4670K vs 4430

Pagina: 1
Acties:

• zwjma
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-02 02:49
Beste medetweakers,

Ik ben van plan binnenkort een nieuwe pc te bouwen (rond 800 euro). De pc zal gebruikt worden om te gamen op high en 1080p en af en toe wat fotobewerking. Bij het zoeken naar onderdelen blijf ik toch een beetje haken op de CPU. Ik weet wel zeker dat ik voor haswell wil gaan. Ik vroeg me echter af of een 4670K OC'ed de extra kosten waard is ten opzichte van bijvoorbeeld een 4670 of zelfs een 4430?

Ik hoor graag jullie ervaringen!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:41
De 4670k (met OC) zal misschien 1-2 jaar langer meegaan, op dit moment vormen ze beiden geen bottleneck bij het gamen.

• zwjma
mitsumark schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 18:14:
De 4670k (met OC) zal misschien 1-2 jaar langer meegaan, op dit moment vormen ze beiden geen bottleneck bij het gamen.
bedankt voor je reactie. Ik had al zo'n vermoeden dat het geld (+-150 euro) dan beter in een gpu gestopt kan worden of sparen en upgraden als skymont uitkomt.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
mitsumark schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 18:14:
In zeer extreme game situaties komt een stock 4670k vermoedelijk nog net wat tekort (als ik het ongeveer vergelijk met mijn 2500k) bij oudere slecht geoptimaliseerde games is de een 4670k op 4,5 ghz gewoon beter.
Dat gezegd hebbende zouden beide ruimschoots moeten voldoen om bij de bulk van de games geen bottleneck te zijn.
Een K processor zal wat langer (1 a 1,5 jaar schat ik) geen bottleneck zijn met een OC.

• zwjma
eL_Jay schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 18:32:
[...]

In zeer extreme game situaties komt een stock 4670k vermoedelijk nog net wat tekort (als ik het ongeveer vergelijk met mijn 2500k) bij oudere slecht geoptimaliseerde games is de een 4670k op 4,5 ghz gewoon beter.
Dat gezegd hebbende zouden beide ruimschoots moeten voldoen om bij de bulk van de games geen bottleneck te zijn.
Een K processor zal wat langer (1 a 1,5 jaar schat ik) geen bottleneck zijn met een OC.
Bedankt voor de reactie. Het is wel duidelijk dat een stock i5 haswell ruim voldoende is voor current gen games.

Aangezien de non K versies nu helemaal gelocked zijn is het dan een goede optie om eerst een 4670k tijdje stock te laten lopen en later te overclocken?

• eL_Jay
zwjma schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 18:40:
[...]

Bedankt voor de reactie. Het is wel duidelijk dat een stock i5 haswell ruim voldoende is voor current gen games.

Aangezien de non K versies nu helemaal gelocked zijn is het dan een goede optie om eerst een 4670k tijdje stock te laten lopen en later te overclocken?
Ja, mijn 2500k loopt bijna altijd stock, als ik wat oudere RTS-en ga spelen klok ik er binnen 2 min (inclusief re-boot met ssd) 20% performance bij. Ik weet alleen niet of haswell net zo eenvoudig is als Sandy om over te klokken op lucht. Ik verwacht pas over een jaar of wat standaard 4,5ghz te gaan draaien

Tip, probeer een leuke overklok te vinden en test of die stabiel is (game er een weekje op en doe wat synthetische tests). Noteer de instellingen en ga weer terug naar stock settings (of eventueel undervolt). Pas als je denkt dat je CPU een bottleneck vormt klok je weer over. (scheelt weer in verbruik en theoretische levensduur van je chip).

Als je wilt overklokken, let dan wel op goede koeling en airflow.
Omdat je twijfelt tussen de k en een non-k, heb je een ssd? Indien nee dan non-k en een ssd ;)

[ Voor 8% gewijzigd door eL_Jay op 18-06-2013 19:10 ]

• zwjma
eL_Jay schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 19:06:
[...]

Ja, mijn 2500k loopt bijna altijd stock, als ik wat oudere RTS-en ga spelen klok ik er binnen 2 min (inclusief re-boot met ssd) 20% performance bij. Ik weet alleen niet of haswell net zo eenvoudig is als Sandy om over te klokken op lucht. Ik verwacht pas over een jaar of wat standaard 4,5ghz te gaan draaien

Tip, probeer een leuke overklok te vinden en test of die stabiel is (game er een weekje op en doe wat synthetische tests). Noteer de instellingen en ga weer terug naar stock settings (of eventueel undervolt). Pas als je denkt dat je CPU een bottleneck vormt klok je weer over. (scheelt weer in verbruik en theoretische levensduur van je chip).

Als je wilt overklokken, let dan wel op goede koeling en airflow.
Omdat je twijfelt tussen de k en een non-k, heb je een ssd? Indien nee dan non-k en een ssd ;)
Dit is inderdaad wat ik in gedachte had. Wat ik van reviews heb meegekregen overklokt hasswell wel redelijk dus in dat opzicht zal het wel niet heel veel verschillen met een sandy bridge, zelf heb ik nog een Q6600 @ 3.0Ghz :/ .

Bedankt voor de tip maar ik heb al enige ervaring met overklokken, ik ben alleen niet helemaal op de hoogte van performance gains bij de nieuwere generaties.

Oh ja, ik heb al een ssd! :D

• mitsumark
Een i5 die tekort komt?
Bij oudere games nog extra overklokken zodat je 200fps draait in plaats van 150, zonde van de energie..

• eL_Jay
mitsumark schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 20:26:
[...]

Een i5 die tekort komt?
Bij oudere games nog extra overklokken zodat je 200fps draait in plaats van 150, zonde van de energie..
SupCom met 7 AI's en +1000 unit-cap per speler, dipt die bij mij (end-game) toch wel significant onder de 60

Verwijderd

eL_Jay schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 11:12:
[...]

SupCom met 7 AI's en +1000 unit-cap per speler, dipt die bij mij (end-game) toch wel significant onder de 60
Da's logisch he ... dat is gewoon al heel belastend voor elke cpu ...

• mitsumark
eL_Jay schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 11:12:
[...]
Dat is wel heel specifiek, maar die situatie kan inderdaad behoorlijk zwaar zijn.
Maar dan nog, supcom speelt nog prima op 30fps, en als ie heel af en toe dipt naar 20 is dat (imo) ook nog niet heel hinderlijk.
Supcom2 is overigens al een hele berg beter multithreaded, dus bij nieuwere games heb je dat 'probleem' veel minder.

[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 19-06-2013 16:19 ]

Pagina: 1