Upgraden FM1 naar gamewaardig systeempje

Pagina: 1
Acties:

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-02 13:56
Hallo,

Ik heb een tijd geleden een systeempje samengesteld wat dienst moest doen als server/HTPC. Ik heb dit toen afgeleid van de HTPC BBG november 2011; er zit een A4-3400 in, met 8GB RAM, 500gb schijfje (zat meer in, is verhuisd naar mijn nieuwe htpc), en nog wat van dat zut.

Nu wil ik dit systeem ietwat meer gamewaardig maken, en dan vooral voor World of Warcraft. Ik heb al getest in hoeverre hij op dit systeem draait, maar ik krijg hem alleen op fatsoenlijke FPS (30+) als ik alle grafische instellingen zo laag mogelijk zet.

Maar nu twijfel ik tussen twee opties. Ofwel de APU upgraden naar een betere (bijvoorbeeld de beste die verkrijgbaar is, de A8-3870K), of een CPU upgrade + een dedicated videokaart. Voor laatstgenoemde optie zijn er nog drie mogelijkheden: Deze APU houden en een aparte GPU erbij prikken, de APU upgraden en een GPU erbij prikken, de APU vervangen voor een CPU, en er een GPU bij prikken. Deze laatste optie kwam naar voren omdat WoW schijnbaar best wel een CPU-intensieve game is, waardoor een goede cpu mogelijk meer waard is dan een goede gpu met een brak cpu.

Ik denk dat ik voor de videokaart bij V&A ga rondneuzen aangezien dit geen supernieuw systeem meer is en ik derhalve een compleet nieuwe videokaart het niet waard vind/niet in verhouding vind.

Max budget is, afhankelijk van de gekozen oplossing en wat dit doet met de levensduur van het systeem, 180 euro.

[ Voor 5% gewijzigd door Daffie op 18-06-2013 10:30 ]

https://freight.associates

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik zou zeggen een nieuwe cpu + 2e hands videokaart en eventueel een cpu koelertje (als je wilt overklokken).
CPU: http://tweakers.net/price...;303087;296025/categorie/
Koeler: http://tweakers.net/price.../247755;295525/categorie/
Videokaart: 75-125 euro geeft je een 5870/6870/560/560ti/6950
http://www.techpowerup.co..._GTX_650_Ti_Boost/22.html

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Om een beetje goed te kunnen gaan gamen is een A4 totaal ongeschikt. De GPU is ondermaats, en steek je er een high-end videokaart bij, dan is de CPU weer onder de maat. Je kan er wat dat betreft precies net niets mee. Wil je een echt game-systeem ervan maken, dan zou ik naar een ander bord met processor uit gaan kijken. Zeker nu de LGA 1150 er is kan je voor relatief weinig geld (mogelijk ook wel in V&A) voor niet te gek veel geld een bordje met i5 processor oppikken. Je geheugen e.d. kan je gewoon meenemen. Hoeft er daarna alleen nog een leuke videokaart bij te zoeken. Je zou for the time being voor een wat simpelere kaart kunnen kiezen voor pakweg 5 tientjes, en later die nog eens een goede upgrade geven als er weer wat stuivers beschikbaar komen :)

iRacing Profiel

• Daffie
Bedankt voor de reacties.

@mitsumark: Ja zo'n CPU had ik al op het oog, en dan de 3Ghz versie (AMD Athlon II X4 651). Ik heb op V&A gereageerd op een ad van een HD6870, is wellicht wat overkill voor de CPU maar kan nooit kwaad.
Processorkoeler is inderdaad een goede, ik heb deze in mijn nieuwe HTPC wel een aftermarket maar in deze nog niet, moet uiteraard een betere koeler in, die ga ik dan ook aanschaffen.

Als ik de GPU van een tweaker kan overnemen (bijvoorbeeld die HD6870), dan ga ik ook de AMD Athlon II X4 651 bestellen met een aftermarket koeler, bijvoorbeeld een van de twee die je linkte maar ik ben ook erg te spreken over Scythe, heb de Mugen 1 t/m 3 gehad en de Shuriken zit nu in mijn nieuwe HTPC

@kroegtijger: Daar heb je een punt, ik vraag me alleen een beetje af of ik een s1150 mobo, cpu én GPU kan kopen voor het gestelde budget. Want dat is wel echt een max; dit is niet mijn primaire PC (of secundaire of tertiare, wat dat betreft), maar gewoon een bij-projectje :)
Desalniettemin bedankt voor je input.

EDIT: Vergeten te vermelden; waar ik me een beetje over verbaasde is de CPU score van die AMD Athlon II X4 651 op cpubenchmark.net. Hij haalt daar een score van 3600, terwijl een andere computer die ik nog heel af en toe gebruik, met een AMD Phenom ii 940, een score van 3676 haal. Verschil is dus niet bar veel, maar gek om te zien dat een CPU van ik schat zo'n 5 jaar oud schijnbaar nog steeds beter is dan deze 651 die toch wat recenter is. Of moet ik me niet zo verkijken op die scores?

[ Voor 19% gewijzigd door Daffie op 18-06-2013 17:24 ]

• mitsumark
  • Nu online
De phenom II x4 was destijds ook wel het topmodel (net onder de 965), en die laatste is inderdaad wat sneller dan de athlon 651.

Ik denk ook dat je geen 2e hands i5 setje + videokaart onder de €200 gaat vinden.
Al kan het geen kwaad om te kijken of er iets moois te koop staat, de i5 2xxx of hoger is namelijk wel een stuk sneller dan de ahtlon en phenom.

[ Voor 25% gewijzigd door mitsumark op 18-06-2013 17:35 ]

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-01 23:04
Ga je alleen Wow doen. Of doe je nog wat meer nieuwere games.

Want dan zou je gewoon een AMD Athlon II X4 631 Boxed nemen met een GT 640 nemen. (die verbruiken ook niet zoveel stroom) zoals de Asus GT640-2GD3 Of een HD 7770 zoals de Club3D Radeon HD 7750 1GB DDR3 Eventueel zou je er nog een extra rammetje inzetten.

Misschien moet je wel een andere kast nemen. Die jij hebt op het moment (mits je die build volledig hebt gevolgd) is denk ik niet perfect voor de airflow + het feit dat videokaarten meestal wel wat breed zijn.

Een simpele Spire CoolBox F8 is ruim voldoende.

Ik durf het niet met zekerheid te zeggen. Maar ik denk dat FM2 processors op FM1 past. Maar nogmaals dit durf ik echt niet te zeggen. Het gaat wel met AM2 en AM3.

TIME TO UPGRADE !!!

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:57

Sorbo

Uw hulp in huis!

rickboy333 schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 18:49:
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen. Maar ik denk dat FM2 processors op FM1 past. Maar nogmaals dit durf ik echt niet te zeggen. Het gaat wel met AM2 en AM3.
Dit past niet.

Verder zou ik inderdaad een zware videokaart bij prikken, en eventueel je processor upgraden. Ik draai hier zelf op een A6-3650, 8GB geheugen en een HD6850. Ik kan niet alles maximaliseren, maar ik moet de eerste dingen nog tegenkomen die ik niet kan spelen op mijn native resolutie (2048x1152). Je kunt wel met andere moederborden enzo aan het rommelen gaan, maar als je goedkoop klaar wil zijn is een A8-3870 + een HD6870 echt meer dan voldoende hoor :) Dan kun je voor ~160 euro klaar zijn (80 voor de 3870 nieuw, + 80 voor de 6780 tweedehands, + verzendkosten)

[ Voor 6% gewijzigd door Sorbo op 18-06-2013 18:57 ]

• Daffie
@rickboy333: Nee, ik heb niet precies dezelfde kast, ik heb de Cooler Master Elite 342.

@Sorbo: Ah, goed om te lezen dat er iemand is met een soortgelijke setup met positieve ervaring :).
Echter je adviseerd om een A8-3870 te kopen i.c.m. een losse GPU zoals een HD6870, maar, als ik dan tóch voor een dedicated GPU ga, dan is de meerwaarde van een APU boven een CPU toch 0? Dit vind ik een lastige, want als ik die A8-3870 vergelijk met de Athlon II X4 651, is het prijsverschil is enkele euro's, de snelheden zijn ook hetzelfde (3Ghz Quadcore), alleen de APU heeft uiteraard een grafische chip erbij. Maakt het dan echt verder geen enkel verschil? Heeft zo'n APU bijvoorbeeld niet meer warmte ontwikkeling ofzo?

Als het verschil verder niks is dan ga ik inderdaad denk ik voor de APU, want mocht ik dan ooit de dedicated GPU er weer uit willen halen dan kan ik het systeem gewoon blijven gebruiken met de APU :)
EDIT: En dan heb je natuurlijk AMD Dual Graphics. Heb er eens over gelezen maar nooit gecheked of het ook echt een beetje werkt.

[ Voor 6% gewijzigd door Daffie op 19-06-2013 11:10 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Daffie schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 17:21:
Bedankt voor de reacties.

@mitsumark: Ja zo'n CPU had ik al op het oog, en dan de 3Ghz versie (AMD Athlon II X4 651). Ik heb op V&A gereageerd op een ad van een HD6870, is wellicht wat overkill voor de CPU maar kan nooit kwaad.
Processorkoeler is inderdaad een goede, ik heb deze in mijn nieuwe HTPC wel een aftermarket maar in deze nog niet, moet uiteraard een betere koeler in, die ga ik dan ook aanschaffen.

Als ik de GPU van een tweaker kan overnemen (bijvoorbeeld die HD6870), dan ga ik ook de AMD Athlon II X4 651 bestellen met een aftermarket koeler, bijvoorbeeld een van de twee die je linkte maar ik ben ook erg te spreken over Scythe, heb de Mugen 1 t/m 3 gehad en de Shuriken zit nu in mijn nieuwe HTPC

@kroegtijger: Daar heb je een punt, ik vraag me alleen een beetje af of ik een s1150 mobo, cpu én GPU kan kopen voor het gestelde budget. Want dat is wel echt een max; dit is niet mijn primaire PC (of secundaire of tertiare, wat dat betreft), maar gewoon een bij-projectje :)
Desalniettemin bedankt voor je input.
Nu vergat ik dan ook erbij te vermelden dat je dan voor een LGA1155 kan gaan kijken om het budget te drukken... Wel bedacht, maar niet opgeschreven ;)
EDIT: Vergeten te vermelden; waar ik me een beetje over verbaasde is de CPU score van die AMD Athlon II X4 651 op cpubenchmark.net. Hij haalt daar een score van 3600, terwijl een andere computer die ik nog heel af en toe gebruik, met een AMD Phenom ii 940, een score van 3676 haal. Verschil is dus niet bar veel, maar gek om te zien dat een CPU van ik schat zo'n 5 jaar oud schijnbaar nog steeds beter is dan deze 651 die toch wat recenter is. Of moet ik me niet zo verkijken op die scores?

iRacing Profiel

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:57

Sorbo

Uw hulp in huis!

Daffie schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 11:04:
@rickboy333: Nee, ik heb niet precies dezelfde kast, ik heb de Cooler Master Elite 342.

@Sorbo: Ah, goed om te lezen dat er iemand is met een soortgelijke setup met positieve ervaring :).
Echter je adviseerd om een A8-3870 te kopen i.c.m. een losse GPU zoals een HD6870, maar, als ik dan tóch voor een dedicated GPU ga, dan is de meerwaarde van een APU boven een CPU toch 0? Dit vind ik een lastige, want als ik die A8-3870 vergelijk met de Athlon II X4 651, is het prijsverschil is enkele euro's, de snelheden zijn ook hetzelfde (3Ghz Quadcore), alleen de APU heeft uiteraard een grafische chip erbij. Maakt het dan echt verder geen enkel verschil? Heeft zo'n APU bijvoorbeeld niet meer warmte ontwikkeling ofzo?

Als het verschil verder niks is dan ga ik inderdaad denk ik voor de APU, want mocht ik dan ooit de dedicated GPU er weer uit willen halen dan kan ik het systeem gewoon blijven gebruiken met de APU :)
EDIT: En dan heb je natuurlijk AMD Dual Graphics. Heb er eens over gelezen maar nooit gecheked of het ook echt een beetje werkt.
Omdat het maar een paar euro scheelt, eigenlijk. Dual graphics kun je niks mee als je een 6870 gebruikt, die werkt maar samen met een paar grafische kaarten (waarvan de 6670 de sterkste is, dus niet de moeite waard). Mocht je nu een kapotte videokaart te pakken hebben, of later de PC eventueel als HTPC gaan gebruiken, dan is die 5 euro die je nu extra uitgeeft opeens heel handig. Mocht dat niet gebeuren, dan ben je inderdaad 5 euro teveel kwijt.

Qua TDP zit er geen verschil in, en als je de GPU in de APU niet belast, zullen ze qua verbruik ook niks schelen, maar voor die paar euro zou ik m niet laten liggen.

(Daarnaast is de 3870 een overclockbare K-versie, en de athlon niet, dus als je eventueel nog wil overklokken ben je beter uit met de 3870 ;))

Je hebt aan de Athlon echt geen slechtere processor, maar voor die paar euro zou ik het persoonlijk niet laten liggen.

• Daffie
Dan ga ik gewoon voor de A8-3870K. Zonder Dual Graphics, maar is inderdaad ook maar een klein pluspuntje.

Koop ik er nog een leuke CPU koeler bij zodat ik hem wellicht wat kan OC'en!

Heb nu al 3 mensen op V&A een bericht gestuurd over hun aangeboden GPU maar krijg gewoon geen reacties :(

• mitsumark
  • Nu online
Sorbo schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 11:59:
[...]

Daarnaast is de 3870 een overclockbare K-versie, en de athlon niet, dus als je eventueel nog wil overklokken ben je beter uit met de 3870 ;)

Je hebt aan de Athlon echt geen slechtere processor, maar voor die paar euro zou ik het persoonlijk niet laten liggen.
De athlon is wel overklokbaar, beter zelfs dan de 3870.
Als je gaat overklokken zou ik de (veel) goedkopere 631 of 641 pakken.

• Daffie
Als ik al wat wil gaan overclocken zal het niet superveel zijn, hooguit om nét wat meer eruit te persen. Maar zeker geen extreme dingen, ik verwacht zelfs niet eens dat ik met dit systeempje met voltages ga spelen.
Anders gezegd lijkt me de kans groter dat ik van het voordeel kan genieten dat de Apu ook zonder dedicated GPU uit de voeten kan, dan het voordeel dat de Athlon II beter OC'd.
Desalniettemin wel bedankt voor het meedenken mitsumark ;)

Pagina: 1