Verwijderd

Topicstarter
canon 450D + 18-200 mm EFS IS

Ik heb al een geruime tijd deze camera maar het lijkt me eens tijd om wat meer te experimenteren met de lenskeuze. Ik heb al wat opzoekingswerk gedaan maar ik zoek toch nog bevestiging of ik geen misstap zal begaan.

M'n huidige lens heeft een grote minimale scherpstel afstand heb.( 0,45 m). Het is een soort van combinatie tussen groothoek en telelens.

Waar ik naar op zoek ben een lens die minder naar de
Ik ben op zoek naar twee zaken. Ten eerste lijkt het me leuk om een lens te hebben die het centrale onderwerp van de omgeving lijkt te isoleren en dus een minder afvlakkend effect. (Is het mm bereik een indicatie hiervoor?)

Ten tweede wil ik ook wat meer kunnen spelen met scherp en onscherp bij het fotograferen van objecten.

Ik ben niet bereid om héél veel geld uit te geven. Prijs maximaal 300 euro voor een lens.

Kunnen jullie me wat advies geven over de lenskeuze zodat ik wat andere soort plaatjes kan schieten _/-\o_

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 16:10:
Ten eerste lijkt het me leuk om een lens te hebben die het centrale onderwerp van de omgeving lijkt te isoleren en dus een minder afvlakkend effect. (Is het mm bereik een indicatie hiervoor?)
Wat bedoel je daar precies mee? Is me niet helemaal duidelijk namelijk. Hoe meer mm, hoe meer de achtergrond gecomprimeerd wordt en hoe meer het onderwerp "uit z'n context" op de foto komt te staan.

Wil je juist meer groothoek én onscherpte, dan heb je aan een crop-camera niet zo'n goede keuze. Een lichtsterke prime van 20mm of kleiner is dan wat je zoekt, maar die zijn er niet zo heel erg veel. Sigma heeft een 20mm f/1.8, die komt dan nog het dichtst in de buurt. Anders de Samyang 14mm, maar die is "slechts" f/2.8. Rond de 24/28mm zitten wat meer opties, maar da's op een 450D niet echt groothoek meer te noemen.
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 16:10:
Ten tweede wil ik ook wat meer kunnen spelen met scherp en onscherp bij het fotograferen van objecten.
Als het alleen om onscherp maken gaat, zou ik gaan voor een Canon EF 50mm f/1.8. Die is goedkoop (onder de €100 wel te halen, tweedehands voor nog minder) en door de f/1.8 is onscherpte prima te maken. Prima lens voor als je nog niet precies weet wat je wil, maar wel wil experimenteren en leren fotograferen.

[ Voor 3% gewijzigd door tobiasvs op 18-06-2013 16:23 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Verwijderd

Canon EF 50mm f/1.8 inderdaad, 100 euro en produceert echt top plaatjes ! Weet zeker dat je er geen spijt van zal krijgen :).
Tenzij je groothoek wil perse, maar kan het niet helemaal afleiden uit je post.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2013 16:27 ]

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-01 22:29
Hier ga je veel info vinden: Het grote Canonmount-objectieven-topic v2013

Ik ga verder akkoord met tweakers hierboven hierboven, de 50mm 1.8 is helemaal wat je zoekt denk ik.
linkje: pricewatch: Canon EF 50mm f/1.8 II

[ Voor 54% gewijzigd door Teun_2 op 18-06-2013 16:31 ]

• v0LrAtH
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-12-2024
Ik kan de voorgaande commentaren enkel bijtreden. Ikzelf heb de 550D met 18-55mm en 55-250mm kitlens. Ik heb 2 weken geleden de 50mm f1.4 gekocht en ben ongelooflijk geschrokken van het resultaat. Ik dacht ze voornamelijk te gebruiken voor low-light fotografie, maar ook voor gewone portret-foto's geeft het werkelijk prachtige beelden.

De f1.8 is echter wel een stuk goedkoper, en volgens mij prima voor jouw budget geschikt. En naar wat ik zie is het verschil met de f1.4 niet zo heel groot. Bovendien stop ik mijn lens toch af naar f2.0 of f2.8 voor maximale scherpte.

[ Voor 7% gewijzigd door v0LrAtH op 18-06-2013 16:44 ]

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:58
Ik zou ook primair denken aan de 50mm 1.8, maar met een iets hoger budget zou je ook de f/1.4 versie kunnen nemen. Nog beter passend is een Sigma 30mm f/1.4. Daar kan je binnenshuis iets beter mee uit de voeten, maar verder komt het dan neer op 30mm vs 50mm. Ik zou je 18-200 eens op die afstanden zetten zodat je weet wat je kan verwachten.

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-11-2025
tobiasvs schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 16:21:
[...]
Wat bedoel je daar precies mee? Is me niet helemaal duidelijk namelijk. Hoe meer mm, hoe meer de achtergrond gecomprimeerd wordt en hoe meer het onderwerp "uit z'n context" op de foto komt te staan.
Dat klopt niet helemaal wat je zegt. Het is puur de afstand naar je onderwerp wat die 'compressie' bepaald, brandpuntsafstand heeft daar niks mee te maken. Het is alleen zo dat je met een grotere brandpuntsafstand meestal verder van je onderwerp af gaat staan, om eenzelfde vergroting van je onderwerp te krijgen. Hoe groter de afstand naar je onderwerp, hoe groter die compressie. Maar op 2 meter van je onderwerp is de compressie van de achtergrond altijd hetzelfde, of het nu met 30mm of 800mm is. ;)
tobiasvs schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 16:21:
[...]
Als het alleen om onscherp maken gaat, zou ik gaan voor een Canon EF 50mm f/1.8. Die is goedkoop (onder de €100 wel te halen, tweedehands voor nog minder) en door de f/1.8 is onscherpte prima te maken. Prima lens voor als je nog niet precies weet wat je wil, maar wel wil experimenteren en leren fotograferen.
Kan ik het alleen maar mee eens zijn. Een heerlijk lensje om met onscherpte te experimenteren. Ik heb hem zelf uiteindelijk wel weggedaan, omdat 50mm op crop toch een beetje krap was in veel gevallen.

Ik zou dus wel zoals SndBastard al aangaf, de verschillende brandpuntsafstanden (bijv 30mm en 50mm) proberen op je 18-200mm lens. Je kan ook in bijvoorbeeld Lightroom via een filter in Grid view kijken welke brandpuntsafstanden je vaak gebruikt.

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-01 09:56

Garyu

WW

Toch even een tegengeluid voor de 50mm/1.8. Het gebied waarop deze lens inzetbaar is is redelijk beperkt, omdat het op een cropcamera toch al richting tele gaat. Voor meer "all-round"-mogelijkheden zou ik toch naar een 30mm lens gaan kijken.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Teun_2
Maar met een 30mm kan je veel minder goed de voorgrond en achtergrond scheiden en kan je veel minder met scherpte/onscherpte spelen. Voor all-round heeft de TS nog altijd de 18-200.

• v0LrAtH
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-12-2024
Hoewel ik moet toegeven dat mijn keuze voor de 50mm werd beïnvloed door het feit dat ik binnen 2 jaar naar FF wil upgraden, is er nog een andere goede reden om toch voor 50mm te kiezen. Namelijk de prijs, de 50mm f1.8 is er reeds voor minder dan 100 euro, terwijl je toch richting de 250 euro gaat voor een 35mm lens of nog meer voor 30mm.

pricewatch: Canon EF 35mm f/2

[ Voor 16% gewijzigd door v0LrAtH op 19-06-2013 10:12 ]

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:36

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Nog meer tegengeluid voor de 50 mm f/1.8. Iedereen roept altijd dat je die lens MOET hebben. Want hij kost weinig en is lichtsterk. Maar gebruikt iedereen hem ook veel? Je bent afhankelijk van de ruimte om je onderwerp of je nog een mooie compositie kunt maken.
Ikzelf heb jaren geleden de 50 mm f/1.4 gekocht en dat ding is dus echt bijna nooit gebruikt (zo staan er wel meer lenzen ongebruikt in de kast). Voor mij is het bereik onbruikbaar. Ik schiet wijd, macro en tele.

Om te spelen met DoF kun je ook een setje extension tubes voor je huidige lens kopen. Dan kun je ook dichterbij scherpstellen en weinig scherptediepte creeeren. Dit is echter eigenlijk alleen nuttig voor macro.

Zet eerst je huidige lens vast met plakband op 50 mm en kijk of je blij wordt van dat bereik. Anders lekker doorsparen en een lens kopen die voldoet aan je eisen ipv enkel je budget.

This footer is intentionally left blank

• Teun_2
Ik ben normaal altijd de eerste om inderdaad vraagtekens te zetten bij die 50mm, ik gebruikte die op aps inderdaad ook bijna nooit (nu op 2x crop veel meer), maar als je leest wat de TS er met wil doen, lijkt het me wel de betere keuze.

• henkie196
  • Niet online
Teun_2 schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 10:10:
Maar met een 30mm kan je veel minder goed de voorgrond en achtergrond scheiden en kan je veel minder met scherpte/onscherpte spelen. Voor all-round heeft de TS nog altijd de 18-200.
Dat hangt af van je voorkeur om het onderwerp te fotograferen. Als je met een 30mm dichterbij gaat staan om dezelfde uitsnede te krijgen (bij bv. een portret), is je scherptediepte volgens mij niet zo verschillend (even zonder te rekenen, maar je scherptediepte neemt af naarmate het onderwerp dichterbij is, en om dezelfde uitsnede te krijgen, moet je dichterbij staan met een 30 vs een 50).

En hoe dan ook is de scherptediepte met een 50/1.4 of 30/1.4 sowieso al vele malen kleiner dan bij de 18-200. Niet dat het veel uitmaakt, beide lenzen vallen buiten het budget. Binnen zijn budget zou je eerder een 50/1.8 of een 35/2 moeten kiezen.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-01 09:56

Garyu

WW

Met een 30mm/1.4 kan je een aardige dunne DOF creeren horen. Ik zie het probleem niet zo? De prijs vind ik een beter argument, maar mijn 50mm/1.4 staat in de kast sinds ik de 30mm heb.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Teun_2
henkie196 schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 10:36:
[...]

Dat hangt af van je voorkeur om het onderwerp te fotograferen. Als je met een 30mm dichterbij gaat staan om dezelfde uitsnede te krijgen (bij bv. een portret), is je scherptediepte volgens mij niet zo verschillend (even zonder te rekenen, maar je scherptediepte neemt af naarmate het onderwerp dichterbij is, en om dezelfde uitsnede te krijgen, moet je dichterbij staan met een 30 vs een 50).

En hoe dan ook is de scherptediepte met een 50/1.4 of 30/1.4 sowieso al vele malen kleiner dan bij de 18-200. Niet dat het veel uitmaakt, beide lenzen vallen buiten het budget. Binnen zijn budget zou je eerder een 50/1.8 of een 35/2 moeten kiezen.
De scherptediepte zal dan niet veel anders zijn, de achtergrond is bij een 50mm wel waziger. Een 30mm 1.4 valt wel binnen budget. pricewatch: Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM (Canon)

• henkie196
  • Niet online
Teun_2 schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 10:54:
De scherptediepte zal dan niet veel anders zijn, de achtergrond is bij een 50mm wel waziger. Een 30mm 1.4 valt wel binnen budget. pricewatch: Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM (Canon)
Die is aardig in prijs gedaald sinds de nieuwe pricewatch: Sigma 30mm F1.4 DC HSM Art (Canon) uit is gekomen. Ik zat ook te denken aan de prijs van de 30/1.4 Art die boven budget is.

De achtergrond wazigheid zou bij mijn eerdere voorbeeld toch ook gelijk zijn? Immers blijft de afstand achtergrond en onderwerp gelijk, de DoF is gelijk, dus de achtergrond vervaging zou ook hetzelfde zijn.

• ZaPPZion
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-08-2025
De Nifty-Fifty (50mm f1.8) kun je geen miskoop aan doen, is 100 euro en is een lens die altijd van pas komt. Het is de goedkoopste lens, maar wel eentje die elke beginnende fotograaf moet hebben.

• Whizon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:54

Whizon

<3

Mijn eerste ingeving zou ook de 50mm f/1.8 zijn. Maar de tweede dan toch zeker de 40mm f/2.8. Sinds ik de 40mm heb, ligt de 50mm bij mij stof te verzamelen. Die twee ken ik in ieder geval, en vallen binnen je budget. Beide zeker een prima keuze.

Wat nog mee zou kunnen wegen in je keuze (mocht het om die twee gaan), of van pas kan komen bij een aanschaf, is de cashback: https://ecback.canon.nl/flyer.pdf

"Live and learn" | Flickr

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Een 50mm zou ik ook te krap vinden als standaard lens een APS-C camera. Wel goed bruikbaar voor portet fotografie. Ik zou zelf ook eerder voor de Sigma 30mm f1.4 gaan.
Maar dat is dus ook een stukje persoonlijke smaak en waarvoor je de lens wil gaan gebruiken.

Je kan ook voor iets meer geld denken aan een Tamron 17-50mm f2.8.
Dan heb je best een goede lichtsterke standaard zoom lens.

• henkie196
  • Niet online
Misschien handig in een overweging tussen de nieuwe en oude Sigma 30/1.4: Een vergelijk van LensRentals.

Conclusie: de nieuwe heeft betere randscherpte maar centrumscherpte is hetzelfde. Het verschil zou vooral van de bouwkwaliteit, de veel soepelere focusring en het feit dat front en back focus met de nieuwe lens makkelijk gecorrigeerd kan worden via het USB dock.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:03

SomerenV

It's something!

Als je voor weinig geld een leuke lens wilt kopen kan ik de 50mm f/1.8 ook van harte aanraden. Heb hem zelf alweer een tijdje en gebruik hem regelmatig. Erg scherpe lens voor weinig :) Hij is overigens wel al redelijk tele op een 450D, dus wat dat betreft kun je beter voor een 30mm of iets dergelijks gaan.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• Seven_of_Nine
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-01 16:00
Ben het ook eens met de 50mm f/1.8 als instapper zeker vanuit het oogpunt qua prijs.
Technisch is toch in de praktijk de trage auto-focus die ook nog eens luidruchtig is niet altijd praktisch.
Je kunt gewoon niet "snel" reageren ( ga maar niet proberen een foto van je kinderen proberen te nemen ).
Mijn exemplaar had overigens veel last van chromatic-abbrre-nogwat = paars / rode waas in de lage f-getallen. Hij werd dus pas echt scherp en correct van kleur bij f2.8 en hoger

Kijk het is gewoon een goede lens om mee te leren. Maar die van mij is vervangen voor 50mm f/1.4 door de (micro)USM en iets scherper en minder last van CA is het gewoon meer / beter bruikzaam. Prettig is dat de f/1.8 ook 2e hands redelijk waardevast is en snel verkoopt.

Overigens in de andere visie richting de Sigma 30mm is in die prijsklasse ook te kijken naar de 50 1.4 of ook de 60mm 2.8 macro ( zijn compleet andere beesjes maar toch nog steeds betaalbaar )

Beste is gewoon starten de 50mm 1.8 en daarvandaan bepalen of een PRIME wel je "ding is" en of je wel op de juiste aantal mm's zit ( inderdaad 50mm op crop is best redelijk "tele" ) vanaf daar gewoon doorgroeien.

Verwijderd

Die van mij is echt super super scherp ook op 1.8 (scherper dan mijn 85mm 1.8 en 28mm 1.8, en veel minder last van CA :) ) Ik gebruik hem met plezier nog altijd naast mijn andere lenzen :)
Binnenshuis wat krap misschien maar moet je maar lekker naar buiten gaan is gezond :p

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2013 11:37 ]

• HeyJIJdaar
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-01 09:47
Ik heb zelf een 85/2.8, 50/1.8 en een 35/1.8. Let wel dit zijn Sony lenzen.

Beiden hebben een groter vermogen tot het onscherp maken van het achtergrond, dan mijn 18-250 lens. Maar alleen op dezelfde brandpuntafstand. Dit komt met name omdat deze objectieven lichtsterker zijn. Bij dezelfde diafragma en brandpuntafstand (bv. 85/2.8 op f5.6 en de 18-200 op 85mm f5.6) zijn de verschillen minder (mogelijk wat betere scherpte, contrast en minder vertekening).

Ik zou zelf niet 1,2,3 gaan voor een 50mm. Ik heb deze maar gebruik deze zelden, het is op een crop camera een net niet afstand. Ik vind zelf mijn 35mm met 1,5x crop heerlijk werken. Ik zou zelf op de Canon ivm 1.6x crop dus iets in de range van 30mm tot 35mm als extra lens kopen.

Upgraden naar full frame wilde ik in 2008 ook, inmiddels schiet ik nog steeds met een crop camera. Bekijk dus goed of je dit ook daadwerkelijk wilt.

Welke lens je daadwerkelijk moet kopen zou ik ook laten afhangen welke brandpuntafstand je veel gebruikt. Dat kan door met software je database met foto's door te spitten...
I.v.m. cropmogelijkheden vind ik het beter om iets wijder te kopen, dan meer tele.

• SomerenV

SomerenV

It's something!

HeyJIJdaar schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 13:29:
Ik heb zelf een 85/2.8, 50/1.8 en een 35/1.8. Let wel dit zijn Sony lenzen.

Beiden hebben een groter vermogen tot het onscherp maken van het achtergrond, dan mijn 18-250 lens. Maar alleen op dezelfde brandpuntafstand. Dit komt met name omdat deze objectieven lichtsterker zijn. Bij dezelfde diafragma en brandpuntafstand (bv. 85/2.8 op f5.6 en de 18-200 op 85mm f5.6) zijn de verschillen minder (mogelijk wat betere scherpte, contrast en minder vertekening).

Ik zou zelf niet 1,2,3 gaan voor een 50mm. Ik heb deze maar gebruik deze zelden, het is op een crop camera een net niet afstand. Ik vind zelf mijn 35mm met 1,5x crop heerlijk werken. Ik zou zelf op de Canon ivm 1.6x crop dus iets in de range van 30mm tot 35mm als extra lens kopen.

Upgraden naar full frame wilde ik in 2008 ook, inmiddels schiet ik nog steeds met een crop camera. Bekijk dus goed of je dit ook daadwerkelijk wilt.

Welke lens je daadwerkelijk moet kopen zou ik ook laten afhangen welke brandpuntafstand je veel gebruikt. Dat kan door met software je database met foto's door te spitten...
I.v.m. cropmogelijkheden vind ik het beter om iets wijder te kopen, dan meer tele.
Maar jij weet al wat je wil. TS weet waarschijnlijk nog niet echt wat hij wil aangezien dit zijn tweede lens wordt. In dat geval is 50mm perfect, juist omdat het een 'net niet' lens is. Het is niet echt tele, maar wel een beetje, en groothoek is het ook niet. Als je de 50mm hebt kun je zelf perfect inschatten of je derde lens meer tele moet zijn of juist meer groothoek.

Verwijderd

Helaas van TS niet meer gehoord in tussentijd, ik ben even benieuwd namelijk. Wat denk je zelf na al deze reacties?

• Sjekster
SomerenV schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 13:50:
[...]

Maar jij weet al wat je wil. TS weet waarschijnlijk nog niet echt wat hij wil aangezien dit zijn tweede lens wordt. In dat geval is 50mm perfect, juist omdat het een 'net niet' lens is. Het is niet echt tele, maar wel een beetje, en groothoek is het ook niet. Als je de 50mm hebt kun je zelf perfect inschatten of je derde lens meer tele moet zijn of juist meer groothoek.
Een lens kopen die net niet is, om tot de ontdekking te komen dat het inderdaad niet is wat je wilt, zodat je het daarn wel goed kan doen? Ik heb de 50mm 1.8 ook gehad, en best plezier aan beleeft. Ik kwam echter ook tot de ontdekking dat 50mm te tele was, en heb de lens daarom toch weggedaan. Ik had liever direct geweten dat het niet goed was, en direct de goede lens gekocht. Scheelt toch weer tijd en moeite.

De TS kan overigens prima met zijn huidige lens ontdekken of 50mm wel of niet goed is.

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Sjekster schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 15:25:
[...]
Een lens kopen die net niet is, om tot de ontdekking te komen dat het inderdaad niet is wat je wilt, zodat je het daarn wel goed kan doen? Ik heb de 50mm 1.8 ook gehad, en best plezier aan beleeft. Ik kwam echter ook tot de ontdekking dat 50mm te tele was, en heb de lens daarom toch weggedaan. Ik had liever direct geweten dat het niet goed was, en direct de goede lens gekocht. Scheelt toch weer tijd en moeite.

De TS kan overigens prima met zijn huidige lens ontdekken of 50mm wel of niet goed is.
Een 18-55 is een leuke beginner-lens om te ontdekken of je juist groothoek wilt of juist wat meer tele, maar een 50mm f/1.8 is niet te vergelijken met die 18-55 op 50mm met f/5.0 (of welke f-waarde er dan ook gebruikt wordt). Als ik op 50mm moet fotograferen/filmen zal ik eerder die prime erbij pakken dan de 18-55.

Verder kun je ook voor M42 gaan als je van alles uit wilt testen zonder je portemonnee verschrikkelijk te plunderen. Voor 15 euro een adapter kopen en dan voor een paar tientjes een paar lenzen op de kop tikken. Dan heb je bijvoorbeeld een 28mm, 35mm, 135mm en 200mm. Maar goed, we hebben nog steeds niks van de TS gehoord dus hoe zit het nou precies met hem?

• Sjekster
We doelen dan ook niet op het recreëren van het DoF effect, maar op het kijken of de brandpuntsafstanden van bijvoorbeeld 30/35 of 50 bevallen. Dat kan prima met z'n huidige lens, en bespaart hem eventueel een miskoop.

• MrHmmm
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-04-2023
Ik zou dus wel zoals SndBastard al aangaf, de verschillende brandpuntsafstanden (bijv 30mm en 50mm) proberen op je 18-200mm lens. Je kan ook in bijvoorbeeld Lightroom via een filter in Grid view kijken welke brandpuntsafstanden je vaak gebruikt.
Iemand een linkje met uitleg hoe dit moet in Lightroom? Ik kan niet de goede zoektermen vinden om een uitleg te vinden en ben wel benieuwd naar mijn 'zoomgedrag'!

• Sjekster
Ik heb engelse versie, dus ik ken alleen de engelse termen:

Ga naar Library / Grid view. Bovenaan zie je een aantal filter opties staan (text, metadata, etc). Klik op de text naast het slotje rechts bovenin en kies voor Camera Info. Je krijgt dan een aantal opties te zien, waaronder Focal Length. Daar zie je precies hoeveel foto's je per brandpuntsafstand hebt genomen.

• MrHmmm
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-04-2023
Werkt prima, bedankt!
Benieuwd wat de TS uiteindelijk heeft gedaan....

Verwijderd

Topicstarter
Mijn excuses voor m'n afwezigheid en bedankt voor de mooie en leerrijke raad. Ik had examens en heb het allemaal wat laten bezinken omdat veel van de termen vrij nieuw waren. En ik het wat overweldigend vond om een ietwat doordachte keuze te maken.

Ik heb besloten om deze te nemen. pricewatch: Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM (Canon)

Aangezien m'n huidige lens een kleinste waarde heeft van f 3,5 wou ik daarmee wat verder gaan om het verschil goed te kunnen zien.

De tip om m'n 18-200 mm lens op 30 en 50 wat te gebruiken was ook een leuke ervaring. :-) Al is het kijken hoe het mijn plaatjesschiet gedrag gaat veranderen op vakantie (dan ben ik namelijk een actievere fotograaf).

Ik heb m'n vader kunnen overtuigen om een gedeelte van het budget te ondersteunen, met argument dat ik te beschouwen ben als een onvergoede privéfotograaf :p

Ik denk er wel aan om een donkere filter bij te nemen. (circulair polaroid).
Dat lijkt me best spannend om dan water van bovenaf te fotograferen. Is dat een rechtvaardiging om zo'n filter te kopen?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2013 10:10 ]

Verwijderd

Nice denk dat je er veel plezier van gaat hebben. Kun je eindelijk mooi spelen met DOF e.d. omdat je hem lekker wijd open kan gooien die lens :) :)

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Prima lens, veel plezier ermee!

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Sjekster
Zeker, is niet zozeer mijn meestgebruikte lens, maar wel mijn favo! :). Netjes in prijs gedaald ook, sinds de nieuwe versie uit is. Enjoy!

Pagina: 1