Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Wat oudere netbook - Ubuntu? Win8? Suggesties? (A'foort)

Pagina: 1
Acties:

• evertalbers
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-03 13:16
Ik ben geen echte tweaker, en ik heb hier een Netbook liggen met Windows XP. Kan ik hier nog iets leuks mee doen?
Het is een Asus eee PC 1101 HA.
Ik design websites, gebruik hem soms nog om websites mee te testen op IE8, en verder niet. Mijn werk doe ik op Mac, maar ik ben geen echte MacFreak, mijn telefoon is een Android.

Wat zijn jullie suggesties? Past Windows 8 op zo'n ding? RT? Leuk om Ubuntu oid op te zetten? Of iets anders? Ik heb waarschijnlijk wat hulp nodig, daar wil ik wel een vergoeding tegenover zetten.
In een ideaal geval blijft Windows XT er gewoon op staan.

Achtergrondinfo:
Een min of meer handige buurman heeft er wel eens een Beta van Chrome OS opgezet, die niet goed werkt. Deze mag er af.
Er zit nu een Logitech draadloze muis aan (met een dongeltje), deze beval erg goed.
Alle data die er opstaat mag er af.
Ik woon in Amersfoort en werk soms in Amsterdam O.

Dank voor de reacties!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:18
Windows 8 wordt over het algemeen lastig. W8 heeft een minimale resolutie nodig van 1024x700, terwijl zo een netbook meestal niet verder komt dan 1024x3xx(?).
Nu bestaat daar een work-around voor. Hier kan je dan in je register een software aanpassing doen, waardoor W8 wel werkt. Ik vond die resolutie echter te klein om lekker te werken en qua snelheid was het ook niet 'je van het'. Dit is echter wat je zelf fijn vind maar het kan wel!

Ubuntu is velen malen sneller dan Windows. Het Operating System (OS) is lichter opgezet en verbruikt minder geheugen.
Ik weet alleen niet of je makkelijk IE8 kan draaien. Ik weet dat Windows een Virtual Machine heeft en Mac heeft BootCamp. Echter voor Ubuntu weet ik dat niet.
Ik heb zelf niet zo een al te grote ervaring in Ubuntu.

Ik hoop dat dit een goede duw in de richting is?

• Xerohumoris
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:38
Linux/Ubuntu moet je er niet op zetten om vervolgens te gaan proberen er windows programma's op te draaien. Dat zal de grootste teleurstelling ooit zijn.

Ik ben zelf geen ubuntu fan... Zelf draai ik al jaren openSUSE en ben ik meer dan tevreden mee. Het is in het algemeen iets zwaarder dan Ubuntu maar installeert in mijn ogen veel makkelijker. Verder is er standaard meer software aanwezig in de openSUSE installatiebron dan bij Ubuntu.

Het kiezen van een distro (linux variant) is echter erg persoonlijk en afhankelijk van het doel. Als het simpel om een beetje de basis dingen is Ubuntu prima. Maar voor het instellen van een server of mediacenter kun je beter wat anders nemen.

• BioHzRd
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-04 09:41
DDH87 schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 14:00:
Linux/Ubuntu moet je er niet op zetten om vervolgens te gaan proberen er windows programma's op te draaien. Dat zal de grootste teleurstelling ooit zijn.

Ik ben zelf geen ubuntu fan... Zelf draai ik al jaren openSUSE en ben ik meer dan tevreden mee. Het is in het algemeen iets zwaarder dan Ubuntu maar installeert in mijn ogen veel makkelijker. Verder is er standaard meer software aanwezig in de openSUSE installatiebron dan bij Ubuntu.

Het kiezen van een distro (linux variant) is echter erg persoonlijk en afhankelijk van het doel. Als het simpel om een beetje de basis dingen is Ubuntu prima. Maar voor het instellen van een server of mediacenter kun je beter wat anders nemen.
1. Elementary OS (unbutu based en nog in beta, maar die beta is stabieler dan sommige distro's) zou ik proberen (licht & snel) anders naar Lubuntu
2. Instellen van een server, ubuntu > openSUSE by far
3. Instellen van een mediacenter again ubuntu > openSUSE !

openSUSE is goed maar voor gemakkelijkheid zou ik zeker ubuntu nemen aangezien bijna alles te vinden in voor ubuntu/debain.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
CuBras schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 12:19:
Windows 8 wordt over het algemeen lastig. W8 heeft een minimale resolutie nodig van 1024x700, terwijl zo een netbook meestal niet verder komt dan 1024x3xx(?).
Hij zegt toch dat hij een Eee PC 1101 HA heeft? Die heeft een resolutie van 1366 x 768, dus wat scherm aangaat is dat geen probleem. Sowieso ken ik geen enkele netbook met 300nogwat regels pixels? Ik ken ze wel met 1024x600 pixels... Kortom: hoe kom je hierbij?
Nu bestaat daar een work-around voor. Hier kan je dan in je register een software aanpassing doen, waardoor W8 wel werkt. Ik vond die resolutie echter te klein om lekker te werken en qua snelheid was het ook niet 'je van het'. Dit is echter wat je zelf fijn vind maar het kan wel!
Ik denk dat vooral dat laatste een reden is om bij XP te blijven. Een upgrade naar Vista draait misschien wel aardig, maar dan nog zou ik XP verkiezen boven Vista. Windows 7 is met deze specificaties als te ver gegrepen.

Dan kom je bij Linux-distributies uit, maar daar moet je je ook maar net in thuisvinden. Het beste kun je zoeken naar ervaringen met zo'n Eee PC op Linux, liefst met een "guide" hoe je dat voor elkaar krijgt, inclusief links naar benodigde drivers enzo.
Hoi O+
Ten tweede, Naar mijn weten was een netbook resolutie nooit hoger dan 1024Xxxxx
Dus het is VOLKOMEN logisch dat je mij nu hier over aanvalt, terwijl ik iemand op weg wil helpen.
Als ik het zo teruglees komt het idd wat bot over, zo was het niet bedoeld. Ik redeneerde juist andersom: we hameren hier op T.net altijd op een goede topicstart, waarin iemand laat zien waar het om gaat, wat hij geprobeerd heeft en wat hij wil doen. Daar voldoet deze TS volledig aan. Vervolgens geef je aan dat Win8 geen optie is omdat je daarvoor 1024x700 pixels nodig hebt (dit heb ik verder niet gecheckt omdat ik überhaupt niet zo'n lage resolutie wil draaien :P). Dat is een rare opmerking naar mijn mening aangezien de netbook in kwestie 1366x768 is. Dus als de TS aan alle eisen voldoet qua informatie, moeten we wel wat met die info doen. Bovendien: voor hetzelfde geld denkt evertalbers nu dat hij prima win8 kan draaien ivm zijn hoge resolutie netbook. Ik denk dat het juist omwille van de snelheid gewoon geen optie is :)
Ik geef toch ook eerder aan dat je een minimale resolutie nodig heb van 1024x700 of heb je dat stuk in je haast overgeslagen om een rant te beginnen?
Maar daar voldoet zijn netbook toch aan?

[ Voor 34% gewijzigd door Grrrrrene op 19-06-2013 08:31 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Xerohumoris
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:38
BioHzRd schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 14:11:
[...]
2. Instellen van een server, ubuntu > openSUSE by far
3. Instellen van een mediacenter again ubuntu > openSUSE !

openSUSE is goed maar voor gemakkelijkheid zou ik zeker ubuntu nemen aangezien bijna alles te vinden in voor ubuntu/debain.
2. Installeren van een server heb ik in openSUSE nooit een probleem mee gehad. In Yast kun je gewoon aangeven dat je een server wil door het RPM schema te installeren. 2 seconden wachten en ik heb een draaiende server. Wat is daar moeilijk aan? Kan trouwens ook direct tijdens de eerste installatie.

3. Voor een mediacenter zou ik zowel ubuntu en openSUSE niet gebruiken. Ik weet dat bij de installatie van openSUSE de keuze bestaat voor veel meer windowmanagers als ubuntu. Zo uit het hoofd zit daar ook een bij die speciaal is voor media. Naam weet ik niet.

Enige voordeel van ubuntu is dat er online veel installatie bestanden voor zijn. Deels omdat die standaard niet geleverd worden verder door de grote achterban. OpenSUSE heeft echter een systeem online waar ook veel installatie bestanden te vinden zijn. Deze vind je vaak alleen niet via google.

• CuBras
Grrrrrene schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 15:31:
[...]

Hij zegt toch dat hij een Eee PC 1101 HA heeft? Die heeft een resolutie van 1366 x 768, dus wat scherm aangaat is dat geen probleem. Sowieso ken ik geen enkele netbook met 300nogwat regels pixels? Ik ken ze wel met 1024x600 pixels... Kortom: hoe kom je hierbij?

[...]
Ten eerste, Hallo. :>

Ten tweede, Naar mijn weten was een netbook resolutie nooit hoger dan 1024Xxxxx
Dus het is VOLKOMEN logisch dat je mij nu hier over aanvalt, terwijl ik iemand op weg wil helpen.
Ik geef toch ook eerder aan dat je een minimale resolutie nodig heb van 1024x700 of heb je dat stuk in je haast overgeslagen om een rant te beginnen?
Verder had ik na het getal 3 een paar kruisjes staan mét een vraagteken erachter.
Kortom: als je een beetje niveau had in begrijpend lezen dan had je gemerkt dat ik niet zeker wist of deze resolutie klopte.

Dus de quote + vraag is volkomen onnodig.

• TunefulDJ_Mike
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-10 12:04
Uit ervaring met een andere Asus eee pc netbook gaan linux installaties niet lukken tenzij drivers gaat zitten schrijven de chipset drivers zijn namelijk niet beschikbaar onder linux, tevens zijn er geen videodrivers waardoor je de resolutie niet kan instellen en de backlight gaat niet werken tenzij je een module voor linux gaat schrijven.

Today me will live in the moment unless it's unpleasant in which case me will eat a cookie

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
CuBras schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 12:19:

Ubuntu is velen malen sneller dan Windows. Het Operating System (OS) is lichter opgezet en verbruikt minder geheugen.
Ik weet alleen niet of je makkelijk IE8 kan draaien. Ik weet dat Windows een Virtual Machine heeft en Mac heeft BootCamp. Echter voor Ubuntu weet ik dat niet.
Ik heb zelf niet zo een al te grote ervaring in Ubuntu.

Ik hoop dat dit een goede duw in de richting is?
Windows 8 draait prima op mijn EEEPC 1000h. Je kunt alleen geen metro apps gebruiken, maar dat doe ik toch zelden... De EEEPC draait in ieder geval sneller met Windows 8 dan met Windows 7.

• BioHzRd
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-04 09:41
DDH87 schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 16:45:
[...]
3. Voor een mediacenter zou ik zowel ubuntu en openSUSE niet gebruiken. Ik weet dat bij de installatie van openSUSE de keuze bestaat voor veel meer windowmanagers als ubuntu. Zo uit het hoofd zit daar ook een bij die speciaal is voor media. Naam weet ik niet.
openelec ? mediabuntu ?

• evertalbers
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-03 13:16
Ik was hier een paar dagen niet geweest, en deze discussie gaat veel verderd dan ik wilde.

Maak je vooral geen zorgen, ik ga de computer met een evt. nieuw OS alleen gebruiken om wat mee te surfen en zo.
Goed om te horen van Win 8, ik denk dat ik die erop ga zetten. (8.1 dan). Ben ik weer helemaal hip.

Enorm bedenkt voor het meedenken!

• CuBras
Grrrrrene schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 15:31:
[...]

[...]

Als ik het zo teruglees komt het idd wat bot over, zo was het niet bedoeld. Ik redeneerde juist andersom: we hameren hier op T.net altijd op een goede topicstart, waarin iemand laat zien waar het om gaat, wat hij geprobeerd heeft en wat hij wil doen. Daar voldoet deze TS volledig aan. Vervolgens geef je aan dat Win8 geen optie is omdat je daarvoor 1024x700 pixels nodig hebt (dit heb ik verder niet gecheckt omdat ik überhaupt niet zo'n lage resolutie wil draaien :P). Dat is een rare opmerking naar mijn mening aangezien de netbook in kwestie 1366x768 is. Dus als de TS aan alle eisen voldoet qua informatie, moeten we wel wat met die info doen. Bovendien: voor hetzelfde geld denkt evertalbers nu dat hij prima win8 kan draaien ivm zijn hoge resolutie netbook. Ik denk dat het juist omwille van de snelheid gewoon geen optie is :)

[...]

Maar daar voldoet zijn netbook toch aan?
Ik ben blij dat je in zag dat je een verkeerde 'toon' had. Dit kan gebeuren. So no hard feelings _/-\o_
Ik gaf aan dat het netbook 1024xXXX draaide omdat ik zelf een netbook in mijn bezit had en alle overige modellen die ik in de winkel zag ook zo een extreem lage resolutie hadden. Daarom ging ik er dus vanuit dat de betreffende netbook hetzelfde probleem had.

Dus als zijn netbok idd 1366x768 draait dan is het geen probleem.
Verder sluit ik mij erbij aan wat zij zelf aankaart.
Pagina: 1