Mobo, CPU en geheugen advies.

Pagina: 1
Acties:

• Domiro
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-10-2025
Hallo tweakers,

Ik ben afgelopen tijd bezig geweest met het stapsgewijs upgraden van mijn PC en ben nu bij de laatste componenten; Mainboard, CPU en geheugen.

Eigenlijk game ik alleen met het systeem; BF3, SWTOR, ArmA2, Skyrim, etc. Vaak met VT/TS/Mumble, en misschien willekeurige aps op de achtergrond die ik bij een bepaalde game gebruik. Overklokken heb ik over de afgelopen jaren sporadisch gedaan.

Momenteel heb ik de volgende onderdelen;
- XFX 7870
- Be quiet! STRAIGHT POWER E9 | 680W CM
- Fractal Design R4
- Western Digital 20EURS 2TB

Dit gebruik ik dit met een trouwe E8400 maar ben dus op zoek naar een upgrade.

Ik ben bereid pakweg 200,- voor CPU en Mainboard elk, en 150,- voor het geheugen te betalen. Maar ik ben bereid iets omhoog te gaan indien nodig.

Zelf had ik de Intel i5 4670 (eventueel K variant) en ASUS Maximus VI Hero op het oog. Naar geheugen nog niet echt gekeken.

Mijn vragen;
- Is het waard om voor de Haswell te gaan, of is Ivy Bridge verstandiger?
- Wat zijn de algemene ervaring/gedachten over het mainboard (Of de ROG serie in het algemeen). Kan zover alleen een probleem vinden over het PCI-E 1X slot, wat niet kan gebruikt worden onder bepaalde omstandigheden.
- Over ontwikkelingen omtrent geheugen weet ik zo goed als niets; zover ik weet is de clock rate belangrijker dan CAS latency?

Eventuele GPU en HHD upgrades/toevoegingen komen later wel.

Input en suggesties zijn zeer gewaardeerd!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou nu gewoon voor Haswell gaan. Een ROGplank zou ik zelf niet nemen, die dingen zijn veel te duur. Tenzij je specifiek functies nodig hebt die dat bordje biedt, dan zou ik gaan voor een simpele plank. Zowel Gigabyte als MSI hebben hele leuke instapmodelletjes met meer dan genoeg functies die flink goedkoper zijn dan die Asus ROGdingen. Daar betaal je voor de naam en een bult functies die imho weinig toevoegt. En de prestaties van borden op dezelfde chipset zijn vrijwel gelijk. Dus verwacht niet dat een Z87 bord van 80 euro minder presteert dan eentje van 200 euro

150 euro voor geheugen vind ik vrij veel. Gezien die prijs ga ik er vanuit dat je gelijk 16GB erin gaat duwen. Daar kun je voor 100 euro wel klaar zijn voor een leuke set DDR3 1600 met 2x8 of 4x4GB. Nog meer geheugen is vrij zinloos, en hogere snelheden/lagere latencies zijn niet zo heel erg boeiend, tenzij je echt benchmarkrecords wilt gaan verbreken.