DIY effect board power supply

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-10 16:09
Voor mijn effectenboard heb ik een powersupply gebouwd maar heb een probleem.

Ik heb hem opgebouwd rond 2 L7809CV's die beide per stuk 3 outputs aan hun uitgang hebben hangen het schema is als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://www.evselectro.com/image/cache/data/78xx-500x500.JPG

Ik heb ipv 2 kleine condensatoren 2 grote gebruikt van 1000uF omdat ik die toevallig had liggen. Waarschijnlijk dat hier het probleem in zit maar dat weet ik niet zeker vandaar dat ik het vraag. Hij geeft nu namelijk een brom over mijn versterker. Ligt dat per se aan de condensatoren.

De hele unit wordt gevoed door een gewoon 12V/2A adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
De condensatoren zorgen er puur voor dat de spanning wordt afgevlakt. Dus theoretisch zou de afvlakking groter moeten zijn, naarmate je condensators groter worden.

De brom kan van vanalles komen. Probeer eens een ferrietkern om je uitgaande kabel te doen, zo dicht mogelijk bij je versterker. (trek maar van een usb-kabel ofzo)

Hangt je schakeling ergens aan aarde?

Ohja, heel belangrijk: is je adapter wel gelijkspanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Het is belangrijk dat je kleine keramische of tantaaltjes daar neer zet.

Een echte condensator is verre van het ideaal onderdeel. Zo'n grote condensator zal waarschijnlijk op hogere frequenties veel minder ideale eigenschappen hebben dan een 220nF keramisch dingetje. Dat kan invloed hebben op de stabiliteit, en dus ruis/oscillatie op een bepaalde frequentie veroorzaken. En dat vertaalt zich weer in brommetjes ed.

Zet er eens 220nF naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Inderdaad, die 2 grote zijn prima voor het afvlakken (met name voor de 7809), maar er achter wil je vooral de oscilatie voorkomen, en daar heb je dan 100n/220nF voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
_ferry_ schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 19:14:
Inderdaad, die 2 grote zijn prima voor het afvlakken (met name voor de 7809), maar er achter wil je vooral de oscilatie voorkomen, en daar heb je dan 100n/220nF voor nodig.
Ok en die kan ik dan alsnog gewoon over de grote zetten?
Bartjezz schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 17:49:
De condensatoren zorgen er puur voor dat de spanning wordt afgevlakt. Dus theoretisch zou de afvlakking groter moeten zijn, naarmate je condensators groter worden.

De brom kan van vanalles komen. Probeer eens een ferrietkern om je uitgaande kabel te doen, zo dicht mogelijk bij je versterker. (trek maar van een usb-kabel ofzo)

Hangt je schakeling ergens aan aarde?

Ohja, heel belangrijk: is je adapter wel gelijkspanning?
Nee de schakeling hangt nergens aan de aarde. Maar de versterker ook niet en dat heeft nooit problemen opgeleverd. Een ferriet kern heb ik inderdaad al geprobeerd helaas zonder succes.

Ik zal kijken of ik morgen een paar kleine keramische condensatoortjes kan meenemen.

Edit: Zou een MKT condensator ook kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
Toch nog even een kickje, kan een mkt condensator ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:40
MKT kan ook, maar waarom pak je niet gewoon een 9V adapter? Of heb je die 12V ook nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
heggico schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 08:34:
MKT kan ook, maar waarom pak je niet gewoon een 9V adapter? Of heb je die 12V ook nodig?
Ok en kan ik deze dan gewoon direct over de grote condensatoren solderen of moet ik die verwijderen?

Ik gebruik geen 9V adapter omdat ik wat wilde knutselen, we zitten niet voor niets op tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:20

SA007

Moderator Tweaking
MKT kan, maar is overkill, ik zou gewoon keramische pakken.
Elk willekeurig oud apparaat heeft tientallen van die dingen en ze zijn moeilijk kapot te krijgen electrisch gezien. (Mechanisch zijn ze best snel stuk).

Gaat erom dat die 100nF een heel lager ESR waarde heeft, terwijl een 1000uF juist een hele hoge heeft en daarom oscilaties niet goed afvlakt.

Je kan die 100/220nF prima over de 1000uF hangen, geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02:21

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Belangrijk is wel dat je de condensatoren heel dicht op de regelaar soldeert.

Maar een brom op de versterker kan overal vandaan kopen zoals een open ingang, aardlus, een trafo dichtbij etc.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Hoeveel effecten heb je er nu op aangesloten? Het kunnen ook aardlussen zijn namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
De condensatoren zijn gesoldeerd en de brom is helemaal weg nu.
Pagina: 1