routers verbinden met glasvezel

Pagina: 1
Acties:

• Funzy83
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-10-2024
Hoi iedereen ,

Ik ben aan het lezen over fiberverbindingen in een LAN , meer bepaald de verbinding met fiber tussen verschillende routers in een LAN.

Ik ga uit van volgend opzet. Er zijn 3 gebouwen , met elk hun eigen ict infrastructuur .In elk gebouw is 1 backbone router voorzien. Ik wil de backbone routers van elk gebouw verbinden met fiber. Dus fiber van gebouw 1 naar gebouw 2 . En fiber van gebouw 1 naar gebouw 3.

Hoe gebeurt deze aansluiting precies ? Moet ik dan gebruik maken van SFP poorten, of hoe wordt dit in de praktijk gedaan ?

Stel dat de afstand tussen gebouw 1 en gebouw 2 ongeveer 100 meter is. En de afstand tussen gebouw 1 en gebouw 3 ongeveer 300 meter is . Maak ik dan best gebruik van silge-mode of multi-mode fiber ?

De router uit gebouw 1 moet dus 3 poorten hebben waar fiber in of uit kan . 1 poort voor de inkomende verbinding van fiber van mijn ISP. Uit de andere 2 poorten vertrekt een glasvezel naar de andere gebouwen.

Is dit opzet mogelijk of zie ik iets over het hoofd ?

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Funzy83 schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 14:14:
Hoe gebeurt deze aansluiting precies ? Moet ik dan gebruik maken van SFP poorten, of hoe wordt dit in de praktijk gedaan ?
Je kunt kiezen voor SFP-module's als je switch of router dat ondersteunt. Een andere optie zijn mediaconverters, hiermee zet je Glasvezel om naar UTP.
Stel dat de afstand tussen gebouw 1 en gebouw 2 ongeveer 100 meter is. En de afstand tussen gebouw 1 en gebouw 3 ongeveer 300 meter is . Maak ik dan best gebruik van silge-mode of multi-mode fiber ?
Met Multimode OM3 kun je 300-400 meter overbruggen als je kiest voor 10GBe.
De router uit gebouw 1 moet dus 3 poorten hebben waar fiber in of uit kan . 1 poort voor de inkomende verbinding van fiber van mijn ISP. Uit de andere 2 poorten vertrekt een glasvezel naar de andere gebouwen.

Is dit opzet mogelijk of zie ik iets over het hoofd ?
Dat is een mogelijkheid. Een andere mogelijkheid is een daisy chain. Van router-1 naar router-2, van router-2 naar router-3.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

• Funzy83
Bedankt voor de nuttige info c0ne !

Als ik het goed begrijp is het dus mogelijk dat er glasvezel binnenkomt in een router via een poort met SFP module. Waarop aan de uitgaande kant een switch is aangesloten via UTP CAT6. Er is dan geen mediaconverter nodig, aangezien de router de 2 kan ondersteunen. Is dit correct ?

Stel dat gebouw 1 enkele verdiepingen telt. Zou je dan aanraden om de glasvezel verbinding door te trekken tot de (hoofd) router op elke verdieping. Zodat je eigenlijk een volledige glasvezel backbone hebt van 10 GBe..

Of zou je deze verbindingen verzorgen met UTP , dat bij mijn weten ook 10GBe aankan ?

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Funzy83 schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 16:26:
Bedankt voor de nuttige info c0ne !

Als ik het goed begrijp is het dus mogelijk dat er glasvezel binnenkomt in een router via een poort met SFP module. Waarop aan de uitgaande kant een switch is aangesloten via UTP CAT6. Er is dan geen mediaconverter nodig, aangezien de router de 2 kan ondersteunen. Is dit correct ?
Uiteraard is dat afhankelijk van de gebruikte apparatuur, maar het is absoluut mogelijk. De opzet die je hier beschrijft is echter de basis-opzet van een glasvezellijn. Als het goed is krijg je de hoofdrouter van de betreffende ISP, die maken vaak geen gebruik van SFP-modules maar hebben een vaste Fiber-aansluiting.
Deze router verbind je dan, via UTP, met het lokale netwerk.
Stel dat gebouw 1 enkele verdiepingen telt. Zou je dan aanraden om de glasvezel verbinding door te trekken tot de (hoofd) router op elke verdieping. Zodat je eigenlijk een volledige glasvezel backbone hebt van 10 GBe..
Of zou je deze verbindingen verzorgen met UTP , dat bij mijn weten ook 10GBe aankan ?
Die keuze is erg persoonlijk, glasvezel en koper hebben beide hun plus- en minpunten. Met CAT6a kan ook prima een 10GBe backbone gemaakt worden. Je zit dan wel vast aan een maximale linklengte van 100 meter. Fiber-backbone's zijn wel in opmars sinds de prijzen wat meer onder druk staan. Steeds meer bedrijven maken gebruik van fiber op campussen en in gebouwen, ook bij lengtes korter dan 100 meter.

Vraagje, hebben we het echt over routers of bedoel je eigenlijk switches?

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

• Funzy83
Ik bedoel met routers eigenlijk een layer 3 device zeg maar . Het kan dus ook een layer 3 switch zijn .

Het idee van op elke verdieping een router te zetten is wat ouderwets denk ik . Eigenlijk ben ik enkel bekend met het principe van routing (echte routers).

Over het onderwerp layer 3 switching zijn er bij enkele onduidelijkheden.

Stel dat we gebruik maken van layer 3 switches. En we er van uitgaan dat er 4 verdiepingen zijn in een gebouw. 1 layer 3 switch op elke verdieping.
Elke verdiepingen heeft 1 subnet en elke verdieping is een VLAN.
Als ik nu wil gebruik maken van een DHCP server die in een ander subnet staat, hoe kan deze dan de juiste IP adressen toewijzen aan de devices in het VLAN ?

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

IP Helper & GIADDR.

[ Voor 31% gewijzigd door webfreakz.nl op 18-06-2013 19:43 ]

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Pagina: 1