erin zitten. Behalve het badkamerraam, maar daar hebben we mechanische ventilatie en bovendien meestal het raampje wel open.

Heb eventjes vlug gekeken en gemeten. Gaat om 3 slaapkamers, met 3 openslaande ramen (100x50cm ong) en bij 2 nog een vast raam in het kozijn ernaast (110x60cm ong). De kozijnen zien er erg stevig en dik uit, dus daar gaat ongetwijfeld dubbel glas in passen. De openslaande ramen zitten met 3 dikke scharnieren per stuk vastgemaakt, dus ik vermoed dat het gewicht ook wel gedragen kan worden. Hoop alleen wel dat het houtwerk dik genoeg is. Badkamerraam is zo'n klein kiepraampje (60x30cm ong).
ericplan schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 22:33:
[...]
Het zou zomaar kunnen dat vervanging van je dubbelglas op de begane grond meer winst en comfort oplevert dan op de eerste verdieping waar je toch niet stookt. Bij ons waren de besparingen aanzienlijk.
Goed mogelijk, het is inderdaad geen HR(++) zag ik gisteren, maar Themopane. Zodra er een paar van die glasboeren zijn om op te meten laat ik ze dat ook als optioneel meenemen in de offertes. We stoken doorgaans alleen op de benedenverdieping, dus daar zal inderdaad ook nog winst te behalen zijn. Zeker in de hal, want de voordeur en het raam daar zijn ook nog enkel glas...
wel vreemd zijn de verschillende adviezen die worden gegeven
Dat viel me al op toen ik hiervoor eerst 3 schilders heb laten komen. De eerste meette en fotografeerde er lustig op los, terwijl de tweede al binnen een paar minuten buiten stond. De derde merkte vervolgens op dat er her en der wat extra zorg aan het houtwerk besteed moest worden. Erg veel verschil in de manier van benaderen. Jammer genoeg voor alledrie gaan we nu toch voor de andere aanpak ;)

Waarschijnlijk gaan we toch ook nog 1 kunststofboer langs laten komen voor een offerte. Vlak over de grens schijnt een topper te zitten, die ruim onder de Nederlandse prijzen opereert, maar wel met topmateriaal en zeer vakkundig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Namen en rugnummers willen we ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Ik heb etsglas/melkglas (HR++) in m'n badkamer laten zetten, geen moment spijt van gehad.
Zo'n sticker ziet er vaak ook niet uit, laat toch los in de hoekjes.
En is soms ook niet goed voor je ruiten:
Onder omstandigheden kan het beplakken aan de binnenzijde van HR++ glas tot een thermische breuk leiden. Het glas is zodanig gemaakt dat warmte naar binnen afgegeven moet worden en dus niet van binnen naar buiten gaat. Door het beplakken van de binnenzijde van het raam wordt de warmte-afgifte belemmerd. Wanneer de aanvoer van warmte “veel” groter is dan de afgifte van warmte, kan zich een thermische breuk voordoen. Daarom wordt afgeraden om het glas aan de binnenzijde te beplakken.
http://www.folieopmaat.nl/veelgestelde_vragen/

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:55

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Schaamteloze crosspost:

Voor pics:

Voorkant:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/Ramen/IMG_20130614_125018.jpg

Achterkant:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/Ramen/IMG_20130614_125110.jpg

Na Pic:

Achterkant:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/Ramen/IMG_20130620_203815.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/Ramen/IMG_20130620_203824.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/Ramen/IMG_20130620_203829.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/Ramen/IMG_20130620_203831.jpg

Voorkant:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/Ramen/IMG_20130620_203940.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/Ramen/IMG_20130620_203948.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/Ramen/IMG_20130620_203951.jpg

Binnenkant achter:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/Ramen/IMG_20130620_204114.jpg

Specs:

Huis is uit '64. Oude beglazing was beneden dubbel uit '80 en boven alles nog enkel uit de bouw in vurenhouten kozijnen. Nergens ventilatie mogelijkheden en altijd gezeur met condens en enorme kou in de winter.

Alles is nu vervangen met Schüco CT 70 (70mm met kamers) en HR ++ glas en ventilatie roosters. Geen gezeur met condens meer, geen gezeur met schimmels op de muren en gewoon een stuk meer comfort. Ik ben vooral benieuwd hoe de winter er nu aan toe zal gaan. Het was nooit echt lekker warm, zelfs op 21 graden. Moet nu een stuk beter zijn denk ik zo ;)

Wij hadden de klus op Werkspot gezet en een paar in de buurt zelf benaderd. In de buurt (Omg. Amsterdam) kwam men uit op 35k (!!!) waar de meeste rond de buurt van Enschede (want; inkopen in Duitsland is een stuk goedkoper) zo een 180 KM van ons vandaan die het voor 16k incl. 6 horren deed (en opmetselen dus)

Waarom zijn we voor kunststof gegaan met opmetselen ipv keraliet of houten kozijnen? Ik ben liever lui dan bezig op sommige vlakken (meest eigenlijk niet ;) :+ ) en daarom wilde ik iets hebben wat zo onderhouds vrij was als maar kon. Dan is kunststof ideaal; enkel een keer met een spons eroverheen en verder is er geen omkijken na (misschien wat rubbers invetten voor onderhoud). Schilderen aan de buiten kant moet je iedere 2 jaar toch wel doen (zeker aangezien ons huis aan de voorkant vol op het zuiden staat) en is dus best tijds intensief en duur.

Dus; ik zou ten alle tijden aanraden om iig voor dubbelglas te gaan. De keuze kunststof is compleet persoonlijk; ik vind het vooral teveel gedoe en hecht 0 waarde aan het feit dat'het niet leeft'

[ Voor 6% gewijzigd door Notna op 21-06-2013 13:24 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Laatst online: 11-05 21:31

gakkethijs

niks

Ziet er zo op het eerste gezicht netjes uit. Dat opmetselen oogt in mijn optiek mooier dan panelen. Ik neem aan dat de steen linksboven de dubbel deur (achtergevel) nog moet gebeuren? Enige minpunt is het metselwerk verband... ze hadden beter wat stenen kunnen uitbikken en het metselwerk echt doorzetten. Nu zal het nieuwe metselwerk t.o.v. het originele altijd opvallen. En persoonlijk had ik de brievenbus in een horizontale stijl naast de deur gemaakt. Nu je dakgoot en nieuwe gordijnen achter :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

-Voegen moet nog gedaan worden en dan worden meteen de stenen die missen erin gezet.
- Doormetselen is juist het meest lelijke wat je kan doen. Ik heb het hier innde buurt gezien en kleurverschil zie je altijd. Nee door laten lopen moet je gewoon niet doen. En daarnaast; er zit al een centimeter verschillen tussen de voegen links voor en rechts voor. Dat gaat dus nog lelijker worden.
-Birevenbus is smaak; ik ga niet horizontale ramen met iets verticaals onderbreken
- Vrijdag worden er in het hele huis horizontale jaloezien opgemeten en 3 weken later geplaatst
- Dakgoot ga ik eerst eens rechtzetten en 1 kleine lek repareren. Over een paar jaar hoeft die pas vervangen te worden. Dan is ook dedakkappel achter aan de beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Laatst online: 11-05 21:31

gakkethijs

niks

Serieus.. lagemaat per penant verschillend.... Ik heb een juist wel mooie voorbeelden gezien waar doormetselen wel mooi was. Dat was wel een complete gevel renovatie (compleeet nieuwe voeg en reiniging). Hoe was de oude gevelisolatie (achter de bestaande stenen) en wat zit achter de nieuwe? Nogmaals het oogt goed!

[ Voor 5% gewijzigd door gakkethijs op 22-06-2013 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 492475

En bij mij,zie vorige post ik ook de gevel opgetrokken,en zie ik geen verschil in steen.Dit komt omdat de opbouw aan de dakrand al een meter hoog was,en ik de stenen van de binnenkant weer gebruikt heb.De andere gevels hebben wel wat kleur verschil,maar komt meer door de cement waas van de oude stenen.
Casco opbouw 90 M2 inclusief kozijnen en trapgat plus trap was nog geen 30K. Vorig jaar gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

gakkethijs schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 13:19:
Serieus.. lagemaat per penant verschillend.... Ik heb een juist wel mooie voorbeelden gezien waar doormetselen wel mooi was. Dat was wel een complete gevel renovatie (compleeet nieuwe voeg en reiniging). Hoe was de oude gevelisolatie (achter de bestaande stenen) en wat zit achter de nieuwe? Nogmaals het oogt goed!
Er was geen gevel isolatie. Op piepschuim na wat naar beneden gezakt is. Zit nu rockwool achter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-04 11:04
@notna: wat een verbetering zeg!! Zeer nette prijs ook! Naam bedrijf?

Kan je eigenlijk zonder vergunning het aanzicht van je woning aanpassen, in dit geval dus het hout vervangen door steen en tuindeur vervangen door openslaande deuren?

Wat ik verder weer jammer vindt is dat er dus mooie Duitse schuco kunstof gebruikt wordt maar het weer op z'n Hollands met pur weer ingestampt wordt. Juist de afwerking met tape/folie om 100% tocht/vocht vrij ze zijn zoals men steeds vaker in de passiefhuis bouw toepast maakt het plaatje compleet.

Wanneer gaan de Nederlandse kozijnplaatsers eens de techniek/criteria van de Duitsers overnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Naam van het bedrijf is Santiklus (let vooral niet op de website; die is uit het jaar 0 maar de eigenaar heeft dan ook nul verstand van interwebs danwel webhosting ;) )

En ja; dat mag in deze gewoon aangepast worden hoor (gek genoeg)

De pur maakt mij nog niet zo heel veel uit. Er zit een combinatie van compriband en pur in en ik ga deze week aan de slag met de afwerkprofielen (kunststof) welke dan een kitrandje aan de binnenkant krijgen om het mooi af te maken :) Daar zal verder geen tocht nog vocht meer doorheen komen daarna :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:52
ZeRoC00L schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 13:14:
[...]

Ik heb etsglas/melkglas (HR++) in m'n badkamer laten zetten, geen moment spijt van gehad.
Zo'n sticker ziet er vaak ook niet uit, laat toch los in de hoekjes.
En is soms ook niet goed voor je ruiten:

[...]
Heb ik ook in de badkamer. Wel licht, geen inkijk. En omdat het HR++ glas is, is het toch aan beide zijden glad dus zowel binnen als buiten makkelijk schoon te maken.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-05 10:39
lithoijen schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 15:36:
- Wel of geen houtnerf
- Wel of geen hout looks
- enz
Wij hebben in ons vorige huis de hele voorgevel laten doen en onlangs is dezelfde firma geweest om in ons nieuwe huis de deuren te doen - de ramen volgen later. Deze firma gebruikt Profel en die kwaliteit is absoluut top. Hun webstek is hier, FWIW.

Laat je keuze echter niet alleen afhangen van het merk profiel. Een goede plaatser denkt mee met de keuze van de kleur en de afwerking. Vraag referenties en ga die 'ns bekijken. Bel eventueel aan en vraag of er netjes (af)gewerkt wordt (ook binnen) en of er proper gewerkt wordt, ook niet onbelangrijk...

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Topicstarter
Nou, de kogel is door de kerk. We hebben een partij in de buurt gevonden die de hele handel voor ons gaat uitvoeren over een paar weken, dubbelglas + schilderwerk :) Wat we gaan laten doen is:
- bovenverdieping overal van enkelglas naar HR++ dubbelglas in bestaande kozijnen (3 slaapkamers + badkamer)
- benedenverdieping voordeur en ruit in de hal van enkelglas naar dubbelglas
- waar nodig nieuwe deklatten/glaslatten
- al het houtwerk schilderen (kozijnen/ramen beneden & boven, carport, boeien, dakgoot hoekhuis)

Kwam in totaal all-in onder de 4000 euro uit.
Meerdere offertes gehad wel, het ontloopt elkaar allemaal niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
goede actie. Goed dat het voor de winter gebeurd.

Heb je een gespecificeerde offerte? Ben eigenlijk wel benieuwd wat een HR++ ruit in bestaande kozijnen zetten kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
ik zit toevallig in een offerte fase met 3 verschillende kunststof kozijn leveranciers.
Even een kleine update over mijn kunststof kozijnen.
nou het is leverancier nr 3 geworden dacht goed mee prijs was oke in onderhandelen netjes afgesloten.

alles is netjes ingemeten door hun.
bestellingen van kozijnen en glas zijn (volgens hun) de deur uit
ben netjes gebeld alles is binnen wij komen 24-2 alles plaatsen ;)

MAAR
dan wordt ik gebeld op 20-2
u spreekt met ..... bij deze ik u mededelen dat wij failliet zijn....

euhh en nu ?

de curator neemt contact met u op over de afwikkeling.....

oke nou suxxes dan maar...

Gelukkig hebben we geen aanbetalingen gedaan !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:34
De curator wil vast graag van de kozijnen af die nu in de loods staan :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2024
rc5proxy schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 18:45:
[...]

Even een kleine update over mijn kunststof kozijnen.
....

de curator neemt contact met u op over de afwikkeling.....

oke nou suxxes dan maar...

Gelukkig hebben we geen aanbetalingen gedaan !
Gelukkig geen aanbetaling, doe ik ook niet meer. Misschien wel een leuke korting op de kozijnen.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
BarryH schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 19:05:
De curator wil vast graag van de kozijnen af die nu in de loods staan :)
Ja hoop ik wel ben al in gesprek met een lokaal bedrijf er over wat voor mogelijkheden hij er in ziet.

ik heb eerlijk gezegd geen idee wat de waarde is van het kozijnwerk & glas tegenover de totale aanneemsom.

hier ga ik dus nog eens mee stoeien.

• Rukapul
Sowieso kun je nog even niets aangezien de curator je nog aan de overeenkomst kan houden.

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:53
Rukapul schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 00:18:
Sowieso kun je nog even niets aangezien de curator je nog aan de overeenkomst kan houden.
Let wel dat de overeenkomst inclusief installatie en garantie is. Dus dan mag die curator voor installatie van de kozijnen zorgen en compensatie voor de service / garantieaanspraken.. En zeker niet lukraak tegen materiaalkosten overnemen als je zelf een installateur moet zoeken:

1) je weet niet of de afmetingen van de kozijnen 100% juist zijn
2) je weet niet of een derde installateur voor dezelfde aanneemsom werkt
3) Service en garantie aanspraken kun je voor het materiaal op de buik schrijven

Ik zou sowieso een aangetekende brief met een ultimatum sturen wat betreft het komen met een voorstel aangaande het contract. Jij wil ook verder.

[ Voor 9% gewijzigd door Flozem op 27-02-2014 06:50 ]

• D-e-n
Mag ik vragen welke leverancier er failliet is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Net nieuw HR++ glas besteld voor in mijn bestaande hard-houten kozijnen. Het vervangt het aanwezige rapidpane dubbelglas uit '81.
Kosten: € 127,00 /m2 incl montage, glaslatten, afvoer bestaand glas.
Ik ben benieuwd wat het voor effect gaat hebben (al lijkt het stookseizoen alweer voorbij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:34
@blissard: welke spouwdikte en Uwaarde?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

blissard schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 13:28:
Net nieuw HR++ glas besteld voor in mijn bestaande hard-houten kozijnen. Het vervangt het aanwezige rapidpane dubbelglas uit '81.
Kosten: € 127,00 /m2 incl montage, glaslatten, afvoer bestaand glas.
Ik ben benieuwd wat het voor effect gaat hebben (al lijkt het stookseizoen alweer voorbij).
Dat kun je berekenen.
Even Schinnen Groen aanhalen
Schinnen-groen in "De Duurzame Kroeg deel 2"

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Glas 4-15-5 U:1,1 en een klein stukje van 4-9-5 U:1,3 (in een deur. dikker paste niet)
De berekening waar je naar verwijst Ollie kan ik wel maken, maar ik heb een lastige invoer. We stoken met nacht en deels dag-verlaging en hangen 's nachts dikke velours gordijnen voor de ramen. Het is vast bij elkaar te modelleren, maar niet door mij.
Overigens verstoken we jaarlijks ca. 400 m3 gas voor verwarming dus echt zoden aan de dijk zetten doet het toch niet. Ik hoop er wat comfort mee te winnen en eindelijk van de krassen op de ruiten af te zijn.
(de ruiten zijn ooit door mijn dochter vakkundig gereinigd met iets dat lijkt op een mengsel van zand en water :) )

Toch een klein sommetje gemaakt. Ik ga van 16 watt per graad naar 6 watt per graad. Bij 3000 graaddagen en het oppervlakte hier is het verschil dan een kleine 100 m3 gas. Ik verwacht echter dat dit bij ons hooguit de helft zal zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door blissard op 05-03-2014 14:28 ]

Pagina: 1