Nieuwe wifi router Asus, Draytek,...

Pagina: 1
Acties:

• ishy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-12-2024
Ik ben op zoek naar een nieuwe wifi router om mijn Draytek 2910 te vervangen.

Features:
  • Sterk wifi signaal met goede doorvoer snelheid
  • Gigabit switch liefst inbegrepen
  • VPN indien mogelijk
  • Duidelijke webinterface
Momenteel kijk ik naar deze 2 modellen:Ik ga momenteel vooral richting de Asus maar heb hier zelf geen ervaring mee. De Draytek heb ik ervaring mee maar vond ik qua interface niet zo geweldig.

Hebben jullie nog andere toestellen die jullie aanraden om zeker eens te bekijken?

Thanks!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoe kom je in vredesnaam bij die twee uit?

Je vergelijkt hier een racepaard met een bejaarde Brabants trekpaard 8)7

De Asus is zonder twijfel beste WiFi-router van het moment mbt throughput. Vooral het feit dat het de beam forming uit de AC-standaard alvast in kan zetten voor N-devices is indrukwekkend, ik haal daarmee >250Mbps op 10m afstand in een ruimte met veel vervuiling in de WiFI (ook in de 5GHz-band waar je moet zitten voor dit soort snelheden). Wel hoor ik issues met stabiliteit en heb ik zelf problemen gevonden met interoperability in de 5GHz band (hij kan alleen in kanalen 36-48, niks daarboven, en autoselectie werkt ook niet :X ). Het is dus echt een nukkig racepaard dus.

De Draytek... tja... ben nooit fan van die dingen geweest. IMHO overpriced en niet zo featurerijk en stabiel als aangeprezen. Plus beroerde performance voor hun prijs. De Vigor 2920 ken ik niet, dus kan zijn dat m'n vooroordeel hier niet opgaat, maar volgens www.smallnetbuilder.com kan dat ding max 147Mbps WAN-to-LAN routeren en is de WiFI ook zeer middelmatig. Sowieso is een router zonder 5GHz support anno 2013 wmb een no-no. Enige wat dit ding beter doet dan de Asus is dual-WAN, wat je zo te zien niet nodig hebt, en dan nog zijn er betere alternatieven daarvoor.

Mijn advies: kijk ook eens naar een willekeurige goede router waar je OpenWRT of DD-WRT op kunt zetten. De Netgear WNDR3700 presteert lang niet zo slecht als de Draytek, incl goede 2.4GHz en 5GHz WiFi, >400Mbps WAN-to-LAN en goede Gb switch, is voor minder dan de helft van de prijs van de RT-AC66U te vinden en met OpenWRT erop heb je al je features qua VPN en goede GUI die je maar kunt wensen.

Oslik blyat! Oslik!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-12 18:35

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik neem aan dat je de Draytek Vigor 2920n bedoelt (Met wireless N access point). Die is al gauw een euro of €240, veel geld IMHO.

Ik denk dat andere tweakers je prima kunnen helpen met tips voor een standaard wifi router :)

Graag wijs ik je op een hele andere optie: een zelfbouw router. Als je de geavanceerde features van een Draytek gewend bent, is een zelfbouwrouter op basis van een firewall distro (pfSense, OpenWRT, etc...) een krachtig, veelzijdig en kosteneffectief alternatief. Voor minder dan 200 euro bouw je een router die vele malen krachtiger is dan een standaardrouter in het consumer/prosumer segment.

Het grootste nadeel van deze setup is dat niet alles in één apparaat zit, het is beter om met een losse wifi access point te werken. Ook heb je een losse switch nodig (bijv. 5 poort gigabit switch).

Voordelen van deze setup zijn de (bijna onbeperkte) mogelijkheden die het apparaat biedt en de performance. Ter vergelijking, de Draytek 2920 heeft een WAN <-> LAN firewall performance van maximaal 100 mbit en een IPSec VPN tunnel haalt maximaal 25 mbit. Een zelfbouwrouter haalt met gemak een veelvoud van deze snelheden. Met steeds sneller wordende internetverbindingen (meer dan 100mbit is al geen uitzondering) vind ik het een fijn idee dat de hardware voorlopig niet de bottleneck vormt. Tevens kun je een losse wifi access point veel gemakkelijker later upgraden zonder een hele nieuwe router te moeten kopen (bijv. als de 802.11ac standaard mainstream wordt).

Misschien is dit niks voor jou. In dat geval, mijn excuses voor deze enigszins offtopic suggestie. Mocht je wel geïnteresseerd zijn, kijk dan eens in dit topic waar ik mijn eigen setup beschrijf.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• ishy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-12-2024
Thanks voor de duidelijke antwoorden! Goed om ook te horen dat ik een dwaze vergelijking maak :) Voor alel duidelijkheid, het is voor een thuis-situatie maar ik wil wel de mogelijkheid hebben om wat custom settings etc te doen dus overkill is niet nodig...

Voor een custom ding te maken goh zou ik graag doen maar heb ik momenteel absoluut geen tijd voor dus laat ik even links liggen. Liever iets kopen waar ik me 2 avonden mee kan amuseren en wat daarna een tijd kan draaien zonder veel inspanning.

Ik werd ook nog op deze gewezen TP-Link TL-WR1043ND en vond er op dit forum ook een topic over maar op de laatste pagina's lees ik vooral minder goede zaken (instabiel etc) en blijkbaar heeft de Asus daar ook last van...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Daarom mijn advies om een volledig uitontwikkeld stuk hardware te nemen als de WNDR3700 en daar een volledig uitontwikkeld firmware als OpenWRT of DD-WRT op te zetten. Sla je twee vliegen met een klap, heb je betere performance, betere stabiliteit en zoveel opties als WRT kan bieden (dat zijn er meer dan de Draytek die je al hebt).

Heb zelf weinig last van instabiliteit met de RT-AC66U, een keer gereboot maar niet eens duidelijk of router het probleem was. Toch lees ik inderdaad wel meer issues ermee. De firmware van de AC66U is iig ook op WRT gebaseerd, vandaar zoveel features. Voorzover er instabiliteit is verdenk ik bovenal de Broadcom drivers, het zal geen toeval zijn dat die dingen niet publiek voor Linux gereleased zijn...

Oslik blyat! Oslik!