Dag Tweakers,
Voor een nieuw systeem probeer ik uit te vogelen hoeveel fans en bedrading ik nodig heb.
De case kan 2x een 120mm fan en 1x een 92mm aan. Ik wil deze toepassingen maximaal gebruiken en direct alle 3 de fans installeren. Bij de case krijg ik 1x een 120mm fan dus ik koop de rest erbij.
Al deze Fractal fans werken op 3-pin molex connectors.
De keuzes:
De vragen:
Het liefst zou ik de fans direct op het moederbord aansluiten maar ik snap niet alle connecties.
In de handleiding van het moederbord zie ik aansluitingen voor fans:
Als het echt niet anders kan; kan ik uitwijken naar een Sharkoon 3-pin Y-kabel maar dat heeft niet de voorkeur.
Ook zat ik te denken aan gewoon stroom uit mijn PSU te halen, maar heb hier geen ervaring mee. Opties?
Graag hoor ik jullie gedachtes hierover.
-MitchelDZ
Voor een nieuw systeem probeer ik uit te vogelen hoeveel fans en bedrading ik nodig heb.
De case kan 2x een 120mm fan en 1x een 92mm aan. Ik wil deze toepassingen maximaal gebruiken en direct alle 3 de fans installeren. Bij de case krijg ik 1x een 120mm fan dus ik koop de rest erbij.
Al deze Fractal fans werken op 3-pin molex connectors.
De keuzes:
| Type | Product |
| Moederbord | ASRock B75 Pro3-M |
| Behuizing | Fractal Design Core 1000 |
| Fan | Fractal Design Silent R2, 120mm |
| Fan | Fractal Design Silent R2, 92mm, 92mm |
De vragen:
Het liefst zou ik de fans direct op het moederbord aansluiten maar ik snap niet alle connecties.
In de handleiding van het moederbord zie ik aansluitingen voor fans:
| Benaming | Aansluiting | Opmerkingen |
| PWR_FAN1 | 3-pin | Deze gebruik ik voor een 120mm fan |
| CPU_FAN1 | 4-pin | Deze is uiteraard voor de processor |
| CPU_FAN2 | 3-pin | Deze lijkt mij voor een tweede processor fan, en gaat harder draaien als CPU_FAN1 ook sneller gaat. Maar ik gebruik een stock cooler dus deze kan ik gewoon gebruiken voor een case fan, toch? |
| CHA_FAN1 | 4-pin | http://www.tomshardware.c...e-chassis-power-connector Deze website geeft aan dat er krachtigere fans op kunnen. Is deze aansluiting compatible met een 3 pins Fractal fan of moet ik een verloopstukje kopen? Zo ja; voorstellen? |
Als het echt niet anders kan; kan ik uitwijken naar een Sharkoon 3-pin Y-kabel maar dat heeft niet de voorkeur.
Ook zat ik te denken aan gewoon stroom uit mijn PSU te halen, maar heb hier geen ervaring mee. Opties?
Graag hoor ik jullie gedachtes hierover.
-MitchelDZ
Tweakers is a temp thing