[forum] rechten

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rense Klinkenberg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-09 14:12
Eerst effe vooraf: op Onno's seacrch kon ik niets bruikbaars vinden, dus vandaar dat ik er zelf maar een topic over open.

Ik ben bezig een forum aan het bouwen (ja, dat was ik 3/4 geleden idd. ook al) en ben nu helemaal opnieuw begonnen, met een goed doordacht database schema.

Het probleem is alleen de rechten van van forum-afhankelijke mods. Ik zou het allemaal hard-coded kunnen maken, maar ik wil juist dat het heel gemakkelijk wordt om extra mod-statusen aan te maken, net zoals hiet @GoT ook gebeurde toen de 'Lite-Mod' werd bedacht.

Het probleem bij een mod is dat ie alleen mod-rechten heeft in z'n eigen forum. Je kan dan wel verschillende soorten mod's gaan maken, die je per forum rechten geeft, maar dat moet wel handiger kunnen.

Mijn oplossing gaat in eerste instatie uit van het werken met groepen gebruikers, zoals je dat in WinNT ook hebt. Op zich is daar niets mis mee, maar dan kan je nogsteeds niet aangeven dat een mod alleen mag modderen in forum #1. Daarvoor heb ik voor elke groep ook het veld "in_forum" aangemaakt.

Verder is er ook een tabel die de koppeling tussen "userid" en "forumid" aangeeft. Aan de hand daarvan kan worden gekeken of een mod in z'n forum is. Als dat zo is, wordt de mod opeens lid van de groep waar de "in_forum" waarde naar verwijst.

Effe een voorbeeldje om het duidelijk te maken:
• Er bestaat een groep "member", die totaal geen modrechten heeft. Alle members behoren tot die groep. De "in_forum" waarde verwijst ook weer naar deze groep.
• Er bestaat een groep "mod out forum", die bijv. html-rechten heeft. Verder heeft deze groep een "in_forum" waarde die verwijst naar "mod in forum".
• De groep "mod in forum" heeft totale mod-rechten.

Wanneer een mod in een forum rondhuppeld, wordt gekeken of ie gelinkt is aan dat forum. Zo niet, blijft ie gewoon lid van de groep "mod out forum". Zit ie wel in z'n eigen forum, dat wordt ie dus lid van "mod in forum".

Het voordeel van deze manier is dat je maar 2 groepen hoeft aan te maken om modjes te krijgen.

Eventueel zou je dus ook een groep "lite out forum" en "lite in forum" kunnen maken om lite modjes toe te voegen.

Je zou zelf een groep "DPC out forum" en "DPC in forum" kunnen maken, waarbij alleen de laatste groep HTML rechten heeft.

* Rense Klinkenberg hoopt dat het allemaal duidelijk overkomt en wacht geduldg op op- en aanmerkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

(jarig!)
Is het niet handiger om een tabel te maken, met koppelingen per user tussen fora en users?
Daarmee kan je dan service levels kiezen.
Bijv een service dat iemand html in P&W mag gebruiken.
dan koppel je freak007+14+5 in een tabel
(waarbij 14 het forum nummer is, en 5 het feit dat ie er html mag gebruiken)

Zoiets lijkt me veel flexibeler...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rense Klinkenberg
mmm, is ook een oplossing.

* Rense Klinkenberg gaat er eens even over nadenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiG
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-03 20:56

TiG

ik heb het zo gedaan. Ik heb het wel in een file gestopt omdat ik geen mySQL ondersteuning heb. De host vraagt $30 setup :'(

Er is een bestand modjes.data en bevat het volgende:
username van de mod<+>titel van de mod<+>1<+>2<+>0<+>0

zo zou het eruitzien als ik 4 fora zou hebben. Deze mod heeft recht nummer 1 in forum 1 en recht 2 in fora 2. In de rest van de fora heeft de mod geen rechten.

U gaat door voor de retorische vraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 04 juni 2001 22:02 schreef TiG het volgende:
ik heb het zo gedaan. Ik heb het wel in een file gestopt omdat ik geen mySQL ondersteuning heb. De host vraagt $30 setup :'(
WAT ????? installeren ze een aparte database server voor jou alleen ofzo? Ik zou overstappen naar een andere host als ze dit zouden doen |:(

Oke prijzen zijn goed, iedereen moet zijn brood verdienen, maar met een simpel scriptje heb je dit als provider binnen 10 seconden aangemaakt op een bestaande server :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 04 juni 2001 22:08 schreef woeitje het volgende:

[..]

WAT ????? installeren ze een aparte database server voor jou alleen ofzo? Ik zou overstappen naar een andere host als ze dit zouden doen |:(
Inderdaad. Dbase ondersteuning is wel heel basic qua hosting providing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

(jarig!)
Ontopic blijven mensen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiG
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-03 20:56

TiG

Wij (de diepvries) hebben de host niet uitgezocht omdat we geen geld hebben om dat te betalen. Maar we krijgen webruimte bij powweb via een kennis in ruil voor wat php scripts. Maar bij powweb is het zo:
MySQL is a very fast, multi-threaded, multi-user, and robust SQL (Structured Query Language) database server. ($30 setup)
:'(

U gaat door voor de retorische vraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-11-2021

Annie

amateur megalomaan

Op maandag 04 juni 2001 22:08 schreef woeitje het volgende:

Oke prijzen zijn goed, iedereen moet zijn brood verdienen, maar met een simpel scriptje heb je dit als provider binnen 10 seconden aangemaakt op een bestaande server :)
tja, en waar werk jij? en voor hoeveel per uur zit jij te werken? ;)
maaruh, 60 piek is inderdaad wat aan de hoge kant.

ik ken providers waar het aanvragen van een ODBC koppeling een doorlooptijd heeft van 3 dagen, dat is pas erg :'( (niet dat het dan ook altijd zolang duurt overigens, maar het idee alleen al)

Today's subliminal thought is:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 05 juni 2001 00:00 schreef Annie het volgende:
ik ken providers waar het aanvragen van een ODBC koppeling een doorlooptijd heeft van 3 dagen, dat is pas erg :'(
Dat is niet erg, dat is in en intriest! Dat die lui nog klanten hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

(jarig!)
't ging geloof ik ergens anders over? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 05 juni 2001 00:04 schreef ACM het volgende:
't ging geloof ik ergens anders over? :P
Klopt, maar de (offtopic) discussie is wel interressant, want het is werkelijk niet te geloven dat er nog hosting providers zijn die zulke beroerde service leveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-09 18:24

dusty

Celebrate Life!

Ik heb de rechten dynamisch gemaakt. Zodra er een nieuwe d/b of iets anders wordt aangemaakt worden er automatisch ID's gegenereerd. Die ik dus aan gebruikers kan toekennen. (door een rechten tabelletje. RightID, UserID)
als die userid de rechtenid heeft dan is het "recht" waar. (dat kan dus ook een ban zijn is namelijk ook een recht.)

Ik heb GEEN groepen lijst. Dat stel ik gewoon samen door een simpel sql statement uit te voeren om te kijken wie een bepaald recht heeft.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rense Klinkenberg
Op dinsdag 05 juni 2001 00:24 schreef dusty het volgende:
Ik heb de rechten dynamisch gemaakt. Zodra er een nieuwe d/b of iets anders wordt aangemaakt worden er automatisch ID's gegenereerd. Die ik dus aan gebruikers kan toekennen. (door een rechten tabelletje. RightID, UserID)
als die userid de rechtenid heeft dan is het "recht" waar. (dat kan dus ook een ban zijn is namelijk ook een recht.)

Ik heb GEEN groepen lijst. Dat stel ik gewoon samen door een simpel sql statement uit te voeren om te kijken wie een bepaald recht heeft.
Ja, maar hoe mijn probleem was dat een mod in z'n eigen forum meer rechten heeft dan buiten z'n forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

(jarig!)
Op dinsdag 05 juni 2001 01:12 schreef freak007 het volgende:
Ja, maar hoe mijn probleem was dat een mod in z'n eigen forum meer rechten heeft dan buiten z'n forum.
Dat kan ook met zijn systeem (voorzover ik begrepen heb ;) )
Is eigenlijk hetzelfde als ik aangaf in mijn reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op dinsdag 05 juni 2001 01:12 schreef freak007 het volgende:
Elke forum heeft zijn eigen rechten specificatie (rechtenID) bijvoorbeeld : Om te moderaten, om posts aan te passen, om te bannen.

Hierdoor kan je o.a. ook mensen bannen PER forum. Immers wil je ASP haters op den duur toch echt van een specifieke ASP afdeling weghebben terwijl je ze nog wel wilt hebben in de php afdeling :)

Als je bij de webboard tabel nog een column type hebt kan je ook aangeven of een webboard dus public of private is. Waardoor de rechten "Banned" een dubbele functie kan krijgen. Als het een publieke board is dan kan die persoon niet meer reageren. Als het een private board is moet die "ban" recht aanstaan om in staat te zijn die webboard te bekijken en te reageren :)
Je kan het zelf zo maken dat mensen wel nieuwe threads mogen maken maar niet mogen reageren of geen threads mogen openen maar wel reageren.. the sky is the limit!

Back In Black!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die kerel met dat rechtenID heeft het iid slim bekeken...

gewoon een id met
0 {standaard} user
1 admin
2 global-mod
3 modforum1
4 modforum2
5 modforum3

enz...

en dan gewoon
code:
1
2
3
if($rechtenID == $forumrechtcode){

print "close topic? <input type=checkbox name=blaat>

of zoiets dan natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

(jarig!)
Op dinsdag 05 juni 2001 17:11 schreef DJ-Jumbo het volgende:
[knip]
Niet helemaal, aangezien je ook iemand wilt kunnen hebben die mod op 2 fora is? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammetje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01 11:31
Op dinsdag 05 juni 2001 17:11 schreef DJ-Jumbo het volgende:
die kerel met dat rechtenID
zeg maar gewoon dusty hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 05 juni 2001 17:13 schreef ACM het volgende:

[..]

Niet helemaal, aangezien je ook iemand wilt kunnen hebben die mod op 2 fora is? :)
neej hoor dan geef je die weer een aparte id

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

(jarig!)
Op dinsdag 05 juni 2001 17:36 schreef DJ-Jumbo het volgende:
neej hoor dan geef je die weer een aparte id
En als je dan weer een forum toevoegd, waar ie alleen html-rechten heeft?

Dat is een hoop gedoe dan hoor, 't lijkt handig, maar wordt snel onoverzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op dinsdag 05 juni 2001 17:13 schreef ACM het volgende:

[..]

Daarom zei ik ook dat er een tabelletje Userid, RechtenID is.

heeft ie toegang tot 2 fora.. dan zet je die 2 rechten in dat tabelletje.. komen ze allebei naar boven :)

Het kan dan zelfs zo erg zijn dat hij mod is op 2 fora en gebanned is op een 3e :)

Back In Black!

Pagina: 1