Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:29
Ik heb een flink aantal jaren een HTC Desire gehad, waarop ik een custom ROM draaide. Helaas lijkt de antenne nu defect te zijn vandaar dat ik op zoek ben naar iets anders. Mijn budget is maximaal 300 euro, liever 250 euro. Mag ook 2e hands zijn, maar dan wel met garantie. Een beetje ok specs zijn fijn, het liefst met verwisselbare accu en uitbreidbaar met geheugenkaart, al is veel opslaggeheugen ook prima. Wil het liefste een niet al te zware skin, ben in die zin wat huiverig voor Sense en Touchwiz.

Het belangrijkste bij een telefoon vind ik echter het scherm. Vond het scherm van mijn Desire op zich prima, al was het absoluut niet helder. Dat vind ik voor buiten wel zo fijn, daarnaast moet ook het contrast ok zijn, wil het liefst niet te veel reflecties (minder schermlagen zijn dus een pré). Ik merk dat ik erg gevoelig ben voor de kwaliteit van een scherm, wellicht door mijn slechte ogen. Daarnaast ben ik er kritisch op.
Ik heb al heel wat reviews doorgekeken, zo kwam ik bijvoorbeeld uit op de Xperia P van Sony met zijn geweldige helderheid van 780 nits, qua specs (processor, geheugen, accuduur) is die echter behoorlijk minder goed. Ik weet dat de iPhones altijd wel een goed scherm hebben, maar wil eigenlijk graag bij Android blijven.

Ook heb ik gekeken naar de LG Optimus 4X HD. Uit de Tweakers review:
De lcd van de Optimus 4X HD heeft een hoge helderheid; met ongeveer 525 nits staat hij in de subtop. De schermen van LG's eigen Prada-telefoon, een zogenoemd Nova-scherm, en de WhiteMagic van de Sony Xperia P komen erbovenuit.

De hoge helderheid heeft echter niet tot gevolg dat het scherm ook buiten beter afleesbaar is dan veel concurrentie. Het lijkt meer lagen te hebben dan dat van de One X, waardoor die laatste beter presteert. Wel is het scherm buiten nog altijd prima bruikbaar.

Toch niet zo'n aanrader lijkt het. Verder heb ik gekeken naar de Xperia T, moet 2e hands wel voor 250 euro te krijgen zijn. Prima specs, ook een helder scherm met 566 nits maar slechte kijkhoeken:
De Sony Xperia T heeft een redelijk mooi scherm, zolang je maar recht van voren kijkt. Onder een wat grotere kijkhoek vervagen de kleuren echter al snel en wordt zwart grijs.

Misschien dan toch maar voor de One X van HTC gaan? Is 2e hands goed betaalbaar. Deze geeft minder nits (432) maar wel prima kijkhoeken, en voldoet qua specs voor mij. Het scherm is goed van kwaliteit, zit dicht op de behuizing met neem ik aan weinig reflecties tot gevolg. Uit de review (schermtest plus conclusie):
De One X onderscheidt zich vooral van de concurrentie met zijn uitstekende scherm. De slcd2 geeft kleuren correct weer, heeft voor een lcd goede zwartwaarden en is goed bruikbaar in direct zonlicht. Daarbij is het met zijn 720p-resolutie bijzonder scherp.
Bij het testen van de maximale helderheid zien we dat de One X een lichtopbrengst van 432 cd/m² heeft. Dat is niet slecht, maar veel toestellen geven meer licht.

Het toestel heeft echter geen verwisselbare accu (beetje risico bij 2e hands kopen), is niet uitbreidbaar qua geheugen en heeft Sense. Wel is er vast een custom rom voor te vinden.

Lastig dit! Hebben jullie nog tips voor me qua toestellen die ik wellicht over het hoofd zie, of ander advies? Welk toestel zouden jullie aanraden?

[ Voor 9% gewijzigd door musicfreak op 18-06-2013 08:52 ]

• Sigis
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-04 21:07
Als je de FHD telefoons buiten beschouwing laat dan hebben de One X en de LG Optimistus G mijns inziens duidelijk de beste schermen. Helder, hele goede kleurreproductie, hoog contrast, goede kijkhoeken, relatief goede afleesbaar in zonlicht.

De Optimus 4X HD heeft een scherm dat wel goed is, maar minder dan die van de One X en Optimus G. Het is wel wat feller. Je krijgt mijns inziens wel waar voor je geld. Ik zou dit toestel in ieder geval zeker een kans geven en het scherm zelf even gaan bekijken.

Aangezien ik denk dat het moeilijk is om een Optimus G te kopen binnen je budget zou ik je de One X aanraden, maar ik zou zeker ook even naar de 4X HD kijken.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:35
One X kun je makkelijk rooten via htcdev.com en custom software draaien, dus de Sense laag hoeft geen issue te zijn.

Overigens kan men op Tweakers een mooi overzicht van helderheid vinden van alle geteste toestellen: http://tweakers.net/benchdb/test/721

• Sigis
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-04 21:07
swhnld schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 14:53:
One X kun je makkelijk rooten via htcdev.com en custom software draaien, dus de Sense laag hoeft geen issue te zijn.

Overigens kan men op Tweakers een mooi overzicht van helderheid vinden van alle geteste toestellen: http://tweakers.net/benchdb/test/721
Ook waar.
Ik heb net nog eens vergeleken en het scherm van de One X blijft toch echt fantastisch. Ik ben er zelfs niet eens van overtuigd dat ik de schermen van de One, S4, Xperia Z beter vind. De Oppo Find 5 heeft mijns inziens wel een iets beter scherm. Die wint qua scherpte en kleurreproductie, maar heeft een lager contrast.

• musicfreak
Dank voor de tips, ik ga maar eens proberen een One X bij iemand te bekijken, wil graag even in het echt zien hoe 'ie presteerd.

• musicfreak
Verrek zeg, nou is vandaag de Nexus 4 bij iBood in de aanbieding. Twijfel twijfel... De One X heeft wat levendiger kleuren, wat zal ik doen...

Edit:
Ik heb me er nog even wat meer in verdiept. Met tweaks als de Franco kernel wordt het scherm van de Nexus 4 flink beter, maar het niveau van de One X haalt 'ie niet. Dat is dus een minpuntje voor de Nexus 4, daar staat tegenover dat 'ie 2 Gb intern geheugen heeft i.t.t. 1 bij de One X.

[ Voor 51% gewijzigd door musicfreak op 21-06-2013 10:55 ]

Pagina: 1