Energiezuinige HTPC met 2x hdmi output met soundthrough

Pagina: 1
Acties:

• BestevaerNL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-04 21:50
Beste Tweakers,

Mijn (game) pc uit 2007 is helaas overleden. (Moederbord Maximus Formula II, Intel pentium core 2 Duo E8500, Videokaart ATI radeon HD 4720 X2 (oid)

Nu was ik toch al van plan om me te gaan oriënteren op een ander systeem en hierbij dacht ik aan een HTPC. Nu heb ik echter wel wat specifieke eisen.

Mijn huidige set-up is als volgt:

Mijn huidige pc staat in een werkkamer. Er zijn 2 beeldschermen aangesloten op mijn pc, het computer beeldscherm op mijn werkkamer (via dvi) en mijn tv in de woonkamer (via hdmi).
Een 2.1 set, aangesloten op mijn pc, zorgt voor het geluid in mijn werkkamer. De hdmi kabel geeft beeld en geluid door naar mijn tv in mijn woonkamer. Zodoende kan ik xbmc gebruiken voor films en plugins (youtube, vimeo e.d.) in mijn woonkamer. De nieuwe HTPC zal ook op de werkkamer komen te staan.

Nu ben ik dus op zoek naar een energiezuinige HTPC met de volgende eisen:
- In ieder geval een dvi uitgang voor mijn computer beeldscherm
- Een hdmi uitgang voor beeld en geluid in mijn woonkamer
- Als het kan ook nog een game spelen (ik ben een medium gamer)
- Een budget van E400,-

De volgende componenten kan ik nog gebruiken van mijn oude pc
- Kast van anantec (model onbekend)
- Logitech muis en toetsenbord
- Samsung beeldscherm 1920x1080 resolutie
- 500g harde schijf
- dvd speler/brander

De volgende onderdelen hebben mijn aandacht omdat deze volgens mij geschikt lijken:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-6800K Boxed€ 130,60€ 130,60
1ASRock FM2A85X Extreme4-M€ 64,95€ 64,95
1Kingston HyperX Beast KHX21C11T3K2/8X€ 63,74€ 63,74
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,95€ 37,95
1Kingston SSDNow V Series V300 60GB€ 56,45€ 56,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 353,69

Op basis van onder andere jullie advies wordt het in alle waarschijnlijkheid deze AMD configuratie.

[ Voor 146% gewijzigd door BestevaerNL op 19-06-2013 08:38 ]

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-12-2025
20 meter? das een best eind, en dan dus ook een dure versterker er tussen...
je was beter af geweest als je een netwerk had aangelegd met een mediaspeler, waarschijnlijk nog goedkoper geweest ook...

HDMI heeft, met AMD soms last van lelijk beeld, is een jarenoud bekend probleem, lijkt wel of HDMI niet clean wordt doorgegeven. niet alle schermen hebben er last van of alle kaarten, uit een zelfde serie.

voor geluid kan je ook een digitaal kanaal nemen, HDMI is niets anders dan DVI+SPDIF in een kabel/stekker. dus een losse SPDIF kabel zal je uitkomst bieden. kaarten die ook audio doorgeven zal vrij prijzig worden denk ik, heb geen flauw idee van welke kaarten dit doen.

• BestevaerNL
Nog meer mensen met feedback advies?

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:02
@lednov als ik mij niet vergis kan spdif geen dts-HD dd-HD doorgeven....

Ik heb meerdere AMD gebaseerde builds gedaan en eigenlijk nooit last gehad van lelijk beeld ofzo!

@bestevaernl die ssd is wel erg klein imo... Wellicht beter iets goedkoper geheugen en een be quiet l7 voeding erin en van die besparing een grotere ssd erin knikkeren...

• BestevaerNL
@Robsta86

Bedankt voor je feedback.

De ssd is enkel voor windows 7 en mijn programma's. In mijn oude setting had ik meer dan voldoende aan een partitie van 40gig.

Weet jij of ik voor de AMD build nog een aparte videokaart nodig heb?
En ik zal kijken naar de voeding.

• Lednov
ja en nee,
ja het kan wel maar dan ben je wel ff bezig met een hoop gedoe
nee, want copyright protection houdt het tegen.

dus al met al, nee SPDIF is dan geen optie meer...

HDMI zo het allemaal makkelijker moeten maken, ja voor de grijze massa wel, ik heb graag keuze :(

het ligt echt aan welk merk/type scherm op de ene samsung is waardeloos beeld en op de andere het is perfect. en sluit je een TVdecoder aan op de ene samsung heb je ook gewoon perfect beeld met HDMI.
het is dus de GPU die ergens iets raars doet, en zo ver ik weet is er geen oplossing nog van ATI.

• Arjantje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-10-2023
Hmm volgens mij als slechtbeeld echt zo'n groot probleem was had er toch wel veel meer over te vinden moeten zijn. Ik deel die ervaring niet dat HDMI van AMD slecht werkt, wel moest ik enkele instellingen veranderen icm een philips tv. Dus het kan zijn dat je wat instelling moet wijzigen.
Bij mij sprongen na ongeveer 10 minuten de kleuren naar fel groen en paars 8)7 . Maar gelukkig eenvoudige oplossing gevonden 8)

Bij de AMD build heb je geen losse videokaart meer nodig die zit namelijk al in de CPU gebouwd hier kun je een spelletje prima mee spelen. De 650 die je bij je intel build hebt staan is wel een stukje beter (grafisch)dan de apu van AMD. Eventueel zou je nog voor de A10 6800k kunnen gaan deze heeft iets betere grafische prestaties.
Let op: officieel wordt van de A10 6700 geheugen ondersteund tot 1866 mhz.

Bron:
http://www.bouweenpc.nl/r...land-a10-6800k-review-cpu

[ Voor 10% gewijzigd door Arjantje op 18-06-2013 15:36 ]

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Ati had in de tijd van XP nog wat gekloot met chroma levels, maar ik heb absoluut niet deze problemen met Ati spul. @Lednov: heb je misschien een bron of voorbeeld waar je naar verwijst?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Lednov
ja ff zoeken, het ATI forum zelf namelijk :) 'staat er vol mee'
had te maken met under of over scaling echter bij mij lostte dit het probleem absoluut niet op...

[ Voor 44% gewijzigd door Lednov op 18-06-2013 15:45 ]

• LiquidT_NL
Lednov schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 15:44:
ja ff zoeken, het ATI forum zelf namelijk :) 'staat er vol mee'
had te maken met under of over scaling echter bij mij lostte dit het probleem absoluut niet op...
Ik zie hier en daar een thread zonder foto's, en de andere paar keer lag het aan een instelling. Het maakt mij verder ook niet uit, maar ik heb dit argument zelden gehoord hier op GoT om niet voor AMD te gaan?

edit: over/underscan (dat bedoel je neem ik aan) is wel iets dat je vaker tegenkomt met Ati, maar dat is weer zeer eenvoudig te fixen door over/underscaling op 0 te zetten.

[ Voor 15% gewijzigd door LiquidT_NL op 18-06-2013 15:49 ]

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Lednov
waarschijnlijk omdat de meeste DVI gebruiken en dan is er geen probleem. met HDMI is het huilen met de pet op. meen me te herinneren dat er een topic over was of ik had het gelezen in het HD 7770 ervaringen topic.

nu even voor de grap HDMI aangesloten en het is waarderloos, overscan op 0% en 20-30 pixels vallen er buiten....

amd scaling problem

[ Voor 19% gewijzigd door Lednov op 18-06-2013 16:01 ]

• LiquidT_NL
Ook in de threads die ik heb gelezen staan er altijd wel minstens evenveel mensen tegenover zonder problemen. Daarnaast gebruik ik hier HDMI voor mijn tweede monitor, zonder problemen.

Ik zal ook zeker niet ontkennen dat er problemen zullen zijn, mits ik er bewijs voor zie. Enige wat ik dus tegen de TS wil zeggen is dat jouw claim nog niet bepaald bewezen is, maar misschien wel iets waar hij zich in kan verdiepen en in het achterhoofd houden.

• Lednov
ik edit zojuist een google search :)

kan me niet voorstellen dat niemand anders hier van gehoord heeft...?

en nee, op het scherm van mijn buur is het perfect en das een TV...!?

• LiquidT_NL
Nogmaals, ik geloof je hoor, heb alleen met de afgelopen 3 generatie AMDs en geschat zo'n 8 verschillende beeldschermen dat probleem nog nooit gehad. Let inderdaad wel op wat er in de eerste hit staat: zorg er voor dat je TV/monitor op "just scan" staat (of andere 1:1 pixel mapping). En nogmaals, ik had ook niet zo stug geweest als ik dit vaker had gehoord hier op Tweakers.

Maar goed, ik wil de thread ook niet verder derailen, ik zal even wat verder googlen er over, en mij lijkt het dat de TS wel zijn eigen conclusie kan trekken hier over.

• BestevaerNL
Arjantje schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 15:32:
Hmm volgens mij als slechtbeeld echt zo'n groot probleem was had er toch wel veel meer over te vinden moeten zijn. Ik deel die ervaring niet dat HDMI van AMD slecht werkt, wel moest ik enkele instellingen veranderen icm een philips tv. Dus het kan zijn dat je wat instelling moet wijzigen.
Bij mij sprongen na ongeveer 10 minuten de kleuren naar fel groen en paars 8)7 . Maar gelukkig eenvoudige oplossing gevonden 8)

Bij de AMD build heb je geen losse videokaart meer nodig die zit namelijk al in de CPU gebouwd hier kun je een spelletje prima mee spelen. De 650 die je bij je intel build hebt staan is wel een stukje beter (grafisch)dan de apu van AMD. Eventueel zou je nog voor de A10 6800k kunnen gaan deze heeft iets betere grafische prestaties.
Let op: officieel wordt van de A10 6700 geheugen ondersteund tot 1866 mhz.

Bron:
http://www.bouweenpc.nl/r...land-a10-6800k-review-cpu
In je laatste zin geef je aan dat het geheugen van de A10 6700 tot 1866 mhz wordt ondersteund. Ik zie echter niet in wat er dan fout gaat. Of heb ik ergens ergens verlies? Raad je iets anders aan voor een betere configuratie?

Graag iets meer toelichting.

Alvast bedankt!

• Arjantje
Je hebt nu 2133 mhz geheugen geselecteerd, de kans bestaat dat het niet werkt in combinatie met je A10 6700, of dat het geheugen zich lager clockt. Waardoor je dus net zo goed voor 1866 mhz geheugen zou kunnen gaan.

Je zou 1 euro meer kunnen uitgeven en de A10 6800k kunnen nemen deze zal het nu gekozen geheugen zoiezo ondersteunen.

• Liveshort
  • Laatst online: 21-04 22:17

Liveshort

Certified Crazy Person

Problemen met over-/underscan komen voornamelijk voor bij wat oudere televisies. Huidige televisies hebben meestal een HDMI poort waarbij speciaal staat vermeld dat deze geschikt is om input van de PC te verwerken. Met andere woorden, van alles dat je aansluit op die poort wordt het beeld niet aangepast. Over-/underscan wordt vaak toegepast op tv's om artefacten aan de randjes van het input-beeldmateriaal weg te werken, maar met een PC wil je dat dus niet. Het is dan ook niet echt een probleem wat specifiek bij AMD voorkomt, maar eerder bij specifieke tv's. Je zult namelijk zien dat bijvoorbeeld een laptop aan jouw tv ook niet goed zal werken, omdat je tv het signaal gewoon niet 'snapt'.

Ik onderschrijf Arjantje trouwens, als hij zegt dat je beter de A10 6800k kunt nemen. Naar TDP's e.d. moet je niet kijken, als de processors idle zijn verbruiken ze net zoveel, deze processor heeft echter meer headroom aan de bovenkant.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

• BestevaerNL
Op advies van jullie heb ik de AMD configuratie aangepast met de A10 6800K.

Om de performance en het energie verbruik te verbeteren, kan ik dan nog wat doen met het werkgeheugen? Bijvoorbeeld 4x2gig ddr3 of deze config behouden?

Ik probeer het maximale er uit te halen waarbij de configuratie energie zuinig blijft.

Hiernaast nog en andere vraag. Mijn films en documenten wil ik nog van mijn oude harde schijf afhalen. Maar omdat deze oude harde schijf voor een intel constructie was bedoeld, kan ik dan zomaar mijn oude harde schijf aansluiten op mijn nieuwe configuratie? Of de gegevens op een andere manier veiligstellen?

[ Voor 35% gewijzigd door BestevaerNL op 18-06-2013 22:48 ]

• Arjantje
Ik zou het gewoon bij 2x 4gb houden 4x 2 gb bied geen enkel voordeel. Is zelfs nadelig wanneer je in de toekomst nog extra geheugen wil plaatsen.

Het lijkt me verstandig om even een back up te maken met bijvoorbeeld een externe harde schijf en gewoon windows opnieuw te installeren. Anders blijf je altijd met ouwe drivers achter die je handmatig moet verwijderen etc.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je kan je oude disk rustig aansluiten, als je eenmaal windows op de ssd hebt geinstalleerd, daarna pas de oude disk aansluiten. Je ssd zal dan de active partitie hebben, dit zou geen problemen op moeten leveren. Je zal hooguit af en toe ownership van de mappen op je oude disk moeten pakken.
Add: wel ervoor zorgen dat je ssd op sata0 zit en de bios instellen op boot van sata0. Als je je andere disk op sata1 aansluit, zou er gen probleem moeten ontstaan.

[ Voor 24% gewijzigd door KillerAce_NL op 19-06-2013 21:41 ]

Pagina: 1