Reallocated Sectors Count - Externe HDD doet lastig

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-10 22:25
Hoi,

Ik heb hier een externe harde schijf liggen die moeilijk doet. In Linux werkt hij goed, ik kan er perfect naar schrijven en van lezen. In Windows wilt hij echter niet herkent worden, en als hij herkent wordt laat hij heel explorer.exe crashen.

Dusja, ik had geen idee hoe ik het kon fixen dus heb ik hem maar even uit de case gehaald en dmv een Sata kabeltje in de desktop gehangen. CrystalDiskInfo geeft een 'Waarschuwing' status,

Info uit CrystalDiskInfo is hier te vinden.

Is deze HDD voor de vuilbak of valt hij nog te repareren?

Met vriendelijke groeten,
Senne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:22

Quad

Doof

Wel veel, maar een lange format zou het moeten verhelpen. Hou daarna de HDD in de gaten of er nieuwe terug komen.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
Ok, hij is nu bezig met een lange format. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt 311 actieve bad sectors (Current Pending Sector = 0x137). De Reallocated Sector Count zijn passieve bad sectors die geen problemen meer kunnen veroorzaken omdat ze zijn omgewisseld en niet langer in gebruik zijn. Je probleem is de Current Pending Sectors.

Het zijn er best veel. Na de lange format hoort je Current Pending Sector op 0 te staan (raw value). Maar controleer de SMART regelmatig. Als deze binnen enkele weken weer op een positief getal staat, moet je de hardeschijf gaan vervangen. De betrouwbaarheid van de hardeschijf is dan ernstig gedegradeerd en je gebruikt hoogstwaarschijnlijk een verouderd bestandssysteem zoals NTFS wat hier niet tegen kan.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2013 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
Tijdens de lange format is de computer om de een of andere reden uitgevallen, geen idee waarom.
Windows herkent de harde schijf niet meer, in Ubuntu zie ik hem nog wel in het 'Disks' menu, maar kan ik er niets mee (input/output error.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is goed mogelijk dat de schijf continu bezig is nieuwe bad sectors aan het maken. Sowieso is het aantal omgewisselde sectoren schrikbarend hoog (1875). Als je de mogelijkheid hebt om de schijf op te sturen voor garantie, zou ik dat zeker doen.

Als dat niet kan (geen garantie meer) dan kun je het nogmaals proberen nadat je de computer helemaal uit hebt gezet. Formatteer hem daarna in Ubuntu. Dat kan op de command line:
sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=1M conv=sync,noerror

waarschuwing! dit commando is extreem gevaarlijk; je dient /dev/sda aan te passen aan de naam van de hardeschijf die je wilt overschrijven. Alle gegevens op de schijf zullen worden vernietigt. Ik raad echt héél sterk aan om alle overige schijven fysiek af te koppelen door de SATA-kabel eruit te trekken, voordat je dit commando uitvoert. Vergissingen zijn gauw gemaakt; en data vernietigt op deze manier ga je nooit meer terug krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
Garantie zit er niet meer op, en door de HD uit de externe behuizing te halen is het zegel ook verbroken. Zal dat commando eens proberen, als dat niet werkt dan stop ik er mee, die schijf heeft genoeg problemen gezorgd. :)

EDIT: Hoe lang duurt dat command overigens op een 1TB schijf? Vanaf een Live-CD btw. :)

[ Voor 16% gewijzigd door MrSenne op 18-06-2013 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
MrSenne schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 15:53:
Garantie zit er niet meer op, en door de HD uit de externe behuizing te halen is het zegel ook verbroken. Zal dat commando eens proberen, als dat niet werkt dan stop ik er mee, die schijf heeft genoeg problemen gezorgd. :)

EDIT: Hoe lang duurt dat command overigens op een 1TB schijf? Vanaf een Live-CD btw. :)
moauw check eens op de site van de fabrikant van de schijf zelf ( dus niet van de behuizing ) met het serie nummer van de schijf of er op de DISK zelf geen garantie meer zit.. ;)

wie weet heb je geluk..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
Ik zal eens kijken, maar dan heb je waarschijnlijk toch nog steeds de aankoopbon nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:22

Quad

Doof

Bij de fabrikant vaak niet ;)

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Fabrikant doet dat op serienummer, maar over het algemeen worden drives verkocht aan OEMs uitgesloten van garantie. Misschien dat Samsung dat in die tijd nooit heeft bijgehouden, Seagate doet iig niet aan RMA voor OEM disks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
serienummer is toch alleen totaal niet representatief voor de aankoopdatum, die geldt voor garantie? En ik neem aan dat het opsturen naar de fabrikant dan wordt gedaan met de hoop op coulance, want de fabrikant heeft geen overeenkomst met de consument en bij de wet moet je dus naar de retailer, of op zijn hoogst naar de behuizing fabrikant.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-10 22:53
Klopt, in principe is de fabrikant je niks verplicht. Maar het is wel eens voorgekomen dat ze iets deden.

Echter zal deze te boek staan als oem disk, dus dan doen ze niks. Dan moet je aankloppen bij de fabrikant van het totaalpakket. of eigenlijk nog bij de winkel waar hij vandaan komt. Je hebt eigenlijk helemaal niks te maken met fabrikanten.

Maar met het openmaken van de behuizing zal dat lastig worden denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Harde schijf die raar doet = onbetrouwbaar = nutteloos = fancy onderlegger/decoratiestuk/papiergewicht/...

Buy new one, resume.

[ Voor 10% gewijzigd door DieterVDW op 19-06-2013 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
Denk inderdaad dat het beter is om sowieso een nieuwe te kopen, zeker met het oog op betrouwbaarheid. :)
Maar de case die ik van deze HDD heb, die kan ik toch gewoon gebruiken en er een andere schijf insteken neem ik aan? Een gewone interne schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Jup geen probleem

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Vraagje.

Ik heb nu ook een Current Pending Sector count van 2. (en Reallocated Sector Count van 0)

Neem aan dat de pending secors wachten tot ze weer vrij zijn om gefixt te worden? Ik weet namelijk bij welk bestand het fout ging, en probeer deze ergens anders neer te zetten maar dat gaat dus niet vanwege de crc error. Ook na een reboot wil het bestand niet verplaatsen. Geprobeerd met verkenner, SyncBackPro, en FastCopy. Iemand een idee hoe ik het bestand kan 'redden' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet; als je een oud filesystem gebruikt zoals NTFS, ben je het bestand kwijt. Die geeft je geen extra bescherming om zoiets als een bad sector teboven te komen.

Hooguit kun je met Spinrite de pending sector leesbaar maken, maar meestal lukt dat niet.

Om de pending secoren kwijt te raken, moet je de schijf (lang) formatteren. Of het bestand waarbinnen de bad sector zich bevindt verwijderen en daarna de schijf volschrijven met nieuwe bestanden. Dan verdwijnt de Current Pending Sector in de SMART-output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Nee nouja, er zit dan een fout in natuurlijk (is een videobestand), maar het zal toch wel mogelijk zijn om het nog leesbare deel van het bestand ergers naartoe te kopiëren ?

( Hoef me niet direct zorgen te maken over de schijf toch ? )

Ik zal morgen Spinrite is proberen, whatever it is.

Enneh, moet ik speciaal een ZFS NAS bouwen of is Synology ook goed ? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Synology gebruikt Ext3 dacht ik, en valt dus onder dezelfde klasse als NTFS; in feite vrij ouderwetse opslagtechnologie. Je enige bescherming is RAID-redundantie, het filesystem zelf is erg primitief.

Betrouwbare opslag momenteel omvat enkel ZFS. Btrfs en ReFS zijn concurrenten voor ZFS die echter nog maar in de startblokken staan, en bovendien enkel op hun moeder OS werken; respectievelijk Linux en Windows. ZFS werkt op Solaris, Mac OSX, FreeBSD en Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-10 21:29
Nas4free.
Hier kun je een nas(van een pc) maken met zfs.
Minimaal 2 hd's in raid1,
of raid met 3 of meer schijven,
dan werkt zfs met bescherming tegen bad sectors.
Dus 1 schijf werkt niet.

Heb zelf net van een oude itx pc(D201GLY2) een nas gemaakt, werkt goed.
Instellen duurde wel lang, omdat ik er niks van afwist.
Installeren is gemakkelijk.(op usb stick/of geheugen kaart, er zijn veel manieren).
Op youtube heb je voorbeelden om het file systeem(zfs raid) in te stellen, dit vond ik omdat ik niks wist toch behoorlijk pittig, maar youtube film helpt zeer goed.

[ Voor 48% gewijzigd door jan99999 op 15-07-2013 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Synology is ook Linux toch, misschien dat ze het in de toekomst nog implementeren.
Anyway, thanks. I will take it under consideration. (nee echt.)

Maar wat kan ik nu doen met m'n bestandje, als Spinrite niet werkt (hmm, geen free version), er zal toch wel een tooltje zijn die het bestand in ieder geval weet te verplaatsen voor wat er nog van over is ? Of doet Spinrite dat nou juist ook .. :$
jesper86 schreef op maandag 15 juli 2013 @ 01:25:
Nee nouja, er zit dan een fout in natuurlijk (is een videobestand), maar het zal toch wel mogelijk zijn om het nog leesbare deel van het bestand ergers naartoe te kopiëren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-10 21:29
Het beste lijkt mij een recovery programma.
Hier op het forum is er een draad die daar over gaat, en welke programma's goed zijn.

Wat je nu ziet, is de reden dat 1 backup copie nooit genoeg is,
kopieren naar een hd is geen backup(wie zegt dat het goed is aangekomen),
dus een kopie naar 10 hd's is nog steed geen backup, bijv door driver/hardware fout zijn alle kopieen fout, omdat alleen kopieren 0,0 voorsteld tav een backup,
daarom altijd verificatie gebruiken bij backuppen.

En bij een hd/usb om mee te nemen altijd de originele bewaren op de andere pc.
Je kan natuurlijk ook je hd laten vallen, of usb stick verliezen.

[ Voor 66% gewijzigd door jan99999 op 15-07-2013 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Verify stond aan hoor, maar moet 'ie wel aankomen anders valt er weinig te verifiëren. :9
En eens moet de eerste keer zijn dat je een bestand backupt/kopieert, en dat was het. }:|

Er zijn zo te zien wel meerdere 'recovery' draadjes. Goed keyword. :7
Pagina: 1